امام جمعه بیرجند: اندیشه امام خمینی(ره) برای نجات بشر است
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۵۴۵۷
حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی شامگاه سهشنبه در آیین گرامیداشت سالروز رحلت ملکوتی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و شهدای ۱۵ خرداد که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، افزود: غم از دست دادن امام خمینی (ره) بزرگ بود اما مرگ انسانهای کامل یک تولد جدید است که این موجب تسلی خاطر میشود.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در مقابل استکبار جهانی ایستاد، افزود: امام خمینی (ره) همیشه زنده است چرا که ایشان یک شخص نیست و در مقام عند ربهم یرزقون قرار دارد و به عنوان یک اندیشه و مکتب مطرح است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام و المسلمین عبادی، امام خمینی (ره) را یک مکتب و اندیشه ناب دانست که جهان را متحول کرده است، ادامه داد: آنچه امروز در جهت انسانیت و اسلامیت در دنیا باقی مانده است به خاطر انقلاب اسلامی و اندیشه امام(ره) است.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) اسلام ناب را کارشناسی شده و براساس آنچه که پیامبران آوردند به دور از امیال نفسانی و اندیشههای واهی به جامعه بشری معرفی کرد.
امام جمعه بیرجند، معرفی اسلام ناب به جامعه بشری را نخستین گام امام خمینی (ره) دانست و اضافه کرد: امام راحل جلوی استبداد فردی و سیستمی ایستاد چراکه در سیستم پادشاهی متکی هر کسی زور و قدرت کشتارش بیشتر است برای خود حکومتی تشکیل میدهد.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: در سیستم دیانتی خداوند پیامبران الهی را به دلیل علم، عقل، تقوا و وحی برگزیده و آنان را جانشین خود قرار داده و کار او در تشکیل حکومت رشد انسان است.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در مقابل استکبار جهانی ایستاد و آن را مایه فساد دانست، افزود: تنها پناه امام راحل ایمان به خدا بود و این همه رنجها را تحمل کرد تا انقلاب اسلامی پیروز شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در طول زمان چهل ساله انقلاب ما مقصر هستیم که عدهای برای استکبار جهانی تلاش میکنند و آنچه کار ما را به تاخیر میاندازد این تفکر انحرافی است.
وی با تاکید براینکه امروز اگر مدیریتی بتواند جامعه بشری را در دنیا اداره کند اسلام و نه یهود است، اضافه کرد: امروز جهان به بنبست رسیده و تنها یک راه دارد و آن هم اسلام نابی است که امام خمینی (ره) براساس اجرای عدالت نشان داده است، باید قدردان مکتب اسلام باشیم چرا که همه سرنوشت و نفع ما در اینجا گره خورده است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: امروز استکبار هر ظلمی که توانسته انجام داده و هنوز مدعی حقوق بشر هستند، به عنوان مثال جلیقه زردهای فرانسه پس از ۷۰ هفته اعتراض فقط میگویند که حاضریم با کرونا بمیریم اما با ویروس سرمایهداری زنده نمانیم.
وی گفت: متاسفانه عدهای هنوز به دنبال تفکر لیبرال دموکراسی غرب هستند و از طرفی دیگر همه دانشمندان غرب و شرق در مقابل اندیشه امام خمینی(ع) متواضع هستند و نباید ما اندیشه امام راحل را با منافع روزمره پست دنیایی معامله کنیم.
برچسبها قیام ۱۵ خرداد خراسان جنوبی امام خمینی(ره) امام جمعه بیرجندمنبع: ایرنا
کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد خراسان جنوبی امام خمینی ره امام جمعه بیرجند قیام ۱۵ خرداد خراسان جنوبی امام خمینی ره امام جمعه بیرجند حجت الاسلام و المسلمین امام خمینی ره اندیشه امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۵۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منادی شفاف سازی در تولیت
فقیه مجاهد مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی ( رضوان الله تعالی علیه ) از نادرترین شخصیت ها در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 14 سال امامت جمعه و نمایندگی امام و رهبری در آذربایجان و تبریز عملکرد شفافی از خود به یادگار گذاشت او در حراست و امانت داری از بیت المال و استفاده آن در امور شخصی نهایت احتیاط و پرهیز را بکار می گرفت ، چنانکه پیشتر نوشتیم در این مدت حتی یک مورد به مسافرت تفریحی و زیارتی نرفت.
در آستانه چهارم اردیبهشت ، دهمین سالروز عروج معنوی این مرجع راستین بر آن شدیم مروی بر وقف نامه ایشان پیرامون موقوفات مصلی امام خمینی تبریز داشته باشیم که در صداقت و شفاف سازی می تواند اسوه و الگوی کم نظیر برای همه متولیان و کارگزاران نظام باشد.
آیت الله ملکوتی در طول 14 سال امامت جمعه ( 1360 تا 1374 ) با کمک مالی خیرین منطقه و همکاری بعضی ادارات و نهاد ها اقدام به تهیه 34 مورد ، شامل : اجاره روستای سیسان ، خرید قطعات هکتاری زمین و باغ در مناطق مختلف تبریز ، سرد رود ، ممقان ، مارالان ، اِلخیچی ، گوگان و... ، تأسیس کتابخانه و خرید کتاب ، تأسیس میدان تره بار، پاساژ تجاری ، گاراژ مسافربری حُر، کارخانه بتن سازی ( بچینگ ) و... که جزئیات همه را در ذیل هر کدام گزارش کرده و همه را وقف مصلی امام خمینی تبریز نموده است. البته روشن است که در این وقف نفس مصلی موضوعیت ندارد و همه اینها در جهت رفاه حال نمازگزاران و ارائه خدمات دینی ، درمانی ، فرهنگی و غیره به توده مردم است ،
متن کامل این وقف نامه در تابستان 1376 ، شماره 18 مجله « وقف میراث جاودان » در 12 صفحه ( از 46 تا 57 ) به چاپ رسیده و هم اکنون فایل آن نیز در فضای مجازی قابل دسترسی می باشد و مطالعه آن به همه ، خصوصا به محققان و پژوهشگران و بالاخص به مسئولان و کارگزاران توصیه می شود.
در این فرصت به متن بخشی از این وقف نامه که توسط آیت الله ملکوتی نوشته و تنظیم شده مرور می کنیم :
۱- با این که ایشان از سوی امام خمینی اجازه ویژه در مصرف وجوه شرعی داشته ، اما به تصریح خود ، از آن در این مورد استفاده نکرده و می نویسد : « باید معلوم شود در تهیه این املاک و اموال از سهم امام علیه السلام استفاده نشده است ، مگر در بعضی موارد خاص به اقتضای ضرورت به عنوان قرض ، مبلغی برداشته شده که مدارک و اسناد آن در بایگانی موجود است که باید پرداخته { عودت داده } شود.
۲- وی در بخش دیگر آن می نویسد: « استفاده از این موقوفاتِ مسجله و مندرجه در این وقف نامه در غیر جهت وقفِ مذکور در آن ( مصلی امام خمینی ) به هیچ وجه جایز نیست کما این که تبدیل این موقوفات و تملیک آنها به هیچ نحوی از انحاء در غیرموارد استثناء شده ، مشروعیت ندارد و همچنین تبدیل خود وقف و لو به نوع دیگر از وقف و تغییر عنوان آن از عنوان موقوفه مصلای امام خمینی و از موقوفات عبدالله مسلم ملکوتی به عنوان دیگر و نام شخص دیگر مثل بنیاد خیریه یا بنیاد مصلی امام یا موقوفات فلان ، فلان مجاز نبوده و شرعیت ندارد؛ هرکسی این تغییر و تبدیل را انجام دهد گناه کرده و لعنت خدا بر او باد. تولیت این موقوفات تا زمانی که واقف زنده است با خود اوست ، بعد از فوت واقف در هر عصر و زمان با ولی امر مسلمین است.»
۳– نکته ی مهم دیگر ، آن مرحوم پس از توضیحات مقتضی در انتهای وقف نامه می نویسد: « ده درصد از عایدات موقوفات در هر عصر و زمان حق التولیه است.» گفتنی است در ابتدای نظر و از ظاهر این عبارت چنین بر می آید که این حق التولیه به شخصیت حقیقی ( مسلم ملکوتی ) تعلق دارد و می تواند از آن در امور فردی ، خانوادگی و فامیلی هر طور که دلش خواست استفاده کند ، اما از اقدام بعدی ایشان به روشنی استفاده می شود که این ده درصد در واقع به شخصیت حقوقی ایشان بر می گردد یعنی تنها مادامی که سمت امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه را دارد و تا زمانی که به امور این موقوفات رسیدگی می کند، حجیت دارد. مضافا به این که مال موقوفه در دست متولی و تولیت ، امانت الهی است و تمام تصرفات در راستای مصالح مورد وقف باید انجام گیرد.
از این رو وقتی ایشان از امامت جمعه تبریز کنار می رود ، با این که می توانست خیلی راحت به ظاهرِ همان عبارت تکیه بکند و حق تولیت را همچنان برای خود و بعد برای وراث محفوظ بدارد و یا حداقل در دوران مرجعیت از منافع آن بهره مند شود، اما می بینیم ایشان بلافاصله طی نامه ای در تاریخ 6 / 5 / 1374 ، همزمان با مراجعت از تبریز به قم، تولیت موقوفات مصلی را به رهبری محول می کند و رهبری نیز طی حکمی آن را به امام جمعه بعدی تبریز می سپارد که متن هر دو نامه و حکم در فضای مجازی موجود می باشد.
آیت الله ملکوتی پس از آن در دوران حدود 20 سالِ فقاهت و مرجعیت و تعلیم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم نیز، به همین شفافیت زندگی کرد، حتی یک بار هم به سفر زیارتی مشهد و غیره نرفت تا از وجوه شرعی مصرف نکند ، این اواخر فرزندان ، بستگان و شاگردان خیلی اصرار داشتند چند روزی به عتبات مشرف بشود ، باز تسلیم نشد ، چنان که کتابخانه کم نظیر با کتب و نسخ خطی نفیس خود را که با فقر و تنگدستی و خون دل در نجف تهیه کرده بود برای حوزه و عموم محققان و پژوهشگران وقف کرد.
امید است با تدبیر و مدیریت مقتضی از این گنجینه های گرانسنگ که در راستای تقویت بنیه های دینی ، مذهبی و فرهنگی توده مردم است به خوبی حراست شود و مورد استفاده مناسب قرار گیرد.
4 اردیبشت 1403