Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@23:27:32 GMT

مذاکرات محرمانه ریاض و تل‌آویو در مورد قدس و الاقصی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۰۷۰۴

مذاکرات محرمانه ریاض و تل‌آویو در مورد قدس و الاقصی

خبرگزاری ایسنا: روزنامه یسرائیل هیوم نوشت، دیپلمات‌های عالی رتبه سعودی در مصاحبه با این روزنامه اذعان کردند که صحبت‌ از تماس‌های حساس و محرمانه با حضور دیپلمات‌ها و طرف‌های امنیتی از اسرائیل، آمریکا و عربستان به عنوان بخشی از تلاش‌هایی است که هدفش پیشبرد طرح معامله قرن است.

این روزنامه از یک منبع سعودی عالی رتبه نقل کرد که چند ماه قبل، اردن به عنوان اداره کننده امور اوقاف اسلامی قدس به شدت مخالف هرگونه تغییری در شورای اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه نوشت، طرف اردنی در پی رخدادهای باب الرحمه در سال گذشته و مناقشه بر سر درب‌های الکترونیک در سه سال قبل، از اعتراض نسبت به گسترش شورای اوقاف اسلامی قدس دست برداشت و در گامی استثنائی بر خلاف توافق‌های اسلو، با ملحق شدن نمایندگان فلسطینی به این شورا موافقت کرد.

این روزنامه نوشت که در پی این امر، طرف اردنی به اسرائیل و آمریکا پیام‌ داد که خاندان حاکم در اردن آماده نرمش در مواضع خود و موافقت با ملحق شدن نمایندگان سعودی به شورای اوقاف قدس است؛ بدون اینکه این مساله بر جایگاه ویژه اردن تاثیر بگذارد.

در مقابل، طرف اردنی شرط گذاشت تا سعودی‌ها حمایت‌های مالی از جمعیت‌های اسلامی فعال در قدس اشغالی و مسجد الاقصی داشته باشند و فشارهای سیاسی را برای خارج کردن جمعیت‌های ترکیه‌ای فعال در این شهر با پوشش فلسطینی اعمال کنند.

این روزنامه از یک دیپلمات عرب عالی رتبه نقل کرد که اگر اردنی‌ها به ترک‌ها اجازه می‌دانند که با آزادی کامل در مسجد الاقصی فعالیت کنند، آنها چند سال دیگر نامشان در اسناد به عنوان صاحبان جایگاهی ویژه در مدیریت اماکن مقدس ثبت می‌شد. طبق گفته این دیپلمات، اردن برای مقابله با اردوغان، به پول و نفوذ عربستان نیاز دارد و این امر با منافع اسرائیل و آمریکا همسو است، چراکه این دو طرف در تلاش هستند تا حمایت و تایید عربستان را برای طرح ترامپ و نتانیاهو و عملیات الحاق کرانه باختری به دست آورند، به ویژه اینکه با موضع‌گیری عربستان، تایید امارات و بحرین نیز حاصل می‌شود.

این منبع عنوان داشت: هنوز زود است که گفته شود این گام به مرحله اجرا رسیده است. هدف این است که نام نمایندگان سعودی فقط به عنوان ناظر و به صورت غیر الزام آور ثبت شود تا جایگاه انحصاری اردن در این مکان مقدس آسیب نبیند.

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات محرمانه ریاض و تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۰۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص اتفاق اصفهان و پاسخ ایران به اسرائیل، گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» همانطور که فرماندهان نظامی و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده سپاه پاسداران اعلام کردند از این به بعد اگر اشخاص و دارایی‌های ما مورد حمله‌ی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند جمهوری اسلامی ایران برای خودش این حق را قائل است که عمل متقابل انجام دهد.

به گزارش جماران بخش‌هایی از گفت و گوی جلال زاده را در ادامه می‌خوانید:

اتفاقی که در اصفهان افتاد را نمی‌توان عنوان «حمله» برای آن به کار برد. رژیم صهیونیستی قبلا هم از این کار‌های کودکانه و کور داشته است که جمهوری اسلامی ایران نیز در میدان پاسخ آن‌ها را داده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق یک حمله بدیع و مخالف تمامی کنوانسیون‌ها، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت یک جواب قاطع و طبق موازین بین‌المللی به آن‌ها بدهد؛ لذا طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصاحبه‌هایی که فرماندهان ما انجام دادند، هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به امکان و دارایی‌ها جواب خواهیم داد.

در اصفهان پدافند ارتش جمهوری اسلامی به بعضی از اشیاء مشکوک شده بود و به سمت آن‌ها تیراندازی کرده بود و اصلا در قواره حمله رژیم صهیونیستی نبود. امیدارم با تمام دیوانگی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد به خاطر منافع کوتاه مدت خود هم که شده است، کار دیوانه‌باری انجام ندهد که این‌بار پاسخ جمهوری اسلامی نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

اردن باید پاسخگو باشد و در گفت و گویی که وزیر امورخارجه اردن با امیرعبداللهیان داشتند توضیحات لازم را دادند و همانجا اعلام کردند که ما اجازه حضور پرنده‌های رژیم صهیونیستی را در فضای اردن نخواهیم داد. ما در بحث دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم و اعلام کردیم اگر ما بدانیم که رژیم صهیونیستی از امکانات کشور‌ها و پایگاه‌های آمریکا علیه منافع ما استفاده کرده قطعا با پاسخ متقابل ما مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط