Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاش جدیدی را برای حل و فصل تنش سه ساله میان قطر و همسایگانش در خلیج فارس آغاز کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داده تا ممنوعیت‌های اعمال‌شده علیه شرکت‌های هواپیمایی قطر برای پرواز بر فراز این کشورها را بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تلاش‌های مکرر برای پایان دادن به این منازعه که از روز جمعه وارد چهارمین سال می‌شود تا کنون به درب‌های بسته خورده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید تلاش‌های جدید دولت ترامپ با مقاومت شدیدی از سوی عربستان سعودی روبه‌رو شده و این موضوع امیدها برای حل این مناقشه را کاهش داده است.

این روزنامه گزارش داده دولت ترامپ اکنون بر روی یک موضوع خاص برای حل و فصل این بحران متمرکز شده است: مسئله حریم هوایی.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند ترامپ شخصاً عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده تا محدودیت‌های اعمال‌شده برای استفاده قطر از حریم هوایی این کشور را بردارد زیرا این مسئله اغلب هواپیماها را مجبور به استفاده از حریم هوایی ایران می‌کند. و منبع درآمدی برای این کشور محسوب می‌شود. 

یک مقام آمریکایی گفت: «اکنون احساس اضطرار بیشتری برای حل مسئله حریم هوایی وجود دارد. ما از اینکه پروازهای قطرایرویز از آسمان ایران باعث سرازیر شدن پول به این کشور می‌شود احساس ناخرسندی می‌کنیم.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته پرواز هواپیماهای قطری از آسمان ایران یکی از عوارض جانبی ناخواسته و پیش‌بینی‌نشده بحران دیپلماتیک قطر بوده است. 

ترامپ و آغاز بحران قطر

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا بیستم ژانویه ۲۰۱۷ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شکست رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

ترامپ بعد از مراسم تحلیف خود، در اقدامی که خارج از عرف رؤسای جمهور آمریکا بود، ترجیح داد به جای سفر به کشورهای غربی متحد خود، یک کشور عربی را برای اولین سفر خارجی خود انتخاب کند. از این رو اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) برای شرکت در اجلاس «اسلامی- آمریکایی ریاض» که طی آن ۵۰ کشور از جهان عرب و اسلام مشارکت داشتند، وارد عربستان سعودی شد.

دقیقا ۱۵ روز از این رویداد مهم سیاسی نگذشته بود که خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اظهاراتی از طرف «تمیم بن حمد» منتشر کرد. دوحه بلافاصله این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که سایت این خبرگزاری از سوی افراد ناشناسی هک شده است و این اظهارات به وی نسبت داده شده است. بعدها معلوم شد منشاء حملات سایبری به «قنا» و هک سایت آن، امارات بوده است.

امیر قطر در اظهارات منتسب به او، از گروه‌‌های مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت کرده بود. به فاصله ساعاتی از این رویداد، چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، مقام‌های قطری را به تلاش برای حمایت مالی از «تروریسم» متهم کرده و به روابط دیپلماتیک خود با قطر پایان دادند.

این کشورها اعلام کردند تا زمانی که دوحه شروط سیزده‌گانه آن‌ها را که یکی از آن‌ها بستن شبکه پربیننده الجزیره بود، نپذیرد، به قطع روابط خود با قطر ادامه خواهند داد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عربستان سعودی حریم هوایی برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای مقاوم‌سازی همسو با توسعه شبکه گازرسانی کشور

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر این‌که توسعه فرآیندی همه‌جانبه است، گفت: باید به موازات تقویت شبکه گازرسانی در عرصه مقاوم‌سازی نیز تلاش و سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با تبریک فرارسیدن بهار قرآن و طبیعت اظهار کرد: فارس از استان‌های مهم کشور است که جایگاه ویژه‌ای در جغرافیای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی با قدردانی از تلاش‌های علی اکبر میدانشاهی، برای مدیرعامل جدید شرکت گاز استان فارس آرزوی موفقیت کرد و افزود: خدمات شایسته‌ای از سوی شرکت گاز استان فارس انجام شده که خدمت‌رسانی به استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان استان معین از آن جمله است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران پیشرفت‌های شرکت گاز استان فارس را در عرصه‌های مختلف قابل توجه توصیف کرد و با ارائه آماری از فعالیت‌ها، گفت: شرکت ملی گاز ایران تاکنون موفق به گسترش شبکه در ۱۲۶۲ شهر، ۱۵۶ هزار مرکز صنعتی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ روستا شده است.

رحمانی روز ملی شدن صنعت نفت را به ملت  ایران تهنیت گفت و اظهار کرد: امروزه درصد کل بهره‌مندی شهرها و روستاها از گاز طبیعی به ترتیب به ۹۸.۵ و ۸۶ درصد رسیده است.

وی آمار گازرسانی در ایران اسلامی را در سطح جهان بی‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال پرفشار گاز در کشور اجرا شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با یادآوری این موضوع که رونق گازرسانی مقارن با افزایش رفاه جامعه و صیانت از طبیعت است، تأکید کرد: گاز یکی از مهمترین محورهای توسعه صنعت است و بیش از ۸۷ درصد از بخش نیروگاهی کشور بر پایه گاز به حرکت در می‌آید.

رحمانی همچنین با تأکید بر این موضوع که خط قرمز شرکت ملی گاز ایران تأمین مستمر گاز بخش خانگی است، افزود: در حالی که همه تلاش‌ها برای بهینه‌سازی مصرف بخش خانگی است، بازده مصرف انرژی در صنایع، نیروگاه‌ها و دیگر بخش‌ها بسیار پایین است و این مهم نیاز به عزم ملی برای رفع آن دارد.

وی در پایان با اهداء لوح سپاس از تلاش‌ها و خدمات علی اکبر میدانشاهی در دوران خدمتش قدردانی کرده و حکم مسئولیت وحید بهفر به‌عنوان سرپرست جدید شرکت گاز استان فارس را نیز اهدا کرد و با اشاره به این موضوع که سرمای اسفندماه سال ۱۴۰۲ از لحاظ شدت و گستردگی آن طی دو دهه اخیر بی سابقه بود، اظهار کرد: خوشبختانه تغییر راهبرد توزیع گاز نتیجه بخش بود و شاهد افت فشار در مناطق سردسیر که در انتهای مسیر گازرسانی قرار داشتند، نبودیم.

وحید بهفر، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس هم با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت گفت: امیدواریم با یاری پروردگار متعال و همیاری خانواده بزرگ و تلاش‌گر شرکت گاز استان فارس بتوانیم گام‌های ارزنده‌ای در حوزه خدمات‌رسانی به جامعه برداریم؛ زیرا پدیده‌های مثبتی مانن  رشد تولید، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی با توسعه شبکه گازرسانی محقق می‌شود.

دیگر خبرها

  • تخصیص‌ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد
  • آسمان ایران یک هفته کمی استراحت می کند!
  • لزوم تلاش بیشتر مسئولان برای کاهش تصادقات جاده‌ای / بستر افزایش نشاط اجتماعی فراهم شود
  • غرق شدن ۱۲ فلسطینی حین دریافت بسته‌های کمک ارسالی از آسمان
  • تلاش میلیونرهای آمریکایی برای تامین وثیقه پرونده ترامپ
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 
  • ضرورت اجرای مقاوم‌سازی همسو با توسعه شبکه گازرسانی کشور
  • روحانی: ترامپ 8 بار پیغام داد که مذاکره کنیم/ در داخل کشور ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند از برجام خارج شود/ عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند