Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهرک حجت الاسلام حسن روحانی امروز (سه شنبه) در تماس تلفنی با رئیس جمهور فنلاند، با اشاره به اینکه برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تائید قرار گرفته است، اظهار داشت: اقدام آمریکا در خروج از برجام مخالف قطعنامه شورای امنیت و مغایر با قوانین بین المللی، عرف سیاسی و همه تعهدات اخلاقی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به‌خوبی ادامه دارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس است، ادامه داد: به محض اینکه اتحادیه اروپا به تعهدات ۱۱ بندی خود در برجام عمل کند، ما هم به همه تعهدات برجامی خود پایبند خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها در هیچ مرحله‌ای از خود حسن نیت نشان ندادند و حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز برخلاف اصول انسانی و حقوق بشر به اعمال تحریم‌های غیر قانونی و افزایش فشار‌های اقتصادی علیه ملت ایران ادامه دادند، گفت: آمریکایی‌ها باید متوجه شده باشند که در پیش گرفتن این مسیر سودی برای آن‌ها نخواهد داشت و برهم زدن برجام به ضرر همه است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ممانعت از انتقال دارو و مواد ضروری به ایران در شرایط سخت بیماری کووید ۱۹، سلامت ۸۳ میلیون ایرانی را به گروگان گرفته اند، افزود: اتحادیه اروپا و به‌ویژه فنلاند باید با محکوم کردن اقدامات غیر قانونی آمریکا، به وظیفه خود عمل کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سازوکار مالی اینستکس از سوی اروپا و همچنین کانال مالی سوئیس با ایران، عنوان کرد: متاسفانه این کانال‌های مالی هنوز نتوانسته موثر واقع شود و اتحادیه اروپا باید نسبت به فعال‌تر شدن این سازوکار‌های مالی اقدام کند.

رئیس جمهور در ادامه این گفتگو مناسبات دو جانبه ایران و فنلاند را دوستانه دانست و اضافه کرد: دو کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری در زمینه نفت و انرژی، کشاورزی و فناوری دارند که باید از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را ببریم.

روحانی همچنین با اشاره به موفقیت‌های ایران در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹، بر انتقال تجربیات و اشتراک اطلاعات و دانش‌ها در این زمینه با فنلاند تاکید کرد و تصریح کرد: موفقیت در مقابله با این بیماری پاندمی از طریق همکاری دسته جمعی حاصل خواهد شد و اگر همه کشور‌ها در کنار هم قرار نگیرند، خلاصی از این بیماری خطرناک بسیار سخت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی باید در مبارزه با این ویروس، برخورد یکسانی با کشور‌ها بویژه در زمینه دسترسی آزادانه همه به دارو و تجهیزات پزشکی انجام شود، افزود: متاسفانه دولت آمریکا در این شرایط سخت هم سازمان بهداشت جهانی را مورد تحریم و ملاحظات تنگ نظرانه قرار داده و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته و هم فشار‌های تحریم را علیه ایران افزایش داده و ضروری است تا اتحادیه اروپا به وظایف حقوق بشری خود در این مقطع حساس عمل کند.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر توسعه روابط با فنلاند در همه زمینه‌ها ابراز امیدواری کرد گفتگو‌های دو کشور درخصوص مسائل دو جانبه، بین المللی و منطقه‌ای همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور فنلاند نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز خرسندی از موفقیت‌های ایران در مقابله با ویروس کرونا، بر توسعه و تعمیق روابط با ایران تاکید کرد و گفت: دو کشور روابط خوبی با یکدیگر داشته اند و امیدواریم این روابط روز به روز توسعه یابد.

«سالی نینیسته» با استقبال از راه اندازی سازو کار مالی اینستکس آمادگی کشورش برای پیوستن به این سازوکار مالی را اعلام کرد و گفت: از پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور فنلاند با اعلام حمایت کامل از برجام به عنوان یک توافق بین المللی، افزود: فنلاند برای حفظ برجام همه تلاش خود را انجام می‌دهد و معتقدیم که برجام باید حفظ و از سوی همه طرف‌ها اجرا شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: روحانی آمریکا تحریم های دارویی اتحادیه اروپا آمریکایی ها بین المللی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه

به گزارش قدس آنلاین، ایران که در اوج ظهور قدرت آمریکا موفق شد از رویارویی اجتناب کند و در سایه تحریم‌ها و محاصره، بر زخم‌هایش مرحم بگذارد؛ سه محور ثابت را حفظ و پیرامون آن دستاوردهایی کسب کرد: نخست؛ استقلال، ساختن کشور و اندوختن عناصر قدرت؛ دوم، انسجام اتحاد منطقه‌ای‌اش با سوریه و  سوم، موضع ایران در قبال فلسطین و جنبش‌های مقاومت و پافشاری در حمایت از آن‌ها. 

۲. نتانیاهو محاسبات خود را روی  دوگانه بنا کرد؛ اینکه آمریکا همچنان قادر به رویارویی و ایران هنوز در مرحله اجتناب از رویارویی است. او دچار غافل‌گیری مضاعف شد. همه‌چیز گویا بود که آمریکا – همان‌طور که جنگ در عراق و افغانستان نشان داد - دیگر نشاط اجتماعی و برتری نظامی لازم برای جنگیدن را ندارد. در جنگ علیه سوریه، آمریکا به گروه‌های تروریستی متوسل شد؛ با این حال، جنگ آن‌طور که آمریکا می‌خواست به پایان نرسید. اگر غافل‌گیری از آماده نبودن آمریکا برای رویارویی - فقط برای نتانیاهو بود، غافل‌گیری دوم هم برای او و هم برای دیگران بود؛ اینکه ایران برای رویارویی آماده است.

۳. پاسخ اسرائیل - که متکی به آمادگی آمریکا بود - شاهدی بر غافل‌گیری نخست بود؛ در حالی که پاسخ ایران - پیش از آن - بر اساس آمادگی ایران تعیین شده بود و مانور توان بازدارندگی، ایرانی - اسرائیلی نبود، بلکه ایرانی - آمریکایی بود. در جریان واکنش ایران، آمریکا تمام عناصر لازم برای شناخت توانایی ایران در به‌کارگیری قدرت را آزمایش و نیروها و متحدان خود را بسیج کرد، اما نتایج آن، او را ناکام گذاشت و نشان داد ایران دست بالا را دارد. دلیل نخست اینکه جمهوری اسلامی قادر است تمام نقاط حرکت نیروهای آمریکایی، حرکت هواپیماهای جنگی از مدیترانه به سمت خلیج فارس و کشورهای عربی و پراکندگی شبکه‌های موشکی را زیر نظر بگیرد و پهپادها و موشک‌های ایران، آماده‌باش را به تمام نیروهای آمریکا، اسرائیل و متحدانشان تحمیل کرد؛ در حالی که ایران فقط بخشی از آنچه در اختیار داشت را استفاده کرد و بخشی از آنچه که تصمیم به افشای آن داشت را در معرض رصد قرار داد. دوم، ناتوانی در تسلط الکترونیکی بر پهپادها و موشک‌هاست. دو ناوشکن ویژه پارازیت الکترونیکی برای انجام این مأموریت آماده شدند و نتیجه آن شکستی ناگوار بود؛ با وجود آنکه هواپیماهای ایرانی به مدت ۹ساعت، اهدافی در دسترس بودند. سوم اینکه موشک‌های معدود و مشخص ایران، بدون آنکه پدافندهای آمریکا و اسرائیل قادر به مقابله با آن‌ها باشند، به اهداف خود رسیدند.

۴. نبرد تمام شد؛ آزمون اذهان، اراده‌ها و توان فنی به پایان رسید و نتیجه «یک - صفر» به‌نفع ایران شد. این نتیجه نهایی است؛ زیرا دور بعدی پس از آن وجود نخواهد داشت و با توجه به نتایج این دور، در منطقه بسیار نوشته خواهد شد، به‌ویژه در مورد پرونده‌های جاری که در انتظار تعیین مرزهای قدرت میان آمریکا و ایران بود که ترسیم شد. پرونده اول، جنگ غزه است که تلاش نتانیاهو برای فرار از آن به سمت رویارویی ایران و آمریکا ناکام ماند. او اکنون باید به چالش‌های خود بازگردد، یا دنبال کردن جنگی که منجر به شکست بیشتر می‌شود یا تسلیم شدن در برابر شرایط مقاومت و تحمل ذلت. چشم‌انداز منطقه، سرنوشت عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل و سرنوشت موضع‌گیری ترکیه هم از مسیر این جنگ و مسائل پیرامون آن عبور می‌کند.

این منطقه، از جو پرفشار اسرائیلی خارج شده و وارد جو کم‌فشار ایرانی می‌شود؛ در حالی که جوهره این گذار، بر برتری «بافنده فرش» بر «پوکرباز» در صبر، مهارت و پشتکار و برتری «قالی ایرانی» بر «موکت آمریکایی» استوار است.

مصطفی لشکری

دیگر خبرها

  • نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • یادی از شکست آمریکا در طبس
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فنلاند
  • وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با امیر عبداللهیان : ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند