Web Analytics Made Easy - Statcounter

باستان‌شناسان اسرائیلی در جریان تحقیقات خود در یک کنیسه باستانی واقع در جنوب اسرائیل، نخستین آثار مصرف مواد روان‌گردان و توهم‌زا را در مناسک مذهبی یهودیان کشف کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز؛ نتایج این کشف نشان می‌دهد که در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح، نوعی مخدر شبیه به حشیش و ماری‌جوانا در عبادت‌گاه‌ باستانی یهودیان به عنوان بخشی از تشریفات مناسک آیین یهود، مصرف می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوش‌های باستان‌شناسی دهه ۱۹۶۰ در منطقه تاریخی تِل‌آراد، واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب بیت‌المقدس(اورشلیم) منجر به کشف یک قلعه متعلق به پادشاهی باستانی یهودا شد. در قلب این قلعه یک عبادتگاه کوچک با شباهت زیاد به کنیسه توصیف شده در کتاب مقدس، وجود داشت. اما طی چند دهه گذشته تلاش محققان از جمله دانشمندان علوم شیمی برای برای تعیین ترکیب رسوبات سیاه موجود در دو محراب اندرونی این کنیسه بی نتیجه بود.

در تجزیه و تحلیل تازه از مواد موجود بر روی این دو محراب که از جنس سنگ آهک هستند و در حال حاضر در موزه اورشلیم نگهداری می‌شود، مشخص شد که مواد موجود بر روی یکی از آنها ترکیبی روان‌گردان و توهم‌زا شامل مخدر موجود در حشیش و ماری‌جواناست و خاکستر به جا مانده بر روی ستون دیگر هم ناشی از سوختن کُندر است.

یوسی گارفینکل، استاد باستان‌شناسی دانشگاه عبری در واکنش به این کشف تازه، یادآور شد که استفاده آیینی از شراب و تریاک در یهودیت که پیشتر به اثبات رسیده بود، نشان می‌دهد که در دوره باستان بشر تصور می‌کرده که برای ارتباط با خدا باید به وجد بیاید و حال و هوای خاصی پیدا کند.

تجزیه و تحلیل شیمیایی نمونه‌های به دست آمده از این دو محراب در دانشگاه عبری اسرائیل و انستیتوی تکنیون انجام شده است. محققان اسرائیلی یافته‌های جدید خود را روز جمعه در مجله علمی «تل آویو: مجله پژوهشگاه باستان‌شناسی دانشگاه تل آویو» منتشر کرده‌اند.

لینک کوتاه: asriran.com/0034IU

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یهودیان حشیش مناسک مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانسته و بیان کرد: حج سفر بسیار پربرکتی است اما متأسفانه سال به سال مشکل تر می‌شود، که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید؛ زمان اعزام زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشخص شد

وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان و افزود: طولانی شدن سفر حج تا چهل روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که باید به آن توجه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج ابراز کرد: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسأله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده‌اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

وی فلسفه حضور بعثه های مراجع در حج را خدمت رسانی به حجاج دانسته و اظهار کرد: چنانچه بعثه های مراجع نباشند، حاجیان در مناسک حج دچار مشکل می‌شوند، لذا شایسته است زمینه حضور آنان تسهیل شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها تاکید کرد: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۳ ارائه کرد.

کد خبر: 1227623 برچسب‌ها ناصر مکارم شیرازی

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • زمانیکه ژاپنی‌ها برای خرید محصول کشاورزی ایران صف کشیدند! | تصویر
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی توسط یهودیان + فیلم