Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@14:11:50 GMT

آیا بین کرونا و بروز سکته ارتباطی وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۰۸۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر کوروش قره گزلی همچنین با اشاره به بروز عوارض عروقی کروناویروس در برخی مبتلایان بیماری کووید ۱۹، با تاکید بر اینکه بروز سکته مغزی در بیماران کرونایی نادر و محدود است، اظهار کرد: با این حال پس از حمله ویروس، واکنش‌های ایمنی بدن هر فرد باعث ایجاد اختلالات مختلف و متفاوتی می‌شود که عوارض کمیابی مثل بروز التهاب در دیواره عروق و به دنبال آن ایجاد مشکلات انعقادی و تشکیل لخته داخل رگ برخی از این عوارض است که گاها منجر به انسداد رگ و بروز سکته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی توضیح داد: با حمله ویروس و بروز بیماری، سیستم ایمنی بدن افراد پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد که در رابطه با کروناویروس در برخی افراد و جوانان منجر به ایجاد التهابات عروقی و انعقاد رگ‌ها و در نهایت بروز سکته می‌شود. البته وقوع این مساله قابل پیش بینی نبوده و به  نوع واکنش سیستم ایمنی افراد بستگی دارد. البته واکنش سیستم ایمنی بدن یک فرایند زنجیره‌ای بوده که با ورود ویروس آغاز می‌شود و گاهی منجر به بروز عوارضی شدیدتر همچون التهابات عروقی می‌شود.   وی با بیان اینکه کووید ۱۹ با منشاء ویروس باعث ایجاد اختلالال در سیستم ایمنی بدن می‌شود، گفت: ویروس در اولین مرحله وارد سیستم تنفسی شده و منجر به ایجاد مشکلات و عوارض تنفسی و به همراه آن گاها تب، تنگی نفس، سرفه و یا عوارض گوارشی، اشکالات بویایی و چشایی و در برخی افراد منجر به اختلالات و التهابات عروقی می‌شود.   این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم قبل برای اولین بار بروز سکته مغزی و قلبی در برخی جوانان مبتلا به کووید ۱۹ گزارش شد، عنوان کرد:‌ پس از بررسی گزارشات پاتولوژی این بیماران مشخص شد که این افراد پس از ابتلابه کروناویروس دچار شرایط التهابی عروقی و به دنبال آن اختلالات انعقادی در عروق مغزی و محیطی و در نهایت بسته شدن رگ‌ها و عوارضی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شوند.   وی شناسایی تدریجی عوارض جدید این بیماری نوپدید و جدید را مساله‌ای طبیعی دانست و گفت: گذشت زمان و پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی در مسیر شناخت بیشتر بیماری و عوارض و اختلالات ناشی از آن منجر به شناسایی سریعتر و دقیق‌تر بیماران و همچنین  گشایش راهکارهای درمانی جدید برای این بیماری می‌شود.     این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به پروسه تاثیر و عوارض ورود کروناویروس جدید در بدن بیماران، تصریح کرد: پس از حمله ویروس به بدن، واکنش‌های ایمنی بدن هر فرد باعث ایجاد اختلالات مختلفی می‌شود که می‌تواند در هر فردی متفاوت و از عوارض بسیار ناچیز تا ایجاد اختلالات در عروق و سیستم تنفسی متغیر باشد.   وی با بیان اینکه نوع ویروس تغییری نکرده و با توجه به سیستم ایمنی بدن عوارض متفاوت ایجاد می‌کند، گفت: گزارش بروز سکته مغزی به دنبال کرونا ویروس، اولین بار در بین جوانان ۳۰ تا ۵۰ ساله و به دلیل بازخورد و واکنش شدید سیستم ایمنی افراد گزارش شد. به عبارت دیگر گاهی سیستم ایمنی افراد به ورود ویروس واکنش شدید و قوی‌تری نشان داده و باعث ایجاد دردسر و اختلال در بدن افراد می‌شود.   وی با بیان اینکه عارضه سکته مغزی به دنبال ابتلا به کروناویروس بسیار نادر است، گفت: اختلالات عروقی از التهاب دیواره عروق ناشی می‌شود و به واکنش سیستم ایمنی بدن افراد بستگی دارد، گاهی اوقات واکنش‌ها به حدی قوی است که دیواره عروقی تمام بدن را ملتهب کرده و به بروز سکته قلبی و مغزی منجر می‌شود و گاهی بسیار ضعیف بوده و به راحتی می‌گذرد.   مدیرگروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه عنوان کرد که بیماری‌زایی ویروس کووید ۱۹ طی گذشت زمان و نسبت به روزهای اول ضعیف‌تر شده است، خوشبختانه میزان اختلالات و عوارض شدید ویروس در بیماران کمتر شده و همچنین با توجه به توسعه ابزار آزمایشگاهی و کیت‌های تشخیصی شناخت و شناسایی بیماران با عوارض خفیف نیز تسهیل شده است.
وی با اشاره به اعلام آمار ابتلای کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر به دنبال افزایش امکانات و کیت‌های   تشخیص، نسبت به روزهای اول ورود بیماری به کشور، عدد و رقم دقیق‌تری از افراد مبتلا شناسایی می‌شوند. به عبارت دیگر در روزهای اول عدد و رقم چندان دقیقی اعلام نمی‌شد و تعداد مبتلایان بسیار بالاتر بود ولی به دلیل نبود امکانات تشخیصی شناسایی نمی‌شدند.   قره‌گزلی با اشاره به دلایلی مبنی بر ضعیف شدن ویروس کووید ۱۹، تصریح کرد:  بنظر می‌رسد با هر بار انتقال ویروس کووید ۱۹ میزان بیماری زایی آن کمتر می‌شود، بنابراین خوشبختانه می‌توان انتظار داشت که مرگ و میر ناشی از این پاندمی کمتر و خفیف‌تر شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که بطور کلی حمله این ویروس به انسان‌ها آرام آرام شدت کمتری داشته باشد. اگرچه احتمال قوی‌تر شدن ویروس نیز وجود دارد، ولی در حال حاضر کرونا ویروس بیشتر به سمت ضعیف‌تر شدن حرکت می‌کند.   وی ادامه داد: طبیعتا اگر ویروس چندصد بار به بیماران جدید منتقل شود، قدرت و توانایی آن برای ایجاد اختلال در سیستم ایمنی کمتر شده و علایم خفیف‌تری در بیماران بروز می‌کند. به عبارت دیگر با گذشت زمان تعداد بیماران دارای علایم خفیف‌تر بیشتر و بیماران دارای علایم شدید کمتر می‌شود.   این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه آمارهای بیمارستانی نیز این مساله یعنی ضعیف شدن ویروس را تایید می‌کند، در عین حال تاکید کرد: البته این بیماری هنوز تمام نشده و هنوز درصد بالایی از افراد جامعه را مبتلا می‌کند، همچنین عوارض آن همچنان برای افراد دارای ریسک و بیماری‌های زمینه‌ای و به خصوص دیابتی‌ها خطرناک و شدید است، بنابراین طبیعتا افراد جامعه باید کماکان رفتارهای ایمنی و بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را سختگیرانه دنبال کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ کرونا سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد سکته مغزی بروز سکته کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مه مغزی» عارضه جدید کرونا

به گزارش قدس خراسان، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، تب، کاهش اکسیژن خون و گاهی مرگ، سناریو تلخی بود که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین برای جهان نوشته شد و همه را درگیر کرد؛ اما این همه ماجرا نبود و با پایان همه‌گیری این بیماری مرگبار، حالا در میان روزمرگی‌هایمان شاهد تنگی نفس و سرفه‌های خشک روح و روانمان هستیم که بی‌صدا در گوشه‌ای از زندگی خزیده‌اند، گاه مضطرب و دستپاچه، گاه افسرده و زمانی گیج و منگ روی پاهایی لرزان، جسم خسته و بی‌جانشان را جابه‌جا می‌کنند و حتی در خواب هم آرام و قرار ندارند و با کابوس‌های شبانه درگیرند. عواقبی که بیشتر از همه گریبانگیر کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا شد.

تأثیرات روحی- روانی کرونا بر کادر درمان پررنگ‌تر از بقیه بود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه استرس شغلی در همه مشاغل وجود دارد؛ اما در حرفه‌هایی که با سلامتی انسان‌ها مرتبط هستند، این موضوع اهمیت و فراوانی بیشتری پیدا می‌کند. هرچند کادر درمان، نقش مهمی در حفظ و بهبود سطح کیفی مراقبت‌های بالینی و سلامت جامعه ایفا می‌کند؛ اما این قشر از جامعه به اقتضای وظایف شغلی و شرایط خاص محیط کار در مواجهه با تهدیدهایی هستند که می‌تواند با اعمال فشارهای شدید روانی، سلامت آن‌ها را در ابعاد مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی به مخاطره انداخته و موجب تضعیف عملکرد کاری آنان شود.

۶۰درصد کادر درمان در برخی از جوامع، از فرسودگی شغلی رنج می‌برند

دکتر زنیره سلیمی اضافه می‌کند: شیفت‌های کاری فشرده و زیاد، مشاهده رنج و مرگ بیماران، استرس ناشی از بیماری، تصمیم‌گیری‌های بالینی دشوار، مسئولیت‌های حرفه‌ای و مراقبت از بیماران از جمله شایع‌ترین عوامل استرس‌زایی هستند که پرسنل، روزانه در محیط‌های بیمارستانی و درمانی با آن روبه‌رو می‌شوند و گاهی سلامت روان آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و گاهی عملکردشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل استرس مزمن در این افراد، ریسک بالای بروز اضطراب و فرسودگی شغلی نیز برای آن‌ها در درازمدت محتمل است، عنوان می‌کند: بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده حدود ۶۰درصد کادر درمان در برخی جوامع از فرسودگی شغلی رنج می‌برند.

این روان‌پزشک یادآور می‌شود: چنین حوادث تروماتیکی، می‌توانند احساس امنیت افراد را کاهش دهند، واقعیت مرگ را به آن‌ها یادآوری کنند و عوارض مضری بر سلامت روان افراد داشته باشند.

سلیمی متذکر می‌شود: علائم و اثرات روان‌شناختی منفی این همه‌گیری از جمله اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی، ترس، استرس و مشکلات خواب، فرسودگی شغلی و تغییر عملکرد روزانه در کادر درمان بسیار شایع بود. همچنین برخی ویژگی‌های اختصاصی کووید۱۹ مانند همراهی آن با بیماری شدید و مرگ و میر، قدرت سرایت بالا و اینکه بسیاری از مبتلایان بدون علامت هستند، زمینه‌ساز افزایش اضطراب سلامتی در افراد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کادر درمان به ویژه جزو گروه‌های آسیب‌پذیر در این دوران بی‌سابقه بودند، می‌گوید: این افراد به دلیل افزایش احتمال تماس با ویروس در محیط بالینی، در خطر بالاتری برای ابتلا به عفونت بوده و ترس زیادی از انتقال آن به اعضای خانواده و عزیزانشان داشتند. سایر عوامل استرس‌زا شامل اضطراب سلامتی، طولانی شدن زمان قرنطینه، ناامیدی، نگرانی، درماندگی، خستگی، کمبود لوازم محافظتی، اطلاعات ناکافی و آگاهی محدود از این ویروس، شایعات مختلف در سطح جامعه، ابهام و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، مسائل مالی، باورهای منفی درباره واکسیناسیون و انگ ناقل بودن منجر به کاهش سلامت روان و افت کیفیت زندگی کاری کادر درمان شد.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: در کل می‌توان گفت نگرانی از ابتلا به بیماری و مرگ یا انتقال بیماری به خانواده، فشار کاری زیاد، شیفت‌های متناوب و ساعت کاری زیاد، نگرانی از کمبود وسایل محافظتی، فشار فیزیکی ناشی از تجهیزاتی مانند ماسک، شیلد و گان، محدود شدن استقلال و دستورالعمل‌هایی که موجب افزایش کار و نبود فراغت و مرخصی برای آن‌ها می‌شد، نگرانی از ناتوانی در انجام درست کارها، مواجهه با خشم و پرخاشگری بیماران و خانواده‌هایشان، مواجهه با مرگ بیماران و سوگواری خانواده‌ها، تنش و نگرانی در مورد مدیریت امور خانواده، مواجهه با انگ بیماری و طرد شدن به خاطر کار در محیط پرخطر، همه و همه موجب فشار مضاعف روانی بر کادر درمان شد تا جایی که هنوز هم با گذشت چند سال از همه‌گیری کرونا برخی افراد درگیر مشکلات روحی ناشی از آن هستند. به خصوص افرادی که سوگوار شدند و عزیزانشان را از دست دادند؛ چراکه اغلب در آن شرایط امکان برگزاری مراسم عزاداری به صورت کامل وجود نداشت و این افراد سوگ حل نشده دارند و برخی همچنان به ما مراجعه می‌کنند و تحت درمان هستند.موضوع سوگ پایان نیافته و تبعات آن در کادر درمان خیلی پررنگ‌تر بود.

بروز اختلال شناختی در ۴۵ درصد افرادی که کرونا را تجربه کردند 

وی متذکر می‌شود: اختلالات شناختی ناشی از کرونا یکی از تبعات این بیماری بود. ویروس کرونا می‌تواند تأثیرات مخربی روی مغز انسان داشته باشد به طوری که سبب مشکلات حافظه، تمرکز، نقص توجه و سایرعملکردهای شناختی مغز می‌شود. این مشکلات شناختی حتی در افرادی که بیماری خفیف کووید را تجربه کردند نیز دیده می‌شود.

سلیمی ادامه می‌دهد: در ۴۰ تا ۴۵ درصد افرادی که مبتلا به کرونا شدند، اختلال شناختی بروز کرده و ۲۷ درصد افرادی که دچار این بیماری شدند، عملکرد حافظه و توان مغزیشان به وضوح دچار افت شده است. این اختلال در برخی بیماران بهبود یافته شدید بوده به طوری که پس از مدت‌ها هم که دوباره مورد بررسی قرار گرفتند، تغییر چندانی در عملکرد شناختی آن‌ها رخ نداده بود.

این استاد دانشگاه تشریح می‌کند: اختلالات شناختی طیف وسیعی دارد و از یک مشکل کوچک در حافظه و تمرکز و نقص توجه تا بیماری‌های سنگین و جدی مانند آلزایمررا در بر می‌گیرد. در واقع افرادی که به کووید مبتلا می‌شدند به خصوص افراد جوان، وقتی پیش ما می‌آمدند، اظهار می‌کردند حافظه‌شان مثل قبل نیست و نمی‌توانند تمرکز کافی در انجام کارها داشته باشند.

بروز اختلال خواب در ۷۰ درصد افراد 

این روان‌پزشک اضافه می‌کند: بیماری کرونا عملکرد اجرایی مغز را تحت تأثیر قرار داده؛ یعنی علاوه بر تأثیر مستقیمی که ویروس بر سلول‌های مغز ‌گذاشت، اختلال خوابی که ایجاد می‌کرد موجب تشدید اختلال شناختی می‌شد تا ۷۰ درصد بیماران کووید به ویژه در کادر درمان دچار اختلال خواب شدند و با علائم بی‌خوابی، پرخوابی، خواب‌آلودگی‌های روزانه، کابوس‌های شبانه و خواب‌های منقطع به ما مراجعه می‌کنند.

سلیمی تشریح می‌کند: کووید در مناطق مهمی از مغز سبب تسریع پیری سلول‌های مغزی می‌شود و احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های شناختی را افزایش می‌دهد. ما به وضوح دیدیم سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، دچار اختلالات شناختی جدی و مزمن شدند، به خصوص علائم آلزایمر تشدید شد.

وی می‌گوید: دربیماران آلزایمر مراجعه‌کننده، پس ازهمه‌گیری کووید، عواملی همچون قرنطینه کرونا و کاهش روابط اجتماعی و رفت و آمدهای حضوری، سبب تشدید علائم شناختی شده بود. در افرادی که بر اثر کرونا بستری می‌شدند، مشکلات شناختی خیلی واضح‌تر از بقیه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به یکی دیگر از تبعات کرونا اشاره و اظهار می‌کند: کرونای طولانی علائمی شبیه سندرم مزمن دارد و بسیاری از افرادی که کووید را از سر گذراندند، به سندرم خستگی بعد ویروس مبتلا شدند که شامل مجموعه‌ای از علائم است؛ علائم و نشانه هایی که پس از بهبود بیماری کرونا در افراد بروز کرد و آن‌ها را برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها درگیر خستگی و دردهای مزمن، احساس مه‌مغزی، تنگی نفس و اختلال در حافظه و توجه و افسردگی کرد. بروز این نشانه‌ها در خانم‌ها، افرادی که سن بیشتر یا بیماری زمینه‌ای داشتند، بیشتر بود و با استراحت هم برطرف نمی‌شد البته خیلی‌ها با گذشت زمان به تدریج بهبود یافتند.

بروز مه‌مغزی در ۳۰ درصد افرادی که به کووید ۱۹ دچار شده‌اند

سلیمی عنوان می‌کند: حدود ۳۰ درصد افرادی که به کووید۱۹ دچار شده‌اند، یک وضعیت روان‌شناختی طولانی با عنوان مه‌مغزی را گزارش کرده‌اند؛ این اختلال شامل علائم کاهش و ضعف حافظه و مشکل در تمرکز است و توضیحی که بیماران در مراجعه به ما داشتند این بود که انگار وضوح ذهنی‌مان کم شده، فعالیت‌های روزانه را فراموش می‌کنیم، در انتخاب کلمات مشکل داریم و وقتی می‌خواهیم صحبت کنیم، در به یاد آوردن کلمات مشکل داریم. احساس سردرگمی و کند پیش رفتن کارهایی که پیش از این به راحتی و در زمان کمتری انجام می‌شد، آشفتگی افکار، کاهش انرژی، بی‌حسی عاطفی و تغییرات خلق و خو از دیگر نشانه‌های مه‌مغزی است. در واقع مه‌مغزی روی حافظه، تمرکز و عملکرد روزانه فرد اثر می‌گذارد و متأسفانه در برخی افراد هنوز پس از گذشت یکی دو سال از تمام شدن همه‌گیری کرونا همچنان علائم با شدت و ضعف گزارش می‌شود، به ویژه در کادر درمان چون استرس‌های روزانه‌شان بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: ما در گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین مطالعه درخصوص اثرات کرونا بر بروز یا تشدید اختلالات روانی و شناختی داشتیم و نتایجی که بدست آمد، خیلی شبیه نتایج مطالعات بین‌المللی بود. در پژوهشی که داشتیم متوجه شدیم کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا کار می‌کردند بیشتر در معرض اضطراب کرونا، اضطراب سلامتی، افت کیفیت زندگی، افسردگی و استرس مزمن قرار داشتند. همچنین کادر درمانی که ساعات بیشتر و شیفت‌های متوالی‌تری در بخش‌های کرونا کار کردند، نسبت به افرادی که در بخش‌های کم‌خطرتر فعالیت داشتند، مشکلات روان‌شناختی بیشتری را تجربه کردند. در تمام پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌هایی که در این پژوهش انجام دادیم، فرسودگی شغلی کادر درمان نسبت به سایر پرسنل غیر درمان، بسیار بیشتر بود.

خبرنگار: مـعصومـــه مؤمنیــان

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی
  • خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست