Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@04:43:41 GMT

گیاهانی که پشه ها را فراری می دهند

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۵۸۷۰

به گزارش ایلنا، یکی از معضل‌های فصل تابستان وجود پشه و مگس‌های که با نیش زدن و ایجاد حساسیت در بدن موجب ایجاد مریضی ها می‌شوند پشه‌ها حشرات موذی می‌باشند که در همۀ نقاط جهان زندگی می‌کنند.

حشرات زیادی در جهان می‌باشند که بعضی از آنها نیش زهر آلودی دارند و به انسان می‌توانند آسیب برسانند یکی از این حشرات پشه می‌باشد که بسیار موذی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شروع فصل تابستان حشرات به ویژه پشه‌ها سر و کله شان به درون منزل‌ها پیدا می‌شوند که تعداد زیادی از مردم برای خلاص شدن از دست ان‌ها از حشره کش‌های شیمیایی بهره‌گیری می‌کنند که برای سلامتی اعضای خانواده بسیار زیان آور است.

گیاهان حشره کش

روغن ضروری اسطوخودوس بوی بی نظیر‌ی دارد و بعنوان دافع موثر پشه‌ها نیز مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد.

پیش از آن که از دافع پشه مبتنی بر DEET استفاده کنید میتوانید انتخاب‌هایی طبیعی را مد نظر قرار دهید.

دی اتیل متا تولوآمید یا DEET همچنان انتخابی بد بو برای مقابله با پشه‌ها محسوب می‌شود و پژوهش‌ها نشان داده اند که ماده تشکیل دهنده اصلی در محصولات تجاری دافع پشه اثری فراتر از بوی بد را به همراه دارد.

گیاهانی که پشه‌ها را فراری میدهند

مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه دوک انجام شد نشان داد که این محصولات می‌توانند آسیب سلول‌های مغز، تغییرات رفتاری و تعاملات زیان آور با بعضی دارو‌ها را موجب شوند.

همینطور، دانشمندان مرگ سلول مغزی در حیواناتی که به طور مرتب در معرض DEET قرار گرفته را مشاهده کردند.

مطالعه‌ای دیگر نشان داده هست که تا ۱۵ درصد از DEET به صورت مستقیم از طریق پوست جذب می‌شود و وارد جریان خون می شود.

از جمله آثار سمی این ماده شیمیایی می‌توان به اختلالات باروری، جهش‌های ژنتیکی و اختلالات سیستم عصبی مرکزی اشاره کرد.

برای دفع پشه‌های مزاحم نیازی نیست پیامد‌های سلامت جدی را متحمل شوید و با انتخاب گزینش‌هایی طبیعی می توانید به طور موثر ان‌ها را از خود دور کنید.

سنبل بری

شما می توانید با استفاده از روغن که در گیاه دارویی سنبل بری یافت می‌شود. گربه‌ها را دیوانه کنید و پشه‌ها را فراری دهید.

این روغن ضروری در اساس دفع پشه‌ها ۱۰ برابر موثرتر از DEET عمل می‌کند.

سنبل هندی

 برای کسب برترین نتیجه باید از روغن ضروری خالص سنبل هندی و نه روغن معطر آن استفاده کنید.

روغن‌هایی که برای سوزاندن به فروش می‌رسند برای استفاده موضعی روی پوست مناسب نیستند و باید روغن ضروری کیفیت بالا سنبل هندی را خریداری کنید. اگرچه کارایی آن به اندازه سنبل بری نیست.اما همچنان گزینش خوبی محسوب می شود.

سیر

با مصرف مقدار زیادی سیر تازه یا استفاده از کپسول‌های سیر می‌توانید پشه‌های مزاحم را از خود دور کنید.

اسطوخودوس

روغن ضروری اسطوخودوس بوی بی نظیر‌ی دارد و بعنوان دافع موثر پشه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر هست روغن ضروری اسطوخودوس را در یک روغن حامل مثل هسته زردآلو، بادام شیرین، یا روغن نارگیل رقیق کنید.

فلفل سیاه

پژوهشی اخیر نشان داده هست که عصاره فلفل سیاه انتخاب‌ موثر در دفع پشه‌ها محسوب می‌شود.

روغن سویای ارگانیک

مطالعه‌ای که در نشریه The New England Journal of Medicine منتشر شد نشان داد که مواد دافع تهیه شده از روغن سویا به اندازه مواد دافع حاوی DEET موثر میباشند.

روغن سویای ارگانیک نه تنها در دفع پشه‌ها موثر عمل می‌کند، بلکه یک مرطوب کننده بدن بی نظیر نیز محسوب میشود.

از سوی دیگر، پژوهش‌های صورت گرفته نشان داده اند یک ماده تشکیل دهنده در سویا می‌تواند رشد مو‌های بدن را هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، کند نماید.

در صورت امکان از روغن سویای ارگانیک استفاده کنید، زیرا تعداد زیادی از محصولات سویا در حال حاضر از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند.

نیلوفر آبی

مطالعه‌ای که در نشریه Asian Pacific Journal of Tropical Medicine منتشر شد نشان داد که نیلوفر آبی «Nelumbo Nucifera» یک دافع پشه موثر هست و همینطور به کشتن لارو پشه نیز کمک می کند.

 از آنجایی که نیلوفر آبی در آب رشد می‌کند گزینش خوبی برای دفع حشرات در حوض‌های حیات پشتی و آب محسوب میشود به جای اینکه موضعی استفاده شود.

روغن چریش یا روغن دانه چریش

نتایج مطالعه شورای پژوهش ملی ایالات امریکا نشان داد که روغن چریش گزینش‌ای موثرتر از DEET در دفع پشه‌ها محسوب می‌شود. نتایج این مطالعه توسط دانشمندان موسسه مالاریا در هند تایید شد. چریش گیاهی هست که در هند رشد می کند.

شما می‌توانید در مجموع ۳۰ قطره از روغن‌های ضروری سنبل بری، سنبل هندی، اسطوخودوس، چریش و فلفل سیاه «از هر روغن ضروری تقریبا شش قطره» را در ۳۰ میلی لیتر از یک روغن طبیعی و بدون بو یا مرطوب کننده ترکیب کرده و در یک ظرف شیشه‌ای نگه داری کنید. مقداری از این ترکیب را روی پوست خود بمالید تا پشه‌های مزاحم را از خود دور کنید.

همینطور، شما میتوانید ۳۰ قطره از این روغن‌های ضروری را با روغن سویای ارگانیک ترکیب کنید تا از سد دفاعی قوی تری برخوردار شوید.

پیش از استفاده کلی ترکیب را روی قسمت کوچکی از پوست خود بمالید و ۲۴ ساعت منتظر بمانید تا نسبت به عدم حساسیت به هر یک از روغن‌های ضروری اطمینان حاصل شود.

منبع:تالاب

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پشه محسوب می شود روغن ضروری دفع پشه ها نشان داده سنبل هندی مطالعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی را این‌گونه درست کنید تا همه عاشقش شوند؛ حتی آن‌ها که از ماهی بدشان می‌آید!

زی‌سان: معمولاً یکی از سوالاتی که هنگام پخت ماهی به ذهن شما می‌آید این است که چه کار کنید یا از چه ادویه‌هایی استفاده کنید تا در نهایت ماهی خوش طعم‌تری داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم روش‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن ماهی به شما آموزش دهیم تا بعد از مطالعه این مقاله بدون نگرانی از بابت طعم، ماهی را در لیست غذاهایتان بگنجانید.

ماهی تازه بو ندارد!

شاید سخت‌ترین قسمت ماجرا خرید ماهی باشد؛ زیرا طعم و بوی ماهی تازه کاملاً با ماهی کهنه فرق می‌کند. ماهی تازه دارای خصوصیاتی است که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

+ بیشتر بخوانید: آیا می‌شود پوست ماهی سالمون را خورد؟

خصوصیات ماهی تازه که باید هنگام خرید به آن‌ها دقت کنید: ماهی تازه چشم‌های شفاف و براقی دارد و پوستش مرطوب و درخشان است. بوی ماهی تازه ملایم و دریایی است. وقتی با انگشت فشار ملایمی روی سطح بدن ماهی وارد می‌کنید، باید گوشت ماهی بلافاصله به حالت اولیه‌اش برگردد. در انتخاب ماهی دقت کنید؛ ماهی کهنه نه تنها طعم بدی دارد، بلکه باعث بیماری و مسمویت نیز می‌شود. طعم‌دار کردن ماهی

روش‌های زیادی برای طعم‌دار کردن ماهی وجود دارد که در ادامه بهترین روش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی زهم ماهی، آغشته کردن آن به مخلوطی پودری شامل زعفران زرچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد گندم است.

اگر برای از بین بردن بوی ماهی وسواس دارید، ۳۰ دقیقه قبل از پخت، ماهی را در مخلوطی از آب لیمو ترش، پیاز ورقه شده و کمی نمک مرینیت کنید و در یخچال بگذارید تا مزه‌ها به خورد ماهی بروند.

ماهی را با رب انار طعم‌دار کنید!

 ماهی را با مقدار کمی روغن زیتون ماساژ دهید تا روغن زیتون جذب ماهی شود. بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه مقداری آب لیمو ترش تازه، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به ماهی اضافه کنید و مجدد اجازه دهید ۱۰ دقیقه استراحت کند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، رب انار را با کمی آب جوش رقیق کنید و به همراه چند حلقه پیاز روی ماهی بریزید و صبر کنید تا خوب بوی زهم ماهی را به خود بگیرد. ماهی را باید در حدود ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید و بعد از آن در روغن داغ و فراوان سرخ کنید.

طعم دار کردن ماهی با پیاز و سیر

در یک ظرف مناسب پیاز و سیر را رنده کنید و به آن سبزیجات معطر و زعفران دم کرده اضافه کنید. ماهی را در ظرف حاوی پیاز و سیر رنده شده بگذارید. ادویه‌ها شامل: آویشن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را مخلوط کنید و به ماهی اضافه کنید. پس از مخلوط کردن ادویه‌ها، ماهی را در یخچال به مدت حدود ۲ ساعت قرار دهید و اجازه دهید تا استراحت کند. در آخر آن را در روغن داغ و حرارت کم خوب سرخ کنید.

طعم‌دار کردن روغن، روش پخت ماهی در رستوران‌ها!

هنگام سرخ کردن ماهی به روغن داغ شده درون ماهیتابه پیاز ورقه شده، سیر و زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چای خوری از پودر آنها اضافه کنید. با این کار مواد موجود درون روغن طعم‌دار می‌شود و پیاز بوی زهم و بد ماهی را هنگام سرخ شدن می‌گیرد.

طعم‌دار کردن ماهی با سس سویا

این روش بیشتر برای طعم‌دار کردن ماهی قزل آلا کاربرد دارد.

تیغه‌های ماهی قزل آلا را جدا کنید سپس ماهی را در روغن داغ به همراه پیاز و سیر رنده شده سرخ کنید. مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا را با کمی سرکه ترکیب کنید. این سس را هنگام سرخ کردن، به ماهی اضافه کنید تا ماهی طعم‌دار شود.

اگر عاشق ماهی هستید، بد نیست روش پخت قلیه ماهی به روش مردم بندرعباس را هم یاد بگیرید.

سخن پایانی

امیدواریم با روش‌هایی که در این مطلب به شما آموزش دادیم ماهی‌های خوشمزه طبخ کنید، در کنار عزیزانتان نوش جان کنید و لذت ببرید.

سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟

دیگر خبرها

  • ماهی را این‌گونه درست کنید تا همه عاشقش شوند؛ حتی آن‌ها که از ماهی بدشان می‌آید!
  • دستگیری قاتلی که همه از او می‌ترسند | هیچ‌کس حاضر نیست علیه این مرد شهادت بدهد
  • قیمت جدید گوشت، مرغ، روغن و برنج اعلام شد/ جدول قیمت
  • دستگیری قاتل فراری در حمیدیه پس از چهار سال
  • حیدری: وجود امثال منصوری برای داوری کشورمان غنیمت است/ کمیته داوران فغانی را فراری دادند
  • این گیاه متخصص کاهش درد، بهبود خواب و تقویت حافظه
  • قتل فامیل دور در تهران ؛ دستگیری در جزیره قشم
  • درآمد ثانیه‌ای ایلان ماسک؛ 656 دلار/ زندگی در خانه 50 هزار دلاری/ فراری از خیریه (فیلم)
  • سرنوشت عجیب برادر مقتول که تبدیل به قاتل شد
  • سرنوشت عجیب برادر مقتول که تبدیل به قاتل شد |قتل فامیل دور در تهران؛ دستگیری در جزیره قشم