Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، عصر سه شنبه 13 خردادماه، در وبینار بین المللی بررسی ابعاد اندیشه امام خمینی (ره) که از طریق صفحات مجازی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام و خاطره امام خمینی(ره) در ایام ارتحال ایشان، گفت: این روزها مصادف با شروع نهضت امام خمینی(ره) است که 15 سال بعد از آن به انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی منتهی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره شخصیت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شخصیت امام خمینی(ره) آنقدر شخصیت بزرگ و عظیمی است که هر کس به میزان ظرف خود می تواند از آن شخصیت بزرگ برخوردار شود و سخن گفتن از ابعاد مختلف شخصیتی ایشان از جمله مسائل فردی و اخلاقی، عرفانی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی و حکومتی و بررسی همه این ابعاد در یک برنامه با زمان محدود ممکن نیست.

جلالی به چند نکته اساسی در اندیشه امام اشاره کرد و گفت: به تعبیری می توان امام خمینی (ره) را به عنوان زندهکننده و تجدیدکننده دین در دنیای معاصر دانست.

وی افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران ما با دو بلوک گرایشی عمده در دنیا مواجه بودیم؛ یکی بلوک کاپیتالیستی و سرمایه داری و دیگری بلوک مارکسیستی. در دنیای سرمایه داری به این جمع بندی رسیده بودند که دین نباید در عرصه اجتماع وارد شود و دین یک ارتباط میان مخلوق با خالق خود است. لذا کاپیتالیست ها و دنیای سرمایه داری قائل بودند که دین نه تنها وظیفه ای در عرصه اجتماعی ندارد بلکه اولویت این است که اصلا دین در اجتماع حضور نداشته باشد.

جلالی در توضیح بلوک دوم اظهار داشت: در قطب مارکسیسم و کمونیسم هم قائل بودند که دین افیون توده ها است و نقش تخدیری و آرام کننده اجتماع را به نفع جریان قدرت در دست دارد. آنها در اصل می گفتند دین یک عنصر ضد انقلاب است و از دین دگرگونی و تحول و انقلاب بیرون نمی آید. لذا اگر ما به تئوری پردازان قبل از 1979 انقلاب ایران توجه کنیم، می بینیم که همه آنها انواع انقلاب هایی را بر می شمردند که در هیچ کدام از آنها انقلاب دینی وجود نداشت. پس امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی ایران همزمان به تعارض با این دو بلوک پرداخت و زیربناهای آنها را مورد تهدید قرار داد. یعنی ایشان با انقلاب جامع وبزرگی مثل انقلاب ایران نشان داد که با بهره گیری از محتوای دین می شود بزرگترین انقلاب و دگرگونی را انجام داد.
 
وی افزود: انقلاب ایران نشان داد که دین نه تنها آرام بخش به نفع جریان قدرت نیست بلکه تهدید کننده برای براندازی جریان قدرت ظالمانه است؛ و از همینجا بود که نظریه پردازان انقلاب در نظریات خود تجدید نظر کرده و تئوری جدیدی به نام تئوری انقلاب های دینی را به تئوری های خود افزودند. بلوک سرمایه داری نیز که قائل بودند دین یک امر کاملا شخصی است عملا با انقلاب ایران متوجه شدند که دین برای جامعه برنامه دارد و یک امر شخصی و فردی نیست.

وی با اشاره به اینکه امام در 15 سال تبعید خود در عراق تئوری حکومت اسلامی و دینی را تئوریزه و تبیین کردند، ادامه داد: امام قائل بودند که اساس دین باید در اداره جامعه حضور داشته باشد اما شکل حکومت می تواند کاملا عرفی و بر اساس آخرین دستاوردهای بشری باشد. لذا ایشان با دستاوردهای بشری نه تنها مخالفت نکردند بلکه آن را عنصر مهمی در اداره جامعه تلقی کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در پایان تأکید کرد: به طور کلی می توان گفت امام خمینی(ره) هم مجدد و احیا کننده دین و هم آشتی دهنده بین سنت و مدرنیته هستند.

انتهای پیام/

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: اسلامی ایران امام خمینی ره انقلاب ایران سرمایه داری قائل بودند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در ۵ منطقه صومعه‌سرا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ اسفندیار جوشن درجلسه ستاد هماهنگی راهپیمایی روز جهانی قدس بابیان اینکه روزجهانی قدس از یادگار‌های امام راحل است،افزود:آزادی قدس شریف و رهایی ملت ستمدیده فلسطین از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، که همواره مورد تأکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.
فرماندار صومعه‌سرا  با اشاره به اینکه روز قدس همه مسلمانان یکپارچه ویکصدا مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سرخواهند داد،گفت: راهپیمائی روز جهانی قدس در شهر‌های صومعه‌سرا، گوراب زرمیخ، تولمات، ضیابر و طاهر گوراب برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در ۵ منطقه صومعه‌سرا
  • شب‌های قدر بهترین فرصت برای بهره مندی از رحمت خداوند
  • روز قدس امسال دیدنی خواهد بود
  • انقلاب اسلامی ایران آغاز حرکت جهان به سوی ظهور حجت است
  • ایستادگی فلسطین در برابر اسرائیل با الگوگیری از انقلاب اسلامی
  • رئیس جمهور سخنران مراسم ۱۲ فروردین در حرم امام خمینی (ره)
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • آیین اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران درپایتخت مقاومت
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • ایرانی که عاشق ایران بود!