Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه‌ولات گفت: با توجه به محدود بودن اعتبارات، مرمت آثار تاریخی فقط در قالب اضطرار انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مه‌ولات، مخاطبان در «فارس من» سوژه ای با عنوان «رباط ظهیرآباد مه‌ولات نیاز به رسیدگی مسئولان دارد» را ثبت و درخواست پیگیری آن را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه‌ولات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به محدود بود اعتبارات این اداره، مرمت‌های صورت گرفته فقط در قالب اضطرار انجام می‌شود.

جلیل صدیقی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر بناهای تاریخی مه‌ولات دارای مالکیت وقفی و خصوصی هستند، همکاری این مالکین را می‌طلبد تا آثار تاریخی به صورت مشارکتی مرمت شود.

انتهای پیام/ 70031

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی مرمت صنایع دستی مه ولات صدیقی مه ولات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد

نشست خبری مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی امروز دوشنبه سوم اردببهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور اصحاب رسانه در عمارت مسعودیه برگزار شد. 

شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی در این نشست گفت: تلاش می‌کنیم تا سال آینده روز جهانی بنا‌ها و بافت‌ها را مانند هفته میراث‌فرهنگی در تقویم ملی ثبت کنیم. 

او ادامه داد: هسته اولیه شکل گیری صندوق توسعه و احیا، حفظ میراث فرهنگی و احیای بنا‌های تاریخی بود، سال ۹۶ نیز موضوع فرش دستبافت و صنایع دستی به صندوق اضافه شد. سال گذشته یکی از بهترین سال‌ها از زمان تاسیس صندوق توسعه بود که با حمایت‌های وزیر میراث فرهنگی بالاترین سطح همکاری را با معاونت میراث فرهنگی و ستاد وزارتخانه در ۱۷ سال گذشته داشتیم. سیاست صندوق توسعه و احیا تعامل با مدیران کل استان‌ها و معاونت میراث فرهنگی است. 

طلایی تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۶ بنا به مزایده گذاشته شد و ۴۷ بنا نیز به بخش خصوصی برای احیا و مرمت واگذار شد، هدف‌گذاری ما برای سال جاری احیای ۱۰۰ بنای تاریخی از طریق مشارکت مردم و بخش خصوصی است. همچنین ۳۶۰ میلیارد تومان در سال گذشته برای مرمت و احیا جذب سرمایه توسط مردم بود تا بتوانیم برای هزینه‌های دولت در این زمینه کاهش دهیم. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا بیان کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده که یکی از کار ویژه‌های صندوق جذب مشارکت‌های مردم است. در سال گذشته ۲۵ سفر استانی به ۱۸ استان داشتیم، معتقدیم که نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه ریزی کرد، به همین منظور در سال گذشته برای شفافیت عملکرد صندوق توسعه و احیا مزایده‌ها را در سه استان با مشارکت مدیران کل استان‌ها برگزار کردیم. 

تعیین و تکلیف ۳۰ بنای تاریخی که مرمت و احیا آن متوقف شده بود

او ادامه داد: تا مردادماه سال گذشته ۳۰ بنای تاریخی که مرمت و احیای آن به دلایل مختلفی از جمله حقوقی و ... متوقف شده بود، تعیین تکلیف شد. همچنین در شهریور ماه سال گذشته از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها موضوع تغییر کاربری که توسط صندوق توسعه و احیا انجام شده ابلاغ شد تا مشمول مالیات نشوند. 

طلایی از تدوین ساختار تشکیلاتی صندوق توسعه و احیا خبر داد و افزود: یکی از موضوعات مهم دیگری که در صندوق توسعه و احیا پیگیری شد، تدوین ساختار تشکیلات صندوق بود که برای سازمان امور و استخدامی ارسال شده است. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا تأکید کرد: این صندوق تنها مرجع واگذاری بنا‌های تاریخی در سراسر کشور است، جنس واگذاری‌ها و اهلیت بهره بردار‌ها بررسی می‌شود. 

تعیین و تکلیف ۱۸۶ بنای تاریخی در روستا‌ها برای مرمت و احیا در سال جاری

او اظهار کرد: ۱۸۶ بنای تاریخی در روستا‌ها با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال جاری برای مرمت و مشارکت مردم تعیین تکلیف می‌شود. 

جامعه بهره برداران تاریخی در سال جاری راه اندازی می‌شود

طلایی از ساماندهی مرمت گران، پیمانکاران و شرکت‌های مشاوره‌ای خبر داد و تصریح کرد: باید جامعه بهره برداران تاریخی مانند هتلداران راه اندازی شود تا مطالبات آنها منسجم‌تر شود.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با بیان اینکه در سال جاری تلاش می‌کنیم هر ماه حداقل یک افتتاح داشته باشیم، عنوان کرد: با انجام این کار موج مرمت و احیا خودش را نشان می‌دهد. همچنین باید بنا‌های تاریخی با توجه به اینکه تعداد زیادی از آنها مالکان خصوصی دارد، ارزش‌گذاری شود تا مالکان بتوانند برای بیمه کردن یا وثیقه گذاشتن از سند ملکشان استفاده کنند. بیش از ۱۰ هزار بنای تاریخی که ثبت ملی شده، مالکان آن برای فروش، وثیقه و بیمه دچار چالش شدند. 

حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار نهاد‌های دولتی قرار دارد

او درباره مالکیت بنا‌های تاریخی که در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دارد، گفت: قانون دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده تا بنا‌های تاریخی که در اختیارشان قرار دارد با اعتبار خودشان مرمت کنند، به همین منظور برای تحقق این موضوع صندوق توسعه و احیا تعاملات خود را با دستگاه‌ها آغاز کرده است صندوق به دنبال انتفاع مالی نیست بلکه دنبال احیاست. 

طلایی تصریح کرد: بنا‌های تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌ها در استان‌ها شناسایی شده است، یکی از دستگاه‌های دولتی، صندوق توسعه و احیا را برای کارگزاری مرمت بنا‌های تاریخی که در اختیارش قرار دارد، در نظر گرفته است که به زودی نام دستگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره مازاد درآمد صندوق توسعه و احیا گفت: پیش بینی ما این است هزینه‌های مازاد صندوق را با مشارکن معاونت میراث فرهنگی برای مرمت هزینه کنیم. 

او ادامه داد: بیش از ۵۰ بنا در اختیار ادارات کل استانی قرار دارد. برای واگذاری مجموعه‌های بزرگ مانند سردر قیصریه و پایگاه‌های ملی و جهانی استعلام می‌گیریم و بررسی اهلیت فرد برای تأیید به استان سپرده شده و این کار با حساسیت انجام می‌شود. 

طلایی درباره واگذاری کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا گفت: از ۵۴ کاروانسرا ۳۴ کاروانسرا که جزو مصوبات قبلی دولت بوده برای مرمت و احیا واگذاری شده است این واگذاری‌ها هیچ تعارضی با ثبت جهانی اثر ندارد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره واگذاری کارونسرای آهوان سمنان گفت: این کاروانسرا در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد. هم اکنون کاروانسرا‌هایی مانند بیستون و سعدالسلطنه که ثبت جهانی شده به مردم خدمات ارائه می‌کنند و این موضوع هیچگونه تعارض حقوقی با ثبت جهانی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است