Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر روح‌الله اسلامی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالگرد قیام مردمی سال ۱۳۴۲ در ایران، چرخش دیدگاههای مارکسیستی به سمت بینش اسلامی و همچنین فعالیتهای شهیدان بهشتی و مطهری در دانشگاهها را از رخدادهای مهم تاثیر پذیرفته از قیام مردمی سال ۱۳۴۲ توصیف و بیان کرد: از همین سال به بعد بود که نقش سیاسی روحانیت نیز در بطن مردم رو به افزایش رفته و پررنگتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: محمدرضا پهلوی نیز که تا پیش از قیام مردمی سال ۴۲ به عنوان یک شاه جوان و خام در عرصه سیاسی ایران فعالیت داشت، برای کنار زدن منتقدان و تصاحب قدرت سیاسی مطلقه نیازمند حذف گروهها و افراد منتقد بود.

این استاد علوم سیاسی گروههای منتقد شاه را در آن زمان شامل نخبگان قجری، توده‌های چپگرا و ملی‌گرایان ذکر و بیان کرد: اینها پس از کودتای سال ۱۳۳۲ با جریان حذف روبه‌رو شدند و شاه با حذف این افراد در پی ایجاد شبکه حامیان داخلی و خارجی برای مبارزه با گروههای سیاسی در داخل کشور رفت و به همین دلیل به سمت آمریکا و انگلیس گرایش زیادی پیدا کرد.  
وی ادامه داد: آمریکا و انگلیس هم برای آنکه بتوانند جلوی توسعه کمونیست را در خاورمیانه و شرق اروپا بگیرند سعی کردند در کشورهای مختلف مانند ایران، پاکستان و ترکیه حضور موثری داشته باشند. 

دکتر اسلامی گفت: شاه به توصیه کِندی رییس جمهور وقت آمریکا و با همکاری اسدالله عَلم برای جلوگیری از شکل‌گیری گروههای کمونیستی در ایران به سمت "انقلاب سفید" حرکت کرد و بر همین اساس تصمیم به اصلاحات ارضی گرفت که علاوه بر تقسیم زمینهای بزرگ کشاورزی شامل تقسیم سود کارخانه‌ها در میان مردم نیز بود.
وی افزود: پشت این تصمیم محمدرضا شاه چنین تحلیلی وجود داشت که به ‌جای شکل‌گیری انقلاب سرخ در ایران به تاثیر از نظام کمونیستی شوروی، انقلاب سفید با نگاه صلح‌آمیز توسط خود شاه در کشور رخ دهد.

رییس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی ادامه داد: در پی این اقدامات شاه نقش سیاسیون چپگرا، مخالفان سیاسی و نخبگان قجری در ایران کمرنگ شد او تا پیش از وقوع قیام مردمی سال ۱۳۴۲ فضا برای سیاسی شدن مذهب در ایران شکل گرفت.
وی گفت: با وجود آنکه بسیاری از بزرگان دینی تا آن زمان وارد قدرت سیاسی نشده بودند، امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع تقلید دینی با برداشت سیاسی از اسلام دست به انتقادهای تند در مقابل اقدامات شاه و تاثیر حضور نیروهای آمریکایی و اسراییلی در ایران زدند.
دکتر اسلامی افزود: از سال ۱۳۴۲ به بعد بود که نقش سیاسی روحانیت در بطن اجتماع و میان مردم پررنگتر شد و همزمان برخی جریانهای سیاسی موجود در ایران نیز به سمت رویکرد مسلحانه و تغییر نظام سیاسی شاهنشاهی گام برداشتند.
وی ادامه داد: همچنین در این دوران جریانهای سیاسی کشورهای منطقه شاهد درگیرهایی با نظام حاکم خود بودند که در نهایت منجر به سرکوب جنبشهای اسلامگرا در کشورهای مصر، عربستان و عراق شد.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد به تاثیر جریانهای سیاسی فعال در ایران پس از سال ۱۳۴۲ در محیط دانشگاهها اشاره و بیان کرد: حضور نیروهای جوان با گرایشهای مختلف سیاسی و دینی باعث جریان یافتن دیدگاههای سیاسی در دانشگاه شد و در ادامه آن برخی دانشجویان به عنوان رهبران اصلی گرایشهای سیاسی پای به میدان سیاست گذاشتند.  
وی گفت: شکل‌گیری انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا نیز در این دوران بطور کامل با رویکرد سیاسی و توسط دانشجویان کشورمان رخ داد لذا می‌توان گفت که بیشتر فعالان تاثیرگذار در ابتدای انقلاب اسلامی از دانشجویان عضو همین انجمنهای اسلامی در دانشگاههای آمریکا و کشورهای اروپایی بودند.

دکتر اسلامی افزود: پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) نیز شاهد درگیرهایی بین نیروهای چپ و راست بودیم ولی در نهایت این جریانهای اسلامگرا بودند که توانستند در شکل‌گیری حکومت و قدرت سیاسی تاثیرگذار باشند.  
وی ادامه داد: دانشجویان نیز در چنین شرایطی برای تثبیت وضع موجود در کشور دست به فعالیتهای همچون حضور در جبهه‌های دفاع مقدس زدند و پس از این سالها دانشجویان به دو تفکر اصلاح‌طلب و اصولگرا در محیط دانشگاهی گرایش پیدا کردند.

رییس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بطور کلی تفاوتی که میان فعالیتهای دانشجویان ایرانی و سایر کشورهای منطقه وجود دارد این است که دانشجویان ایرانی نگاه سیاسی خود را به همراه کسب دانش و علم در دانشگاهها ادامه دادند ولی در دیگر کشورها که بیشتر نظام سیاسی بسته و یا پادشاهی داشتند دانشجویان فقط به فعالیت علمی می‌پردازند. 

قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

آیت‌الله سید روح‌الله خمینی ۱۴ خرداد ۱۳۴۲ مصادف با عاشورای حسینی در جمع مردم قم در محل مدرسه فیضیه این شهر طی سخنانی کوبنده با اقدامات شاه مخالفت کرده و او را نوکر اربابان آمریکایی و اسراییلی دانست. به همین خاطر سحرگاه روز بعد یعنی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عوامل رژیم شاه مخفیانه به خانه امام(ره) در قم یورش برده و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند.

با انتشار این خبر، مردم قم به منزل امام رفته و از آنجا یا فریادهای "یا مرگ یا خمینی" به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) راهپیمایی اعتراضی برپا کردند اما با ورود سرکوبگران رژیم به قم تیراندازی شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. این درگیری در قم تا ساعت پنج عصر روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ادامه یافت.

مردم در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و بسیاری از دیگر شهرهای کشور نیز همان روز در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره ) به خیابانها آمده و با عمال مسلح رژیم درگیر شدند که به شهادت، جراحت و دستگیری تعداد زیادی انجامید و بدین ترتیب قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شکل گرفت.  

شاه در برابر این قیام گسترده و اقدام موثر مراجع تقلید، علمای طراز اوٌل قم و نجف که با صدور اعلامیه‌ای "امام خمینی (ره) را مجتهد جامع‌الشرایط و مرجع تقلید" دانسته و ایشان را از محاکمه و تعرٌض مصون اعلام کردند، دست به عقب‌نشینی زد و امام را روز هجدهم فروردین ۱۳۴۳ آزاد کرد.

بر این اساس یوم‌الله ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جنبشی ماندگار، اثرگذار و نقطه عطفی در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی مبدل شد که سرانجام در روز بهمن سال ۱۳۵۷ به حکوت دو هزار ۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران خاتمه داد.  

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد مشهد ایالات متحده آمریکا مصر امام خمینی(ره) دانشگاه فردوسی مشهد انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد مشهد ایالات متحده آمریکا مصر امام خمینی ره دانشگاه فردوسی مشهد انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل قیام ۱۵ خرداد مشهد ایالات متحده آمریکا مصر امام خمینی ره دانشگاه فردوسی مشهد انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه فردوسی قیام مردمی سال ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ امام خمینی سال ۱۳۴۲ شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول بسیج دانشگاه تهران : حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی ، معجزه انقلاب است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی معجزه انقلاب اسلامی بود و بررسی تاریخ ایران پیش از قاجار تاکنون نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی نقطه پاسخگویی به استکبار بوده و این موضوع قطعاً شایسته تقدیر است.   علیرضا صفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به حمله نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی معجزه انقلاب اسلامی بوده و بررسی تاریخ ایران پیش از قاجار تاکنون نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی نقطه پاسخگویی به استکبار بوده و این موضوع قطعاً شایسته تقدیر است.   وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری حاج‌قاسم امتی‌ترین چهره و ملی‌ترین چهره کشور است که نشان می‌دهد که مفهوم امت با ملت منافاتی ندارد.   مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران برخلاف قوانین بین‌المللی بود و پاسخ ایران نیز یک اقدام مشروع در جهت حفظ منافع ملی است و البته باید گفت انتقام از رژیم صهیونیستی باید به نابودی این رژیم منجر شود؛ اما همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمود این یک تنبیه و سیلی به رژیم صهیونیستی بود.   به گفته وی؛ این حمله مقدمه‌ای برای تسریع زوال رژیم صهیونیستی است، طی ۶ ماه اخیر ما شاهد جنایت‌های فراوانی از سوی رژیم صهیونیستی بودیم و هیچ پاسخی نمی‌تواند پاسخ گونه جنایات این رژیم در کشتار بیش از ۳۳ هزار نفر از مردم غزه را بدهد مگر با نابودی این رژیم غاصب.   صفری عنوان کرد: شب حمله ایران به رژیم صهیونیستی یک تجمع دانشجویی و مردمی برگزار شد، با وجود دیروقت بودن زمان حمل، در این تجمع شاهد حضور پرشور مردم بودیم و پس از تجمیع مردم حرکت به سمت سفارت انگلیس را آغاز کردیم دلیل تجمع دانشجویان و مردم در مقابل سفارت انگلیس، حمایت‌های این کشور از رژیم صهیونیستی و وتو قطعنامه‌های در خصوص توقف جنایات رژیم صهیونیستی بود.   مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: تجمعات فراوانی با حضور دانشجویان و اساتید در ۸ دانشگاه در سطح تهران صورت‌گرفته است و امیدواریم این جریان اجتماعی در راستای حمایت از نظامیان و رزمندگان اسلام ادامه یابد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • مسئول بسیج دانشگاه تهران : حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی ، معجزه انقلاب است
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • اعلام صفر تا صد نقل و انتقال دانشجویان/ ۱۵ خرداد؛ آخرین مهلت نام نویسی 
  • راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز صنایع در دانشگاه امیرکبیر
  • غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟
  • حمایت دانشجویان بسیجی همدان از عملیات وعده صادق
  • ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می شود؟/ شرایط اختصاص وام+جزئیات
  • دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است
  • دانشجو و دانشگاه باید دارای هوش و تحلیل سیاسی باشد