Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - با حضور دکتر روحانی رییس‌جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان وی، دکتر بهزاد شیری مدیرعامل پست‌بانک‌ایران و مدیران مجموعه‌های تابعه این وزارتخانه درسطح کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس، پروژه های پیشران «اقتصاد دیجیتال»، شبکه ملی اطلاعات روی ریل ارتقای محتوا، هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی و همچنین بسته حمایتی 2500 میلیارد ریالی برای حمایت از استارتاپ‌ها روز هشتم خردادماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: این مراسم برای نخستین بار در کشور بیش از یک هزار کاربر با کمک یک پلت فرم بومی ارتباطی (ویدئو کیک) بر بستر شبکه ملی اطلاعات شرکت داشتند. در این جلسه با حضور و دستور رییس ‌جمهوری سه پروژه بزرگ توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و همچنین ارتقا سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایت از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.
مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم تأکید کرد: اقتصاد دیجیتال می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود و با جهش اقتصاد دیجیتال ایران هوشمند قابل تحقق است.
وی به تشریح مفهوم اقتصاد دیجیتال پرداخت تا به پاسخ این پرسش برسد که چرا اقتصاد دیجیتال می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود.
آذری جهرمی در ادامه با مقایسه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان پرداخت و ارائه نمونه‌های آماری از کشورهای آمریکا، چین به استناد گزارش «اقتصاد دیجیتال- آنکتاد 2019» گفت: سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال 4 و در کل اقتصاد دیجیتال 6.5 است. به‌طور متوسط در معیار جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به‌کل اقتصاد 15.5 درصد است و این نشان می‌دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار بزرگی دارد و این حوزه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و خدمات دیجیتال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل‌توجه ای داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به رشد اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از 2.23 در سال 92 به 4 درصد در سال 98 رسیده است یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعاً 4 درصد رشد داشته است. در سال 98 هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به 6.5 درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال 92، 3.68 درصد بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با برشمردن عوامل مؤثر در موفقیت‌هایی که موجب شد درخت اقتصاد دیجیتال در کشور به بار بنشیند گفت: عوامل مؤثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از 680 گیگابیت بر ثانیه در سال 1392 به 18 هزار گیگابیت بر ثانیه در سال 1398 رسید و افزایش ظرفیت ارتباطات بین‌الملل از 130 گیگابیت بر ثانیه در سال 1392 به 4500 گیگابیت بر ثانیه در سال 98 بود.
وی افزود: همچنین در این سال‌ها متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات از 218/0 مگابیت بر ثانیه در سال 92 به 10 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از 256/0 مگابیت بر ثانیه در سال 92 به 2/6 مگابیت بر ثانیه در سال 98 رسید.
آذری جهرمی تأکید کرد: از سوی دیگر پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال 1392 به 89 درصد در سال 1398 رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از 210 رک فعال در سال 92 به 1830 رک فعال در سال 1389، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین‌الملل در سبد مصرفی کاربران از 10 درصد در سال 92 به 55 درصد در سال 1398 و تعداد اپلیکیشین‌های ایرانی فعال از 483 در سال 92 به 345 هزار اَپلیکیشین در سال 98 رسید.
وزیر ارتباطات ادامه داد: همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به‌طوری که در سال 97 به دلیل وجود چالش‌های اقتصادی ازجمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد بهره‌وری کل اقتصاد منهای 6.12 درصد بود اما نکته جالب‌توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد 13.5 درصد در همین سال مواجه شد و نرخ رشد ارزش‌افزوده بخش آی سی تی 31/3درصد شد یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد ارزش‌افزوده کل اقتصاد منفی 3.7 درصد بود.
وی با تأکید بر اینکه همه این عوامل نشان داد که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون‌رفت از مشکلات کنونی است گفت: همه این پیشرفت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجراشده و می‌شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاق برخوردار است که 17 درصد آن‌ها وابسته و یا غیر وابسته فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت‌فشارهای بین‌المللی هستیم، چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره‌وری فناوری اطلاعات است. بنابراین می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را راه‌حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.
آذری جهرمی در ادامه و پس از تشریح مدل مفهومی مصوب شبکه ملی اطلاعات، و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیگیری شبکه ملی اطلاعات و همچنین اقدامات وزارت ارتباطات در رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال به تشریح پروژه‌های قابل‌افتتاح پرداخت گفت: امروز چهار افتتاح عمده برای پیشران اقتصاد دیجیتال داریم. مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد 407 رک ظرفیت جدید و افزایش 25 درصدی ذخیره‌سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایه‌گذاری 11 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح می‌شود.
وی افزود: با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب 70 درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: همچنین در راستای توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری 8 هزار و 500 میلیارد ریالی بخش خصوصی پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است.
وی تأکید کرد: زیرساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولیدکنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه را فراهم می‌کند.
آذری جهرمی در ادامه با اشاره به پروژه بعدی گفت: پروژه بعدی طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VOD و با سرمایه 800 میلیارد ریالی بخش خصوصی است. به‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه‌شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هم‌وطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.
وی تأکید کرد: هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به 5 میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال 99 و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: برای اینکه این طرح‌ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات امروز به 5 هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش 50 میلیون تومان تقدیم می‌شود.
آذری جهرمی در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهوری درباره رقم سرمایه‌گذاری کل پروژه‌ها گفت: ارزش مالی این پروژه 2280 میلیارد ریال است که عمده این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام‌گرفته است.
وزیر ارتباطات در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه تا پایان سال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال 10 پروژه بزرگ دیگر در دست افتتاح دارد که در مناسبت‌های مختلف از آنها رونمایی می‌شود از حمایت مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری و همچنین فعالان بخش، خانواده حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر کرد.
افتتاح یکی از بزرگترین دیتا سنترهای ایران

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات ثابت به شبکه ملی اطلاعات گیگابیت بر ثانیه در سال شبکه ملی اطلاعات تلویزیون اینترنتی مگابیت بر ثانیه اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات میلیارد ریالی وزیر ارتباطات آذری جهرمی محتوای داخلی سرمایه گذاری اقتصاد نفتی درصد در سال بخش خصوصی کل اقتصاد پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در آخرین ارزیابی‌های جهانی اتحادیه بین المللی مخابرات ۶ پله ارتقا پیدا کردیم.

وی افزود: حدود ۵ میلیون نفر از بسته هدیه عیدانه وزارت ارتباطات استفاده کردند.

زارع پور گفت: در باره افزایش سرعت اینترنت گفت: بار‌ها گفتم که در شهر‌هایی که فیبر نوری راه اندازی می‌شود، مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند، سرعت اینترنت شان تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی صدبرابر سرعت موجود افزایش پیدا می‌کند، پس به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی افزود: این آروزی ماست و برای آن تلاش می‌کنیم و ان شاءالله طبق قانون برنامه هفتم توسعه تا پایان برنامه باید همه ساختمان‌های کشور از طریق فیبر نوری متصل شوند و ان شاء الله آن روز روزی است که همه افزایش صد برابری سرعت را احساس خواهند کرد.


دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است
وزیر ارتباطات گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۳ تسهیل گری حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: تصاویر و داده‌های دو ماهواره بخش خصوصی را پیش خرید کردیم و پرتاب آن داخلی یا خارجی انجام خواهد شد. وزارت ارتباطات حداکثر استفاده را از شرکت‌های دانش بنیان انجام خواهد داد.

دیگر خبرها

  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • وزیر ارتباطات : مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند افزایش سرعت صدبرابری اینترنت خواهند داشت
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
  • کمک ۳۸ میلیارد ریالی حامیان به ایتام خوشاب
  • ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ پله صعود کرد
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟
  • اخذ پروانه ساختمانی پروژه ۵۰ واحدی مسکن حمایتی در شهر قرق