Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: شش ظرف سفالی تاریخی در کاوش‌های تپه باستانی موشلان ساوجبلاغ کشف شد. ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ استانها البرز نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیاستان البرز، فریدون محمدی در مورد نتایج بررسی پژوهش‌های باستانی به‌دست‌آمده  در محوطه تاریخی "موشلان تپه" خبر از کشف شش ظرف سفالی تاریخی در این محوطه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا به دنبال کشف لایه‌های باستانی و یافته‌هایی مبنی بر وجود ظروف سفالی در  سایت تاریخی موشلان، پژوهش‌های تیم باستان شناسی ادامه و به آثار ارزشمند تاریخی دست پیدا کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی  استان البرز با بیان اینکه در پی این کاوش‌ها شش ظرف کامل سفالی که تخمین زده می‌شود مربوط به هزاره پنجم باشد، کشف شده است، بیان کرد: این ظروف مشتمل بر ظروف پایه‌دار، خمره‌های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) است که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

محمدی عنوان کرد: حال با دستیابی به این ظروف سفالی تاریخی، مقرر شده است تا درخصوص وضعیت عرصه و حریم موشلان تپه اسماعیل آباد، مجدد مطالعاتی توسط تیم‌های پژوهشی انجام شود.

وی  با اشاره به اهمیت تعیین عرصه و حریم تپه باستانی موشلان شهرستان ساوجبلاغ در سال‌های گذشته به دلیل تعریف نکردن این حریم، زمین خواران زیادی از موقعیت استفاده کرده و باغ‌هایی را در آن نزدیکی ها احداث کردند، گفت:  با مطالعات جدید  آثار جدید تاریخی نیز در محل این باغات کشف شده است.

محمدی تصریح کرد: باتوجه به آثار به‌دست آمده سفالی متعلق به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد و همچنین 10 طبقه معماری  ادامه عملیات گمانه‌زنی در موشلان تپه به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی با یک بازنگری دنبال می‌شود.

انتهای پیام/ش

R7810/P/S6,50/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سفالی تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل نمایشگاه یادگارهای آئین محوطه‌های باستانی اردبیل (دوره پیش از تاریخ و تاریخی)، امروز در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گشایش یافت.
طبق اعلام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل این نمایشگاه از ۴ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، در این محوطه علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل (مادر شاه‌طهماسب) و نیز برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز کشته‌شدگان جنگ چالدران، قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • آزادسازی ۱۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ/ ۷ استخر تخریب شد
  • ‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار