Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به آشنایی سه‌ساله با مهدی قزلی در دوران حضورش در معاونت امور فرهنگی گفت: ضرورت‌های اقتصادی و اداری و بازتعریف فعالیت‎های موسسات بر اساس مقتضیات زمانی، مجموعه وزارتخانه را به این نتیجه رساند تا موسسه فراگیری تشکیل دهد زیرا بسیاری از موسسات در ظرف زمانی خاصی ایجاد شده بودند و به ساماندهی نیاز داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع سختی بود و با همکاری دوستان به اینجا منتج شد. قصد ما این است که سویه فعالیت‎های حوزه ادبی کمرنگ نشود بلکه تلاش خواهیم کرد ساختارها را کمی تغییر دهیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و کاری مهدی قزلی گفت: آقای قزلی اگر کاری را قبول می‌کرد شبانه‎روز پیگیر آن بود و تمام همّ و غم خود را صرف آن می‎کرد و نگاه اداری در کارش مطرح نبود. صراحت خوبی داشت و با کنایه یا در لفافه صحبت نمی‎کرد، گرچه صراحت در سیستم اداری چندان مطلوب نیست و ممکن است نارضایتی‎هایی ایجاد کند.

جوادی در این مراسم که عصر دوشنبه (۱۲ خرداد) برگزار شد، با اشاره به تعامل مهدی قزلی با دیگر مدیران مجموعه گفت: تعامل خوبی با دیگر مدیران داشت و اختلافات را برجسته نمی‎کرد. همچنین وقتی کاری را شروع می‎کرد خود را درگیر مقدمات نمی‌کرد و به اصل کار می‎پرداخت. نکته مهم و تاثیرگذار دیگر در کارنامه فعالیت آقای قزلی، خلاقیت و نوآوری بود که متاسفانه برخی از آنها چندان برجسته نشدند مثل ویکی‌ادبیات یا پروژه سرباز فرهنگ.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت فرهنگی مصداق صدقه‎های جاری مخفیه، فعالیت‎هایی است که افراد در آن چندان برجسته نمی‎شوند و در پشت صحنه حضور دارند. آقای قزلی نیز چنین ویژگی داشت و امیدوارم دیگر مدیران فرهنگی نیز چنین باشند.

محسن جوادی در پایان با معرفی بهروز جلالی به عنوان سرپرست جدید بنیاد گفت: مراحل پایانی ادغام در دست انجام است اما با توجه به طی شدن مراحل حقوقی، آقای جلالی زحمت مسئولیت بنیاد در دوران گذار را بر عهده خواهد داشت تا بتوانیم این مسیر را به نهایت برسانیم.

در ادامه مراسم همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه حضور شش ساله در معاونت امور فرهنگی گفت: در دوره حضور من در معاونت امور فرهنگی دوستی و مودتی میان مدیران مجموعه ایجاد شد که مدیون صالحی بود زیرا با جاذبه خود مدیران را به یکدیگر نزدیک می‎کرد. 

وی ادامه داد: آقای قزلی بر سر مکان بنیاد سختی‎های فراوانی کشید تا مکانی برای دور هم جمع شدن اهالی فرهنگ دست‎وپا کند. همچنین روحیه از خودگذشتگی داشت و در دو سه جایزه که می‎توانست حضور داشته باشد، انصراف داد.

امیرزاده با اشاره به فعالیت‎های استانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز عنوان کرد: در دو سال اخیر به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۵ سفر استانی حضور داشتم و شاهد بودم چگونه حضور بنیاد در شهرهای مختلف موجب پرورش استعدادهای جوان شده است. این آموزش‌ها تاثیرات فراوانی داشتند و همواره در این سفرها برگزاری دوره‏های شعر و داستان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می‌شد.

مهدی قزلی نیز در پایان این مراسم با اشاره به تلاش همکاران مجموعه بنیاد در شش گذشته و همکاری آنها در برگزاری برنامه‎ها گفت: در این شش سال به طور متوسط سالی چهار‎ونیم میلیارد تومان بودجه گرفتیم که ۴۰ درصد آن برای امور جاری هزینه می‎شد. در این بازه زمانی شش جشنواره جلال آل احمد، شش جشنواره شعر فجر، سه جایزه پروین و سه جایزه ملک‎الشعرای بهار را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: همچنین سی دوره متمرکز آموزش شعر و داستان، ویکی ادبیات، سند ملی انجمن‏‌های ادبی، پروژه سرباز فرهنگ، پایگاه نقد فرهنگ، پایگاه نقد شعر و... از دیگر فعالیت‎های بنیاد بودند.

 در این مراسم اسماعیل امینی، احمد دهقان، شهریار عباسی و مهدی رشیدی مهرآبادی درباره مهدی قزلی به صحبت پرداختند. 

برچسب‌ها محسن جوادی ادبیات فارسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محسن جوادی ادبیات فارسی محسن جوادی ادبیات فارسی فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور فرهنگی مهدی قزلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»

پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌های نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهند و اثری نو مستقل پدید می‌آورند.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ی خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ی انسانی را ثابت می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142

دیگر خبرها

  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد
  • رسمی: مهدی مهدوی خداحافظی کرد و مربی شد!
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان
  • استقبال از پرچم حرم رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • اجرای برنامه های متنوع فرهنگی بنیاد شهید در ایلام قابل تقدیر است