Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@14:32:07 GMT

امام خمینی(ره)، بشریت را از «بردگیِ مدرن» نجات داد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۴۰۸۴

امام خمینی(ره)، بشریت را از «بردگیِ مدرن» نجات داد

ایسنا/اصفهان یک عضو هیئت ‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: امام خمینی(ره) توانست با درایت و شجاعت و فقاهت مثال‌زدنی، بشر امروزی را از بردگی مدرن نجات دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی سپاهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اندیشه‌های امام خمینی(ره) و لزوم عملی شدن این اندیشه‌ها در جامعه امروز، اظهار کرد: همان‌طور که در هر زمانی نیاز داریم آموزه‌ها و گزاره‌های اصیل دینی را از منابع عقلی و نقلی بازاندیشی و نواندیشی کنیم و متناسب با هر زمان به سؤالات مردم و جوانان جواب بدهیم شاید بتوان همین تعبیر را در خصوص امام خمینی (ره) کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این شخصیت بزرگ بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از اسلام و بعد از بلاهای مختلفی که بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و بعد غیبت کبری بر سر مسلمانان و شیعیان آمده بود خداوند این توفیق را به امام راحل داد تا یک نگاه فراگیر و جامع و اجتماعی به اسلام داشته باشند و بتوانند با مبارزه و روشنگری‌های معقول و خالصانه خودشان ملتی را همراه خود کنند.

این عضو هیئت‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، گفت: امام(ره) آرمان‌های بزرگ دینی را با یک زبان بسیار ساده که همه‌گیر و همه فهم بود برای مردمی که اعتقادی به مرجعیت و اسلام شناسان داشتند به خوبی تبیین می‌کردند، به همین دلیل امام خمینی(ره) توانست فرهنگ ناب اسلام محمدی را در کلیت جامعه تبیین کند و یک نوع حس محبت عمیق را که باعث جانفشانی و جان‌نثاری در میان مردم می‌شد به وجود آورد.

سپاهی ادامه داد: شاید در ایجاد حرکت‌های انقلابی رفتار کسانی که در تقابل با آن هستند هم تأثیر داشته باشد. برای مثال شاید اگر رویه اسلام ستیزی که رژیم منحرف و فاسد پهلوی داشت به اوج نرسیده بود، "اسلام خواهان" و بزرگانی که در این مسند بودند نمی‌توانستند به این شکل در اذهان مردم نفوذ کنند.

این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، گفت: بعد از سال ۱۳۵۰ به بعد رژیم سفاک شاه از بیشترین حربه‌ها استفاده کرد تا بتواند افکار اسلامی و انقلابیون اسلامی را به زانو در بیاورد. ساواک مأموریتش سرکوب کردن اسلام خواهان بود و اساساً برای رژیم شاه طرح مسائل جهت‌دار مذهبی و طرح جهان‌بینی اسلامی خطرساز بود.

وی در همین خصوص افزود: برای مثال آثار شهید مطهری دقیقاً در جهت ترویج اسلام ناب است و این اسلام ناب که در جامعه آن روز مفقود بود، توسط فردی مانند شهید مطهری که شاگرد امام راحل بود در جامعه مطرح شد. اصل تبیین مسائل اسلامی، نبوت، امامت و معاد به معنای واقعی کلمه سبب شد که رژیم شاه و ساواک به این نتیجه برسند که طرح این اندیشه‌ها سبب بیداری جامعه شود و اصولاً حکومت‌های مستبد همیشه از بیدار شدن جامعه ترس دارند.

این عضو هیئت‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، گفت: امام خمینی(ره) بعد از سالیان سال با تقابلی که در برابر سلطه حاکم بر ایران و مخصوصاً آمریکا داشتند توانستند حرکت ضد سلطنتی را ایجاد کنند و بدون شک امروز به تفکر اسلام ناب محمدی که امام راحل داشتند نیاز مبرم داریم.

سپاهی تصریح کرد: پیروزی انقلاب و اسلام که به دست امام خمینی(ره) بعد از ۱۴۰۰ سال رخ داد یک حرکت روبه جلو نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا بود. به یک معنا می‌توان گفت که امام(ره) توانست با درایت و شجاعت و فقاهت خودش، بشر امروزی را از بردگی مدرن نجات دهد.

وی افزود: هم‌اکنون دانشجویان کشور به ماهیت پلید آمریکا پی برده‌اند. امروز مردم راحت‌تر معنا و مفهوم بردگی مدرن را که در زمان شاه داشتیم حس می‌کنند. هم‌اکنون مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که یک حکومت پوشالی در آمریکا مستقر است که تنها با تبلیغات دوام آورده است. امام راحل با حرکت انقلابی خود نه تنها ملت ایران را از بردگی در آورد بلکه بشریت را که تحت سلطه عجیب تبلیغات قرار داشت نجات داد.

این عضو هیئت‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: بازبینی و بازخوانی و بررسی مجدد تفکرات حضرت امام خمینی(ره) نیاز ضروری جامعه امروز است چرا که معتقدم در این خصوص کم کار کرده‌ایم. هنوز سیره و اندیشه امام(ره) را برای جوانان به خوبی معرفی نکرده‌ایم به طوری که بسیاری از جوانان به معنای واقعی با آثار و ادبیات ایشان آشنا نیستند.  

سپاهی افزود: باید با یک طرح مدون و جامع و با دوراندیشی مناسب اندیشه‌های والای امام را برای جوانان تبیین کنیم و این‌گونه نباشد که جونان فقط امامِ راحل را یک رهبر سیاسی بزرگ بدانند بلکه باید با سیره آن بزرگوار هم به خوبی آشنا باشند. امروز به باز اندیشی و خوش‌خوانیِ آرمان‌های امام خمینی(ره) نیاز مبرم داریم تا بتوانیم آن را در جامعه و زندگی شخصی خود پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه مردمی بودن از صفات بسیار بارز ایشان بود، خاطرنشان کرد: امام راحل فوق‌العاده برای مردم ارزش قائل بودند و رأی ملت را مشروعیت بخش می‌دانستند. امام(ره) در کتاب صحیفه نور می‌فرمایند "شما مردم را فقط برای الله و اکبر نخواهید چرا که مردم باید اقتصاد و امنیت را مدیریت کنند". 

این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: در زمان جنگ تحمیلی که دولت قصد داشت طرحِ گران شدن قیمت سیگار را اجرا کند، امام راحل به دولت دستور دادند "اگر می‌خواهید قیمت سیگار را بالا ببرید فقط سیگارِ اُشنو را گران نکنید". این سیگار در آن زمان مخصوص طبقه ضعیف، کشاورزان و روستائیان بود. این دغدغه امام(ره)، نشان می‌دهد که قلبش با کشاورزان و قشر ضعیف است.

سپاهی افزود: بنابراین امام خمینی(ره) به خوبی توده مردم را می‌دیدند و ایشان چون تمام وجودش خالصانه در خدمت مردم و خدای متعال بود تا امروز یاد و نام ایشان زنده مانده است و مردم به امام(ره) عشق می‌ورزند. همچنین ایشان به شدت جوان گرا و موافق تفکر جوانان بودند. تفکری که روز به روز خود را بازخوانی می‌کند و متناسب با زمان به فکر زندگی مرفه و با نشاط برای مردم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی بردگی مدرن امام خميني ره امام خمینی ره امام راحل اندیشه ها عضو هیئت امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)

به گزارش خبرگزاری مهر، قایم مقام و مدیران سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز سه شنبه هفتم فروردین از بخش‌های مختلف مصلی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

علی رمضانی قایم مقام و سخنگوی نمایشگاه در این بازدید با بیان اینکه پیشرفت مصلی امام خمینی (ره) مسرت‌بخش است، گفت: امسال مردم جلوه‌های جدیدی از پیشرفت را در این مجموعه خواهند دید که اضافه شدن محیط‌های مسقف جدید و امکانات رفاهی و بهداشتی، باز شدن درب‌های ورودی جدید، اختصاص پارکینگ‌های بیشتر به مردم و بازدیدکنندگان و… از جمله این پیشرفت‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شعار سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه از سال گذشته فضای مشارکت گرفتن از عموم مردم برای اداره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است. طبیعتاً در بخش‌هایی از نمایشگاه می‌شود از مشارکت مردم استفاده کرد.

در بازدید مدیران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مجموعه مصلی امام خمینی (ره)، مشخص شد که تعداد پارکینگ‌های قابل استفاده برای عموم مردم در این نمایشگاه نسبت به دوره‌های افزایش پنج هزار دستگاهی در بخش مرکزی و جنوبی مصلی امام خمینی (ره) داشته است. بدین ترتیب امسال قریب ۱۷ هزار پارکینگ در اختیار بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه قرار می‌گیرد. بنا به اظهارات مسؤولان مصلی از نظر تهویه نیز شرایط شبستان اصلی نسبت به نمایشگاه سی‌وچهارم بهبودهایی را به خود خواهد دید.

تسریع در آماده سازی نقشه کلی جانمایی غرفه‌ها، تنظیم جدول زمان‌بندی تحویل بخش‌ها، توجه به افزایش ایمنی، امنیت و رفاه در بخش‌های مختلف، اجرای ایده‌های برگزیده رویداد «نمایشگاه دوست داشتنی من» در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه، بهره مندی از شعار سال در عملیات اجرایی نمایشگاه، تعامل با صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم و… از جمله موضوعات مطرح شده در این بازدید و جلسه ارزیابی پس از آن بود.

کد خبر 6063370 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد
  • یوم الله ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ قدرت اسلام را به نمایش گذاشت
  • بزرگ‌ترین نعمت خداوند برای بشریت در شب‌های قدر نازل شده است
  • رئیس جمهور سخنران مراسم ۱۲ فروردین در حرم امام خمینی (ره)
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • مقاومت غزه مسئله فلسطین را به مسئله جهان بشریت تبدیل کرده است
  • مقاومت جانانه مردم غزه مسئله فلسطین را به مسئله جهان بشریت تبدیل کرد/ به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار می‌کنیم
  • مقاومت و ایستادگی مردم غزه مسئله فلسطین را به مسئله جهان بشریت تبدیل کرده است
  • بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • رمضان و فرهنگ زندگی