Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس پسندیده، دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث و استاد روانشناسی اسلامی به بهانه ارتحال امام خمینی (ره) در یادداشتی به بحث علل محبوبیت امام خمینی و به چالش کشیدن تئوری‌های محبوبیت توسط ایشان پرداخته است:

نام امام خمینی با مبارزه و جهاد و تبعات آن همراه است.پیشواز بی‌نظیر و بدرقه بی‌مانند از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، تئوری‌های محبوبیت را به چالش می‌کشد و این پرسش را مطرح می‌سازد که به راستی راز محبوبیت چیست؟ چگونه ممکن است کسی بدون زرق و برق دنیا، در این سطح و عمق، آرام و خاموش در جان مردم نفوذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبوبیت در دایره نظام توحیدی قرار دارد و لذا عامل بنیادین محبت، با اصل توحید رابطه تنگاتنگ و تفکیک ناپذیر دارد. از آنجا که در نظام توحیدی منشأ و سرچشمه همه امور در دست خداوند متعال است، سررشته محبوبیت نیز در دست او است. تفکر سکولار، محبوبیت را رابطه دوسویه میان محبّ و محبوب می‌داند. بر اساس این تئوری، محبوبیت صرفاً به نحوه تعامل میان افراد بستگی دارد، و نه چیز دیگر.

اما در تفکر توحیدی، هر رابطه‌ای سویه سوم نیز می‌یابد و آن خداوند متعال است. بر اساس این تئوری، محبوبیت واقعی در جایی شکل می‌گیرد که محبت از کانال خدا گذر کند و میان انسان‌ها رد و بدل شود.

قرآن کریم از الفت میان انسان‌ها به عنوان نعمت یاد کرده و آن را کار خداوند متعال می‌داند (آل عمران/۱۰۳) و تصریح می‌کند که بدون خواست خداوند، حتی هزینه کردن همه ثروت زمین نیز نمی‌تواند محبوبیت ایجاد کند (انفال/۶۳). این آیه تصریح می‌کند که مال نمی‌تواند محبوبیت ایجاد کند. در جای دیگری خداوند متعال به روابط خانوادگی پرداخته و تصریح می‌کند که الفت میان همسران نیز به دست خداوند متعال است (روم/۲۱). این در حقیقت نفی کننده ایده‌ای است که جمال و زیبایی را عامل محبت میان همسران می‌داند.

وقتی انسان می‌تواند از این عامل بنیادین استفاده نماید که رابطه شایسته ای با خداوند متعال داشته باشد. این حقیقت با عنوان ایمان به خدا در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته و تصریح شده کسانی که ایمان به خدا داشته باشند، خداوند محبت آنان را در دل مردم قرار می‌دهد (مریم/۹۶).

در برخی روایات نیز تصریح شده که اگر کسی فکر دنیا را از دل خود خارج ساخته و با دل به خدا روی آورد، خدا دل مردم را با او صمیمی خواهد کرد (دوستی در قرآن و حدیث، ص ۹۰، ح ۲۴۰ و ۲۴۱). از نشانه‌های این امر، روی آوردن به خدا در نماز است که بر اساس روایات همین پیامد را دارد (همان، ح ۲۴۲ و ۲۴۳). کسانی که به جای محبت خدا، محبت دنیا را در دل جای داده‌اند، در دل پاک و خداجوی مردم جایی نخواهند داشت.

زهد و بی‌رغبتی به دنیا، و رغبت خدا و آخرت از رموز اساسی محبوبیت است. زرق و برق دنیا، و بوق و کرنای آن تنها می‌تواند چند روزی گوش و چشم مردم را خیره سازد. این گونه شهرت‌ها از قلمرو ظاهر و دایره گوش و چشم فراتر نرفته و در جان افراد جای نمی‌گیرد. از این روست که ساده زیستی خداگونه، از عوامل مهم در محبوبیت به شمار می‌رود. همچنین در برخی روایات تصریح شده است که اگر کسی رابطه خود با خدا را اصلاح کند، خدا نیز رابطه او با مردم را سامان خواهد داد (کافی، ج ۸، ص ۳۰۷، ح ۴۷۷). آری هر که حساب خود را با خدا صاف کند، خداوند محبت او را در دل مردم قرار می‌دهد.

کد خبر 4940796

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره عرفان اسلامی امام خمینی ره ویروس کرونا معرفی کتاب کنفرانس بین المللی ماه رمضان ۹۹ معرفی نشریات عید سعید فطر قرآن فلسفه روز قدس فلسطین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز جهانی قدس خداوند متعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۴۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با پاسخ نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نسبت به تجاوز و تروریسم دولتی اسرائیل، در حاشیه تجمع چندهزارنفری مردم اصفهان گفت: رژیم کودک‌کش و اشغال‌گر صهیونیستی، مستحق این تنبیه بود. در شش ماه گذشته، این رژیم از تمامی خط قرمزهای حقوق بین‌الملل نظیر حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های حقوق کودک و هم‌چنین از معیارهای انسانی و اخلاقی عبور کرد و چهره حقیقی خود را نشان داد که با تنفری جهانی روبه‌رو شد.

اسدالله جعفری ادامه داد: خوشبختانه نیروهای مقتدر کشورمان، پاسخ این حرکت احمقانه رژیم صهیونیستی را دادند. با توجه به عملیات گسترده نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی، اقتدار واقعی ایران، بار دیگر به جهانیان نشان داده و باعث غرور هم‌وطنان‌مان شد.

وی در رابطه با پاسخ احتمالی رژیم اشغال‌گر قدس اظهار کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند از اقتدار و استقلال خود در منطقه دفاع کند. اگر بار دیگر سران این رژیم دست به اقدامات احمقانه بزنند، پاسخی که در مقابل این رفتار می‌بینند، به‌مراتب شدیدتر خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با حضور جمع گسترده‌ای از مردم اصفهان در شامگاه گذشته در حمایت از عملیات نظامی «وعده صادق» تصریح کرد: هم برای دشمنان انقلاب اسلامی و هم متحدین و کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران، ثابت شد که مردم ما پای انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های کشورشان ایستاده‌اند. هیچ‌کس هم در این رابطه تردید ندارد. عملیات مقتدرانه‌ای که ایران به دست نیروهای مسلح سپاه، ارتش و وزارت دفاع انجام داد، تجلی واقعی اراده ملت ایران بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1227276 برچسب‌ها اسرائیل اصفهان

دیگر خبرها

  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است
  • عیادت بیمار، عیادت خداست
  • پاسخ نظامی یا بدرقه با انعطاف ؟ / بازارهای جهانی منتظر واکنش اسراییل به حمله ایران
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است
  • عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود
  • دفاع در برابر ظالم یکی از مسلمات و توصیه‌های قرآن است
  • ایران‌ اسلامی در صیانت از منافع مشروع خود با اقتدار ایستاده است
  • شکست گنبد آهنین تحقق آیه ۱۷ سوره انفال است
  • سیلی پشت سیلی بر صورت اسرائیل نواخته می‌شود
  • راز شگفت انگیز محبوبیت مهوش هنرمند در محله مولوی / لات ها شجاع اما ساده / روایتی تلخ، اما طنزآمیز از زندگی و رنج‌های مردم جنوب شهر تهران