Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:22:01 GMT

۱۲۰ سال بعد از تولد امام خمینی (ره)

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۹۴۴۴

۱۲۰ سال بعد از تولد امام خمینی (ره)

هر چند امسال شیوع کرونا نگذاشت که اجتماعات گسترده مردم تشکیل شود اما بعد از گذشت ۳۱ سال از ارتحال امام خمینی (ره) که معادل یک نسل محسوب می‌شود هنوز هم بار عاطفی و احساسات سرشار از عشق و اعتماد بی پایان که میان مردم و امامشان وجود دارد به چشم می‌خورد و این احساس قلبی به فراموشی سپرده نشده است.

اطرافیان و تمامی افرادی که امام راحل را از نزدیک می‌شناسند، اخلاص و ذوب در خدا بودن، توکل بر خدا، اطاعت محض از پروردگار و سازش ناپذیری در برابر استکبار را از ویژگی‌های اصلی ایشان برشمرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این ویژگی‌ها از جمله مواردی است که در زمان زندگی امام خمینی (ره) نفوذ کلام به وی داده بود و بعد از ارتحال ایشان هم یاد و خاطره وی را ماندگار کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با بزرگداشت یاد امام خمینی (ره) پیرامون ویژگی‌های ایشان به خبرنگار ایرنا گفت: امام راحل نسبت به مستضعفان دلسوزی می‌کرد و نمی‌خواست مستضعفان زیر دست مستکبران باشند. ترسی هم از قدرتمندان نداشت و با توکل بر خدا با تمام قدرت در برابر آنها ایستاد.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی افزود: صلابتی که مرحوم امام در مقابل زورگویان داشت دیگران نداشتند. امام خمینی (ره) می‌فرمود "وظیفه شرعی خود تشخیص دادم و من به کار خودم ادامه می‌دهم یا به شهادت در راه خدا یا به نتیجه و برقراری دستورات اسلامی خواهم رسید".

وی ادامه داد: اخلاص و ایمان راسخ به خدا در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره) مشهود بود و در برابر احکام خدا فرمانبردار و مطیع بود.

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امام راحل با درایت، پرچم توحید به معنای حقیقی و مذهب شیعه اثناعشری به معنای جامع را بلند کرد و در مقابل حکومت‌های جبار که در صدد بودند همه دنیا را بنده خود قرار دهند و دست نشانده‌های خود را سر کار بگمارند، ایستاد و قیام کرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) نه تنها می‌خواست در ایران حکومت دینی پیاده شود بلکه به دنبال این بود در سراسر دنیا دست زورگویان را از سر مردم مظلوم کوتاه کند. امام راحل با تفکر عظیمی که داشت امید بسیار در دل مستضعفان جهان ایجاد کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه امام راحل از هیچ مقامی جز خدای متعال نمی‌ترسید ادامه داد: روحیه قوی وی ناشی از اعتقاد راسخ به خدا و تلاش ایشان برای احیای مکتب و مذهب و نجات مستضعفان بود.

وی گفت: تعبد و تهجد و شب زنده داری امام خمینی (ره) زبانزد بود. به اصول اخلاقی پایبند بود، هیچ جا ازکسی غیبت نمی‌کرد و اجازه نمی‌داد در حضورش از کسی غیبت شود. زندگی آن حضرت هم در کمال سادگی و اختصار بود.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان هم گفت: امام خمینی (ره) در دوره نوجوانی شاهد تغییر و تحولاتی به نام مشروطیت در ایران بودند که در ۱۲۸۵ شمسی قضایای محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس و امثال اینها بوده است و در جوانی شاهد تحولات دیگری از جمله در سال ۱۲۹۹ کودتای سید ضیا و رضاخان بوده و در این فاصله شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری و شخصیت‌هایی مثل شهید مدرس و امثال اینها را هم شاهد و ناظر بودند. امام در قضیه کودتای سیدضیا بیست ساله بود و در ماجرای کشف حجاب ۳۴ ساله و در جنگ جهانی دوم چهل ساله بودند.

حجت الاسلام اکبر فرجام افزود: امام از کودکی با مسائل سیاسی آشنا بودند و در فرمایشات خود دارند که مدرس را به عنوان الگوی تدین و سیاست ورزی معرفی می‌کردند لذا معلوم می‌شود که شاهد موضع گیری‌های مرحوم مدرس بودند.

وی ادامه داد: همچنین امام راحل در آن دوره، تحولاتی را که در عرصه سیاست و دین مردم به وجود آمده بود یعنی حضور علما در بحث مشروطیت، آشکار شدن باطن رضاخان در سال ۱۳۱۴ و مسئله کشف حجاب، برخورد با مجالس عزاداری و کتاب اسرار هزار ساله و برخوردی را که با دین و مذهب می‌شد شاهد بودند. 

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: از طرفی خانواده امام راحل در خمین هم خانواده‌ای بودند که هم نفوذ اجتماعی داشتند و هم عالم و اهل سیاست و مبارزه با قلدران بودند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در حوزه علمیه اراک شاگرد مدرسه مرحوم آیت الله حایری یزدی بودند و بعد از مهاجرت ایشان به قم  امام راحل هم به قم آمدند. امام خمینی (ره) از جمله افراد مهمی بودند که نقش اساسی در آوردن آیت الله بروجردی از شهر بروجرد به قم ایفا کردند.

حجت‌الاسلام فرجام ادامه داد: امام راحل در دوران طلبگی علاوه بر دروس رایج فقه و اصول و ادبیات و منطق و علوم بلاغت، در پای درس فلسفه و عرفان اساتید به نام زمان خود شرکت می‌کردند. بنابراین بر خلاف کسانی که از حوزه یک فضای صرفاً فقه و اصول و حدیث و توقف در این موارد انتظار داشتند، امام خمینی (ره) یک عارف به تمام معنا و فیلسوف هم بودند.

وی گفت: بعد از فوت آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره) به صورت بالقوه مرجعیت داشتند. هم حوزه علمیه، آسیب‌ها و هم نیازها را خوب می‌شناختند و هم بر لوازم یک تحول در حوزه اشراف داشتند لذا هم در دوره تدریس و هم در جایگاه رهبری انقلاب و نیز بعد از انقلاب نقش اساسی در تحول ساختاری و محتوایی حوزه علمیه داشتند.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان، اخلاص، سیاست ورزی، عرفان و اخلاق را از جمله ویژگی‌های امام خمینی (ره) برشمرد و افزود: هوشمندی امام راحل در هدایت جریان‌های سیاسی، مرجع تقلید بودن و اعتماد مردم به ایشان باعث شد همه بر گرد ایشان جمع شوند.

سید روح الله موسوی خمینی نخستین رهبر شیعه نظام جمهوری اسلامی ایران است که انقلاب اسلامی را پدید آورد و حکومت جمهوری اسلامی را در ایران بنیان نهاد.

امام خمینی (ره) روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ رحلت کرد و مراسم خاکسپاری وی با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر که در حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران را شامل می‌شد، به عنوان شلوغ ترین تشییع جنازه تاریخ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

برچسب‌ها حوزه علميه مشهد امام خمینی(ره) پروندهٔ خبری سی و یکمین سالگرد هجرت آفتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه مشهد امام خمینی ره حوزه علميه مشهد امام خمینی ره امام راحل حوزه علمیه امام خمینی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۹۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در عملیات «وعده صادق» این اقدام را عملیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه من کوچک‌ترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۴۲ تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین‌تر می‌کند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشه‌های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزه‌های اسلام به شمار می اید هرچند تاریخ‌های بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد می‌باشیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملاً متمایز از تواریخ نهضت‌های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار می‌آید، ادامه داد: شوری که امام (ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال ۴۲ و ۴۳ یک دوره آغازین نهضت می‌باشد و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکی‌ها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهارده سال دوران تبعید امام است که با زندان‌های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال ۱۳۵۰ وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع می‌شدند و شعار می‌دادند و هر هفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال ۵۴ سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان‌ها کشیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال ۵۴ دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام (ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلب‌ها بود و جانشان را برای آرمان‌های امام در کف دست گرفته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: جزوه جهاد اکبر امام (ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج می‌شد و نوحه‌ها و عزاداری‌ها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلم‌هایی به یادگار مانده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت‌های تبلیغی اندیشه و افکار امام (ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار می‌دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می‌کردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانی‌ها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام (ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی می‌دانستند، اظهار داشت: کسی فکر نمی‌کرد انقلاب به ثمر برسد اما امام (ره) با پشتوانه مردمی و توکل بر خدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.

کد خبر 6086446

دیگر خبرها

  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • نوسازی مرجعیت
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است
  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل