Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@21:06:55 GMT

طالبان بر خلاف وعده‌اش پیوند با القاعده را حفظ كرده است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۱۰۵۳

طالبان بر خلاف وعده‌اش پیوند با القاعده را حفظ كرده است

طالبان برخلاف قولی که در توافق‌نامه با آمریکا داده، روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ كرده و حتی در جریان مذاكرات اخیر با مقامات آمریكایی با آن‌ها رایزنی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، طالبان برخلاف قولی که در توافق‌نامه با آمریکا داده، روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ كرده و حتی در جریان مذاكرات اخیر با مقامات آمریكایی با آن‌ها رایزنی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در گزارشی که سازمان ملل متحد در روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است. بر اساس این گزارش، گروه القاعده كه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در آمریكا انجام داد، با ۴۰۰ تا ۶۰۰ نیروی خود همچنان در ۱۲ ولایت افغانستان فعال است و یک اردوگاه آموزشی در شرق این كشور دارد.

سازمان ملل می‌گوید روابط بین طالبان و متحدانش از جمله شبکه حقانی و القاعده همچنان عمیق و بر پایه دوستی، سابقه مبارزاتی مشترک، همدلی اعتقادی و ازدواج‌های درون‌گروهی است.

در این گزارش که به دست «گروه نظارت تحلیلی و پایش تحریم» سازمان ملل انجام شده آمده است: «طالبان مرتباً در جریان مذاكرات با ایالات‌متحده با القاعده مشورت می‌كردند و به آن‌ها اطمینان می‌دادند كه این امر به روابط تاریخی آن‌ها خللی وارد نمی‌کند.»

این گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد كه طالبان به قولی که در توافق‌نامه امضا شده با آمریکا در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند / حوت ۹۸) در دوحه داده‌اند عمل کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا از امضای این توافق به عنوان یک موفقیت یاد می‌کند.

بر اساس این توافق، طالبان از یک سو قول داده اجازه ندهد از افغانستان به عنوان پایگاهی برای انجام حملات تروریستی به منافع آمریكا استفاده شود و از سوی دیگر با دولت افغانستان وارد مذاكرات صلح شود. در عوض واشنگتن موافقت كرد كه سربازان تحت رهبری آمریكا را ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج کند. این توافق خوش‌بینی‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی ۱۹ ساله در افغانستان را تقویت کرده بود.

گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ یکم مارس گفته بود طالبان اکنون «روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کرده» و موافقت كرده‌اند كه «در كنار آمریکا برای نابودی منابع و دفع القاعده از افغانستان عمل كنند».

گزارش سازمان ملل با این حال می‌گوید كه القاعده به توافق طالبان و آمریکا واكنش مثبت نشان داده زیرا آن را موفقیتی برای طالبان به حساب می‌آورد.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان القاعده سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان

حزب التحریر در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس اظهار داشت شماری از اعضای آنها از طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی افغانستان به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی بازداشت شده‌اند.

این بیانیه افزود «سیف الله مستنیر» سخنگوی حزب التحریر نیز توسط طالبان بازداشت شده است.

در این بیانیه با انتقاد از طالبان آمده است نظام حاکم سد راه دعوت به سوی خیر است و باید افراد بازداشت شده را رها کنند. 

طالبان طی سال گذشته دهها نفر از اعضای حزب التحریر را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام تبلیغ برای گروه تروریستی داعش بازداشت کرده است.

حزب التحریر که بسیاری از افراد این گروه را در افغانستان تروریستی می‌خوانند با شعار برقراری خلافت اسلامی در بیش از یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعال بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد
  • توزیع بیش از ۲۵ هزار جلد پاسپورت در فاریاب
  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • درخواست طالبان برای بازگشت مهاجرین به کشور
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • طالبان گزارش افغانستان اینترنشنال را تکذیب کرد
  • گزارش افغانستان اینترنشنال باز هم جعلی درآمد