Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@09:12:22 GMT

آغاز برداشت از قطب آنغوزه تلخ استان فارس

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۸۱۳۷

آغاز برداشت از قطب آنغوزه تلخ استان فارس

بصیری گفت: برداشت آنغوزه تلخ از نیمه اول خرداد در نی ریز آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علیرضا بصیری»، امروز (سه شنبه 13 خرداد) از آغاز برداشت آنغوزه تلخ در نی ریز خبر داد و به خبرنگاران گفت: برداشت آنغوزه از نیمه اول خرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز افزود: به دلیل بارندگی های فراوان و رطوبت بالا، یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده است که پیش بینی می شود در سال جاری 50 درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شهرستان نی ریز از قطب های تولید آنغوزه تلخ کشور است که از دیرباز رویشگاه این گیاه به ‌صورت خودرو بوده و در حال حاضر 400 هزار هکتار مجوز کاشت از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده که در یکصد هزار هکتار آن کشت انجام شده است.

بصیری عنوان کرد: همچنین920 هکتار، زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که 20 هکتار آن مثمر است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشکلات صادرات این محصول تصریح کرد: هر کیلو شیرابه آنغوزه تلخ، سال قبل 400 هزار تومان در بازار به فروش می رسید که امسال به 250هزار تومان کاهش یافته است.

بصیری ادامه داد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده و برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه «دهچاه» نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشای آنغوزه کرد و پس از 2 سال نشا را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی 2 سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

وی اعلام کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط 18  مرتبه به صورت عرضی برش می خورد و در مجموع 80 تا 150 گرم شیرابه از آن به دست می آید که علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

گفتنی است، گیاه آنغوزه، گونه ای نادر و رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام «کامفر»، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: برداشت جهاد کشاورزی فارس شیراز آنغوزه تلخ نی ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، عبدالرضا سیداحمدی گفت: برداشت گندم که مهمترین محصول کشاورزی کشور است از ۲۰ فروردین آغاز شده و ۱۰۵ مرکز خرید این محصول را برعهده دارند.
تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران خریداری شده و امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص برداشت کلزا نیز گفت: برداشت کلزا نیز از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت و در حال حمل به کارخانجات است.
 وی با بیان اینکه امسال بخش خصوصی توانسته بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان را پرداخت کند اظهار امیدواری کرد: این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.

دیگر خبرها

  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • آغاز ساخت خط انتقال آب به شهرستان بندرخمیر
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت