Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@06:42:31 GMT

حال و هوای گیلان در ۱۴ خرداد ۶۸/ شهر سیاهپوش امام امت شد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۳۹۰۸

حال و هوای گیلان در ۱۴ خرداد ۶۸/ شهر سیاهپوش امام امت شد

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سال‌ها با فراز و نشیب همیشگی می‌آید و می‌رود اما تقویم‌ها در زمانی به بلندای سه دهه است که وقتی به چهاردهمین روز از خرداد می‌رسد، از اندوهی عمیق نشان دارد.

اندوهی که روزی از راه رسید و بر ایران سایه گستراند و جامه عزا بر تن اهالی این سرزمین پوشاند. آنهایی که خرداد سال ۶۸ را به یاد دارند، خزان شدن درختان در بهار را به چشم دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن روزها تصویری خاکستری در اذهان به جای مانده است. صبحی خاکستری که با خبر ارتحال امام امت آغاز شد و مردم در بهتی عجیب فرو رفتند.

آنها کوچ رهبر محبوبشان را باور نداشتند و همهمه ای مبهم در خانه‌ها پیچید. ساعتی گذشت تا مردم به خود آمدند و میان اشک و آه، سیاه پوشیدند و پرچم‌های سوگواری را برافراشتند. حجله های عزا برپا و آوای نوحه با نسیم همراه شد. آن روزها همه مردم ایران صاحب عزا بودند و به یکدیگر تسلیت می‌گفتند.

ساعت ۷ صبح روز ۱۴ خرداد ۶۸ اینجا گیلان دیار میرزا کوچک جنگلی، اعلام این خبر که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست» گیلانیان را همانند سایر ایرانیان در بهت و حیرت فرو برد آنها هرگز تصور نمی‌کردند به همین زودی رهبر و پیشوای خود را از دست بدهند. خیلی‌ها که برای رفتن به سرکار آماده شده بودند از نیمه راه بازگشتند تا از صحت خبر آگاه شوند اما خبر آنقدر تلخ بود که تا ساعت‌ها از انتشار آن هنوز کسی عروج ملکوتی امام راحل را باور نمی‌کرد.

کم کم مردم با باور این خبر از بهت خارج شده و با حضور در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری پرداختند، عده‌ای از گیلانیان در این میان خود را به ترمینال‌های مسافربری رسانده و به سمت تهران حرکت کردند و عده‌ای دیگر که بیشتر جوان‌تر ها بودند کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را سیاه پوش کردند. در گوشه دیگر شهر دسته جات عزاداری و سینه زنی به راه انداخته و در سوگ آن یار سفر کرده بر سر و سینه زدند.


داغی که بر دل ملت ایران سنگینی می‌کرد

برای آگاهی از حال و هوای آن روزهای مناطق مختلف گیلان به حوالی مسجد کاسه فروشان رشت که روزگاری محل مبارزات انقلابی بود رفتم تا با کسبه اطراف آن صحبت کنم اکثر کسبه‌های قدیم این محل یا دیگر در میان ما نبودند و یا به دلیل کهولت سن توان توصیف حال و هوای آن روزها را نداشتند در این میان «احمد آقا» در زمان ارتحال امام راحل نوجوان بود و چون در کنار پدرش کار می‌کرد توانست تا حدودی از اتفاقات آن روزها برایم تعریف کند.

احمد آقا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برای آمدن به مغازه بعد از نماز صبح دیگر نخوابیدم، اظهار کرد: به همراه پدرم به سمت مغازه در این منطقه حرکت کردیم ساعت اگر درست یادم باشد حدوداً شش و نیم صبح بود زمانی که به مغازه رسیدیم پدرم از من خواست تا رادیو را روشن کنم.

وی با بیان اینکه چون از روز قبل اعلام شده بود که حال امام مساعد نیست و مردم برای بهبودی ایشان دعا کنند پدرم می‌خواست با شنیدن اخبار از وضعیت امام آگاه شود، گفت: یادم می‌آید مردم با شنیدن خبر بیماری امام کسب و کار را تعطیل کردند و برای دعا به مساجد رفته و دعای توسل خواندند.

احمد آقا با اشاره به اینکه به محض روشن کردن رادیو اخبار شروع شد و پدرم خود را به کنار آن رساند تا بهتر بشنود، اظهار کرد: با اعلام خبر فوت امام همه ما در شوک بودیم و حتی من نمی‌توانستم یک قدم حرکت کنم و خودم را به پدرم برسانم این خبر آنقدر سخت و تلخ بود که تا ساعت‌ها کسبه باور نمی‌کرد و همه به هم می‌گفتند حتماً در اعلام خبر اشتباه شده است.

وی با بیان اینکه بعد از ساعتی و تأیید خبر ارتحال امام از هر گوشه صدا گریه و ناله بلند شد، تصریح کرد: کم کم کسبه کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده به سمت مسجد حرکت کردند جمعیت زیادی از هر طرف به سمت مسجد در حرکت بود.

احمد آقا ادامه داد: این صحنه را به خاطر دارم که هر کسی در گوشه‌ای نشسته بود سر در گریبان داشت و شانه‌هایش از زور گریه تکان می‌خورد. تا مدت‌ها مردم در مسجد جمع می‌شدند و برای عروج امام امت عزاداری می‌کردند.

جمعیت زیادی از مردم گیلان به تهران سفر کردند

عبدالرضا جوهری یکی از فعالان انقلابی و رسانه‌ای اهل شهرستان صومعه سرا با اشاره به حال و هوای شهرهای گیلان به ویژه این شهر در روز اعلام خبر ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی به خبرنگار مهر گفت: زمانی که خبر ارتحال امام خمینی از طریق رادیو و تلویزیون اعلام شد تمام شهر در بهت و حیرت فرو رفت.

وی با بیان اینکه مردم صومعه سرا به محض شنیدن خبر ارتحال امام راحل به خیابان‌ها ریخته و در جلوی سپاه شهرستان که همیشه محلی برای برگزاری راهپیمایی‌ها بود جمع شدند، افزود: تمام ادارات، مغازه‌ها و فعالیت‌ها تعطیل شد.

جوهری با اشاره به اینکه مردم صومعه سرا با سیاه پوش کردن شهر و به راه انداختن دسته جات سینه‌زنی تا مسجد جعفری حرکت و در این مسجد تجمع کرده و به نوحه خوانی و سینه زنی می‌پرداختند، گفت: مراسم عزاداری در شهرستان صومعه سرا هر روز بعد از ظهر از جلوی سپاه با حضور گسترده مردم عزادار آغاز و با حرکت به سمت مساجد شهر، نوحه خوانی و سینه زنی ادامه می‌یافت و در مسجد جعفری با دعا و نیایش عزاداری و اشک ماتم در فراق امام امت به پایان می‌رسید.

وی با بیان اینکه در همان روزهای ابتدایی انتشار خبر ارتحال امام جمع زیادی از مردم شهرستان صومعه سرا برای حضور در مراسم تشییع پیکر بنیانگذار انقلاب اسلامی به تهران سفر کردند، ادامه داد: تعدادی از کارکنان دستگاه‌های دولتی شهرستان نیز به صورت گروهی برای حضور در مراسم هفتمین روز ارتحال امام به تهران رفتند ما نیز به همراه جمعی از فرهنگیان برای حضور در این مراسم به تهران سفر کردیم و به علت ازدحام زیاد جمعیت مجبور شدیم از شهر ری تا بهشت زهرا حدود ۲۰ کیلومتر را پیاده رفته و برگردیم.

جوهری با اشاره به اینکه برپایی مراسم عزاداری در شهرستان صومعه سرا ۱۰ روز به صورت مستمر انجام شد، گفت: بعد از هفتمین روز ارتحال امام راحل نیز این مراسم در سطح روستاها و سایر شهرهای صومعه سرا برگزار و مردم عزادار در فراق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اشک ماتم ریختند.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در برگزاری عزاداری‌ها بعد از اعلام انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان جانشین امام این بود که مردم در پایان همه عزاداری‌های حمایت خود را از انتخاب ایشان به عنوان رهبر معظم انقلاب از سوی مجلس خبرگان اعلام می‌کردند.

برپای مجلس عزا در فراق امام امت در رشت

حسین قدیری یکی از شهروندان رشتی که از قضا داماد آیت الله احسانبخش نماینده ولی فقیه در استان گیلان است و شاید تنها کسی باشد که گفتگو با او بتواند حال و هوای این یار دیر امام در مبارزات انقلابی را در فراق ایشان توصیف کند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زمانی که خبر حال بد امام به آیت الله احسانبخش رسید ایشان شبانه به سمت تهران حرکت کردند.

وی با بیان اینکه ما شرایط امام را نمی‌دانستیم و تنها از این ایشان شنیدیم که حال امام مساعد نیست، گفت: ساعت ۷ صبح روز ۱۴ خرداد سال ۶۸ بود که در محل کارم حضور داشتم به محض شنیدن خبر ارتحال امام راحل شاهد بودم که کارگران کارخانه و سایر پرسنل چگونه بر سر و سینه می‌زدند و اشک ماتم می‌ریختند.

قدیری با اشاره به اینکه بعد از ساعتی عزاداری و سینه زنی در حیاط کارخانه به سمت مسجد جامع کاسه فروشان رشت که یکی از مساجد اصلی این شهر است، حرکت کردیم، ادامه داد: با رسیدن به این مسجد شاهد حضور جمعیت عظیمی در داخل و خارج مسجد بودیم که همگی یکدست سیاه پوشیده و در فراق بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشک ماتم می‌ریختند و بر سر و سینه می‌زدند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم استان گیلان در همان ساعات ابتدایی اعلام این خبر تلخ خود را به تهران رساندند، افزود: ماتم و عزا شهر رشت همه استان گیلان را در بر گرفته بود و در گوشه و کنار را که نگاه می‌کردیم عده‌ای از مردم سر در گریبان فرو برده و اشک ماتم می‌ریختند.

قدیری با اشاره به حضور آیت الله احسانبخش در تهران، گفت: بعد از بازگشت ایشان نیز مراسم عزاداری امام خمینی (ره) در نقاط مختلف شهر و استان گیلان برگزار شد.

انتظار برای تحقق وعده آزادی قدس

هنوز هم با گذشت بیش از سه دهه از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یاد آوری ۱۴ خرداد ۶۸ تداعی کننده خاطرات روزی تلخ در تاریخ انقلاب است. یاد امام امت با آن سادگی زیبا و دوست داشتنی هرگز از اذهان ملت ایران پاک نخواهد شد. امروز با گذشت حدود ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم با رهبری مدبرانه و هوشیارانه رهبر معظم انقلاب که ایشان نیز یکی دیگر از یادگاران امام راحل است، در بسیاری از بخش‌ها و حوزه‌ها به ویژه صنعت دفاعی به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم که سبب شده هیچ کشوری جرأت تجاوز به این آب و خاک را نداشته باشد. همه این دستاوردها به برکت وجود انقلاب اسلامی و عزت و اقتداری است که امام راحل با اندیشه‌های ناب خود به جامعه ایرانی تزریق کرد.

در حالی در سی و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی در فراق آن یار سفر کرده و امام امت به سوگ نشسته‌ایم که در تمام این سال‌ها لحظه به لحظه به گفته این مرد خدا از صدور انقلاب اسلامی به تمام نقاط جهان تا افول و بیداری مردم آمریکا نسبت به اعمال جنایتکارانه مقامات خود، ایمان آورده ایم، امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف باشیم.

کد خبر 4940688

منبع: مهر

کلیدواژه: استان گیلان سالروز ارتحال امام خمینی مراسم عزاداری ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان بیرجند قزوین عید سعید فطر روز قدس ایلام ستاد مقابله با کرونا آتش سوزی یاسوج شهرستان صومعه سرا ارتحال امام راحل خبر ارتحال امام انقلاب اسلامی استان گیلان حال و هوای سینه زنی امام امت اشک ماتم ۱۴ خرداد آن روزها احمد آقا آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری راهپیمایی ضد صهیونیستی گیلانی ها در حمایت از مردم غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری تظاهرات حمایت از مقاومت مردم مظلوم و مقتدر غزه و پاسخ مشروع نظام مقدس جمهوری اسلامی به تجاوز رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی، پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه ۳۱ فروردین در سراسر استان گیلان خبر داد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی در چند روز اخیر به شکل‌های مختلف همانند برگزاری تجمع، کاروان خودرویی، جشن و نورافشانی ضمن اعلام تقدیر، تشکر و حمایت همه‌جانبه از اقدام مقتدرانه و هوشمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام عملیات گسترده و موفق پهپادی موشکی علیه رژیم نامشروع، جنایتکار و متجاوز صهیونیستی و ابراز خوشحالی از پاسخ قاطع و دشمن‌کوب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقدام تروریستی، ضدبشری و رذیلانه حمله به کنسولگری ایران، به شجاعت و اقتدار فرزندان برومند و سلحشور خود افتخار نمودند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان با محکومیت جنایات رژیم کودک‌کش و شیطان‌سیرت صهیونیستی و همچنین تقدیر و تشکر از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»، از عموم مردم استان دعوت می‌نماید تا با حضور گسترده و پرشور خود در تظاهرات حمایت از مقاومت مردم مظلوم و مقتدر غزه و پاسخ مشروع نظام مقدس جمهوری اسلامی به تجاوز رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی که پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه ۳۱ فروردین در همه میعادگاه‌های نماز جمعه سراسر استان گیلان و در شهر رشت از میدان مصلی به سمت میدان فرهنگ برگزار می‌گردد، برگ زرین دیگری بر صحیفه افتخارات گیلانیان غیور و ولایت‌مدار بیفزایند.

کد خبر 6080668

دیگر خبرها

  • استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • فرمانده سپاه قدس گیلان: ۷۵ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در ۷ شهرستان گیلان
  • برگزاری راهپیمایی ضد صهیونیستی گیلانی ها در حمایت از مردم غزه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی