Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صبح چهارشنبه با حضور یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شاهرود آغل‌های غیرمجاز ساخته‌شده در جنگل ابر تخریب و دامدارانی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به حضور در جنگل و چرای دام می‌کردند از مراتع این جنگل اخراج شدند.

طبق سندی که به دست خبرگزاری مهراستان سمنان رسیده، شورای اسلامی روستای ابر نیز طی نامه‌ای موافقت خود را با چرای دام این افراد اعلام کرده، این در حالی است که اولاً جنگل ابر به دلیل ثبت جهانی در یونسکو غیرقابل مرتع‌داری است و ثانیاً مجوز چرای احتمالی از سوی منابع طبیعی باید صادر شود نه شورای اسلامی ابر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دامداران که برای خود به‌صورت غیرقانونی مرتع، انبار، آغل و محوطه نگهداری گوسفندان را بناکرده بودند امروز با حضور مقتدر یگان حفاظت منابع طبیعی مواجه شدند و تمام ادوات و سازه‌های آن‌ها شامل توری، چَفت، دیواره و انبار و… آن‌ها تخریب و به خارج از جنگل انتقال یافت.

متخلفان چند بار اخطار گرفتند

رئیس منابع طبیعی شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید این خبر، گفت: چند بار به دامدارانی که در جنگل ابر حضور داشتند و اقدام به ساختن آغل با توری و پایه و… کرده بودند تذکر داده شد تا این مکان را تخلیه کنند اما وقتی این تذکرها نادیده گرفته شد، مأموران ما با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به محل رفته و لوازم این دامداران را ضبط کردند که در محل ایستگاه اطفای حریق منابع طبیعی ابر نگهداری می‌شود.

حمیدرضا کشاورزیان بیان کرد: ما وظیفه داریم مراتع و تمام اراضی را کنترل و مورد پایش قرار دهیم مراتعی که حتی سند دارند نیز برای هر کدام مقدار مشخصی دام تعیین‌شده که ما باید نگذاریم در وهله نخست دام غیرمجاز وارد این مراتع شود و ثانیاً دام غیر به این مناطق ورود نکند و همیشه دامداری که پروانه چرا دارد در مرتع خود باشد این قانون برای همه مراتع صدق می‌کند و ما موظف به پایش و رصد دائم هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای اسلامی ابر مجوز چرای دام در جنگل را صادر می‌کند، ابراز کرد: من به شخصه هنوز نامه شورای ابر را ندیده‌ام و نمی‌دانم که چرا این اتفاق رخ داده است.

ضررهای دامداری بر جنگل ابر

دامداران با حضور در جنگل ابر علاوه بر سم کوب کردن پوشش گیاهی، نقش بسزایی در تخریب محیط‌زیست دارند و از سال‌ها قبل حضورشان در جنگل ابر، با مخالفت شدید منابع طبیعی و محیط‌زیست روبرو بود و حال که جنگل ابر در فهرست یونسکو نیز ثبت‌شده این مخالفت تشدید یافته است.

تلاش برای مصاحبه با شورای ابر بی‌نتیجه ماند اما مشاهدات خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که دامداران به استناد نامه شورای اسلامی این روستا گوسفندانشان را به مراتع ییلاقی ابر منتقل کرده‌اند. اینکه چرا شورای ابر علی‌رغم اینکه اصلاً صلاحیت صدور بهره‌برداری از مراتع را ندارد دست به چنین کاری زده باعث شگفتی است. در این ارتباط اما تلاش خبرنگار مهر برای تماس با عضو شورای اسلامی ابر که امضایش پای نامه قرار دارد، بی نتیجه ماند.

افرادی که خود را محق می‌دانند

به هر روی جنگل ابر سال‌ها است که با تخریب‌های انسانی روبرو است و عزم منابع طبیعی برای برخورد با سودجویان در این زمینه ستودنی است.

نکته قابل تأمل اینجا است که افراد حاضر در مراتع جنگل ابر که به چرای غیرقانونی می‌پردازند، خود را محق دانسته و به اسنادی که بعضاً ۶۰ سال قدمت دارند استناد می‌کنند حال اینکه قوانین حفظ منابع طبیعی دچار تغییرات فراوانی شده است در نتیجه این افراد هیچ تصوری از اینکه در حال انجام کاری اشتباه هستند ندارند و بعضاً در برابر احکام این چنینی مقاومت نیز می‌کنند.

این امر نشان می‌دهد که نیاز است تا منابع طبیعی در این ارتباط آموزش‌های لازم را به دامداران و جوامع محلی بدهد.

کد خبر 4940868

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل ابر شاهرود منابع طبیعی استان سمنان مراتع ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان بیرجند قزوین عید سعید فطر ایلام روز قدس ستاد مقابله با کرونا آتش سوزی یاسوج شورای اسلامی ابر خبرنگار مهر منابع طبیعی جنگل ابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در حاشیه این مراسم با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید در راستای حراست و حفاظت از منابع طبیعی این سرمایه خدادادی تلاش کرد.
مراد باباخانی افزود: اهمیت و توجه به طبیعت و منابع خدادادی محیط زیست یک وظیفه است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: اگرچه اقلیم قصرشیرین گرم و خشک است، اما دارای خاک مرغوب و حاصلخیز و و منابع آبی خوبی است که می‌توان از آن برای کاشت هرچه بیشتر درختان بهره گرفت.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