Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:19:34 GMT

آیا آمریکا در حال پوست انداختن است؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۰۹۴۰

آیا آمریکا در حال پوست انداختن است؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -رضا عمویی: شاید اگر آن پلیس آمریکایی که زانوهایش را مغرورانه بر گردن یکی از شهروندان این کشور گذاشت، همان لحظه از نتیجه عملکرد خود آگاه بود که آن چند دقیقه تا چه اندازه می تواند صحنه تحولات داخلی آمریکا را دگرگون کند، حاضر می‌شد هر کاری را انجام دهد، اما گرفتار گرداب آشوب داخلی فعلی در آمریکا نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوضاع آمریکا عادی نیست، اگرچه برخی رسانه‌های نزدیک به جمهوری خواهان از جمله فاکس نیوز تلاش دارند تا شرایط را به سمت عادی شدن نشان دهند، اما واقعیت امر آن است که اوضاع آمریکا عادی نیست.

مرگ «جورج فلوید»، شهروند سیاه پوستی که ۷ دقیقه زیر زانوهای پلیس آمریکا گفت نمی‌تواند نفس بکشد، اوضاع را در آمریکا به هم ریخته است، اما این بهم ریختگی تنها یک اعتراض معمولی نیست، آمریکا وارد چرخه‌ای از اعتراضات زنجیره‌ای شده است.

از دوشنبه هفته گذشته، ۲۵ می، نخستین اعتراضات در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، همان شهر محل مرگ «جورج فلوید» آغاز شد، اما روز بعد این اعتراضات به ۴ شهر و در حال حاضر حداقل به ۲۵ شهر آمریکا کشیده شده است.

حتی در برخی شهرهای آمریکا برای نخستین بار از زمان شورش‌های پس از ترور «مارتین لوتر کینگ» در اواخر دهه ۱۹۶۰، وضعیت فوق العاده امنیتی و محدودیت رفت و آمد برقرار شده و برای نخستین بار آمریکا شاهد اعتراضات ضدنژادپرستی علیه رفتار پلیس این کشور در خارج از مرزهای خود است، این اعتراضات حداقل در ۲۰ کشور از جمله در کانادا، المان، فرانسه، نیوزلند، انگلیس، سوئد و… برگزار شده است.

مشخص است که آمریکای پس از مرگ «جورج فلوید» متفاوت از قبل از آن است.

تقسیم سیاسی در واشنگتن

تحولات اخیر در آمریکا و اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور نوعی تقسیم سیاسی جدید در آمریکا را ایجاد کرده که تا حدودی فراحزبی است.

اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا موقعیت ترامپ را برای انتخابات ریاست جمهوری متزلزل ساخته و بخش قابل توجهی از هم حزبی های ترامپ نگران آن هستند که مبادا حمایت از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در واقع شرط بندی بر روی اسب بازنده باشد!

از جمله سی.ان.ان در این ارتباط گزارش داده که برخی مقامات عالی‌رتبه جمهوری‌خواهان در سنا نگران از این هستند که ترامپ ممکن است در انتخابات ماه نوامبر پیروز نشود. به اعتقاد این دسته از جمهوری‌خواهان شکست ترامپ ممکن است به غرق شدن سایر جمهوری‌خواهان منجر شود و از هم اکنون شک و تردید در میان برخی جمهوری خواهان برای ادامه حمایت از ترامپ افزایش یافته است.

در این شرایط شکاف داخلی جمهوری خواهان در صورت ادامه شکست‌های داخلی ترامپ چندان دور از انتظار نیست.

ترامپ در سیاست خارجی دستاوردی نداشته و از جمله درباره کره شمالی تن به مذاکرات بی نتیجه داد و در افغانستان با همان طالبانی به گفتگو نشست که وعده نابودی کامل آن‌ها را داده بود و درباره ایران فشارها هیچ نتیجه‌ای برای کاخ سفید نداشته است، جز آنکه برنامه هسته‌ای ایران را شتاب بخشیده است.

درست همان زمان که انتقادات از شکست سیاست خارجی ترامپ روبه افزایش بود، ترامپ به آمار اقتصادی داخلی دولتش می بالید، اما رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در آمریکا با کرونا نقش برآب شد و ایالات متحده وارد بزرگترین نرخ بیکاری طی دو دهه گذشته به دلیل تعطیلات اجباری ناشی از شیوع کرونا شد.

حتی اوضاع نامساعد آمریکا بر اثر آمار بالای بیکاری و مرگ و میر کرونا ادامه داشت که دولت ترامپ با اعتراضات گسترده و فرامرزی ضدنژادپرستی روبرو شده که هنوز هم ادامه دارد.

با این کارنامه سنگین، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی اگر غیرممکن نباشد، اما بی تردید بسیار دشوار است و همین به هم ریختگی داخلی دیواره حزب جمهوری خواه را برای حمایت و یا کنار زدن ترامپ در انتخابات آتی دچار شکافی عمیق کرده است. در این شرایط چندان دور از انتظار نیست که در انتخابات پیش رو جمهوری خواهان یک دست و هماهنگ در پشت سر ترامپ قرار نگیرند.

فاصله زیاد ایده آل و واقعیت جامعه مدنی آمریکا

در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، آنچه بیش از هر موضوع دیگری برجسته شد، نوع واکنش و پاسخ دولت واشنگتن به این اعتراضات است.

ترامپ در عمل خواستار بکارگیری حداکثر توان نیروهای گارد ملی برای مقابله با معترضان شده و به پلیس برای شلیک به معترضان چراغ سبز نشان داده و همزمان پلیس طی چند روز گذشته قتل و کشته شدن برخی معترضان بر اثر شلیک گلوله نیروهای امنیتی را تائید کرده است.

حتی اگر کشته‌های این اعتراضات را هم در نظر نگیریم، صرف وجود زخمی و آسیب دیدگان گسترده در این اعتراضات نشان می‌دهد که واقعیت آستانه تحمل دولت در آمریکا با آنچه اعلام می‌شود فاصله بسیاری دارد. در واقع دستیابی به آزادی اعتراضات بدون دخالت و خشونت پلیس برای جامعه مدنی آمریکا همچنان یک آرزوی برآورده نشده است و این کشور فاصله زیادی با وضعیت ایده آلی تامین امنیت برای اعتراضات ضد دولتی دارد، تا آنجا که دیده بان حقوق بشر از کاخ سفید خواستار تامین امنیت برای معترضان شده است.

آمریکا پوست می اندازد

اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا بیش از هرچیز نشان از ورود آمریکا به دوره‌ای از تغییرات اجتماعی داخلی قابل توجه است.

با وجود رشد احزاب و گروه‌های بنیادگرا و راست که همزمان با قدرت گیری ترامپ بوده است، اما حال لایه های زیرین این کشور در حال پوست اندازی جدید هستند.

در واقع اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا همزمان با ایجاد فاصله بیشتر در میان دو بخش از جامعه این کشور است:

بخشی که با گرایشات راست افراطی از زمان روی کارآمدن ترامپ تقویت شده و همچنان مهمترین پایگاه حمایتی او به شمار می‌رود و بخشی که در جهت مقابل، رشد راست افراطی را تهدید بزرگ علیه رویای آمریکایی خود می داند.

این دو گروه از شهروندان آمریکایی فراتر از مرزهای سیاسی رایج میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هستند و مرزهای اجتماعی جدیدی را تشکیل داده‌اند که به دلیل فاصله و تقابل زیاد علیه هم به شدت آمریکا را به سمت دو قطبی شدن می کشانند.

اگر شرایط فعلی آمریکا ناشی از تقابل راست افراطی و مخالفان آن‌ها در سطح جامعه آمریکایی ادامه داشته باشد، تردیدی نیست که آینده اجتماعی و سیاسی آمریکا بیش از آنکه در قالب مرزهای سیاسی جمهوری خواهی و یا دموکرات‌ها تعریف شود، در قالب مرز میان این دو گروه اجتماعی مخالف تعریف خواهد شد و در این صورت آمریکا وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود خواهد شد که البته چندان نیز این شرایط برای آینده آمریکا امیدوار کننده نیست.

کد خبر 4939728

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا سیاهپوستان نژادپرستی دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ ایران عراق روسیه عربستان سعودی ونزوئلا فلسطین افغانستان لیبی جورج فلوید سوریه اعتراضات ضدنژادپرستی جمهوری خواهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده حمام خونِ دونالد ترامپ!

فرارو- جنجال‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و چهره برجسته حزب جمهوریخواهِ این کشور، پایانی ندارد. موضوعی که با توجه به قطعی شدن موقعیت وی به عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، ابعاد و جلوه‌های عینی تری را نیز به خود گرفته است. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست داخلی آمریکا بر این باورند که بایستی انتظار جنجال‌های به مراتب گسترده تری را از ترامپ در ادامه راه داشت.

از این رو، به تازگی ترامپ موضع گیری جنجالی را ایراد کرده که با بازتاب‌های گسترده بین المللی نیز همراه شده است. وی در جمع حامیان خود گفته است که اگر وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا پیروز نشود، در این کشور فاجعه اقتصادی (حمام خون) راه می‌افتد. جالب اینکه ترامپ گفته که مطمئن نیست اگر وی در انتخابات شکست بخورد، در آمریکا انتخابات دیگری برگزار شود. از این منظر، وی پیروزی اش را به نوعی به تداوم جریان دموکراسی در آمریکا گره زده است.

به گزارش فرارو، در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که در پسِ موضع گیری جنجالی اخیر ترامپ و آنچه وی به راه افتادن فاجعه اقتصادی (حمام خون) در آمریکا در صورت عدم پیروزی اش در انتخابات سال ۲۰۲۴ ادعا کرده، ۳ محرک عمده و محوری قابل شناسایی است.

۱: بازی ترامپ در متنِ دکترین "مرد دیوانه"

دونالد ترامپ در سال‌های گذشته همواره نشان داده که غیرمعمول بودن را ضامن بقای سیاسی و اجتماعی خود می‌بیند. او در قامت یک رهبر پوپولیست، هر اقدام جنجالی و پرهیاهویی را انجام می‌دهد و اساسا به همین دلیل هم توانسته در حزب جمهوریخواه دوام بیاورد. در این چهارچوب، آنچه ترامپ اخیرا در جمع هواداران خود اعلام کرده و از تبدیل شدن آمریکا به حمام خون در صورت شکستش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا خبر داده نیز بایستی در همین چهارچوب فهم و درک شود.

او بر این باور است که هرگونه مانع ذهنی و قانونی بر سرِ راه خود را بایستی بی ارزش برشمرَد و تا جای ممکن مواضع تهاجمی را مخصوصا علیه دولت بایدن و دموکرات‌ها اتخاذ کند. موضوعی که با توجه به موقعیت ضعیف کنونی رئیس جمهور فعلی آمریکا، می‌تواند زمینه را برای پیروزی نهایی ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ این کشور فراهم سازد. از این منظر، آنچه اخیرا ترامپ مطرح کرده، به هیچ عنوان نباید یک مساله عجیب و غریب تحلیل شود بلکه برعکس، وی پیشتر زمانی که در ریاست جمهوری آمریکا فعال بود، مواضع به مراتب عجیب‌تر و تهاجمی تری را مطرح کرده، اما در عرصه عمل آنگونه که وی مدعی بوده، شاهد تحولات میدانی نبوده ایم.

به بیان ساده تر، موضع گیری اخیر ترامپ بخشی از قواعد بازی وی در میدان سیاست است. قواعد بازی که در نوع خود تا حد زیادی حامیان ترامپ چه در میان افکار عمومی آمریکا و چه نخبگان سیاسی و اقتصادی حزب جمهوریخواه را نیز تهییج و تحریک می‌کنند.


۲: آغاز جنجال‌های انتخاباتی ترامپ

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با موضع گیری اخیر ترامپ بایستی مد نظر داشت این است که وی به نوعی با این موضع گیری خود سعی داشته بازی‌های انتخاباتی اش را از همین حالا آغاز کند. نکته جالب اینکه جو بایدن اخیرا در موضع گیری کفته است که بعید می‌داند که اگر ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا شکست بخورد، به شکستش اعتراف کند.

از این منظر، موضع گیری اخیر ترامپ مبنی بر اینکه شکست وی مصادف با به راه افتادن فاجعه اقتصادی (حمام خون) در آمریکا می‌شود نیز حاکی از این واقعیت است که ترامپ به هیچ عنوان طاقت شکست در انتخابات پیش روی آمریکا را ندارد و در واقع در حال سنگین کردن فضای پیرامون انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا جهت پیشبرد دستورکار‌های مطلوبش است.

موضوعی که در جریان حادثه ششم ژانویه یکی از عینی‌ترین جلوه‌های خود را به نمایش گذاشت و البته که به یک رسوایی بزرگ برای دموکراسی آمریکایی نیز تبدیل شد. البته که احتمالا ترامپ به نوعی به جریان‌های مخالف با خود این پیام را نیز رسانده که اقدام علیه وی و منافعش می‌تواند صورت حساب‌های سنگینی را روی دست آن‌ها بگذارد. کما اینکه ترامپ اکنون برجسته‌ترین رهبر سیاسی راست گرا در آمریکا است و حامیان دو آتشه و افراطی وی نیز کاملا گوش به فرمان او هستند و آماده کنشگری موثر در راستای منافع وی می‌باشد.

در این رابطه، جهان هنوز دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا را فراموش نکرده که حامیان دو آتشه ترامپ در شهر‌های مختلف آمریکا رژه نظامی می‌رفتند و امنیت مراکز شمارش آرا را با تهدید رو به رو می‌کردند. موضوعی که می‌تواند به نوعی پالس‌های مشخصی را به کلیدواژه ترامپ مبنی بر به راه افتادن حمام خون در آمریکا در صورت شکست وی در انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا مخابره کند.


۳: نزدیک شدن آمریکا به گزاره جنگ داخلی

حکمرانی آمریکایی سال هاست که این کشور را به مثابه یک مدینه فاصله برای جهانیان تصویرسازی می‌کند. کشوری که نقطه اوج مدنیت و دیگر اصول متعالی انسانی است. با این حال، تحلیلگران عرصه سیاست داخلی آمریکا به طور خاص این مساله را بار‌ها مورد تاکید قرار داده اند که حضور ترامپ در کرسی ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ و آغاز عصر ترامپیسم در این کشور، در نوع خود به مثابه یک کاتالیزور عمل کرده و آمریکا را چندین و چند پله به گزاره جنگ داخلی و درگیر شدن در فضای تنش و آشوب نزدیک‌تر کرده است.

اساسا نظریه پردازان مسائل راهبردی نیز تاکید دارند که ریاست جمهوری مجدد فردی نظیر ترامپ می‌تواند موقعیت بین المللی آمریکا را ضعیف و ضعیف‌تر کند. با این حال، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کنشگری سیاسی ترامپ در طی دهه اخیر، تکیه بر راهبرد ایجاد شکاف و انشقاق در جامعه آمریکا در ابعاد سیاسی و احتماعی بوده است. اساسا در قالب همین شکاف‌ها و درگیری‌ها بوده که ترامپ و ترامپیسم معنا پیدا کرده و امکان ادامه حیات یافته‌اند.

از این رو، به نظر می‌رسد که در صورت شکست ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا، شاهد اوج گیری و انفجار قالب توجه درگیری‌های سیاسی و اجتماعی در آمریکا باشیم. موضوعی که در فضای تئوری پردازی‌های دور و دراز ترامپ و حامیان دو آتشه اش در زمینه طرح مسائل تخیلی و تئوری‌های توطئه، ابعاد و ماهیت عینی و جدی تری را نیز به خود خواهد گرفت. موضع گیری اخیر ترامپ نیز به نوعی همین پیام را مخابره می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند این کشور را چندین و چند پله به سقوط آزاد سیاسی و احتماعی نزدیک کند.

البته که صِرف همین جنجال‌ها تنها بلیط و بخت ترامپ برای بازگشت مجدد به کاخ سفید و عرصه قدرت سیاسی در آمریکا را نمایندگی می‌کنند.

طرح مطالب مختلف از سوی ترامپیست‌ها در مورد دولت در سایه و مخفی در آمریکا که قویا علیه آن‌ها اقدام می‌کنند و سعی در حذف ترامپ از گردونه رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی دارند و البته طرح دیگر تئوری‌های توطئه با محوریت آنچه تعظیمِ نهاد‌های حکمرانی آمریکایی به بایدن و دموکرات‌ها برای نابود کردن ترامپ و ترامپیست‌ها ادعا می‌شود نیز همه و همه محصول همین رویکرد ترامپ هستند که تا جنجالی پیرامون وی و فعالیت هایش ایجاد نشود، شانس او نیز برای بازگشت به کاخ سفید چندان جدی نخواهد بود. موضوعی که در قالب موضع گیری اخیر ترامپ نیز به عینی‌ترین شکل ممکن خود را نشان داده است.

دیگر خبرها

  • پشت پرده حمام خونِ دونالد ترامپ!
  • دوئل «بد و بدتر» در انتخابات آمریکا
  • دوئل «بد و بدتر» در انتخابات آمریکا
  • چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟
  • بایدن: ترامپ خیلی پیر است و برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد
  • بایدن سلامت روانی ترامپ را زیر سوال برد
  • تهدید ترامپ به راه انداختن حمام خون در آمریکا! + فیلم
  • مایک پنس: در انتخابات ۲۰۲۴ از ترامپ حمایت نمی‌کنم
  • مایک پنس: از ترامپ حمایت نمی کنم
  • مایک پنس: از ترامپ حمایت نمی‌کنم