Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح فعالیت‌ها و افکار معنویت گرایان در موضوع کرونا اشاره کرد.

سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های "کرونا و زندگی مؤمنانه" که شب گذشته به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم، برگزار شد با ارایه بحث توسط دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیئت‌علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع کرونا و معنویت‌گرایی جدید همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاکر نژاد در ابتدای این نشست گفت: چالش‌های مدعیان معنویت در دوران کرونا بسیار آموزنده است که می‌توان از مدعیات آن‌ها زمینه‌های شناخت بهتری از آن‌ها را پیدا کرد.

وی افزود: در یک نگاه عام می‌توانیم انواع معنویت‌گرایی را به چهار دسته کلی تقسیم کامل کنیم که شامل معنویت زاهدانه، معنویت عارفانه، معنویت اجتماعی و معنویت قهرمانانه است.

شاکر نژاد بیان کرد: معنویت زاهدانه به دنبال کنترل امیال خود است. معنویت عارفانه با جهل‌های خود مبارزه می‌کند و به دنبال شناخت است. معنویت اجتماعی نیز با حب ذات خود مبارزه می‌کند و می‌خواهد آن را به دیگر دوستی تبدیل کند. معنویت قهرمانانه یا حماسی نیز به دنبال مبارزه با ترس‌های خود است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه معنویت اول و دوم سبقه فردگرایی بیشتر و جمع‌گرایی کمتری دارند و دو مورد دیگر دارای سبقه اجتماعی بیشتری هستند، تصریح کرد: در بحث کرونا با یک واقعیت اجتماعی مواجه شدیم و جریان‌های اجتماعی در این خصوص موضع‌گیری کردند. توقع آن بود که معنویت اجتماعی و قهرمانانه و حماسی در این جریان نقش‌آفرین باشد که همین‌گونه هم بود. ولی در این میان سؤال مهم آن است که جریان‌های معنویت‌گرای جدید (اس بی ان آر) چه موضعی داشتند؟!

وی گفت: این گروه نقد جدی به دین‌داران مطرح می‎‌کنند که دین‌داران حساسیت چندانی نسبت به رنج‌ها و آلام مردم ندارند و به عبارتی دین نهادینه را در تقابل با انسانیت قرار می‌دهند و از قدیم این شعار را می‌دادند که "عبادت به جز خدمت خلق نیست" و اینکه به جای اینکه این‌همه هزینه صرف مناسک کنید چرا این هزینه‌ها را صرف کاهش آلام مردم از جمله فقر و اعتیاد نمی‌کنید؟ این گروه در ماجراهایی چون سیل و فقر و... نقش‌آفرین بودند و در ماجرای کرونا نیز نقش خود را ایفا کردند و به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای پژوهشگران هستند تا به تحلیل فعالیت آن‌ها در این مدت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه اس بی ان آر پدیده سیال و جاری است که می‌توانیم بروز و ظهور آن را به اشکال مختلف در اطراف خودمان ببینیم، افزود: معنویت‌گرایی جدید پدید‌ه‌ای مربوط به 1970 تا 1980 و جریان‌هایی بودند که از ادیان مختلف گرته‌برداری می‌کردند و هرکسی باید معنویت خودش را داشته باشد و عصر جدید دین و معنویت خاص خودش را می‌خواهد و دین و معنویت با ادیان سنتی متفاوت است.

شاکر نژاد بیان کرد: در ادیان سنتی مردم خدایی بیرون از خودشان را می‌پرستیدند اما در معنویت‌گرایی جدید خدا چیزی نیست جز درون ما و الوهیتی که در درون ما نهفته است؛ این الوهیت ساری و جاری در همه‌جا است در سنگ، تکنولوژی، ارتباطات شبکه‌ای، گیاهان، حیوانات و می‌توان آن‌ها را در قالب‌های مختلف دید یعنی همه خدایی شعار اصلی این جریان است و مهم‌ترین بخش الوهیت در درون خود ماست.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: موضوع دیگر انرژی مثبت است که ما در جهان قانون جذب داریم و الوهیت ساری و جاری را در کل هستی داریم و بدن ما آن را می‌تواند جذب کند.

وی با اشاره به اینکه توجه به خدای درون و نیروهای درونی و اینکه هر کسی باید دین‌داری خودش را داشته باشد محور اصلی این تعالیم جدید است، گفت: بر مبنای مشاهدات خودم در سه ماه اخیر مواجهه با پدیده کرونا بیان می‌کنم که در حوادث پیشین مانند زلزله بم، زلزله کرمانشاه، سیل لرستان و سیستان شاهد حضور جریان‌های معنویت‌گرای جدید بودیم.

وی افزود: بنیاد هنر زندگی که در هندوستان قرار دارد در زلزله بم مشارکت کرد، یا عرفان حلقه در کرمانشاه تلاش کرد بروز و ظهور داشته باشد، گروه‌های طبیعت‌گردی، یوگا، مراکز مربوط به مدیتیشن در سیل لرستان و سیستان همیاری داشتند.

شاکر نژاد بیان کرد: به شکل اعجاب‌آوری در کرونا، مشارکت مستقیم چندان زیادی از این جریان‌ها ندیدیم و اظهار نظراتشان مربوط به مباحث تئوریک بود که پشتوانه‌های روان‌شناختی یا فرا روان‌شناختی از اینکه چرا این پدیده اتفاق افتاده و یا راهکارهای مواجه با پدیده کرونا را ارائه می‌کرد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: به عنوان مثال معنویت‌گرایی جدید وارد امداد بالینی و محیط‌‌های کلینیکال نشدند که خدماتی ارائه کنند؛ شاید عده‌ای بگویند از ورود افراد متخصص جلوگیری می‌شد که این‌گونه نیست و گروه‌های جهادی واردشده و خدمت می‌کردند.

وی گفت: در ضدعفونی کردن معابر و عابر بانک‌ها، کفن و دفن اجساد، سرکشی به خانواده‌های مبتلا بروز و ظهور نداشتند؛ چرا در کرونا شاهد حضور معنویت‌گراهای جدید نبودیم و حتی مشارکت‌های قبلشان را انجام ندادند؟ که این سؤال پژوهشی مهمی است و مدعای آنان را که معنویت دینی و دین‌داری نهادینه به فکر انسانیت نیست، به چالش می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه معنویت‌گرایی جدید مشاهده کردند که دین‌داران بیشتر به فکر انسان‌ها و جان آنان بودند، ادامه داد: معنویت‌گراهای جدید کل جهان را یک انرژی می‌دانند و به عبارتی امری ساری و جاری را در کل جهان مشاهده می‌کنند و بیشتر با تعبیر انرژی از آن یاد می‌کنند و شر و ناملایماتی را حمل بر خطاهای انسانی یا طبیعت خود جهان می‌کنند که گریزی از آن نیست.

شاکر نژاد بیان کرد: معنویت‌گرایی جدید از این چالش‌ها برای خود استعلایی و تعالی شخصی خودش بهره می‌برد و این تحلیل معقولی است، اما نشان می‌دهد در چالش‌هایی که پای مرگ و زندگی در میان است این تحلیل نمی‌تواند چندان موجد رفتارهایی مثل ایثار و شهادت و جان‌فشانی و کمک به هم نوع تا سر حد جان واقع شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: فردی با نگاه توحیدی خدا را خالق همه‌چیز و ناظر بر همه‌چیز می‌داند ولی قائل به این نیست که خدا عین همه‌چیز است و یا خدا در همه‌چیز حلول کرده است؛ معنویت‌گرایی جدید خدا را حلول کرده در همه‌چیز می‌دانند و از تعبیر انرژی استفاده می‌کنند تا این سیالیت را بهتر برسانند.

وی گفت: معنویت‌گراهای جدید مرکز این الوهیت را در درون انسان می‌دانند و دریچه آن وجود خودتان و استعلا و تکامل خودتان است و معتقدند خودت را دوست داشته باش قبل از اینکه دیگران را دوست داشته باشی.

وی افزود: تحلیل مایکل یورک از دیدگاه معنویت‌گرایی جدید و خودمختاری و اقتدار شخصی این است که عیب بزرگ این دیدگاه این است که معیاری برای قضاوت اخلاقی و چارچوب مشخصی برای فعالیت اجتماعی محیا نمی‌کند و درک‌های شخصی را معیار قرار می‌دهد؛ ممکن است این درک‌ها بر اساس امیال فردی او جهت‌دهی شوند و درک‌های او درک‌هایی نباشند که معیار و دستورالعمل مشخصی برای او محیا کند.

شاکر نژاد عنوان کرد: افراد دچار ضعف اخلاقی می‌شوند یعنی چون ساختار منسجمی از ارزش‌های خودشان ندارند دو دل می‌شوند بین اینکه چه‌کاری خوب و چه‌کاری بد است؛ عوامل غیرمعرفتی در برخی امیال و شرایط اجتماعی آن‌ها اثر گذاشته و رفتار آنان را جهت‌دهی کرده و تصمیم او را فردی و مبتنی بر احساس می‌کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آقای پاول هیلاس و لیندا وودهد که در مقاله‌ای می‌گویند تمایزی بین زندگی کردن اصیل و زندگی به عنوانِ و به‌تبع می‌گذارند؛ همه ما می‌گوییم زندگی اصیل بهتر از زندگی تبعی است.

وی با اشاره به اینکه افراد مدعی زندگی اصیل رفتار اجتماعی از خودشان نشان می‌دهند خود محورانه است و برای دیگران قابل‌اطمینان نیست، گفت: این دو پژوهشگر در این مقاله می‌گویند دیگر دوستی در معنویت‌گرایی جدید امواجی از دایره خوددوستی است.

وی افزود: دین‌داری جدید ممکن است به دیگران کمک کنند، به حقوق زنان توجه کنند، محیط‌زیست را قدر بدانند، به حقوق حیوانات توجه کنند ولی این‌ها دایر مدار بر زندگی فردی آنان است تا جایی که زندگی فردی، درونی و اصیل خودشان با چالش مواج نشود به این موارد عمل و توجه می‌کنند.

شاکر نژاد بیان کرد: فردی با معنویت‌گراهای جدید در زندگی ارتباطی خودش به نحوی عمل می‌کند که مطمئن باشد زندگی اصیل و فردی خودش با چالش مواج نمی‌شود؛ وقتی به انسان‌دوستی می‌پردازد که زندگی فردی‌اش دچار چالش نشود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: دینداری جدید به تعبیر بنده نوع‌دوستی مجازی و نوع‌دوستی نمادین را تا جایی انجام می‌دهند که خودشان آسیب نبینند، در زلزله کرمانشاه که جریان‌ها وارد صحنه شدند توصیه می‌کردند کسی دیگر نیاید اینجا قدرمان را نمی‌دانند یعنی هنگامی که خودمختاری‌شان و جانشان زیر سؤال می‌رفت و در خطر می‌افتاد برمی‌گشتند چرا که حب ذات بر آنان غلبه می‌کرد.

وی گفت: این گروه زمانی که مختار بودن خود را زیرسوال می دیدند دیگر حاضر نبودند در این مکان بمانند. این گروه در زلزله بم نیز چنین رفتاری داشتند. برخی از افراد که برای خدمت رسانی به منطقه آمده بودند پس از گذشت یک روز وقتی که آزادی خود را محصور می دیدند و اینکه جان خود را در خطر می دیدند نوع دوستی را کنار می گذاشتند و از منطقه می رفتند.

وی اظهارکرد: با در کنار هم گذاشتن این تحلیل ها دو نقد و زاویه بدست می آید که متوجه شویم معنویت گرایی عصر جدید دو پاشنه آشیل و ضعف عمده را در مصاف معنویت گرایی دینی دارد.

این استاد حوزه بیان کرد: از دریچه اخلاق تحلیلی به این نتیجه می رسیم که معنویت گرایی جدید دچار نسبیت گرایی اخلاقی است و منشا آن برخواسته از این گزاره است که هرچیزی را باید خودتان درک کنید و بسازید و بر آن اساس بپذیرید که در اصطلاح به آن انفسی گرایی اخلاقی و معنوی می گوییم.

وی افزود: این انفسی گرایی لزوما به نسبیت گرایی منجر نمی شود. اکثر معنویت گرایان جدید به دلایل مختلف از دین داری نهادینه فاصله گرفتند و معنویت سبک تری برای خود انتخاب کردند. این گروه به دلیل استخراج ارزش‌های بنیادین و فلسفی نیستند بلکه در لحظه به واسطه عاطفه‌ای که به یک گزاره یا یک سوژه دارند معنویتشان بروز و ظهور می کند. در این جا تصمیم گیری‌های اخلاقی هرچه بزرگ هم باشد گرفتاری آن در ضعف اخلاقی، آنها را بسیار شکننده می کند.

شاکرنژاد بیان کرد: نکته دیگر آنکه با این رفتار این گونه افراد خود را معصوم می‌انگارند و تصور می‌کنند که این گروه با فهم اندک خود همه چیز را بهتر از همه درک می کنند که این عنصر راه را برای تخیل اخلاقی باز می کند یا به بهانه آزادی عقیده گزینه التقاطی را برگزینیم.

وی گفت: نقد دیگری که از زاویه فلسفه اخلاق به این پدیده وارد می شود در حوزه اخلاق تحلیلی است. در حوزه اخلاق هنجاری مکاتبی چون خودگروی اخلاقی، دیگر گروی، سودگروی، وظیفه گروی و... وجود دارد. در این دیدگاه انسان خود را جای دیگران قرارداده و می گوید آنچنان برای من خوب است حتما برای دیگران هم خوب است.

وی اظهارکرد: معنویت گرایی جدید خود را مهمترین بخش از اولوهیت می‌دانند و مهمترین وظیفه خود را احیای الوهیت خود می دانند . پس در اینجا حب ذات از روانشناسی به حالت روانشناختی و ارزش‌شناسی و معرفت شناسی می‌رسد و در اینجا حفظ ذات به عنوان یکی از مهمترین عناصر معنویت گرایی محسوب می شود تا به رشد معنوی خود ادامه ببخشد.

وی با ذکر این مطلب که دو چالش مهم پیش روی خود گروی اخلاقی است، اظهارکرد: این خودگروی نمی‌تواند در تزاحم نفع شخصی و نفع جمعی، راه کاری را ارایه کند و قاعدتا اگر کسی دچار این خودگروی است و نظریه را می پذیرد در زمان بروز تزاحم منافع، منافع خود را اولی قرار می‌دهد. نکته دیگر اگر این فرد بخواهد زیست اخلاقی داشته باشد، این زیست در مقایسه دیگران کوته فکرانه تر جلوه می کند زیرا اهداف وی پیرامون حفظ ذات خود است.

شاکرنژاد بیان کرد: نکته دیگر آنکه ملاک بیرونی و علمی وجود ندارد که بتوانیم در خصوص رفتار یک فرد قضاوت کنیم.یعنی یک رفتار برای خود فرد موجه است و شاید دیگران آن را موجه ندانند و این مساله کار را سخت کند.

وی گفت: معنویت گرایان جدید در بحران‌های اجتماعی سابق از جمله زلزله بم و کرمانشاه و سیل‌های اخیر حضور داشتند و همیاری و کمک کردند. ولی نوع دوستی آنها تا حدی بود که جان آنها به خطر نمی افتاد. به طور کلی این کیس ها کیس هایی نبود که جان آنها به خطر بیافتد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به موارد مذکور و مشاهدات میدانی نمی‌توان انتظار داشت که در میان معنویت گرایان جدید چیزی به نام ایثار جان و فداکردن خود برای دیگران را شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس معنویت گرایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شاکر نژاد معنویت گرایی جدید بروز و ظهور نوع دوستی جریان ها دین داری زلزله بم همه چیز درک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در سفر به کشور ونزوئلا با «نیکلاس مادورو» رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

«نیکلاس مادورو» رییس جمهور ونزوئلا در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر حجت الاسلام و المسلمین رمضانی به کشور ونزوئلا، روابط میان ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی دانست و تصریح کرد: این روابط باید در راستای ارزش‌ها و اصول باشد. ما در جهانی زورگو زیست می‌کنیم. چاوز قرن ۲۱ را قرن ملت‌ها می‌دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم، قرن ۲۱، قرن ما است. هیچکس نمی‌تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

رییس جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه دوستی ایران و ونزوئلا نه سیاسی و موقت، بلکه واقعی و راهبردی است، بر ارتباط میان ملت‌های ایران و ونزوئلا تاکید کرد.

نیکلاس مادورو با اشاره به ملاقات‌هایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، ایشان را فردی باهوش دانست که تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند.

وی تاکید کرد: ما همواره از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌کنیم و از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تقاضا دارم که سلام ویژه من را به حضرت حجت الاسلام و المسلمین خامنه ای برساند.

صهیونیست‌ها امروزه آمریکا را اداره می‌کنند

رییس جمهور ونزوئلا در ادامه در تحلیل شرایط کنونی جهان اظهار کرد: جهان وارد دوره تحول جدیدی شده است. حدود ۱۰۰ سال از نازیسم و فاشیسم می‌گذرد، اما امروز شاهد حضور جریان‌های نازیستی و فاشیستی در آمریکا و کشورهای غربی هستیم. تمام مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در تمام ارکان کشورهای غربی نفوذ دارد.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها امروزه آمریکا را اداره می‌کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در دست آنها است. هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا را صهیونیست‌ها کنترل می‌کنند. دو قدرت اصلی یعنی قدرت نظامی و شبکه‌های اجتماعی در کنترل آنها است. صهیونیست‌ها با قدرت نظامی، صلح را به خطر انداختند و با قدرت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، ایکس و امثالهم، افکار عمومی را دستکاری می‌کنند.

