Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در برنامه افتتاحیه مجموعه «نشست های امور کنسولی؛ چالش ها و راهکارها» با تاکید بر ضرورت رویکرد مسأله شناسانه به مقوله امور کنسولی گفت: در طول سالیان متمادی این تلقی شکل گرفته که بخش کنسولی بخش اپراتوری صرف است و بیش از آنکه کار فکری باشد، کاری یدی است.

به گزارش ایسنا ،جابری انصاری افزود: این طرز تلقیِ نادرست آفات و آسیب‌های متعددی را به دنبال داشته است، که از جمله آنها می‌توان به مغفول ماندن مساله آموزش نیروی انسانی و جدا ماندن بخش کنسولی از رودخانه جاری دیگر بخش‌های وزارت امور خارجه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به اعتقاد وی بخش کنسولی به دلیل آنکه در ارتباطِ بی واسطه با مردم است سنجش عملکردش هم با متر و معیار نظر و رضایت مردم صورت می‌گیرد و در مورد آن نمی توان لفاظی و فلسفه بافی کرد؛ مردم یا رضایت دارند یا ندارند و بخش مهمی از تصور مردم نسبت به کارآمدی وزارت خارجه در بخش کنسولی شکل می‌گیرد.

جابری انصاری مغفول ماندن بحث آموزش در این حوزه را آسیب دیگری دانست که به بخش کنسولی تحمیل شده است، در حالیکه آموزش کارشناسانی که هر روزه در معرض مشکلات متعدد مردم قرار می‌گیرند و باید با اجتهاد خود در حدود قوانین و مقررات کشور این مشکلات را حل کنند، مهمتر از آموزش افراد در حوزه های انتزاعی با مسایل ناملموس‌تر است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه ایستایی قوانین و مقررات در مقایسه با تحولات پرشتاب زمانه را یکی دیگر از مشکلات مبتلا به بخش کنسولی دانست و با اشاره به تحولاتی که در دنیای امروز در حوزه مسایلی چون مهاجرت، ملی گرایی و تابعیت ایجاد شده، گفت: نیازها و مشکلات حوزه پویا و نوشونده‌ای مانند حوزه کنسولی را نمی‌توان با ابزار قوانین و مقرراتی که دهه‌ها پیش تدوین شده برطرف کرد. به طور مثال قانون تابعیت در ایران در سال ۱۳۱۳ تدوین شده و از آن زمان تاکنون تحولات بسیاری در ایران و جهان در حوزه مسائل مربوط به تابعیت رخ داده، تحولاتی که طبعاً فراتر از حدود تصور قانونگذار در زمان تدوین این قانون بوده است.

وی افزود: معنا و تعیین کنندگی مفاهیمی مانند ملی گرایی، دولت - ملت و حقوق شهروندی در سیر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است و بی توجهی به همین مساله بدیهی می‌تواند مشکلات بسیاری را در روند خدمتگزاری به مردم ایجاد کند.

جابری انصاری تحولات صورت گرفته در معاونت کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت خارجه را بر مبنای همین نگاه بنیادی توصیف کرد و افزود: با چنین پیش فرض هایی معاونت کنسولی توانست در یک سال گذشته مسایل متعددی را که ظاهراً لاینحل به نظر می‌رسید، در دستور کار قرار دهد و زمینه حل آنها را فراهم کند.

وی اضافه کرد: از جمله این مسائل می‌توان به زمینه سازی حل مشکل عدم صدور شناسنامه های جدید تعدادی از اتباع ایرانی مقیم خارج و همچنین تمهید حل مشکل ارایه خدمات کنسولی به همه ایرانیان مقیم خارج که پیشتر با خوانش نادرست از قوانین و مقررات برخی از آنان، از حق خود محروم شده بودند اشاره کرد.

جابری انصاری اجرای پروژه مهم تنقیح و روزآمدسازی مقررات و بخشنامه‌های متعدد حوزه کنسولی را که در بعضی موارد متناقض یا متنافر با یگدیگر بودند و موجب سرگردانی کارشناسان و مدیران در تعامل با درخواست های کنسولی مردم می‌شد و یا زمینه تفاسیر سلیقه‌ای و گزینشی از‌ مقررات به ضرر مراجعین مردمی را فراهم می‌کرد، از جمله امور مهم دیگری دانست که با همت معاونت کنسولی انجام شده و ابراز امیدواری کرد با تکمیل فرایند تنقیح مقررات همه حوزه های کنسولی و بارگذاری مجموعه مقررات منقح و روزآمد در سامانه قوانین و مقررات کشور و سامانه های وزارت امور خارجه، روند ارائه خدمات کنسولی شفاف و روان به ایرانیان و مراجعین غیر ایرانی به نحو آشکاری تسهیل شود و بهبود یابد.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه همچنین پروژه میز خدمت کنسولی را که مرحله آزمایشی آن آغاز شده و بزودی و پس از رفع مشکلات موردی آن، بصورت رسمی و با حضور وزیر امور خارجه و خبرنگاران رسانه های گروهی افتتاح خواهد شد، از دیگر اقدامات مهم و جدید این معاونت دانست که با هدف تسهیل ارائه خدمات کنسولی و تعمیق فرهنگ ارائه خدمات حداکثری، روان و شفاف به مردم و مراجعین طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد:  با اصلاح سامانه های الکترونیک کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه، میزان مراجعه فیزیکی و حضوری مردم به میزهای خدمت به حداقل رسیده و روند بهبود و تسهیل خدمات کنسولی همچنان تکمیل شود.
 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایرانیان وزارت خارجه مجلس و ایرانیان وزارت قوانین و مقررات خدمات کنسولی جابری انصاری ارائه خدمات بخش کنسولی امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عدالت در ارائه خدمات بهداشتی از طریق سکو‌های اینترنتی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ این روزها مردم تلاش می‌کنند تمام وسایل مورد نیاز روزمره خود را از خوراک و پوشاک تا وسایل الکترونیکی از طریق پلتفرم‌ها و فضاهای مجازی تهیه کنند، در این بین خلاء و نبود پلتفرمی که بتوان در آن نسخه پزشک و دارو را تهیه کرد بیش‌از همیشه حس می‌شد؛ بنابراین از دو سال پیش موضوع عرضه اینترنتی دارو از طریق سکوهای اینترنتی مطرح شد که در رزوهای ابتدایی با چالش‌ها و مخالفت‌هایی رو به رو شد.

در نهایت دو سال پس از طرح موضوع عرضه اینترنتی دارو و فشار به پلتفرم‌های فعال این حوزه، سرانجام عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی نهایی شده است و مردم می‌توانند داروهای مندرج در نسخه الکترونیکی خود را از داروخانه‌‌ها و از طریق سکوهای مجاز به صورت غیرحضوری تهیه کنند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اهمیت توزیع دارو از طریق سکوهای مجاز گفت: به دلیل اینکه بستر و زمینه فعالیت در این حوزه فراهم است سکوها نیز درخواست فعالیت در این حوزه دارند، با تصویب این آیین نامه در مدت کوتاه چند روزه امکان عملیاتی کردن این موضوع وجود دارد و سکوها برای دریافت مجوز و پاسخگویی با یک مجموعه مرتبط باشند.مردم نیز در برخورد با تخلفات احتمالی سکوها بدانند که باید با چه دستگاهی تماس بگیرند و فقط یک مجموعه پاسخگوی آنان باشد. 

آیین نامه فروش اینترنتی دارو چیست؟

براساس آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی، کاربر می‌تواند از طریق پلتفرم‌های اینترنتی، داروهای نسخه خود را از نزدیک‌ترین داروخانه به صورت اینترنتی سفارش دهد و از طریق پلتفرم دریافت کند. همچنین پلتفرم نمی‌تواند قبل و بعد سفارش، نام، مشخصات دارو و اطلاعات کاربر را مشاهده کند. همچنین قرار است مانند گذشته دارو تنها از طریق داروخانه ها عرضه شود یعنی پلتفرم فقط توزیع کننده است و فروشنده دارو تنها داروخانه های سراسر کشور هستند.

در حال حاضر وزیر ارتباطات اجرای آزمایشی آیین‌نامه‌ی فروش اینترنتی دارو را وعده داده و وزیر بهداشت موافقت صددرصدی خود را با این آیین‌نامه اعلام کرده است. از این رو در راستای تحقق این موضوع مهم با «علیرضا بهرامی» کارشناس کسب و کارهای اینترنتی حوزه سلامت گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:    کارشناس کسب و کار‌های اینترنتی حوزه سلامت پیرامون «آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی» گفت: سال ۱۴۰۱ در راستای شعار سال که حمایت از «تولید دانش بنیان» بود معاونت علمی با همکاری دستگاه‌های اجرایی آیین نامه‌هایی را در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به تصویب هیئت وزیران رساند، و وزارت بهداشت نیز در مرداد ۱۴۰۱ آیین نامه‌ای حمایت از تولید دانش بنیان در حوزه سلامت را به تصویب کرد.

وی در ادامه افزود: این آیین نامه به توزیع اینترنتی دارو از طریق سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی اشاره کرده است که وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات زمینه عملیاتی شدن توزیع اینترنتی را فراهم و دستورالعمل آن را طی دو ماه تدوین و ابلاغ نمود.

این کارشناس کسب و کار در ادامه با اشاره به هدف اجرایی شدن این آیین نامه افزود: با اجرایی شدن این اقدام تجمع بیماران در داروخانه کاهش پیدا می‌کند که در زمان شیوع بیماری‌های واگیر بسیار مفید است، از سوی دیگر مراجعه به چندین داروخانه برای تهیه دارو کاهش می‌یابد و جستجو توسط سکوی اینترنتی انجام و داروخانه مورد نظر را پیدا می‌کند. همچنین مراجعه افراد به مرکز استان برای تهیه دارو کاهش می یابد. با این اقدام عدالت در خدمات بهداشتی برقرار می‌شود.

فروش اینترنتی دارو در ۹۰ کشور 

بهرامی درباره نقش اندیشکده اقتصاد دانش‌بنیان در این زمینه توضیح داد: با بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته متوجه شدیم که ۹۰ کشور با فراهم آوردن شرایط خاص و ضوابط مخصوص فروش اینترنتی دارو‌های بدون نسخه را مجاز می‌دانند و ۴۸ کشور امکان فروش دارو با نسخه پزشک را فراهم کرد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه در آیین نامه عبارت «توزیع اینترنتی دارو» ابهاماتی دارد افزود: این طرح علاوه بر خدماتی که برای مردم دارد، حساسیت‌هایی بهداشتی و سلامت از جهت اجرا نیز دارد لذا ما در اندیشکده اقتصاد دانش بنیان با جلسه با کارشناسان سلامت پیش‌نویسی را تهیه و به دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال (وزارت اقتصاد)و معاونت علمی ارائه کردیم و با اصلاحات معاون علمی پیش نویس مربوطه به معاون اول ارسال شد.

اجرایی شدن آیین نامه توزیع اینترنتی دارو طی ۶ ماه آینده

بهرامی ادامه داد: از سوی دیگر پیش نویس‌های دیگری از سوی وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد مطرح شد و در نهایت چهار نماینده وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری تجمیع و نهایی شد و به امضای مشترک وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت رسید.

وی در ادامه یادآور شد: این آیین نامه قرار است طی ۶ ماه آینده در برخی از استان‌ها اجرایی شود. همچنین با توزیع اینترنتی دارو توسط سکو‌ها و پلتفرم‌ها تغییری در نظام درمانی کشور رخ نخواهد داد و تجویز دارو برعهده پزشک معالج است و نسخه پیچی توسط مسئول فنی داروخانه صورت می‌گیرد و سکوی‌های اینترنتی در زمینه درمانی، مشاوره دارو و در نظام پزشکی دخالت نمی‌کنند.

انتهای پیام/

مهدیه چوپانی

دیگر خبرها

  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • بهره‌مندی ۱۸۵هزار مسافر از خدمات هلال احمر چهارمحال وبختیاری
  • ارائه خدمت ۱۳۷ قایق به بیش از ۱۵ هزار گردشگر نوروزی بوشهر
  • افتتاح ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور
  • ۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند
  • وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
  • اعزام هیات‌های خدمت فنی مهندسی به عراق، چین و روسیه
  • ساخت یک ایستگاه آتش نشانی جدید در تهران | آتش نشانی ۳۰ خدمت رایگان به شهروندان ارائه می دهد
  • اجرای عدالت در ارائه خدمات بهداشتی از طریق سکو‌های اینترنتی
  • ارائه خدمات علمی به مردم بهمئی توسط دانشجویان پیام نور