Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین باهر با تشریح علل تدوین پایان نامه ها توسط افرادی غیر از دانشجویان گفت: در مرحله اول مقوله های مالی مطرح است به شکلی که حتی برخی از اساتید نیز برای کسب درآمد بیشتر به تدوین پایان نامه برای دانشجویان روی آورده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مشاور وزیر علوم در امور حقوق شهروندی طی مصاحبه ای عنوان کرد در سال ۹۸ تنها در یک جمع‌آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان‌نامه و کتاب در میدان انقلاب که توسط وزارت علوم صورت گرفت، بیش از ۳۰۰۰ نمونه غیر قانونی و جعلی پایان نامه کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقوله ای که صرفا محدود به یک منطقه بوده و نگرانی های زیادی را در این راستا ایجاد کرده است. نگرانی که در وهله اول گریبان مدیریت کشور و در مرحله بعد نهادهای علمی کشور را خواهد گرفت.

حسین باهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در این خصوص گفت: نظام آموزشی ایران از مهدکودک تا دانشگاه غیرکارآمد است. تمام سطوح آموزش ما هر کدام به نحوی مخدوش عمل می کنند. ورودی دانشگاه ها برای افرادی که محفوظات بهتری دارند هموارتر است. 

او افزود: پس از کنکور و ورود به دانشگاه عرصه بر این قبیل دانشجویان که غالب دانشجویان ما را شامل می شود تنگ تر می شود. این موقعیت است که سبب می شود تا دانشجویان در تحصیلات عالی خود به افرادی مراجعه کنند تا برای آن ها پایان نامه بنویسند. این یک مشکل ریشه ای است و برای رفع آن نیاز است تا نظام آموزشی کشور دچار یک تغییر و تحول جدی شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای جهان برای ورود به دانشگاه ملزومات و مقالات زیادی لازم است در صورتی که در ایران شاهد هستیم برخی با پایان نامه های غیراصیل نیز به مقطع دکتری راه پیدا می کنند.

باهر با تشریح سایر علل تدوین پایان نامه ها توسط افرادی غیر از دانشجویان ادامه داد: در مرحله اول مقوله های مالی مطرح است به شکلی که حتی برخی از اساتید نیز برای کسب درآمد بیشتر به تدوین پایان نامه برای دانشجویان روی آورده اند و از سوی دیگر نیز عدم وجود ظرفیت های علمی در دانشجویان سبب شده که آن ها مجبور شوند به سایرین برای نوشتن پایان نامه مراجعه کنند.

این استاد دانشگاه گفت: آفت های این مسئله به عرصه مدیریتی کشور تحت عنوان کردانیسم یا مدرک گرایی نیز شیوع پیدا کرده است. در سال های اخیر برخی افراد حتی به مسئولیت هایی رسیده اند اما پایان نامه و مدرک آن ها با مشکلاتی مواجه بود به شکلی که حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز با این مشکل مواجه شده اند. در همین عرصه ورود به دانشگاه بوسیله رانت نیز شایع شده است.

این جامعه شناس اذعان کرد: این امر سبب شده است تا تعداد کارشناسان و متخصصین کم سواد در جامعه افزایش پیدا کند. معضلی بزرگ که خطرات بزرگی در پی دارد. بدین ترتیب شاهد اساتیدی با معلومات پایین هستیم که پا به عرصه های علمی کشور گذاشته اند.

او افزود: این مقوله زمانی می تواند در جامعه کم رنگ تر شود که اساتید دانشگاه با سخت گیری بیشتری نسبت به تئوری ها و موضوعات پایان نامه ها برخورد کنند و هر گونه کپی و پایان نامه و مقاله غیرمجاز را تایید نکرده و دانشجویان را به سمت تحقیق سوق دهند.

باهر در پایان با اشاره به نقش کلیدی اساتید در راستای مقابله با پایان نامه های جعلی اظهار کرد: اساتید راهنما و مشاور باید در این راستا جدی تر عمل کنند. به نظر من کم کاری در این حوزه است که سبب شده است هر کسی اجازه پیدا کند با یک پایان نامه سطح پایین مدرک از دانشگاه دریافت کند.

انتهای پیام: 3/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت علوم باهر پایان نامه میدان انقلاب تدوین پایان نامه پایان نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، روح الله صیادیان خواه مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در این مراسم با اشاره به مشکلات جوانان در امر ازدواج، توجه به حل همه جانبه این مشکلات را پایه اصلی فرهنگ‌سازی در راستای اجرای حجاب و دور نگه داشتن جوانان از ابتذال در جامعه و مبارزه با آسیب‌های ناشی از بی‌حجابی عنوان و تاکید کرد: متاسفانه هرچه مشکلات جوانان در امر ازدواج بیشتر می‌شود عرصه بر آنها تنگ‌تر شده و معضلاتی تحت عنوان بدحجابی و نابهنجاری‌ها در جامعه نمود بیشتری پیدا می‌کند و این مسئله جامعه را زیر سوال برده و ارزش‌های آن را مختل می‌کند.

وی افزود: پوشش دانشجویان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی باید کامل و بر اساس شئونات اسلامی و دانشجویی باشد. با توجه به اینکه پوشش آراسته توام با وقار یکی از مهم‌ترین شئون شخصیت و لازمه احترام به دانش و آن مکان مقدسی است که افراد از نعمت کسب دانش بهره‌مند می‌شوند، انتظار می‌رود مطابق قانون کلیه اساتید، کارکنان، دانشجویان و ارباب رجوع دانشگاه از پوشش ظاهری متناسب با محیط علمی برخوردار باشند.

همچنین در این میزگرد هر کدام از مسئولین تشکل‌ها به بیان دیدگاه خود نیز پرداختند.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1228234 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!
  • با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • شکایت سناتورهای آمریکایی از برگزاری اعتراضات حامی فلسطین
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • تعطیلی کلاس‌ها در دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از بازداشت دانشجویان حامی فلسطین
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • پایان دوران کابوس‌وار استقلال و پرسپولیس