Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@05:07:06 GMT

آغاز دور تازه اعتراضات مردم کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۸۸۸۳

آغاز دور تازه اعتراضات مردم کردستان عراق

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، دور تازه اعتراضات به دعوت «شاسوار عبدالواحد» دبیرکل جنبش «نسل جدید» در سلیمانیه و برخی شهرهای اقلیم کردستان عراق از جمله شهر «کفری» در جنوب سلیمانیه آغاز شد.

تظاهرکنندگان در اعتراض به گسترش فساد اداری و مالی در اقلیم کردستان و متهم کردن برخی از خانواده های وابسته به احزاب سیاسی حاکم به مسلط شدن بر مقدرات شمال عراق، خواهان براندازی آنها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاسوار عبدالواحد در یکشنبه گذشته 31 ماه می (11 خرداد 99) فراخوان اعتراضات گسترده در اقلیم کردستان عراق تحت عنوان «نجات از سلطه حاکم در اقلیم کردستان عراق» را داده بود.

وی از همه اقشار مختلف مردم که بر آنها عنوان «اقشار آسیب پذیر و محروم» نهاده خواست تا در این اعتراضات گسترده شرکت کنند.

عبدالواحد گفته بود که نمی توان بیش از این نسبت به دهها سال ناکامی و فساد و هدر دادن ثروت ها که ویروس کرونا بخشی از آن را آشکار کرده، سکوت کرد.

شاسوار عبدالواحد در 26 ماه می (ششم خرداد 99) در توئیتی پرده از یکی از پرونده های فساد در اقلیم کردستان عراق برداشت.

براساس این پرونده که عبدالواحد آن را «رسوایی» نامیده، دولت مرکزی عراق بعد از 2003 دو پالایشگاه نفت به دولت اقلیم کردستان هدیه داده و اربیل آنها را به دو شرکت وابسته به دو حزب حاکم در اقلیم یعنی حزب دمکرات کردستان (خانواده بارزانی) و اتحادیه میهنی کردستان (خانواده طالبانی) اختصاص داده است.

شاسوار عبدالواحد افزوده است که این دو شرکت وابسته به دو حزب حاکم به ازای پالایش هر بشکه نفت، می بایست 17دلار از خزانه دولت اقلیم کردستان دریافت کنند و هم اکنون این دو شرکت میلیاردها دلار دلار به همین بهانه از دولت اقلیم کردستان عراق مطالبه می کنند.

شاسوار عبدالواحد امروز چهارشنبه شخصا این اعتراضات را رهبری کرده و در بین معترضان حضور یافت و گفت: هرگز صحنه اعتراضات را ترک نمی کند و با معترضین در خیابان می ماند.

این اعتراضات در حالی برگزار شده که پیشتر مقامات اقلیم کردستان عراق نسبت به شیوع ویروس کرونا در نتیجه تجمعات بشری گسترده در شمال عراق هشدار داده بودند.

 این درحالیست که در شبکه های اجتماعی به ویژه در بین کاربران عراقی، همبستگی گسترده ای با این دور از اعتراضات صورت گرفته و در عین حال، برخی به برگزاری چنین اعتراضاتی در سایه تهدید کرونا، ایراد گرفته اند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق اقلیم کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان

به گزارش جماران به نقل از روزنامه حریت، ارتش ترکیه قصد دارد بعد از پایان سفر  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به عراق، عملیات زمینی گسترده علیه حزب پ.ک.ک به شمال عراق انجام دهد.

روزنامه حریت نوشت که قرار است اردوغان امروز دوشنبه به عراق سفر کند و انتظار می رود که ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده ای را در شمال عراق علیه پ.ک.ک در ماه های تابستان انجام دهد.

اردوغان بارها تأکید کرده بود که آنکارا انتظار دارد که مساله امنیت مرزهای ترکیه با عراق در تابستان حل شود. به گفته اردوغان ترکیه همچنین تلاش می کند که گذرگاه امنی به عمق 30 تا 40 کیلومتر داخل سوریه ایجاد کند.

این روزنامه ترکیه ای در ادامه نوشت که  آنکار پیش بینی می کند که به واسطه این عملیات همه طول مرزها ترکیه با عراق که بالغ بر 378 کیلومتر است به روی تروریست ها بسته شود.

«عبدالقادر سلفی» روزنامه نگار نزدیک به دولت ترکیه نیز  نوشت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که منطقه ای که امنیت مرزهای مان با عراق را تأمین می کند می بندیم. انشاءالله بالاخره این تابستان مشکل مربوط به مرزهای مان با عراق را حل می کنیم. بعد از سفر اردوغان به عراق عملیات زمینی گسترده علیه پ.ک.ک انجام می شود. این بار مفهوم این عملیات کاملا متفاوت خواهد بود.

سلفی افزود: برای انجام این عملیات با مشارکت دولت مرکزی در بغداد، دولت خودمختار اردبیل و نیروهای الحشد الشعبی برنامه ریزی می کنیم. نیروهای زمینی ما با حمایت نیروی هوایی در اراضی عراق پیشروی خواهند کرد. هدف از این عملیات نیز ایجاد خط امن به عمق 30 تا 40 کیلیومتر داخل اراضی عراق است. حمله به پایگاه های ما در روزهای 22 و23 دسامبر و 24 ژانویه ایجاد این منطقه حایل را امری قطعی کرده است.

 

دیگر خبرها

  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان