Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:33:38 GMT

بخش تعاون چند درصد شاغلان معدن را تشکیل می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۸۲۸۴

بخش تعاون چند درصد شاغلان معدن را تشکیل می‌دهد؟

تعداد شاغلان بخش معدن کشور در سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر بوده که سهم بخش تعاون از این میزان ۴.۱ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، استخراج معدن یکی از فعالیتهای زیر مجموعه بخش عمده اقتصادی صنعت به شمار می‌رود و از آنجا که بخش عمده اقتصادی صنعت بیشترین ارزش افزوده را تولید می کند از این رو بررسی ویژگی‌های فعالیتهای اقتصادی زیر مجموعه‌های آن نیز در شناخت تغییرات فعالیت اقتصادی مذکور موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری مرکز آمار ایران پرداخته است.

بر اساس این گزارش، سهم بخش تعاون از کل معادن کشور، ۶.۲ درصد و از کل شاغلان بخش معدن، ۴.۱ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۷، ۴۹۱۶ معدن در حال بهره ‌برداری با اشتغال ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر شاغل وجود داشته است که از این میزان سهم بخش تعاون ۳۰۵ معدن با ۴۱۲۳ نفر اشتغالزایی بوده است.

همچنین تعداد معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۷ نزدیک به منفی ۸.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است. به علاوه تعداد شاغلان در سال ۱۳۹۷ ،۹۹۷۳۴ نفر بوده که سهم بخش تعاون از این تعداد ۴.۱ درصد است.تعداد شاغلان این معادن در سال ۱۳۹۷ ،حدود ۱.۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش داشته است.

بررسی تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد در حالی که طی سال ۱۳۹۶ استانهای کرمان با ۶۵۶ معدن، خراسان رضوی با ۳۹۸ معدن و اصفهان با ۳۴۱ معدن دارای بیشترین تعداد معادن در کل کشور بوده اند، این آمار در سال ۱۳۹۷ با کاهش مواجه بوده و به ۵۷۲ معدن در کرمان، ۳۹۲ معدن در خراسان رضوی و ۳۲۹ معدن در اصفهان رسیده است.

بررسی تعداد شاغلان معادن نیز بیانگر آن است که تعداد شاغلان بخش معدن کشور در سال ۹۷ بیش از ۹۹ هزار و ۷۳۰ نفر بوده و در مقایسه با شاغلان معدن کشور در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

این بررسی آماری حاکی از آن است که استانهای البرز با ۲۷ معدن و ایلام با ۳۲ معدن کمترین تعداد معادن کشور در سال ۹۷ را به خود اختصاص داده و استانهای کرمانشاه و گیلان در رده‌های بعد قرار دارند.

به گزارش ایسنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، علیرغم آنکه پتانسیل‌های بالایی در بخش معدن به ویژه اشتغالزایی معدن وجود دارد آنطور که باید از این ظرفیت عظیم و خدادادی استفاده بهینه صورت نگرفته است. در حال حاضر کشورهای معدن‌خیز دنیا از ظرفیت معادن خود در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی بهره برداری کرده‌اند. توصیه کارشناسان اقتصاد این است که یکی از بهترین بخشها برای جبران کمبود درآمدهای نفتی، صنایع معدنی است و معدن می‌تواند با توجه به ارزآوری بالا بهترین جایگزین نفت در کشور به شمار آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: درآمدهای نفتی ارز صنعت نفت معادن تعاون ارزش افزوده خراسان رضوي اصفهان اشتغالزايي بخش تعاون سهم بخش تعاون تعداد شاغلان بهره برداری سال ۱۳۹۷ کشور در سال حال بهره سال ۱۳۹۶ بخش معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، مجتبی معین وزیری اظهار کرد: بر حسب ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد گزارش مأخوذه از سامانه جامع روابط کار، میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی در مراجع حل اختلاف کار استان به ۱۲ روز کاهش داشته است و استان هرمزگان توانسته از این حیث رتبه اول کشوری را کسب کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ ورودی پرونده‌ها به مراجع حل اختلاف ۲۶۷۶ مورد بوده است که کارشناسان روابط کار استان هرمزگان با رعایت قاعده دادرسی عادلانه و اصل سرعت سعی در احقاق حق و حل و فصل دعاوی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه آرای صادره در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵۶۴ فقره دادنامه بود، افزود: از این تعداد ۸۴۰ فقره دادنامه به صورت سازشی صادر شده است که ۳۲ درصد از کل دادنامه‌ها را شامل می‌شود.

معین وزیری گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ درصد آرای مراجع حل اختلاف که در دیوان عدالت اداری فرجام خواهی شده بود عیناً تأیید شده است.

گفتنی است، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تعداد مراجع حل اختلاف کارگری استان را ۱۴ هیأت تشخیص و ۵ هیأت حل اختلاف اعلام کرد.

کد خبر 6081769

دیگر خبرها

  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • هنرستان های فنی و حرفه ای کنار صنایع تشکیل شود
  • سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد
  • استخراج بیش از ۲میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی
  • استخراج ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی