Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@21:13:41 GMT

علت بازداشت سیروس عسگری از زبان خودش

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۷۱۸۲

علت بازداشت سیروس عسگری از زبان خودش

خبرگزاری فارس:سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا که صبح امروز (چهارشنبه) به تهران بازگشت، در گفت‌وگویی درباره نحوه بازداشت و اتهامات وارده عنوان کرد: «در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ در بدو ورود به آمریکا توسط اف. بی. آی بازداشت شدم.»

وی افزود: «علت بازداشت من اتهامات مرتبط با سرقت اسرار تجاری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ سال و نیم مراحل قانونی آن طی شد و نهایتا قاضی فدرال رای به تبرئه کامل من داد.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته از عزیمت عسگری به ایران خبر داد و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفتگویی اعلام کرد که عسگری انشاء‌الله صبح چهارشنبه وارد تهران می‌شود.

موسوی عنوان کرد که عسگری با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.
وی با بیان اینکه عسگری مدتی به خاطر بیماری کرونا و نیز وضعیت پرواز‌ها در آمریکا، در این کشور ماندگار شده بود، گمانه زنی‌ها درباره تبادل او با فردی دیگر را صحیح ندانست و افزود: آزادی عسگری بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که آزادی «سیروس عسگری» در قالب مبادله زندانی با ایران نبوده است.

اورتگاس مدعی شده که ایالات متحده آمریکا از دسامبر ۲۰۱۹ به دنبال بازگرداندن عسگری به ایران بوده است. او همچنین گفت که بازگشت او به ایران در قالب مبادله زندانی با ایران صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که عسگری ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (سه‌شنبه) در صفحه اینستاگرامش از عزیمت سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده از آمریکا به ایران خبر داد و با انتشار یکی از پیام‌های توئیتریش که خواستار آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا شده بود، نوشت: «سلام دوستان یک خبر خوب، هواپیمای حامل دکتر سیروس عسگری از آمریکا پرواز کرد. تبریک به همسر و خانواده گرامی ایشان.»

سیروس عسگری ۵۹ ساله استاد دانشکده علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف با تخصص میکروسکوپ الکترونی، آلیاژ‌های دمای بالا است که از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در بازداشتگاه الکساندریا آمریکا به سر می‌برد و با تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به کشور بازگشت.

منبع: فردا

کلیدواژه: سیروس عسگری بازداشت سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندان آمریکا سیروس عسگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت «سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است».

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به اعتراضات گسترده دانشجویان برخی از دانشگاه‌های آمریکا درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت آمریکا از این رژیم واکنش نشان داد.

امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.»

او در ادامه نوشت: «در پی نسل‌کشی ده‌ها هزار نفر از زنان و کودکان فلسطین، به‌ویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد «کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • آغاز آزمون سراسری هنر و زبان‌های خارجه
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • واکنش وزارت‌خارجه به درخواست بی‌اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • درخواست این کشور از پاکستان و سریلانکا برای بازداشت وزیر کشور ایران!
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد