Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه در فصل برداشت محصولات باید شاهد خرسندی کشاورزان باشیم اما سال‌هاست که در سایه بی‎تدبیری مسوولان، داستان نارضایتی کشاورزان در زمان برداشت محصولات پای ثابت سوژه رسانه‎ها شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اگر چه در فصل برداشت محصولات باید شاهد خرسندی کشاورزان باشیم اما سالهاست که در سایه بی‎تدبیری مسوولان، داستان نارضایتی کشاورزان در زمان برداشت محصولات پای ثابت سوژه رسانه‎ها شده است و موجب شده این مشکل همچنان به قوت خود باقی بماند گویا مسوولان ذیربط نیز به این باور رسیده‎اند که برای رفع این مشکل از توانایی لازم برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌های زیادی است که گلستان تنها نام استان کشاورزی‌خیز را یدک می‎کشد و برخی مسوولان به این موضوع که اشتغال بیش از نیمی از مردم استان به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته است به خود می‎بالند در حالی که هنوز کشاورزان گلستانی از حداقل امکانات و حمایت‎ها بی‎بهره هستند.

خرید محصول و پرداخت به موقع مطالبات اگر چه جزو حداقل خواسته کشاورزان است اما با شروع فصل برداشت همین حداقل‎ها به مشکلات لاینحل برای مسوولان ما تبدیل می‎شود.

این روزها برداشت سیب‌زمینی از مزارع گلستان آغاز و به تبع آن بار دیگر شاهد گلایه‎مندی کشاورزان به دلیل نامناسب بودن قیت فروش این محصول در مزرعه هستیم.

امسال در مزارع گلستان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار  سیب‌زمینی کشت شد و پیش‌بینی می‎شود ۱۷۰ هزار تن سیب‌زمینی در مزارع گلستان تولید شود، اگر چه در کشورهای توسعه‌یافته افزایش تولید محصولات کشاورزی یک مزیت محسوب می‎شود اما در کشور و البته استان ما برای کشاورزان یک امتیاز منفی است چرا که در صورت تولید زیاد فروش با مشکل مواجه خواهد شد.

  فراهم نبودن زیرساخت‎ها برای صادرات، نبود صنایع تبدیلی و افزایش کرایه حمل محصول از جمله عواملی است که در زمان برداشت سیب‌زمینی گلستان موجب کاهش قیمت شدید آن می‎شود مشکلات تکراری که گویا برنامه‎ای برای رفع آن در دست اجرا نیست.

* افزایش هزینه‎های کشاورزی در قیمت فروش لحاظ نمی‎شود/ ادامه فعالیت در بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست

در حال حاضر سیب‌زمینی گلستان کیلویی ۷۰۰ تومان تا ۹۰۰ تومان در مزارع از کشاورز خریداری می‎شود و به گفته کشاورزان اگر سیب‌زمینی کمتر از کیلویی ۲ هزار تومان به فروش برسد کشاورز متضرر خواهد شد.

در همین رابطه یک سیب‌زمینی‌کار گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قیمت نهاده‎های کشاورزی هر روز در حال افزایش است اما این افزایش هزینه‎ها در قیمت فروش محصول لحاظ نمی‎شود و ضرر تنها عایدی کشاورز در زمان برداشت است.

ابراهیم مقصودی تصریح کرد: افزایش قیمت ادوات کشاورزی، افزایش هزینه‎های کارگری در کنار افزایش روزافزون قیمت نهاده‎ها ادامه فعالیت را به کشاورز نخواهد داد چرا که این فعالیت به ظاهر اقتصادی برای او به صرفه نیست.

وی افزود: نتیجه ۶ ماه زحمت کشاورز برای او هیچ ثمری ندارد کشت سیب‌زمینی هکتاری ۳۵ میلیون تومان هزینه در برداشت در حالی که این محصول در بازار کیلویی ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‎رسد اما از کشاورز کمتر از یک‌هزار تومان خریداری می‎شود.

سیب‌زمینی‌کار گلستانی، افزایش روزانه قیمت کرایه بار را یکی دیگر از هزینه‎های کشاورزان عنوان کرد و گفت: راننده هر قیمتی را اعلام کند مجبور به پرداخت آن هستیم چرا که سیب‌زمینی در صورت عدم برداشت به موقع دچار پوسیدگی می‎شود.

مقصودی با بیان اینکه در زمان نامناسب بودن قیمت فروش، خرید تضمینی دولت یک راهکار محسوب می‎شود، افزود: متأسفانه با تمام افزایش هزینه‎های کشت قیمت پیشنهادی دولت برای خرید سیب‌زمینی کیلویی ۶۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: مسوولان اعلام می‎کنند یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت سیب‌زمینی تولید بیش از اندازه آن است در حالی که سال گذشته تولید استان زیاد بود و هر فردی که اقدام به کشت سیب‌زمینی کرد سود مناسبی نصیبش شد در واقع سیب‌زمینی سال گذشته در مزرعه کیلویی ۵ هزار تومان فروخته شد چرا که زمینه صادرات فراهم بود متأسفانه مسوولان ما برنامه‌ریزی دقیقی ندارند و اصلأ مشخص نیست که در یک سال چه وضعیتی برای یک محصول پیش خواهد آمد وظیفه کشاورز تولید است باید متولیان امر زیرساخت‎ها برای ادامه  تولید را فراهم کنند قرار نیست تمام بار مشکلات را کشاورز به دوش بکشد و بعد از گذشت چند ماه مراقبت از محصول حال که به مرحله فروش رسیده دغدغه فروش هم بر بقیه دغدغه‎های وی افزوده شود.

