Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از ایرنا، خالد خضری، کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در استان آذربایجان غربی، سه‌شنبه ۱۳ خرداد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد : در پایش کارشناسان اداره منابع طبیعی مشخص شده که این آفت در تمامی ۴۵۰ هکتار جنگل‌های بلوط این شهرستان شیوع پیدا کرده و در حدود ۶۰ درصد به برگ درختان بلوط خسارت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اضافه کرد: شرایط خاص آب و هوای امسال از جمله سرمای بهاره باعث رشد نکردن مناسب برگ درختان شد و گرم شدن ناگهانی هوا باعث طغیان آفت کرم جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این شهرستان گردید. 

وی افزود: هم‌اکنون این آفت در بخش‌های زیادی از جنگل‌های این شهرستان در حال تبدیل شدن به پروانه است و دیگر مبارزه با آن سودمند نیست. 

کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: کرم‌ها پس از تبدیل شدن به پروانه تخم‌ریزی کرده و برای بهار سال آینده دوباره لاروها به کرم تبدیل می‌شود که لازم است برای مقابله با شیوع دوباره آن برنامه‌ریزی لازم  انجام شود . 

لارو پروانه جوانه‌خوار بلوط با نام علمی «Tortrix viridana» از خانواده «Tortricidae»‌ها یکی از مهمترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود. 

این حشره با تغذیه از جوانه‌های رویش و زایشی و غنچه‌ها و برگ‌های جوان درختان بلوط در اوایل فصل رویش باعث لخت و بی‌برگ شدن و حالت خزان گرفتن آنها در جنگل­ می‌شود، این آفت بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده یا حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود. 

شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره‌جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روز به روز سطح بیستری از این جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد. 

لاروهای پروانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های باز شده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌کند. 

از بین رفتن برگ‌های درخت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد. 

در شهرستان مهاباد بیش از ۴۰۰ هکتار جنگل وجود دارد که این جنگل‌ها در مناطق بالادست در روستاهای «کاولان» و «کوران» این شهرستان و در همجوار جنگل‌های سردشت و پیرانشهر قرار دارند. 

جنگل‌های این منطقه جزو جنگل‌های منطقه زاگرس به شمار می‌روند که به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به‌فردی هستند. 

کد خبر 517582 برچسب‌ها استان آذربایجان غربی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی محیط زیست ایران خوار بلوط جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است

فهیمه اسلامی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۳۳ گونه جانوری حیات وحش در استان شناسایی شده است، گفت: فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است و باید برای مراقبت و حفاظت ازاین گونه‌ها اقدام شود.

وی افزود: گردشگران، طبیعت‌گردان و تفرج کنندگان باید در این فصل نسبت به مراقبت و حفاظت از این گونه‌ها اقدام کنند، تا کمترین آسیبی به این گونه‌ها وارد شود.

بیشتر بخوانید

مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری + فیلم

اسلامی اظهار کرد: با گرم شدن هوا و به مناسبت تعطیلات نوروزی، مردم دل به دامن طبیعت در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده می‌روند و برخی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به نقش مهم طبیعت و حیات وحش در زندگی همه زیست‌مندان به خصوص زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران، برخورد مناسبی با حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی استان ندارند و این مساله آسیب جدی به حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از گردشگران بدون توجه به طبیعت با خودرو‌های خود وارد عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‌شوند و این امر باعث تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و برخی مواقع گونه‌های جانوری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های شمشاد خزری
  • ۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش گرفتن یک هکتار از جنگل‌های شهرستان تالش
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • رانش زمین در سردشت خسارت برجای گذاشت