Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@22:46:17 GMT

خلاق در فحش، فقیر در ایدۀ پساکرونایی!

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۰۸۰۳

خلاق در فحش، فقیر در ایدۀ پساکرونایی!

عصرایران؛ احسان محمدی- «فقر، احمق می‌کند» نام کتابی است که در ایران با استقبال مواجه شده است. طرز فکری قدیمی می‌گوید: افراد فقیر به این خاطر فقیرند که تصمیمات بدی می‌گیرند اما سندهیل مولاینیتن استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و الدار شفیر استاد روان‌شناسی دانشگاه تاد، نویسندگان کتاب این مسأله را رد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر آنها ماجرا کاملاً برعکس است و در واقع افراد به این خاطر تصمیمات بدی می‌گیرند که فقیر هستند.

مجموعه واکنش‌های پساکرونایی بسیاری از چهره‌های تاثیرگذار در فوتبال و لیگ ایران هم نشان از «فقر» می‌دهد. فقر اندیشه، فقر ایده، فقر خلاقیت اما وفور فحش و پرخاش و توهین و تحقیر و لجبازی!

مدت‌هاست که خبرهای ضد و نقیض و موافقت‌ها و مخالفت‌ها در مورد شروع یا عدم شروع لیگ همه را خسته کرده است اما فارغ از زمین فوتبال، انگار همه روی برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر توافق کرده‌اند. بدون هیچ ایده جایگزینی. این در حالی است که هر روز در لیگ‌های اروپایی کسانی تلاش می‌کنند تا ایده‌هایی برای جذاب‌تر کردن بازی‌ها ارائه کنند. از پخش صدای هواداران تا قرار دادن پوستر آنها روی سکوها.

ایده تازه‌ای هم مطرح‌ شده است که با استفاده از نمایشگرهای غول‌آسا، واکنش هوادارانی که در خانه نشسته‌اند در لحظه به ورزشگاه منتقل شود. یعنی آنها به ‌صورت مجازی در ورزشگاه باشند، هم چهره‌شان دیده شود و هم صدایشان به گوش برسد. درست وقتی‌ که در خانه نشسته‌اند و دارند چیپس می‌خورند و جیغ می‌کشند.

آخرین ایده‌ای که اینجا حتی در سطح یک جمله طرح‌ شده و شما شنیده‌اید چیست؟ بسیاری از ما معتقدیم که ایرانی‌ها باهوش‌ترین مردم دنیا هستند و برای مثال اسم چند نفر که در ناسا و گوگل کار می‌کنند را ردیف می‌کنیم که بگوییم این هم سند! اما چرا از این‌ همه خلاقیت حتی در حد یک عکس، یک ایده دوخطی، یک پیشنهاد نشانی نیست؟

بهانه‌های کلیشه‌ای مثل «امکانات نداریم» و «بودجه نیست» را بگذارید کنار! مثلاً ایده پرینت گرفتن از عکس هوادار و چسباندن آن به صندلی در ورزشگاه - حتی اگر هیچ‌وقت عملی نشود- به کارگروه و اتاق فکر و بودجه و ... نیاز دارد؟

«فقر» همیشه به جیب ربط ندارد. قبول کنیم که در این مهر و موم‌ها در فوتبال هم «خلاقیتی» نداشته‌ایم. البته اگر انصاف داشته باشم باید بگویم در زمینه خلق لقب و فحش و توهین انصافاً آنقدر رویش داشته‌ایم که حتی می‌شود به لیگ‌های بزرگ دنیا هوادار صادر کرد!

اینکه فقر احمق می‌کند یا نمی‌کند می‌تواند دستمایه بحث‌های طولانی در دانشکده‌های اقتصاد شود اما چرا این‌ همه در زمینه خلق ایده‌های تازه در حوزه فوتبال دستمان خالی است؟ از مدیرهای پرمدعا تا هوادارهای پرشور و ما روزنامه‌نگاران همیشه منتقد. بسیاری از ما در ایراد گرفتن فوق‌العاده‌ایم و دکترا داریم اما در پیشنهاد دادن حتی سیکل هم نداریم!

ایران ورزشی

لینک کوتاه: asriran.com/0034Hh مطالب مرتبط شوخی تلخ: جدایی فوتبال از سیاست! جان شیرین فوتبالیست‌ها خوش‌تر است؟ سه مستند لذت‌بخش فوتبالی برای عاشقان فوتبال در قرنطینه فوتبال ایرانی هیچ مسئولیتی در قبال هواداران کرونا زده‌اش ندارد؟

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فقر محیط زیست ورزش فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در نشست خبری رویداد مانوین که امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، مسعود حسنلو؛ دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تأکید بر ضرورت هویت‌بخشی به صنایع خلاق و بومی کشور، اظهار کرد: انتخاب دارالفنون به عنوان مکان برگزاری این رویداد، نمادی از پیوند میان سنت و نوآوری در مسیر توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم است. هویت اصیل این مرز و بوم، ریشه در فرهنگ، تاریخ و دین ما دارد و باید در بستر نوآوری و فناوری، تجلی یابد.

حسنلو با اشاره به نقش‌آفرینی فرهنگ در حل مسائل جامعه، افزود: یکی از کارکردهای اصلی فناوری، حل چالش‌های موجود در کشور است. با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه اکوسیستم فناوری‌های نرم، زمینه‌ساز حل مسائل اجتماعی خواهد بود، خاطرنشان کرد: رویداد مانوین با هدف توسعه فناوری‌ها با رویکرد بومی و هویت‌ساز برنامه‌ریزی شده است. این رویداد بستری مناسب برای فعال‌سازی جریان‌های نوظهور در حوزه فناوری‌های نرم فراهم می‌کند.

مانوین؛ رویداد ملی صنایع خلاق در اینوتکس 1403

دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه، رونمایی از دستاوردها و برگزاری نشست‌های تخصصی را از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد برشمرد و گفت: صنایع خلاق، رکن اصلی اقتصاد خلاق و فرهنگی به شمار می‌روند. حمایت از این صنایع، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

حسنلو در توضیح دسته‌بندی پروژه‌های پیشران در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی، گفت: پروژه‌های پیشران، طرح‌هایی هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی، قابلیت ارتقای سطح سایر پروژه‌ها را دارند. این پروژه‌ها به دو دسته کلان و پیشران تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل 17 کارگروه تخصصی ذیل سند این ستاد، خاطرنشان کرد: این کارگروه‌ها در سه سطح، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند. برخی از این پروژه‌ها در سطح کلان ملی قرار دارند و نیازمند اعتبارات و زیرساخت‌های قابل‌توجهی هستند. دسته دیگر، پروژه‌هایی هستند که با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، به تجمیع ظرفیت‌ها و تشکیل کنسرسیوم‌ها نیاز دارند.

حسنلو در پایان، دسته سوم پروژه‌ها را طرح‌هایی دانست که نیازمند زیرساخت‌های قانونی و فیزیکی هستند و افزود: تاکنون 3 پروژه کنسرسیوم صادرات اسباب‌بازی، پلتفرم بهینه‌سازی آموزش و آزمایشگاه اثر اجتماعی، در این زمینه احصا شده است. همچنین 10 پروژه دیگر در دستور کار ستاد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه
  • پتار ؛ از پر جمعیت ترین محله های فقیر نشین جهان(+عکس)
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • طی دو سال هشت میلیون فقیر به تعداد فقرای کشور اضافه شده است!
  • چگونه می‌توانیم در خانه‌های خلاق ایرانی یک ایده را به محصول تبدیل کنیم؟