Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@08:36:58 GMT

رهاسازی فک خزری در گلستان

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۹۰۹۴

رهاسازی فک خزری در گلستان

فک خزری نابالغی که در تور ماهی‌گیران غیرمجاز گلستانی گرفتار شده بود با کمک گروه امداد و نجات مرکز تحقیقات و بازتوانی سگهای آبی هلند در ایران نجات یافت و امروز چهارشنبه بعد از ۲۴ ساعت تیمار و نمونه‌برداری در پهنه آبی دریای خزر رها شد.

نمونه برداری، بیومتری و معاینات و درمان های ضد انگلی برای این فک خزری نر حدود ۱۵ ماهه توسط کارشناسان انجام شد و پس از اطمینان از سلامت کامل، این پستاندار به زیستگاه خود بازگردانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر شیرازی نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگهای آبی هلند در ایران بر لزوم فرهنگ سازی برای آشنایی بیشتر بومیان و صیادان گلستانی با فک خزری تاکید کرد و گفت: در چند سال اخیر کارهای آموزشی بیشتر شده و صیادان و فعالان حوزه دریا با اهمیت این گونه و چگونگی نجات فک های گرفتار در تور صیادی آشنا شدند.

وی بیان کرد: با تعیین مژدگانی ۲ میلیون ریالی یا جبران هزینه های حمل و نقل فک توسط ماهی‌گیران تا پایگاه امداد و هزینه تعمیر تورهای صیادی تلاش می کنیم خطر کشته شدن فک ها را به حداقل برسانیم.

به گفته شیرازی از آغاز فعالیت این مرکز در سال ۲۰۱۰ تاکنون ۸۷ فک از تور صیادان رها و به دریای خزر بازگردانده شد.

منابع محلی به خبرنگار ایرنا گفتند که تا بیست سال پیش امکان مشاهده گله های فک خزری در حال شنا یا استراحت در سواحل این مناطق وجود داشت اما اکنون حتی نام این گونه آبزی برای بسیاری از حاشیه‌نشینان خزر ناآشناست.

فک خزری که کوچک‌ ترین عضو خانواده فک‌های حقیقی یا بدون گوش است، در بهار و تابستان به سمت سواحل جنوبی دریای خزر که صخره‌ای یا ماسه ای است کوچ کرده و پاییز و زمستان را در بخش شمالی دریا بر روی برف و یخ سپری می کند.

برگزاری دوره های متعدد آموزشی برای ساکنان حاشیه خزر در استان گلستان موجب شده، فک های خزری گرفتار در تور صیادان به مرکز درمان و تیمارداری این آبزی تحویل داده شوند.

فک خزری که ساحل‌نشینان شمال به آن «سگ آبی» نیز می گویند، یکی از پستانداران کمیاب آبزی جهان است که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند این گونه خزری به‌ طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و از کوچک‌ترین انواع فک به ‌شمار می‌رود.

درگذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می شدند و اکنون هم هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار یا کشته می شوند.

گروه امداد و نجات فک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد، رهایی فک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت های این گروه است.

فک ‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن ‌ها، در سالم سازی اکوسیستم و محیط زیست دریای خزر نقش مهمی ایفا می‌کنند./ ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دریای خزر فک خزری فک خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۰ نفر گرفتار در کولاک تکاب رهایی یافتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی  اظهار کرد: با بارش برف و کولاک در محور تکاب - شاهین دژ از ساعت ۰۸:۲۵ صبح امروز، بیشتر محورهای این جاده لغزنده شده اند.

وی ادامه داد: نجاتگران پایگاه امداد و نجات مائین بلاغ هلال احمر شهرستان تکاب نیز با حضور در این محور به ۱۷۰ نفر متاثر از برف و کولاک در محور تکاب - شاهین دژ امداد رسانی کردند.

وی اضافه کرد: این افراد پس از دریافت کمک از نجاتگران هلال احمر با رسیدن به منطقه امن، به مسیر خود ادامه دادند.

 

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • آرامش امواج خزری در سواحل مازندران
  • رهایی 170 نفر گرفتار در کولاک تکاب
  • شهروند گرفتار در ارتفاعات کوهسرخ خراسان رضوی نجات یافت
  • امدادرسانی به ۴۰ گرفتار در آبگرفتگی جهرم
  • آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!
  • ۱۷۰ نفر گرفتار در کولاک تکاب رهایی یافتند
  • فیلم| لحظه نجات فرد گرفتار در رودخانه درودزن
  • اجتماع حمایت مردمی از غزه و فلسطین در مرکز گلستان
  • (ویدئو) لحظه نجات فرد گرفتار در رودخانه درودزن