* نبود صنایع فرآوری سیب‌زمینی در گلستان  و هدر رفت محصول در مزارع

تولید ۱۷۰ هزار تن سیب‌زمینی در گلستان و عدم توانایی مسوولان برای فراهم کردن فروش مناسب این محصول در زمان برداشت نقطه ضعف استان کشاورزی‌خیز همچون گلستان را بیشتر از قبل نشان می‎دهد چرا که در استانی که یکی از محورهای اصلی توسعه آن کشاورزی محسوب می‎شود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات در آن فراهم نیست امری که موجب شده در زمان پرباری محصول مشکلات عدیده برای کشاورزان به وجود آید.

به گفته مدیر سابق صنایع جهاد کشاورزی گلستان در استان 13 مورد برای ایجاد صنایع فرآوری سیب‌زمینی مجوز گرفته بودند.

عیدمحمد فاروقی گفت: از این تعداد مجوزها سه مورد به فعالیت رسیدند و دو مورد در استان می‎توانند حدود ۲۳ هزار تن سیب‌زمینی را فرآوری کنند که از این دو مورد یکی از آنها چندان فعال نیست.

با تلاش مسوولان طی چند سال اخیر شاهد فرآوری سیب زمینی در گلستان هم هستیم ۱۷۰ هزار تن تولید در مقابل ظرفیت ۲۳ هزار تن فرآوری سیب زمینی! یعنی ظرفیت استان کشاورزی‌خیز ما برای فرآوری سیب‌زمینی تنها حدود 14 درصد مقدار تولید آن در استان است و مابقی در صورت عدم مصرف به صورت تازه‌خوری و نامناسب بودن قیمت فروش محکوم به نابودی و هدر رفت خواهند بود، نابودی محصول به معنای نابودی زحمات چندین ماهه یک کشاورز است.

*افزایش کرایه حمل سیب‌زمینی در گلستان

فراهم نبودن زمینه صادرات برای سیب‌زمینی در کنار نبود صنایع فرآوری مناسب مشکلات سیب‌زمینی‌کاران استان را چندین برابر کرده است سال گذشته ۴ هزار تن صادرات سیب‌زمینی به ترکمنستان و قزاقستان انجام شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان مرزها بسته و شرایط برای صادرات فراهم نیست.

در کنار این مشکلات افزایش کرایه بار نیز بر دغدغه‎های سیب‌زمینی‌کاران گلستانی افزوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در خصوص نارضایتی کشاورزان از افزایش قیمت حمل بار گفت: نیامدن کامیون به استان موجب افزایش کرایه بار شده است در همین رابطه از هفته گذشته در سراسر کشور و استان‎هایی که در سال‌های گذشته بیشترین سیب‌زمینی حمل می‎شد فراخوان داده‎ایم.

ایوب میرشاهی افزود: کامیون‎ها به زودی وارد استان خواهند شد و قیمت کرایه ماشین‎ها تعدیل خواهد یافت.

براساس این گزارش فصل برداشت انواع محصولات از جمله سیب‌زمینی در گلستان مشخص است و جالب آن است که هر ساله و در زمان فصل برداشت مسوولان به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات هستند در حالی که می‎توان ماه‌ها قبل برای جلوگیری از بروز یکسری مشکلات تکراری در زمان برداشت محصولات برنامه‎ریزی‎های لازم را انجام داد.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: فروش سیب زمینی خرید تضمینی ضرر کشاورزان قیمت نامناسب افزایش کرایه بار صنایع فراوری صادرات افزایش هزینه نهاده معاون اداره راهداری سیب زمینی در گلستان فرآوری سیب زمینی افزایش هزینه ها برداشت محصولات زمان برداشت افزایش کرایه فصل برداشت قیمت فروش هزار تن اگر چه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان

 عبدالرضا سیداحمدی گندم را مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برداشت این محصول راهبردی از ۲۰ فروردین آغاز شده است و ۱۰۵ مرکز مسئولیت خرید این محصول از کشاورزان را بر عهده دارند.

او  با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران در استان خریداری شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت کلزا می‌گوید: برداشت این دانه روغنی از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت شده و در حال حمل به کارخانجات است.

آقای سیداحمدی با اشاره به پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبه‌های کشاورزان توسط بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.

 او ادامه داد: امسال در مقایسه با مدت مشابه، ۱۰ هزار تن بیشتر از سال قبل کلزا خریداری شده و امیدواریم نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر محصول کلزا از کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت چغندرقند گفت: چغندرقند یکی دیگر از محصولات پاییزه راهبردی است که بیشترین سطح چغندرپاییزه با ۲۲هزار هکتار در استان خوزستان کشت می‌شود.

آقای سیداحمدی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۷ فروردین شروع شده و تمام پیگیری‌ها برای این است که محصول برداشت شده با هماهنگی استانداری، پایانه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و دیگر ارگان‌ها به کارخانجات داخل و خارج استان منتقل شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن چغندرقند بیشتر در خوزستان تولید و به خوداتکایی کشور در تولید این محصول استراتژیک کمک شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • راهپیمایی گلستانی‌ها در حمایت از مردم غزه و فلسطین
  • حمایت گلستانی ها از مردم غزه و فلسطین ؛ فردا با راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • برداشت صد‌ها تن بادام زمینی توسط کشاورزان آمریکایی (فیلم)
  • برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.
  • گپ و گفت گلستانی از تحقق وعده صادق/ تار وماری که به ملت چسبید