رییس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که در آن، قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران شکل گرفته اند. ایران در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته است و این کشور در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود. ما در ونزوئلا گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی بین ونزوئلا با ایران را آغاز کرده ایم که امیدوارم تبادلات علمی گسترش یابد.

عمیق و راهبردی بودن روابط بین ایران و ونزوئلا

حجت الاسلام و المسلمین «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه این دیدار، روابط بین ایران و ونزوئلا را عمیق و راهبردی دانست و تصریح کرد: ظلم کردن و پذیرش ظلم براساس مبانی دین ما نکوهش و در مقابل بر کرامت و عدالت، تاکید شده است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره)، درس بزرگی به ملت ایران و ملل جهان دادند؛ آن درس این بود که ما می‌توانیم در برابر ظلم بایستیم و در مسیر تمدن سازی قرار بگیریم. امام خمینی (ره) به چهار اصل باور و ایمان داشتند که آن اصول شامل ایمان به پروردگار، ایمان به هدف، ایمان به مسیر و ایمان به مردم است. امام خمینی (ره) بر اساس این چهار باور و رکن ایمانی، انقلاب کردند و تغییراتی را در ایران و جهان به وجود آوردند و معادلات موجود جهانی را برهم زدند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: باید تغییراتی در جهان صورت بگیرد تا ثروت دنیا به صورت عادلانه به تمامی مردم دنیا تعلق بگیرد، نه اینکه ۹۰ درصد مردم جهان از ۱۰ درصد مواهب جهان بهره ببرند و بهره بردن از ۹۰ درصد مواهب جهان فقط سهم ۱۰ درصد مردم جهان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه با اشاره به بردگی مدرن اظهار کرد: ظلم‌هایی در جهان از طرف برخی از دولت‌ها صورت می‌گیرد که می‌توان آن را به بردگی مدرن برشمرد و باید بساط آن برچیده شود. در گذشته ۱۰۰ نفر یا ۱۰۰۰ نفر را به بردگی می‌گرفتند، اما امروزه ملت‌ها را به بردگی می‌گیرند لذا باید به حقوق انسان‌ها به معنای واقعی احترام گذاشت.

تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی

وی ادامه داد: عدالت در تفکر شیعی، جایگاه محوری دارد و سمبل عدالت در این تفکر، امام علی (ع) است، متفکرانی نظیر جرج جرداق به این مساله توجه کردند. عقلانیت، معنویت و عدالت سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل بیت (ع) است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: حضرت مسیح (ع) برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد. ما شیعیان نیز معتقدیم که حضرت مهدی (عج) برای اقتدار ملت‌ها، خواهند آمد و حکومت دست صالحان می‌افتد و مستضعفان که تحت ستم قرار گرفتند بر جهان حاکم خواهند شد و ظالمان، مستکبران و ستمگران حذف می‌شوند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: ایران از یک قدرت منطقه‌ای به قدرتی جهانی تبدیل شده است. توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف ناشی از رشد و قدرت علمی آن است. ایران در برخی از حوزه‌های علمی جز ۱۰ کشور برتر جهان است و در رتبه‌بندی علمی جهانی رتبه ۱۶ را دارا است. لذا ایران آمادگی دارد تا تجارب و دستاوردهای علمی خود را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد. ما آماده ایم تا تجاربی که طی این سالیان در ایران در شرایط تحریم به دست آورده ایم در اختیار کشور ونزوئلا قرار دهیم.

تاکید رییس جمهور ونزوئلا بر توجه اش به پیروان مکتب اهل بیت (ع)

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در پایان این دیدار از رئیس جمهور ونزوئلا خواست که توجه ویژه ای به پیروان و محبان مکتب اهل بیت (ع) در ونزوئلا داشته باشد و نمایندگان آنها را در مراسم‌های مرتبط دعوت نماید. این درخواست به شدت مورد توجه رئیس جمهور ونزوئلا قرار گرفت و وی تاکید کرد که نمایندگان پیروان مکتب اهل بیت (ع) همیشه مورد دعوت ما هستند.

در این دیدار همچنین دکتر «عبدالحسین کلانتری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، «حجت الله سلطانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزئلا، «رامون بلاسکز» وزیر حمل و نقل ونزوئلا و رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، «ایوان خیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا، «فردی آلفرد نازارس» معاون رئیس جمهور ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا حضور داشتند.

کد خبر 6087340 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران