Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:12:25 GMT

توزیع حقابه زیست محیطی زاینده‌رود آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۷۶۲۰

توزیع حقابه زیست محیطی زاینده‌رود آغاز شد

حسن ساسانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: توزیع آب زاینده‌رود برای تخصیص حقابه کشاورزی در شرق اصفهان امروز پایان یافت و ادامه جریان زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه زیست محیطی خواهد بود.

وی ادامه داد: میزان خروجی از سد زاینده‌رود، حجم حقابه زیست محیطی و مقدار آب جاری در رودخانه در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساسانی, ورودی فعلی به سد را ۸۷.۸۰  و خروجی از آن را ۷۲ مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: اکنون بالغ بر ۶۱۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده‌رود ذخیره شده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، میزان بارش‌ها در ایستگاه اندازه‌گیری سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تاکنون یک هزار و ۱۷۰ میلی‌متر بوده است.

وی اضافه کرد: بارندگی در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۱۲۴ و متوسط بلندمدت(۴۴ساله) یک هزار و ۳۵۱ میلی‌متر بود و مقایسه ارقام فوق نشان از کاهش به ترتیب ۴۵ و ۱۳ درصدی بارش‌ها نسبت به پارسال و میانگین بلندمدت دارد.

۱۶ تشکل مردمی زیست محیطی استان اصفهان روز گذشته(سه شنبه) با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان، احقاق حقابه زیست محیطی، ادامه جریان رودخانه زاینده‌رود و تداوم حیات این رودخانه را خواستار شدند.

در این نامه تاکید شده که حقابه‌داران زاینده‌رود را نباید تنها صنایع و کشاورزی تصور کرد، زیرا علاوه بر میلیون‌ها انسانی که در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود زندگی و از آب آن استفاده می‌کنند، میلیاردها زیستمند بزرگ و کوچک از کف‌زیان و آبزیان تا پرنده و چرنده و انواع گیاهان حیات و مماتشان به جریان دائمی رودخانه وابسته است.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و  تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود که عمده آن بدلیل برداشت بی‌رویه غیرقانونی رُخ داده، اکنون در صدر چالش‌های فراروی استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت از این معضل اساسی، برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود حقابه زیست محیطی سد زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، علی سالاروند گفت: از مجموع آلودگی‌های زیست محیطی سال گذشته در لرستان ۳۴۹ مورد صنایع آلاینده، ۲۴ مورد جایگاه پسماند، ۴۸ مورد کشتارگاه، ۱۱ مورد آلودگی بیمارستانی، ۲۵ آلودگی تخلیه فاضلاب در زمین کشاورزی، ۲۵ مورد آتش سوزی زمین کشاورزی، دو مورد آلودگی در تصفیه خانه و ۵۹ مورد انتشار گرد و غبار در اطراف منزل مسکونی و سایر بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۵۳۶ مورد اخطاریه زیست محیطی صادر شده است، افزود: ۳۷۱ مورد اخطار به صنایع آلاینده، ۲۳ مورد اخطاریه به کشتارگاه، ۲۸ مورد جایگاه پسماند، پنج مورد اخطاریه به شهرداری سلسله، ۱۶ مورد اخطاریه به دامداران، ۱۶ مورد آتش سوزی زمین کشاورزی، پنج مورد اخطاریه به بیمارستان، رفع آلودگی هفت مورد و تصفیه خانه دو مورد و سایر موارد ۵۵ مورد صادر شد.

سالاروند با بیان اینکه ۱۲ مورد آتش سوزی در مساحت بیش از ۱۴۹ هکتار ثبت شده است، اظهارداشت: همچنین ۲۱ فقره تخریب و تصرف به مساحت بیش از ۲۱۸ هکتار در استان گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۹۹۲ متخلف زیست محیطی سال گذشته در استان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

علی سالاروند گفت: با هدف حفاظت از محیط زیست استان سال گذشته ۹۶۹ پرونده تخلفاتی تشکیل که از این تعداد ۲۵۸ مورد مختومه شده است.

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟
  • افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت
  • پیگیری حقابه کشاورزان بابلی از آب دشت هراز + فیلم