Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای بانک مرکزی در کنترل تورم گفت: بانک مرکزی از یک طرف نرخ تورم را در سال ۹۹،  ۲۲ درصد هدف­گذاری می کند و از طرف دیگر  با تغییر ارز نیمایی عملا باعث افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی می ­شود. ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا ، بانک مرکزی تورم 22 درصدی را برای سال 99 هدف گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما بسیاری از کارشناسان با توجه به اقدامات اخیر بانک مرکزی و به ویژه سیاستهای ارزی اش نرخ تورم در سال 99 را بیشتر پیش بینی می کنند. بهنام طالبی طادی، استاد و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه­السلام) نیز، بیانِ اعلامِ نرخِ تورم 22 درصدی، با توجه به شرایط ارز نیمایی را در امسال سیاست یک بام دو هوای بانک مرکزی می ­داند و آن را غیر ممکن، در صورت استمرار این سیاست می­ داند؛

وی با با انتقاد از بی­ ثباتی در سیاستهای ارزی دولت گفت:  بخشی از نیازهای اساسی و اولیه  کشور را کالاهای وارداتی تأمین می­کند و بخشی دیگر نیز که کالای داخلی است، تحت تأثیر قیمت کالای وارداتی است؛ زیرا آنها مکمل یکدیگر در تأمین بازار کشور هستند و به تبع با نوسان و عدم ثبات در مبلغ و چگونگی ارز دولتی بازار دچار نوسان قیمتی خواهد شد.

این پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه برخی از کالاهای وارداتی که سال گذشته ارز نیمایی 4200 به آنها تعلق می­ گرفته، اکنون 15800 تومان شده است گفت: این یعنی قیمت برخی کالاها نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر شده و در نتیجه یک سری از کالاها همچون برنج تورمشان 250 درصد به علت  تغییر نوع ارز نیمایی می ­شود.

طالبی طادی با انتقاد از عدم ثبات در تعریف کالای اساسی و تغییر مداوم آن گفت: اکنون به  6-7  قلم کالا، ارز دولتی می ­دهند. ابتدا شکر و اکنون برنج را از لیست کالای اساسی برای دریافت ارز نیمایی حذف کردند که باعت افزایش  دو و نیم برابری قیمت آن در ماه گذشته شد؛ یعنی باعث ایجاد تورم  250 درصدی در این محصول شد.

وی با تصریح بر اینکه کالاهایی که ارز نیمایی آنها نیز هنوز 4200 است ارز آنها، محدود نامرغوب است گفت: پیش از این  به این دست کالاها ارز یورو می­دادند که هزینه­ ی جابجایی نداشت اما اکنون ارز یوان و روپیه می­دهند که به این ارزهای نامرغوب تا 15 درصد هزینه ­ی جابجایی اضافه می­شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به بی­ ثباتی در گروه بندی کالاهای دریافت کننده ارز نیمایی گفت: از  گروه 21 تا 27  به یک قسمت جدی از کالاها دیگر ارز نیمایی نمی­دهند و آن مواردی را که گفت­ند ارز تعلق می­ گیرد یعنی گروه 21-24 فقط در این مدت به گروه 21 مقداری ارز داده اند و برای گروه 22-24 که علی رغم اعلام اینکه به آنها ارز تعلق می­گیرد به آنها نداده­ اند.

طالبی طادی با انتقاد از رشد هر هفته ­ای ارز  نیمایی در برخی کالاها گفت: برخی از کالاهای موجود در گروه 22، مواد اولیه­ ی تولید است که قیمت نیمای آن از ابتدای سال تا کنون  30 درصد گران شده است، لاجرم این افزایش قمیت  باعث در کالای داخلی نیز اثرگذار خواهد بود.

 وی با اشاره به تن ماهی که جزو گروه 22 است و امسال تن ماهی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش قیمت داشته است گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت بایستی پاسخگو باشند که این افزایش قیمت بابت مسأله­ ی به وجود آمده به سبب نوسان ارز نیمایی است یا علت گران فروشی تولیدکنندگان است که در هر صورت آنها بایستی پاسخگو باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ادعای تولیدکنندگان تن ماهی در افزایش قیمت آن افزایش و عدم وجود ارز نیمایی کافی در این  زمینه است گفت: تن ماهی قوطی و در کنسرو ماهی وارداتی است که تولیدکنندگان ادعای افزایش  40-50 درصدی آن را دارند.

** صحبت از تورم 22 درصدی شوخی بانک مرکزی با مردم است

طالبی طادی با تصریح بر اینکه فروشنده ارز نیمایی  خود بانک مرکزی است که  هر روز  قیمت آن را بالا می ­برد گفت: در چنین شرایطی صحبت از تورم 22 درصدی شوخی بانک مرکزی با مردم است؛ زیرا در هر کالای اساسی که وابستگی به تجارت بین الملل دارد با این افزایش هفتگی ارز نیمایی التهاب و افزایش قیمت به وجود می­آید.

این پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق افزود: بانک مرکزی یک سری از کالاها همچون شکر، برنج و.. را  با خارج کردن از سامانه  نیما باعث افزایش 40 درصدی قیمت آنها شد و یک سری دیگر از کالاها را نیز با افزایش قیمت ارز نیمایی باعث افزایش 25 درصدی قیمت آنها شد بنابراین پذیرش تورم 22 درصدی معقول به نظر نمی­رسد.

وی با هشدار نسبت به ادامه رویه نوسان در نرخ ارز نیمایی گفت: اکنون در خردادماه شاهد افزایش  25 درصدی از کالاها و  40 درصدی برخی دیگر از کالاها هستیم که اگر این افزایش استمرار پیدا کند تورم به مراتب بالاتری را در  یک سری از کالاها وابسته به ارز خواهیم داشت و شاهد افزایش روزانه قیمت آنها خواهیم بود.

انتهای پیام/*

R1412/P/S7,77/CT2