Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:27:34 GMT

صادرات به افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۸۵۲۳

صادرات به افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح اله لطیفی در خصوص صادرات کشورمان به افغانستان اظهار داشت: در دو ماهه نخست امسال، یک میلیون و ۶۷ هزار و ۳۵۰ تن کالا به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار و یا ۴ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان به افغانستان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی بیش از ۳.۵ درصد افزایش و از لحاظ ارزش به دلار نزدیک به ۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزش به ریال، ۳۱ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی گمرک ایران افزود: دلیل اینکه با وجود افزایش وزنی کالای صادراتی به افغانستان ارزش دلاری آن کمی نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرده است که صرفاً به کاهش قیمت پایه صادراتی بر می‌گردد و با وجود کندی حرکت کامیون‌ها در مرزها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی، این میزان صادرات که هم از لحاظ وزنی و هم ارزش ریالی رشد داشته است.

وی در خصوص کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در این دو ماه گفت: عمده کالاهای صادراتی در ۹۴۷ کد تعرفه‌ای و در گروه‌های میوه و تره بار، مواد غذایی، کالاهای صنعتی و ساختمانی بوده است که در این میان گوجه فرنگی با بیش از ۲۶ میلیون دلار درصدر کالاهای صادراتی به این کشور قرار دارد و میله‌های آهنی و مفتولی با ۲۳ میلیون دلار، شیرینی و شکلات با ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، مشتقات نفتی با ۸ میلیون دلار، خامه با ۷ میلیون و ۶۷۲ هزار دلار،، اوره با ۷ میلیون و۶۰۰ هزار دلار، انواع سیمان با ۷ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار، انواع آب میوه با ۶ میلیون و۵۰۰ هزار دلار، هندوانه با حدود ۶ میلیون دلار، سیب با حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

لطیفی در ادامه اظهار داشت: مواد اولیه تولید صابون، انواع ویفر و بیسکوئیت، پرتقال، خرما، کیوی، لوبیا، کیسه‌های پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، پنیر، خمیر نیمه پز، مرغ زنده، الیاف، عایق ساختمان، ورق‌های فلزی، پیاز، محصولات آهنی، سایر محصولات آهنی، محصولات آلومینیومی، شیر، ورق‌های فلزی، دوغ، تخم مرغ، سبزیجات خشک، پسته، سیب زمینی، بادمجان، مرغ منجمد، کارتن بسته بندی، ظروف شیشه‌ای و جوجه یک روزه نیز از مهمترین محصولات صادراتی کشور به افغانستان در این دو ماه بودند.

سخنگوی گمرک ایران افزود: صادرات بیش از ۸۵۰ هزار دلاری جوجه یک روزه به افغانستان یکی از موضوعات مهمی است که تجار افغانستان با هماهنگی رایزنی بازرگانی ایران در کابل، پس از لغو محدودیت صادرات این جوجه‌ها نسبت به آن استقبال نشان دادند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که راه اجرای پروتکل‌های بهداشتی را انتخاب کردند توانستند هم راه مقابله با بیماری کووید ۱۹ را در پیش بگیرند و هم تأمین نیازهای کالایی و تجاری آنها دچار مشکل نشود و یا کمترین آسیب را ببیند در این راستا کشور افغانستان از جمله کشورهایی است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی را به جای مسدود کردن مرزها در پیش گرفته است.

کد خبر 4940407 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: صادرات کالا افغانستان گمرک ایران ویروس کرونا ویروس کرونا سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران قیمت دلار قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی تولید نفت حسین مدرس خیابانی بورس بازار سرمایه قیمت خودرو قیمت یورو میلیون دلار هزار دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان از رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات قطعی از گمرکات استان در یک ماه نخست انسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

 محمد علی خاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: در یک ماه نخست امسال 238 هزار و 476 تن کالا به ارزش 23 میلیون و 637 هزار و 404 دلار از طریق گمرکات استان سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه، بازارچه مرزی میلک، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این میزان کالا های صادراتی از نظر ارزش 26 درصد و از حیث وزن 78 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، میوه، گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان و هند، صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: در فروردین ماه  84 هزار و 767 تن کالاهای صادراتی به ارزش  48 میلیون و 60 هزار و 869 دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 16 درصد و از نظر وزن 19 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و عنوان کرد: دریک ماه نخست امسال  48 هزار و 258  تن کالا به ارزش 83 میلیون و  219 هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 41 درصد افزایش  و از نظر وزن 52 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل  برنج،  کنجد، دام زنده، گوشت ،چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای  پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین و افغانستان وارد شده است.

خاشی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان، گفت: در یک ماه نخست امسال 22 هزار و 600 مسافر ورودی و23 هزار  و 700 مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات  تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی 22 درصد افزایش و مسافرین خروجی 38 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: ترانزیت خارجی در یک ماه نخست  امسال،  یک هزار و 815 کامیون و تعداد 57 واگن به وزن 36 هزار و 368 تن شامل برنج، پوست، گوگرد، پارچه، سنگ، خشکبار، ادویه چای و سیگار  از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند، امارات و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 50 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا