Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@11:40:36 GMT

امام خميني (ره) مظهر اتحاد جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۰۰۶۷

امام خميني (ره) مظهر اتحاد جهان اسلام

خبرگزاری آریا- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیه ای به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکید کرد: امام خمینی (ره) مظهر اتحاد در جهان اسلام است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن بیانیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا
امام خمینی (ره) در دوره‌ای پرمحنت از وضعیت تاریخی اسلام قدم به عرصه وجود نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه‌آن‌که، دنیای معاصرِ مدرنتیه، دنیای سلطه‌گری ددمنشانه و سلطه‌پذیری نابخردانه است. در این میان، دنیای اسلام نیز چالش‌های بی‌نظیری را در مواجهه با مدرنتیه‌ی استعماری تجربه کرده و عمده‌ی اختیارات و امکانات خود را در این مواجهه از دست داده است. اصلی‌ترین نقطه ضعف دنیای اسلام در این مواجهه تاریخی ـ تمدّنی، سلطه یا نفوذ استعمار در گستره‌ی وسیعی است که مسلمانان در آن سکنا گزیده‌اند. اما تفرقه رویه‌ی دیگر این نفوذ و سلطه استعماری است. در دو سده‌ی اخیر، تعلقات و منافع مادی زمام‌داران وابسته و برکشیده در دنیای اسلام، مانع هر سطح از وحدت مؤثر در میان مسلمانان شده است. اما امام خمینی (ره) هم در اندیشه‌ورزی و هم در اقدام سیاسی خود راه نجات از این باتلاق را به مسلمانان نشان داد.
امام خمینی (ره) پرورش یافته‌ی مکتب پر برکت قرآن کریم بود. بی‌جهت نبود که اندیشه و عملکرد او تبلور «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» بود. او درس وحدت‌گرایی را در مدرسه‌ی وحی آموخته بود. او از دودمان پاک پیامبر (ص) و پرورش یافته‌ی مکتب اهل بیت (ع) بود که همواره راسخ‌ترین و مؤمن‌ترین آحاد جامعه نسبت به ضرورت وحدت اسلامی بوده‌اند.
او در مدرسه‌ی اهل بیت (ع) مشق «لاتفرقوا» را درس گرفته و با زیباترین خط نگارش کرده بود. چشمان تیزبین او در این مدرسه، بصیرتِ وحدت یافته بود و این بصیرت را در عصر پرچالش تجدد در میان مسلمانان ترویج می‌کرد. بی‌جهت نبود که او راهی را هموار کرد که رهروان مؤمن بسیار یافت.
ظهور امام خمینی (ره) در عصر ناامیدی، زمینه‌ساز و حرکت‌دهنده‌ی مسلمانان به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تراث تمدّنی آنان بود. مسلمانان جهان خاطره وحدت‌گرایی عملی و نظری او را در ذاکره‌ی تاریخی خود نقش کرده‌اند. زیرا او پرچم‌دار وحدت اسلامی در سراسر جهان بود. چنان‌که، آنان خاطره‌ی فریاد‌های وحدت‌آفرین او سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از فلسطین و مقابله با اسرائیل غاصب را در یاد دارند. آنان به‌خاطر دارند که امام خمینی (ره) در اوج مبارزه با استبداد رژیم پهلوی، آن محدود ظرفیت دینی ـ سیاسی خود را در این حمایت تاریخی خود از مردم مظلوم فلسطین به‌کار گرفت. اما او با پیروزی انقلاب اسلامی همه‌ی ظرفیت دنیای تشیع و ایران انقلابی را در حمایت از این محور وحدت مسلمانان به صحنه آورد و لحظه‌ای از این مجاهدت تاریخی کوتاه نیامد.
ایمان امام خمینی (ره) به وحدت را همه باور داشتند. هم شیعیان فرمان وحدت‌گرایی را از او بار‌ها شنیده بودند و هم اهل تسنن به این ایمان او ایمان داشتند. بی‌جهت نبود که وقتی او آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس خواند، همه مسلمانان، شیعه و سنی سال‌ها، این ایمان او را یکپارچه در برابر سلطه‌گران و در سطح امت اسلامی به نمایش گذاردند.
سخنان بی‌پیرایه و ساده‌ی امام خمینی (ره) درباره ضرورت وحدت از عمق ایمان صمیمی او می‌جوشید و بی‌جهت نبود که در سراسر جهان نیوشای جان تشنه‌لبان وحدت بود. او ضرورت وحدت را پایه‌ی تمدن نوین اسلامی می‌دانست. ازاین‌رو، همه نخبگان و تمدن‌گرایان مسلمان این پیام او را شنیدند و به آن ایمان آوردند. تمدن‌گرایان جهان نیازمند امام تمدّن‌ساز بودند. آنان پیش از او، رهبران سیاسی فراوان دیده بودند که انواع وحدت‌های زودگذر سیاسی مانند شعار وحدت عربی و وحدت ملی سرمی‌دادند. اما آنان نیاز به امام تمدّن‌خواه و تمدّن‌ساز اسلامی داشتند. آنان این ظرفیت را در او دیدند و آرمانش را و باورش را باور کردند. آنان فهمیدند که وحدت‌گرایی امام خمینی (ره) فراتر از تاکتیک‌های سیاست‌ورزانه است و راهبردی اساسی و وحیانی است که می‌توان به آن دل بست و به دنبال آن حرکت کرد. توده‌های مسلمان نیز وحدت‌گرایی عمیق و جوشیده از ایمان اسلامی امام خمینی (ره) را صمیمانه باور کردند. آنان دیدند و بالعیان حس کردند که امام خمینی (ره) امام وحدت‌آفرین و آرمان‌آفرین آنان است.
دنیای کفر، طاغوت و استکبار بر این گمان است که امام خمینی (ره) چند دهه است که چشم از جهان فروبسته و تأثیر او خاتمه یافته یا رو به افول است. اما واقعیت‌های جهان اسلام سخن دیگری می‌گوید. چه‌آن‌که، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، مسلمانان بیش‌تر به اهمیت امام خمینی (ره) پی می‌برند و عمق اندیشه‌های او را بیشتر می‌فهمند و او را طلیعه‌دار وحدت اسلامی می‌دانند.
امت اسلامی چند دهه پس از امام خمینی (ره) هم احساس نیاز عمیق‌تری به وحدت اسلامی یافته و هم زمینه‌های بازیابی آن را بیش‌تر درک کرده است. آنان دریافته‌اند که نیاز به رهبران سیاسی ندارند و بلکه، نیازشان به امامت تمدّنی است. بی‌جهت نیست در دوران کنونی که پرچم آن طلیعه‌دار وحدت در دستان پرصلابت امام خامنه‌ای مدّظله العالی قرار گرفته است، اقبال فراگیر جهانی به محوریت این امام تمدّن‌ساز معاصر، فزونی گرفته است. زیرا اندیشه‌ها، آرمان‌ها، دغدغه‌ها، راهبردها، تاکتیک‌ها و بالاخره ایمان و صمیمیت اسلامی آن طلیعه‌دار وحدت را در همه سخنان و اقدامات این امام معاصر تمدّن‌ساز یافته‌اند و او را فراتر از سطح رهبران سیاسی تلقی کرده‌اند.
یادمان نرود امت اسلامی بر اساس روایت مشهور نبوی (ص) در روزگار پرمحنت معاصر به انتظار و به امید تجلی آخرین خلیفه‌ی رسول خدا (ص) و تلاش او بر منهاج نبوت است و امام خمینی (ره) و جانشین او به عنوان طلیعه‌داران وحدت اسلامی، زمینه‌ساز به ثمررسیدن این نوید پربرکت نبوی (ص) است. امام خمینی (ره) بخشی از تراث اسلامی ِـ تمدنی معاصر است. در این میان، سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بازخوانی ضروری این ظرفیت پرجوشش و پربرکت است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: امام خمینی وحدت اسلامی وحدت گرایی امام خمینی طلیعه دار تمد ن ساز دار وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدولی قرنی متولد سال ۱۲۹۲ بود. او سال ۱۳۰۹ به عضویت ارتش درآمد و ترفیع درجه گرفت. تا اینکه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اتفاق افتاد و از سال ۱۳۳۳ در طرز تفکر تیمسار قرنی تغییر آشکاری به وجود آمد و گرایش محسوسی به افسران ناسیونالیست و ضدرژیم شاهنشاهی پیدا کرد؛ زیرا فساد و سرکوب بعد از کودتا و ناتوانی دولت در انجام اصلاحات او را نگران ساخته بود، مشکلات موجود را ناشی از ادامه نفوذ طبقه بالای کشور، چون سرلشکر فضل‌الله زاهدی و اردشیر زاهدی، منوچهر اقبال تیمور بختیار و سرلشکر علوی‌مقدم می‌دانست.

قرنی از اینکه وضع کشور در نهایت به یک رژیم سلطنتی دیکتاتوری تبدیل خواهد شد نگران بود و راه‌حل آن را «ایجاد یک دولت توانا برای پایان دادن به حاکمیت طبقه سنتی بالا و وادار ساختن شاه به قبول نظام پادشاهی مشروطه و انجام اصلاحات گسترده» می‌دانست. همین تفکرات سرلشکر قرنی سبب شد تا او تبدیل به شخصیت معترض سیاسی شود تا اینکه در اسفند ماه ۱۳۳۶ توسط ساواک بازجویی شد. او ۳ سال زندانی شد.

سرلشکر قرنی بعد از آزادی از زندان، تحت مراقبت‌های ویژه اطلاعات داخلی بود و مأمورانی به منزل وی نفوذ می‌کردند تا در جریان ادامه فعالیت‌های سرلشکر اخراجی ارتش شاه قرار گیرند که در این راستا پیشنهاداتی هم به شهید قرنی داده می‌شد. یکی از پیشنهادها این بود که سیدضیاءالدین طباطبایی در ملاقات با سرلشکر قرنی حامل پیغامی از محمدرضا شاه بود، اما قرنی می‌گوید: «در حال حاضر و با وضع موجود به هیچ وجه حاضر به قبول پست سیاسی بسیار مهم نیستم».

سرلشکر قرنی به دلیل قطع شدن حقوق و مزایا در سخت‌ترین شرایط مادی قرار داشت. محمدرضا پهلوی مبلغ ۳ میلیون تومان به ارتشبد فردوست می‌دهد تا به قرنی بدهد، اما قرنی کریمانه آنها را رد کرد و بر تمایلات دینی و اسلامی‌اش تأکید می‌کند.

با آغاز نهضت امام خمینی(ره) و شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، این بار قرنی راه جدید خود را پیدا کرد و دور جدید فاصله گرفتن از باورهای سیاسی گذشته‌اش را از طریق نزدیک شدن به اندیشه‌های امام خمینی (ره) آغاز کرد؛ ارتباط سرلشکر قرنی با امام خمینی(ره) و نیروهای نزدیک به جنبش اسلام‌گرایانه در سال ۱۳۴۲حساسیت‌ ساواک و رژیم پهلوی را برانگیخت و سه سال زندان را برای عالی‌ترین افسر اطلاعاتی ایران را به همراه داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرلشکر محمدولی قرنی که عضو شورای انقلاب اسلامی نیز بود با سمت رئیس ستاد ارتش در صبح روز ۲۴ بهمن ماه  ۱۳۵۷ به همراه عده‌ای از مأموران مسلح کمیته انقلاب به محل ستاد ارتش واقع چهارراه قصر رفت و در محل کار خود مستقر شد.

از اقدامات شهید قرنی می‌توان به انحلال لشکر گارد جاویدان و شاهنشاهی، قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی تا رسیدگی به امور سربازان، اخراجی‌ها، بازنشستگان و تجهیزات ارتش اشاره کرد. شهید قرنی در ادامه فعالیت‌هایش با مخالفت‌هایی روبرو شد که حمایت امام خمینی(ره) از ارتش و قرنی را به دنبال داشت.

در جریان درگیری توطئه ضدانقلاب‌ها در کردستان، سپهبد قرنی با قاطعیت در دفاع از نظام جمهوری اسلامی برخورد کرد. این قاطعیت که بعدها کاملاً مورد تأیید سران انقلاب قرار گرفت، موجب شد که در ششم فروردین ۱۳۵۸ روزنامه‌ها اعلام کنند به دستور مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت، محمدولی قرنی از کار برکنار شود و ناصر فربد جایگزین او شود.

این درحالی است که شهید قرنی بعد نوشتن استعفای خود، آن را نزد امام راحل(ره) برد؛ امام استعفای او را گرفتند و گفتند: «خیر، شما بفرمایید سرکارتان»؛ بعدها مشخص شد که مهدی بازرگان بدون هماهنگی با امام خمینی(ره) اقدام به برکناری سپهبد قرنی کرده بود.

سرلشکر محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اولین شهید ترور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ در حیاط منزلش توسط اعضای گروهک فرقان ترور شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد
  • قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است
  • سپاه پاسداران مظهر اقتدار جهان اسلام
  • سپاه‌پاسداران به افتخار و عزت جهان اسلام تبدیل شده است
  • "وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند
  • سفر رئیسی به پاکستان حامل پیام وحدت برای منطقه و جهان اسلام است
  • مردم مظلوم غزه مظهر مقاومت و ایستادگی هستند
  • هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی