Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلستانی‌ ها پس از شنیدن رحلت جانسوز امام راحل به هر نحوی خود را برای تشییع ایشان به تهران رساندند،حضور میلیونی که برای وداع با رهبر خویش تا اکنون درجایی از دنیا دیده نشدو مختص بنیانگذار کبیر انقلاب و اکنون سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از گلستان ما؛ رحلت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شاید یکی ناگوارترین خبر تاریخ ایران بود که ساعت هفت صبح روز 14خرداد 1368از رادیو و تلویزیون اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان اطلاع تا تشییع هرکس با هر وسیله ای و حتی پای پیاده به سمت تهران حرکت میکرد. جای جای کشور سیاه پوش شده بود .شاید  تشییع 12 میلیونی برای دهه 70 به بعد در تصور نبود اما بعد از تشیعع حاج قاسم سلیمانی که خود را سرباز ولایت می نامید قدری لمس آن را بیشتر کرد.

از همان ساعات اولیه  بازارها و کسب و کارها تعطیل و آیین سوگواری در جای جای کشور از ازشهرها گرفته تا روستاها برپا شد.
همه جای گرگان و شهرها و روستاهای اطرف سیاه پوش شدند؛ آری «عزا عزا است امروز، روز عزاست امروز، خمینی بت شکن پیش خداست امروز» ، «عزا عزا است امروز روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز».

به همراه جانبازان به بیمارستان رفتیم اما اجازه ملاقات نمی دادند

محمد مهدی مسلمی  جانباز جنگ تحمیلی از حال و هوای روزهای ارتحال امام گفت که در آن زمان به علت جراحت در بیمارستان تهران حضور داشت .

از روزهای قبل، از خبر شدت گرفتن بیماری امام با خبردار شده بودند. دو روز قبل  ازرحلت ایشان همگی خود را به بیمارستان رساندند اما اجازه دیدار داده نشد، پس  برای بهبودی رهبرعزیزمان در بیمارستان دعا می کردند.
اما ناگهان صبح 14 خرداد اعلام می کنند بنیانگذار کبیر انقلاب از دنیا رفته اند. خبر رحلت امام جانبازان را به اندوهی عمیق فروبرد، همه عزاداری میکردند و تصمیم می گیرند که برای تشییع به مصلی بروند . نماز صبح را خواندیم، برای ما که خودمان را سرباز امام (ره) می دانستیم دقایق حتی خیلی سختر تر می گذشت ،دیگر نفهمدیم وراه افتادیم اما مگر می شد راه رفت از همه خیابان ها سیل جمعیت سرایز شده بود. از همه جا ناله و شیون بلندشده بود . جمعیت سر زنان  و سینه زنان حتی کودکان خود را در بغل داشتند پیر و جوان و مرد و زن به سمت  مصلی در حرکت بودند نفس ها در سینه حبس شده بود.

نماز میت را آیت الله گلپایگانی بر پیکر مطهر ایشان اقامه کردند اما باز هم جمعیت بود که  حرکت می کرد تا چشم کار می کرد جمعیت عزادار و سیاهپوش بود.پیکر به سمت بهشت زهرا برده می‌شد واقعا کسی چیزی نمی‌فهمید پاها بود که با جمعیت به جلو میرفت .
اما مسئولین بنیادشهید می گفتند که جانبازان  دیگر نمیتوانند در ادامه مراسم حاضر باشند چون دیده بودند که بخاطر ازدحام چندین تن از دنیا رفته بودند و حال همرزمانمان هم به خاطرجراحت ها مساعد نبود ، دیگر حضور در جمعیت ممکن نبود . مارا به سمت بیمارستان بردند اما دلهای همه ما سربازان در کنار فرمانده و اولی الامر ما بود. انگار از غافله جامانده بودیم اما چاره ای نداشتیم تشییع باشکوه امام را از تلویزیون مشاهده کردیم و اشک ماتم ریختیم.

کسی باور نمیکرد امام(ره)دیگر در بین ما نیست

اما محمود خطیر گلستانی دیگری است که خود را به تشییع میلیونی بنیانگذار کبیر انقلاب رسانده بود.

او گفت: از رحلت امام (ره) در مسیر رفتن به سمت کردکوی مطلع شدم، تاثر ما آنچنان بود که می خواستیم زودتر خود را به تهران برسانیم و راهی شدیم صبح فردا در مصلی حاضر بودیم. اوضاع مردم بسیار حزن انگیز بود .

آن شورو احساسات، مردو زن و پیر و جوان نمیشاخت همه از خود بی خود بودند انگار کسی باور نمیکرد امام دیگر در بین ما نیست.

نماز میت نهایتا اقامه شد. همه به سمت بهشت زهرا حرکت کردیم پیاده سوار میرفتیم اما کسی از محل دقیق دفن حضرت امام قرار خبرنداشت.

پیاده روی اربعین نزدیکترین توصیف تشییع امام برای نسل جدید

تنها توصیفی که میتوان از تشییع باشکوه حضرت امام (ره)  داشت پیاده روی اربعین است. چرا که مردم تهران درهای خانه های خودرا میگشودند و برای مردم عزادار که از شهرستانها آمده بودند غذا و جای خواب آماده می کردند.اینجا همه فرزندان خمینی کبیر بودند.

ظهر شده بود همه جا خاک بود و مردمی که از شدت ناراحتی یکی پس دیگری می افتادند نمی دانم چند نفر زیر دست و پا ماندند.

در ابتدا همه به سمت شهدای هفت تیر میرفتند اما هلی کوپترحامل پیکر مطهر دور میزد اما نمیتوانست  فرود بیاید مردم هم فقط می خواستند جای دفن را پیدا کنند .

چند نفر را از زیر دست و پا نجات دادم

من خودم چند نفررا  که زیر دست و پا ماندند ، بیهوش شدند و .. کمک کردم و آنها را به عقب بردم، برگشتیم اصلا جای سوزن انداختن نبود و نمی توانستی حتی سرجایت تکان بخوری، با موج جمعیت خودمان را به مکان دفن امام خمینی(ره) رساندیم .
بالاخره در همین جای فعلی کانکس هایی را گذاشته بودند و نیروهای سپاهی و غیره دست هم را گرفته بودند ، جمعیت اضافه می شد  و شدت جمعیت طوری بود که کانکس هم داشت از جا کنده می شد با حرکت اول نتواستند پیکر مطهر را پایین بیاورند  اما با تمهیداتی بالاخره بعد از چند ساعت آن را پیاده کردند ما همچنان در همانجا بودیم .

شاید اولین نفرات بودیم، سنگهای لحد را که گذاشتند خیلی ها داخل قبر می افتادند، خیلی ها از خاک قبر هم تبرک برمی داشتند. وقتی دیدند که از شدت فشار جمعیت هیچ راه دیگری نیست، با جرثقیل، کانکسی را بلند می کنند و به هر طریقی روی قبرمی گذارند و آغاز طواف حرم مطهر امام (ره)  از ثانیه های ابتدایی خاکسپاری آغاز می شود؛ رهبری که ملت را ار یوغ استعمارخارج کرد و ندای آزادی خواهی سرداده بود.

به گواه تاریخ تابیش از 50 روزبیش از 200 مراسم در روز در شهرها و روستاها و محلات استان مازندران آن زمان (گلستان) مراسم سوگواری و عزاداری امام (ره) برپا بود.

گزارش: طاهره حاجی محمد علی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بنیانگذار کبیر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۴۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد

عکس معروف مردی که در میان جمعیت از بالا بردن دست خود امتناع کرد و به هیتلر دیکتاتور آلمانی سلام نازی نداد، تبدیل به نمادی از سرکشی در برابر زور، پلیدی و دیکتاتوری شد. نام قهرمان این عکس آگوست لندمستر است؛ کارگر کارخانه کشتی سازی که به دلیل ازدواج با یک یهودی از حزب نازی اخراج شد و بعدها به دلیلی سرکشی از دستورهایی که به او می‌گفت، باید ارتباطش با همسرش را قطع کند، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد. در این ویدیو با زندگی این مرد شجاع بیشتر آشنا می‌شوید. 

 


مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا

مِیِر لانسکی معروف به حسابدار مافیا، یکی از چهره‌های مطرح جرایم سازمان‌یافته در آمریکا بود. او دوست نزدیک لاکی لوچیانو، پدر مافیای آمریکا بود و تا مدت‌ها به عنوان مشاور او با وی همکاری می‌کرد. او یهودی بود و به دلیل ایتالیایی نبودن، هرگز سمت رسمی در مافیای ایتالیایی پیدا نکرد ولی به دلیل نفوذی که در فعالیت‌های مربوط به قمار و همچنین زیرکی که داشت، از چهره‌های پر نفوذ مافیا باقی ماند. در این مصاحبه او نقش خود در جرایم سازمان یافته را انکار می‌کند. مِیِر لانسکی هرگز به جرم سنگینی محکوم نشد و تا آخر از چنگال قانون فرار کرد. 

 


دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر

هفتم دسامبر ۱۹۴۱، ژاپن در حمله‌ای غافلگیرانه به بندر پرل هاربر آمریکا را رسما وارد جنگ جهانی دوم کرد. آمریکا تا آن زمان در مورد ورود به جنگ جهانی مردد بود، ولی ژاپنی‌ها بر این باور بودند که آمریکا دیر یا زود وارد جنگ خواهد شد؛ بنابراین، یک حمله غافلگیرانه، به ژاپن در برابر آمریکا در جبهه اقیانوس آرام برتری خواهد داد. در این ویدیو، تصاویر تاریخی از حملهٔ دولیتل که با نام یورش توکیو نیز شناخته می‌شود خواهید دید. عملیات آمریکایی‌ها در واکنش به حمله ژاپن به پرل هاربر انجام شد که در آن با ناو‌های هواپیما بر به ژاپن حمله می‌شود. جزئیات این حمله را با ترجمه فارسی در «تابناک» می‌بینید.  

 

 

مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین

«یُسِب بِساریُنیس دزِ جوغاشویلی | იოსებ ბესარიონის ძე ჯუღაშვილი» مشهور به ژوزف «ویساریونویچ اِستالین | Иосиф Сталин» و ملقب به مرد پولادین، سیاست‌مدار کمونیست و رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. استالین در ۱۸ دسامبر ۱۸۷۸ در گوری گرجستان به دنیا آمد، با مرگ لنین از ۳ آوریل ۱۹۲۲ رهبر اتحاد جماهیر شوروی شد و تا ۵ دسامبر ۱۹۵۳ که مرد، بر این کرسی تکیه زده بود. میلیون‌ها تن بر اساس سیاست‌های استالین از جمله شکنجه، تبعید، اعدام و قحطی کشته شدند و بدین ترتیب، قدرتش برای چند دهه تثبیت شد. تنها قحطی مصنوعی که توسط استالین در اوکراین ایجاد شد و به هولودومور مشهور است، باعث مرگ تا ۱۰ میلیون اوکراینی شد تا بدین ترتیب، اوکراینی‌ها توان برداشتن علم استقلال از شوروی را نداشته باشند. مستند «تشییع جنازه دولتی | State Funeral» محصول ۲۰۱۹ تشییع جنازه استالین را با تکیه بر مجموعه تصاویر ثبت شده از این تشییع در سراسر شوروی به ویژه مسکو روایت کرده است؛ تشییعی که برآورد شده بیش از دو میلیون تن در آن حضور داشتند و در ازدحام این تشییع جنازه، نزدیک به ۵۰۰ تن جان خود را از دست دادند. این مستند را برای نخستین بار با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.  

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • تشییع و خاکسپاری مادر شهید در فرادنبه
  • سد ۱۲ امام شهرستان زیرکوه شکست/ تخلیه شبانه روستای بمرود + فیلم
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • (ویدئو) فرمانده تحت تعقیب فلسطینی که در روز تشییع زنده شد!
  • خواب عجیب دختر فلسطینی | ببینید
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین
  • موفقیت های سپاه مرهون ولایتمداری است