Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@13:13:33 GMT

تنش‌ آبی روستاهای خوزستان هر سال بدتر از سال قبل

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۱۲۶۷

تنش‌ آبی روستاهای خوزستان هر سال بدتر از سال قبل

سریال تنش‌های آبی در استان خوزستان در حالی هر ساله تکرار می‌شود که اعتبارت مختلفی به طرح‌های آبرسانی اختصاص داده شد اما طبق وعده مسؤولان هنوز به سرانجام نرسیده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قصه پر غصه بی‌آبی در سرزمین رودهای بزرگ داستان جدیدی نیست که باید کارد را به استخوان بیش از 80  نفر از اهالی روستاهای غیزانیه برساند تا بلکه از شیر‌آب خانه روستایی قطره آبی بچکد،  اهالی روستاها و حتی شهرهای استان سالهاست با بی‌آبی، شوری آب، و عده‌هایی همچون فرسودگی خطوط انتقال، شکستگی لوله، نبود اعتبارات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دست و پنجه نرم می‌کنند، سالهاست مردم این استان به خرید و فروش آب در کوچه پس کوچه‌های خود  و داشتن دستگاه تصفیه آب در خانه عادت کرده‌اند.

اگر چه خارج شدن آب شکلاتی،  از شیر آب خانه‌ها  در شهرها و سفت شدن و زنگ زدگی شیرآبی که ماه‌ها رنگ آب را به خود ندیده در روستاها جزو روزمرگی‌های ما شده است اما چشم مردم همچنان به تحقق وعده مسئولان است.

بر اساس این گزارش، چندین سال است که معضل بی‌آبی و عدم تحقق وعده‌های مسئولان برای آب‌رسانی و لوله‌کشی مناسب به بخش غیزانیه سبب شد اهالی این روستا  با تجمع در مقابل بخشداری و نشستن وسط جاده اعتراض و نارضایتی خود را به وضعیت موجود نشان دهند همین حرکت سبب توجه کل رسانه‌های استان و کشور به این منطقه نفت خیز شد و مسئولان را پای کار آورد.

زمستان سال 95 بود که استاندار خوزستان به دنبال بازدیدی که از روستاهای بخش غیزانیه داشت طی دو مصوبه مقرر شد ظرف 3 ماه مشکل آب این روستاها حل شود.

 یک بخش مصوبه شامل 25 کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات  بود و مصوبه دوم نیز شامل 55  کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه بود اما بیش از سه سال  از وعده استاندار گذشت و اهالی غیزانیه همچنان از آب لوله کشی بی بهره هستند.

وعده سه ماهه استاندار سه ساله شد

اوایل خردادماه امسال پس از اعتراض اهالی غیزانیه وضعیت بی‌آبی روستاهای خود استاندار خوزستان بار دیگر با حضور در این منطقه گفت: گفت: ظرف دو هفته آینده آب به مشرحات و بخش غیزانیه بزرگ می‌رسد؛ همچنین شش کیلومتر از خط لوله آب فرسوده است که تا یک ماه دیگر برای تامین آب شرب پایدار تکمیل خواهد شد.

سپس با گذشت یک هفته از این وعده در گفت‌وگو در جمع خبرنگاران با اشاره به تکمیل فاز نخست آبرسانی به غیزانیه تا هفته آینده، اظهار کرد: فاز دوم از امروز آغاز شد و روستاهای غیزانیه بین ۴۵ تا ۵۰ روز دیگر به طور کامل آبرسانی می‌شوند.

این در حالی است که عادل حرباوی قائم مقام شرکت آبفا خوزستان گفته بود: در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به  198 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که تا کنون تامین نشده است.

مشکل بی‌آبی،  قطعی آب، یا کمبود شدید فشار آب، به ویژه با آغاز فصل گرما اما مختص یک شهر، روستا و منطقه در استان نیست و بسیاری از مناطق و روستاها در شمال و جنوب استان ماه‌هاست و حتی سالهاست که آب مورد نیاز خود را به وسیله تانکر، و پُر کردن دبه‌های آب از رودخانه‌ها، خرید آب از دورگردها و... تامین می‌شود.

قطعی و افت فشار در اهواز

70 درصد توسط آب شرب اهواز از طریق طرح آبرسانی غدیر، 10 درصد آب حیات و 20 درصد از رودخانه کارون تامین می‌شود که مدیریت انتقال و تامین آبرسانی طرح غدیر با سازمان آب و برق خوزستان و مدیریت آب حیات در دست شرکت آب و فاضلاب خوزستان است.

اغلب نوسانات آب غدیر در طول مسیر انتقال آب سبب قطعی یا افت فشار آب در برخی مناطق اهواز به ویژه شرق می‌شود.

سید راهی جعاوله رئیس شورای روستای سید سعد با اشاره به قطعی مکرر و طولانی آب در روستاهای سید ظاهر، سید معن، سید نبی، سید سعد، حموله، جعاوله(مسیر بامدژ حاشیه رودخانه دز) اظهار کرد: چهار موتور آب در این مسیر وجود دارد که از این چهارتا تنها یک موتور را روشن می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع روشن نشدن دیگر موتورها را به شرکت آبفا اهواز اطلاع دادیم، افزود:  مدیر شرکت آبفا در پاسخ گفت: لوله‌های مسیر شکستگی دارد و باید سر فرصت مشکل آ‌ها را حل کنیم.

رئیس شورای روستای سید سعد  با طرح این سوال مبنی بر اینکه مگر می‌شود به اهالی روستاها بگوییم صبر کنید سر فرصت تشنگی شما را رفع می‌کنیم، گفت: اهالی روستاها آب شرب را خریداری می‌کنند اما برای تهیه آب شست‌وشو با ماشین، قاطر و گاهی زنان با گذاشتن دبه آب روی سر خود راهی رودخانه می‌شوند و آب می‌آورند.

روستاهای زیر نظر بخش غیزانیه- مسیر آزاد راه ماهشهر

عبدالله البوبالدی یکی از اهالی روستای مدینات است؛ او می‌گوید: روستاهای شریفیه، غدیر حبسه، روزنه، ابوکبیریه، هور سیدعلی، حویسی، غدیر سبع، مسلمیه، حمیره، حویشه زیر نظر بخش غیزانیه در مسیر آزاد راه ماهشهر هستند و آب مورد نیاز این روستاها از کانال پتروشیمی از رودخانه کارون پمپاژ شده و از مسیر سویسه وارد روستاها می‌شود.

وی با بیان اینکه  لوله کشی آب داریم اما مسؤولان اجازه وصل شدن آب را نمی دهند، افزود: اهالی روستا آب شرب مورد نیاز خود را  با تراکتور، تانکر و دبه از کانال پتروشیمی  پُر می‌کنند و بستگی به روستاها فاصله ما تا کانال باید سوار ماشین شویم تا به کانال برسیم.

اینروستایی  ساکن روستای مدینات با بیان اینکه آب رودخانه سالم نیست، عنوان کرد: اهالی آب شرب را  از فردی که در روستا آب تصفیه می فروشد خریداری می‌کنند.

روستای ثدین- شهرستان باوی

رضا زرگانی با بیان اینکه سه روز است که آب روستاهای ثدین یک و دو قطع است، اظهار کرد: دو سال لوله‌کشی داریم اما آب مرتب قطع می‌شود اغلب اهالی در خانه مخزن دارند اما به دلیل قطعی آب مخازن هم خالی شده است.

با بیان اینکه گاهی شب‌ها فشار آب کمی بهتر می‌شود، افزود: این دو روز که آب قطع است از آب تصفیه که برای شرب نگهداری کرده بودیم استفاده می‌کنیم.  

روستاهای بخش گمبوعه

حسین دلف عبودی عضو شورای گمبوعه بزرگ در رابطه با مشکل بی‌آبی روستاها در بخش گمبوعه اظهار کرد: تمامی روستاهای بخش گمبوعه به ویژه روستاهای گمبوعه بزرگ و کوچک، شبیلیه،دهلیز، ازرگ، ملیحه سعدون و ملیحه سید حسن، قبر زهیر،کوهه و طویبه از بی آبی رنج میبرند.

وی افزود: روستای گمبوعه کوچک و طویبه از تاسیسات آبرسانی گمبوعه( زیر نظر تاسیسات شهید هاشمی) آب خود را تامین می‌کنند اما  به دلیل قدیمی بودن شبکه آبرسانی و ازبین رفتن و پلمب شدن برخی لوله ها همچنین عدم لایروبی حوضچه های ذخیره، آب به منازل پایین دست نمی‌رسد و فشار آب خیلی پایین است.

عضو شورای گمبوعه بزرگ درخصوص روستاهای ازرگ، کوهه، قبر زهیر و ملیحه سید حسن و سعدون، گفت:  آب آشامیدنی و شستشوی این روستاها به وسیله تانکر و با استفاده از پمپ‌های خانگی که به رودخانه کرخه نصب کردند تامین می شود.

دلف عبودی عنوان کرد:  با توجه به اینکه  بخش گمبوعه از یک طرف به رودخانه کرخه و از طرفی دیگر به رودخانه کارون نزدیک است اما نه آب شرب و نه آب کشاورزی آن را تامین می‌شود.

وی افزود: تمامی روستاهای بخش گمبوعه آب شرب خود را از طریق تصفیه‌های صنعتی که یکی از این تصفیه‌هافقط در روستای گمبوعه بزرگ نصب شده تامین می‌کنند.

دلف عبودی بیان کرد:  البته در روستای دهلیز یک ایستگاه تقویت فشار آب تاسیس شد و سال ۹۸ افتتاح شد اما بی فایده بود چرا که هیچ‌گونه مشکلی از روستاهای پایین دست را برطرف نکرد.

روستاهای بخش مرکزی حمیدیه

حکیم جعفری جنادله رئیس شورای روستاهای بخش مرکزی با اشاره به روستاهایی که مشکل بی‌آبی دارند، گفت: این روستاها شامل  روستاهای جنادله شیخ طعمه، خسرج خلف، آلبومروح، خسرج‌عوده، حویش یک و دو، آلبوعید، سلجه حمدان، قاسم زامل، علاونه فای، ضعیف، سدره، شموس، شیخ زهراب، است و اکنون دو روز از قطعی آب در این روستاها می‌گذرد.

وی افزود: مسؤولان در توضیح علت قطعی آب در این روستاها می‌گویند تابلوی برق آتش گرفته و نمی‌توانیم آب را پمپاژ کنیم این در حالی است که قطعی آب در روستاها به ویژه در روستای شیخ طعمه مستمر بوده است.

رئیس شورای روستاهای بخش مرکزی گفت: اهالی روستاها با تانکرهای 2 هزار و 4  هزار  لیتری که مخصوص احشام است آب مورد نیاز خود را از رودخانه می آورند، آب غیر بهداشتی است اما مجبورند استفاده کنند.

جنادله با بیان اینکه علت قطعی آب فرسودگی لوله مسیر و مدار اصلی است که آب را به سمت روستاها می‌برد، عنوان کرد: لوله مسیر مربوط به چندین سال گذشته است که تا کنون تعویض نشده و آب از رودخانه پمپاژ و وارد تاسیسات مسیر خسرج در علاونه ضعیف وارد می‌شود که به دلیل افت فشار  آب به روستاها نمی‌رسد.

 

 

 روستای خویس-شوش

جواد چنانی سرداری رئیس شورای روستای خویس در خصوص وضعیت آب در روستای خویس، اظهار کرد: چاه‌های آبی که در این روستا حفاری شده مربوط به 40 سال گذشته است که با توجه به نزدیکی آن‌ها به چاه‌‌های دستشویی آب چاه غیر قابل شرب و ناسالم است.

وی با بیان اینکه زمانی که این چاه حفاری شده  جمعیت روستا 60 خانوار بود واکنون به یک هزارو 200 خانوار افزایش پیدا کرده است، افزود: دو چاه جدیدی که حفاری شده تا کنون برق آن‌ها وارد مدار نشده است.

رئیس شورای روستای خویس گفت: شبکه آب نیز فرسوده است و چهل سال از عمر آن می‌گذرد که با توجه به سیل اخیر وتردد ماشین آلات سنگین  جهت انجام عملیات سیل بند، شکستگی متعددی در شبکه ایجاد شد ضمن اینکه شبکه آب از نوع  پارسیت وسرطان زا ست

چنانی با اشاره به مشکل عمده آب شرب اهالی روستای علی ضغیر ازتوابع  بخش شاوور، گفت:  فرسودگی شبکه آبرسانی روستا از سال 76 عوض نشده است و از آنجایی که روستا بر سرتپه واقع شده با2پمپ آب به کل روستا نمی‌رسد به همین دلیل برخی از زنان روستا مجبور هستند باقابلمه از رودخانه مالح که سرشاخه ای از رودخانه شاوور است آب مورد نیاز خود را  بیاورند.

وی با اشاره به بازدید سال گذشته مسؤولان از شهرستان شوش، گفت: مقرر شد یک دینام کوچک جهت پر کردن تانکرهای آب به روستا دادند اما تا کنون نتوانستیم از این دینام استفاده کنیم گاهی زنان روستا جهت روشن کردن دینام بچه‌های خود را به همراه خود می آورند سال گذشته یکی از زنان روستا به دلیل برق گرفتگی نزدیک بود جانش را از دست بدهد.

روستاهای بهبهان

 سید عنایت الله چاشی رئیس شورای بید زرد با اشاره به معضل بی‌آبی در روستاهای بیدزرد، بید بلند، دره‌نی علیا و سفلی، پیازکار و... اظهار کرد: زمانی که چاه‌های آب خشک شد و مشکل چاه داشتیم اما پس از احداث چاه جدید آب نوبت‌بندی شد و مسئولان گفتند پمپاژ آب جوابگو نیست و خطوط لوله فرسوده هستند که مشکل مربوط به بیست سال گذشته است.

وی با بیان اینکه  آب از طریق چاه تهیه می‌شود و حدود 16 تا 17 کیلومتر فاصله دارد افزود: گاهی سه روز پشت سرهم آب نداریم و روز هم که آب داشته باشیم فقط چند ساعت است.

رئیس شورای بیدزرد بیان کرد: جدیدً چاه جدید زدند اما اکثر پمپ‌ها می‌سوزد، خطوط لوله نیز فرسوده است و هر گاه بابت حل این مشکل به آبفا مراجعه کردیم در پاسخ گفتند اعتبار نداریم.

چاشی با بیان اینکه روستاها در بیابان روبروی پالایشگاه بید بلند یک هستیم اما به ما خدماتی نمی‌دهند، عنوان کرد: گاهی برای تهیه آب مجبور می‌شویم از تانکرهای ایمنی آتش نشانی به صورت رفاقتی استفاده کنیم.

وی با اشاره بهدود ناشی از پالایشگاه و آلایندگی‌هایی که در منطقه ایجاد کرده است، گفت: بنده در گذشته کارمند پالایشگاه بودم اما پس از ورود به شورا و مطالبه برای حق و حقوق مردم پالایشگاه بسیاری از حقوق و مزایای من را ضایع کرد.

بخش تشان غربی بهبهان

عدل شجاعی یکی از فرهنگیان بازنشسته ساکن روستای تشان غربی است، وی می‌گوید: حدود 12 تا 13 سال است که مشکل بی‌آبی داریم، بر خلاف گفته مسئولان که مدعی هستند هیچ جای ایران  آب جیره بندی نداریم اما در روستای ما  آب جیره بندی است.

وی  با اشاره به مشکل بی‌آبی در 14 روستای بخش تشان غربی، افزود: در طول 72 ساعت فقط 4 ساعت آب داریم گاهی در طول 48 ساعت فقط 5ساعت آب داریم.

این فرهنگی بازنشسته گفت: حدود 6 سال گذشته یکی از اهالی منطقه که بخشدار بود موفق شد اعتباری را برای حل مشکل آب از پالایشگاه بگیرد تا روستاهایی که در مسیر هستند از این آب بهره ببرند،  پس از پرداخت اعتبار اعتبار دو حلقه چاه آب در کنار  پالایشگاه بید بلند ۲ احداث می شود به این دلیل که پیش بینی کردن در این منطقه آب وجود دارد.

شجاعی عنوان کرد: با وجود اینکه گروه‌های گسترش در مسیر معترض شدند اما خط لوله 10 اینچ آب تا نزدیک روستای آب امیری کشیدند که اکنون این روستا به صورت 24 ساعته آب دارد.

وی با بیان اینکه زمستان آبی ما کمتر است اما هوا که گرم می‌شود از اردیبهشت مشکلات آبی ما شروع می‌شود، گفت: اگر کسی مراسم دارد باید تانکر کرایه کند یا برای تهیه آب باید کلی از مسئوولا خواهش کند.

شجاعی با اشاره به مشکل بی‌آبی در روستاهای پیازکار ، آب کنار، اب سنگاب، آب خرزره، جمال جان، آب باران، دره نی، بید زرد، افزود: در زمانی که آب وصل می‌شود مجبوریم آب ذخیره کنیم و اگر  هنوز کمبود آب داریم باید برای تهیه آب از چاه یا چشمه با ماشین تا محل برویم.

 سید کرم الله بهمنی مقدم رئیس شورای بید بلند نیز با اشاره به مشکل بی‌آبی در روستاها می‌گوید: تشان غربی شامل 1 تا 12 روستا است که  حدود5  سال آب آن‌ها جیره بندی شده  و برای جبران بی‌آبی در منطقه اقدام به احداث چاه کردند.

وی با تاکید بر حاد بود مشکل بی‌آبی در روستاهای بید بلند و بیدزر  افزود: در این روستاها لوله‌کشی آب داریم اما شبکه فرسوده است و آب به خانه‌های مردم نمی رسد.

رئیس شورای بید بلند با انتقاد از جوابگو نبودن شرکت آبفا، عنوان کرد: 14 سال است که در روستاهای ما  جیربندی شده به این صورت که اگر 24 ساعت در روستایی آب وصل شود 24 ساعت دیگر نوبت روستای دیگری است و بعد روستاهای دیگر که با این شرایط ممکن است روستایی تا 4 روز آب نداشته باشد.

روستای دوراب- مسجدسلیمان

 عبلس احمدی یکی از اهالی دهستان دوراب است، دوراب شامل روستاهای احمد آباد، حسن آباد، قلی آباد، رحیم آباد، است وی می‌گوید: در گذشته آب مورد نیاز خودمان را از چشمه تهیه می‌کردیم حدود سه سال که قرار است به شبکه آب شهری وصل شویم.

وی افزود: نماینده وقت مجلس وعده داده بود آب را  وارد روستاها کند، فاصله قلعه خواجه( چاه آبی که قرار است آب شهری از آنجا پمپاژ شود) 100 متر است تا به مخزن برسد اما هربار به دلایلی عقب افتاده است، پیمانکار پروژه هم می‌گوید اعتبارات نیست که لوله طرح را خریداری کند.

روستای تمبی گلگیر- مسجدسلیمان

اصغر راهداری دهیار دهستان تمبی گلگیر در رابطه با مشکل بی‌آبی دهستان تمبی گلگیر می‌گوید: این دهستان شامل  چند روستای بزرگ و کوچک است که بالغ بر یک هزارو 500 نفر جمعیت دارد.

وی افزود:  قرار بود آب این دهستان  از شهر گلگیر تامین شود اما به دلیل اعتبارات طرح آبرسانی به دهستان انجام نشد این در حالی است که این دهستان تنها  20 کیلومتر با مسجد سلیمان فاصله دارد.

دهیار دهستان تمبی گلگیر با بیان اینکه 45 تا 50 درصد گندم  کل شهرستان مسجدسلیمان از طریق کشت دیم  از این دهستان تامین می‌شود، گفت: مشکلات آب قطعاً سبب ترک روستاها شده و کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

راهداری بیان کرد: اهالی آب مورد نیاز خود را از برخی از چشمه‌های اطراف و گاهی به وسیله  تانکرهای کوچک چرخ دار تامین می‌کنند.

 «دهدز، بارانگرد و رغیوه»

هم زمان با چالش آبی بخش غیزانیه  صدای اعتراض اهالی شهرهای «دهدز، بارانگرد و رغیوه»  نیز بلند شد

دهد، دروازه ورودی رود کارون به استان، حال بهتری از غیزانیه ندارد و قطعی آب در روستاهای این منطقه از شهرستان ایذه به گلایه و مشکل اصلی این روزهای مردم آن تبدیل شده است.

عمده مهاجرت سال‌های اخیر روستاهای حومه شرق و غرب شهرستان ایذه به دلیل احداث سدهای بزرگ در منطقه بود اما امروز مردم این شهر در حال مطالبه آب هستند و آنچه امروز در این مناطق وجود دارد درد بی آبی در میان انبوه آب دریاچه سدهای بزرگ کارون3، شهید عباسپور و کارون ۴ است و با وجود انبوه عظیمی از آب‌ها، آب شهرستان ایذه از دیرباز تا کنون با حفر چاه تامین می‌شود.

 غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه بررسی و رفع مشکلات آب‌ و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: رفع مشکل آب ببارانگرد باغ‌ملک، رغیوه و دهدز  با اجاره و یا حفر چاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 بالغ بر 30 روستا در باغملک از قطعی دائمی و موقت آب رنج می‌برند

دهها روستا از شهرستان باغملک، به ویژه روستاهایی که در حاشیه رودخانه دایمی ابوالعباس قرار دارند  از مشکل بی آبی رنج می برند.

 

دهستانهای، منگشت، هپرو، صیدون، میداوود، قلعه و روستاهای چلچلک، مله، آرزو، لالب، گنبد، چغاسرخک، دره نی، گودانجیر، شهرک لاکم، جولر، کولر، آبریزک، شمس آباد،  کوشکدره، کله پیر، آبگندو، بارانگرد، دره بنیاب، چل سرخ، و طلاور تنها بخشی از روستاهایی هستند که هنوز تابستان شروع نشده با مشکل جدی کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

این درحالی است که هنوز برنج کاری در این مناطق آغاز نشده است که در این صورت باید منتظر چالش‌های به مراتب بزرگتری باشیم.

لوله‌های آب اکثر این روستاها فرسوده شده‌اند ظرفیت لوله‌های آب روستای چلچلک که بالغ بر 700 خانوار است زمانی نصب شده اند که این روستا تنها 100 خانوار داشت، روستای مله روزی نیم ساعت آب بدون کلرکافی دریافت می کنند.

 روستای آرزو  با فاصله 10 کیلومتر از رودخانه و 5 کیلومتر فاصله با روستایی که آب لوله کشی دارد هنوز سیستم آبرسانی لوله کشی ندارد وهفته ای یک تانکر آب دریافت می کند.

 تعدادی از مناطق نیز پمپ آب‌ آن‌ها سوخته است و گفته می‌شود در حال تعمیراست اما با وجودتاسیسات قدیمی و لوله های فرسوده آب ناچیزی دریافت می‌کنند.

قطعی آب و برق در روستاهای بندرماهشهر

مچاسبه از اهالی روستای بسیتین شهرستان بندرماهشهر دراین رابطه درگفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکل بی آبی و قطعی آب یک مشکل همیشگی ما در روستاها بوده که در کنار مشکلات دیگر همچون قطعی برق و بیکاری، زندگی را برای ما دشوار کرده است.

وی افزود: قطعی آب در این روستا به گونه‌ای است که تنها 2 ساعت در صبح و 2 ساعت در بعدازظهر آب جاری است و در ساعات دیگر شبانه‌روز آب قطع می شود.

آلبوغبیش یکی دیگر ازاهالی روستای گرگر ازروستاهای بخش مرکز این شهرستان که خود نیز مبتلا به بیماری کرونا ویروس بود، عنوان کرد: ما که طی این سال‌ها همواره با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی برای شرب و اراضی خود مواجه بوده‌ایم، اما در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا بیش از گذشته این مسئله نگران‌کننده شده است چرا که با این وجود، قادربه رعایت موارد بهداشتی نیستیم و جان وسلامت خانواده‌های ما در خطراست.

وی افزود: هر بار مسئولان با مراجعه به روستاهای ما قول مساعد برای رفع مشکل قطعی آب را داده اند اما هیچ وقت شاهد نتیجه‌بخش بودن این قول ها نبودیم، از این رو انتظارداریم برای نجات جان سایر مردم شهرستان به این مسئله توجه کنند و مشکل بی‌آبی را رفع نمایند.

عساکره از اهالی روستاهای حدید گفت: واقعا قطعی آب و برق در این ایام تابستان گرم و همزمانی با شیوع بیماری کرونا، شرایط را برای خانواده‌های ما غیرقابل تحمل کرده است، این موضوع اگررفع نشود، واقعا ظلمی در حق روستاییانی است که تنها به امید رونق کشاورزی درنقاط دورازشهر، سکونت دارند.

باوی از ساکنین روستای هشچه نیز درادامه با ابراز گلایه‌مندی ازبی‌توجهی مسئولان به مشکلات روستاییان گفت: طی سفرهای مسئولین به روستاهای شهرستان، خبر از تصویب بودجه‌هایی برای رفع مشکلات روستا می دهد اما خروجی آن تنها پروژه‌های نیمه کار آسفالت‌ ریزی و جدول کاری است که از اولویت‌های مردم نیست.

وی افزود: در شرایطی که شهرستان بندرماهشهر از بودجه‌های خوب دولتی و شرکت‌های خصوصی تحت عنوان شورای راهبردی شهرستان برخورداراست، چرا توجهی به نیازهای روستاییان نداشته اند و تنها به انجام پروژه‌هایی در مرکز شهرها اکتفا کرده‌اند و وضعیت روستاها ازابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون تغییر چندانی نداشته است که بسیار جای تاسف دارد.

روستاهای بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر از جمله گرگر؛ بسیتین، گمبزون، حدید و هشچه طی سال‌های گذشته همواره با مشکلاتی ازقبیل بی آبی، قطعی برق، بیکاری جوانان، جاده‌های نامناسب و کمبود امکانات درمانی مواجه بودند و بارها گلایه‌مندی خود را به مسئولین شهرستانی، استانی و حتی کشوری اعلام کرده‌اند.

مشکل بی آبی در شهرستان بندرماهشهر تنها به روستاهای این شهرستان ختم نمی‌شود و شهروندان ساکن مناطقی از شهر از جمله فاز 7، 6، کوی آزادگان و شهرک های حاشیه‌ای قبیل شهرک طالقانی، شهرک رجایی، مدنی و شهر چمران از قطعی مکرر آب در مناطق خود گلایه‌مند بودند، در اوقاتی نیزمردم مرکزشهر نیز قطعی آب در ساعاتی از روز را اعلام کرده اند و خواستاررسیدگی مسئوولان شدند.

پایان بی‌آبی روستاها در هفته دولت

غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان با بیان اینکه در آبرسانی به روستاها  اقدامات خوبی صورت گرفته است اظهار کرد: دولت سال اول وقوع ریزگرد ها 150  میلیارد تومان و سال دوم 100 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها اعتبار تخصیص داد اما همچنان با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.

وی  با تأکید بر اینکه باید در هفته دولت جشن آبرسانی به تمامی روستاهای اهواز برپا می‌شود، بیان‌کرد: مشکل فاز اول آب روستای غیزانیه طی چند روز آینده رفع خواهد شد و ۶ کیلومتر فاز دوم آن نیز تا یک ماه آینده انجام می شود، مشکل مسیر باقی مانده نیز حل خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به حل مشکل آب 24  کیلومتری روستای شابهار از رامشیر و یک کیلومتری روستای سودان، گفت:  سازه های لازم برای مشکل 17 روستای قلعه سحر با اعتبار تخصیص یافته از حوزه نفت در حال حل شدن است و مشکل آب 7 روستای حاشیه دز نیز رفع می شود.

شریعتی بیان کرد:  با آبرسانی این 24 روستای قلعه سحر و حاشیه دز، تمامی روستاهای اهواز از آب برخوردار می شوند و پس از آن بالا بردن کیفیت آب را در برنامه ریزی و اقدام قرار می‌دهیم.

وی افزود: برای آب اهواز اقداماتی انجام شده اما لزوم انجام اقدامات ویژه در تصفیه خانه و فیلترهای آن حس می شود.

 

3هزارو 200 میلیارد تومان برای رفع تنش آبی مناطق روستایی

عادل حرباوی قائم‌ مقام آبفا خوزستان در رابطه با  روستاهایی که در استان فاقد آب شرب پایدار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر از 4 هزار روستای استان تعداد 650 روستا فاقد سیستم آبرسانی هستند که  جمعیت این روستاها بین 50 تا 60 هزار نفر است.

وی گفت:حدود 25 درصد از روستاهای استان که از سیستم آبرسانی برخوردارند ولی فاقد آب شرب پایدار هستند.

قائم مقام شرکت آبفا استان بیان کرد: به منظور تکمیل پروژه های جدید  آب  روستاهای استان به یک هزار 500 میلیارد تومان، و برای رفع فرسودگی خطوط و شبکه های توزیع به یک هزارو 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

حرباوی  با بیان اینکه  مبلغ 3 هزارو 200 میلیارد تومان برای اورهال کردن وضع استان و مناطقی که تنش آبی دارند، عنوان کرد: 650 روستای استان  فاقد آب لوله کشی هستند که این  650 روستا حدود، 50 هزار جمعیت دارد که حدود ۵ درصد جمعیت روستاهای استان را تشکیل می‌دهند.

وی  با اشاره به روستاهای با تنش آبی، بیان کرد: دهدز در شمال خوزستان، روستای نصار در جنوبی ترین نقطه استان در سمت آبادان، جبار شادگان، بخشی از روستاهای خرمشهر، غیزانیه در مرکز استاندر جنوب غرب استان هویزه، جفیر، هندیجان، بهبهان  شامل: بخش تشان، دودانگه  و گنجیکان، در بخش مرکزی اهواز، باوی و کارون، و شوش  شامل روستاهای خلف حیدر، شاوور و خویس از جمله مناطق با تنش آبی هستند اما در گتوند و دزفول،شوشتر وضعیت به نسبت بهتر است.

حرباوی با اشاره به فاصله روستاها از یکدیگر عنوان کرد: برخی  رساندن آب به روستاهایی مثل روستاهای دهدز، اندیکا مسجدسلیمان باید 400 تا 800 کیلومتر ارتفاع پشت کوه  باید پیش برویم که حداقل 60 تا 70 میلیارد تومان  اعتبار برای خط انتقال نیاز داریم.

وی  افزود: ایجاد زیر ساخت در این مناطق مقرون به صرفه نیست و دولت برای روستاهایی که صرفا" چند خانوار دارند نمی تواند این امکانات را فراهم کند.

  به گزارش خبرگزاری فارس، جمعیت آب روستایی استان یک میلیون و 150 هزار نفر است که آبرسانی به  روستاهای فاقد آب شرب دارای تنش‌های آبی  هستند و آبرسانی به آن‌ها به وسیله تانکر انجام می‌شود، بسیاری از روستاهای با تنش آبی استان نیز به دلیل عدم همکاری مسئولان و عدم دسترسی خبرنگار به آن‌ها موفق به دریافت اطلاعاتی در مورد وضعیت شرب آ‌نها نشدیم

گزارش: عاطفه اسماعیلی منش

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تنش آبی خوزستان غیزانیه رغیوه دهدز بارانگرد شهرستان بندرماهشهر روستاهای بخش مرکزی آب مورد نیاز خود رئیس شورای روستای بی آبی در روستاها استاندار خوزستان اشاره به مشکل تمامی روستاهای میلیارد تومان اهالی روستاها مشکل بی آبی اهالی روستای تامین می شود برای تهیه آب بخش غیزانیه آبی روستاها اهالی روستا بخش گمبوعه قطعی آب شرکت آبفا سال گذشته داریم اما برای رفع رفع مشکل آب داریم بید بلند لوله کشی شبکه آب فاقد آب مشکل آب یک هزار فشار آب شرکت آب لوله ها تنش آبی تا کنون آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کلات مهمترین کانون برای جهش تولید را روستاها دانست.

علی صلاحی در گفت و گو با ایسنا از تشکیل قرارگاه جهادی جهش تولید در شهرستان خبر داد و افزود: بر اساس نام‌گذاری شعار امسال توسط رهبر معظم انقلاب، قرارگاه «جهش تولید» در شهرستان تشکیل شده است.

وی آب، خاک، بذر و نهاده، مکانیک، انرژی و راه را از مهمترین مؤلفه‌های زیربنایی دانست که نیازمند عزم جدی مردم و مسئولان و مطالبه‌ تخصصی مسائل از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

فرماندار کلات بیان کرد: تأمین آب کافی و پایدار برای کشاورزی، آشامیدن و سایر مصارف روستاییان از مهمترین مؤلفه‌های جهش تولید است.

وی همچنین حفظ و ارتقاء حاصلخیزی خاک با استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و مدیریت صحیح منابع طبیعی را ضروری دانست و گفت: دسترسی به بذر و نهاده‌های کشاورزی با کیفیت و قیمت مناسب باید فراهم شود.

صلاحی بر تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین در شهرستان تأکید کرد و افزود: اگر به بخش کشاورزی توجه شود این شهرستان می‌تواند همچون گذشته جایگاه خود به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی استان را تصاحب و آن جایگاه را احیا کند.

وی تأمین برق و سایر منابع انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های کشاورزی و روستایی را از دیگر مسائلی دانست که باید به آن در راستای تحقق شعار سال توجه شود.

فرماندار کلات با اشاره به احداث و بهسازی راه‌های روستایی برای تسهیل حمل و نقل محصولات کشاورزی، عنوان کرد: مردم شهرستان کلات از نبود زیرساخت‌ها و شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف به خصوص جاده به شدت رنج می‌برند.

صلاحی از ضعف جدی در زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های مواصلاتی منطقه خبر داد و گفت: شهرستان کلات به دلیل ضعف‌های زیرساختی و طراحی نامناسب، غیر فنی و غیراصولی تونل فعلی کلات نادر و غیراستاندارد بودن محور کلات-مشهد، نیاز به حمایت و تخصیص اعتبار ملی دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان به شدت با ضعف زیرساخت‌های توسعه‌ای مواجه است، اظهار کرد: نه تنها برای تردد در این محورها با مشکلات جدی مواجه هستیم بلکه عامل عقب افتادگی، عدم توسعه و عدم سرمایه‌گذاری در شهرستان شده است.

صلاحی در ادامه به مؤلفه‌های فراساختاری که نیاز به برنامه‌ریزی مسئله محور در شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی که متولی دارد اشاره کرد و افزود: آموزش، تحقیقات و ترویج، بازاریابی، حمایت‌های دولتی، بیمه و امنیت از جمله مؤلفه‌های فراساختاری هستند که نیاز به برنامه‌ریزی مسئله محور در شهرستان دارد.

وی ضمن ضروری دانستن ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های کشاورزان و روستاییان در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و ... گفت: توسعه تحقیقات کشاورزی و ترویج یافته‌های علمی و نوین در بین روستاییان و ایجاد و توسعه بازارهای مناسب برای محصولات کشاورزی و روستایی از جمله مسائلی هستند که برای تحقق شعار سال باید به آنها توجه شود.

صلاحی با تأکید بر ارائه تسهیلات و خدمات حمایتی دولت به کشاورزان و روستاییان، توسعه و تقویت نظام بیمه کشاورزی برای جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی و ...را ضروری دانست.

فرماندار کلات همچنین با اشاره به تأمین امنیت و آرامش در روستاها برای تشویق سرمایه‌گذاری و تولید گفت: علاوه بر مؤلفه‌های ذکر شده، توجه به مواردی همچون تقویت بنیه اقتصادی روستاییان، توانمندسازی زنان روستایی، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری روستایی و حفظ و احیاء فرهنگ و سنت‌های روستایی می‌تواند در جهش تولید در روستاها مؤثر باشد.

وی تقویت بنیه اقتصادی روستاییان را با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش درآمد روستاییان و توانمندسازی زنان روستایی را با ارائه آموزش‌های لازم و تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی قابل انجام دانست.

صلاحی با اشاره به اینکه برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی و روستایی جذب سرمایه‌گذار ضروری است، گفت: به توسعه گردشگری روستایی به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای روستاییان باید توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری کلات باید ایجاد شود، اذعان کرد: کلات قابلیت تبدیل شدن به نگین گردشگری استان و کشور را دارد. تاکنون بالغ‌ بر ۱۱۶ اثر تاریخی در شهرستان کلات شناسایی شده که بیش از ۶۴ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و عمارت خورشید، کتیبه نادری و بند نادری، مسجد کبود، برج ارغوان‌شاه و... از جمله شاخص‌ترین این آثار است.

فرماندار کلات با بیان اینکه این شهرستان جذابیت‌های طبیعی زیادی داشته و از تنوع بی‌نظیر فرهنگی و تاریخی برخوردار است، از گردشگری عشایر و کشاورزی به عنوان دیگر پتانسیل‌های بسیار خوب موجود در شهرستان نام برد.

وی همچنین حفظ و احیاء فرهنگ و سنت‌های روستایی را به عنوان عاملی برای انسجام و پویایی جوامع روستایی دانست و گفت: جهش تولید در روستاها نیازمند یک برنامه جامع و بلندمدت است که با مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط و با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای هر روستا اجرا شود.

فرماندار کلات در پایان مهمترین کانون برای جهش تولید را روستاها دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زیارتگاه‌هایی که برای توسعه روستاها هم حاجت می‌دهند
  • قطعی آب ۵ روستای لرستان کمتر از ۲۴ ساعت حل شد
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • فیلم| کولاک و برف بهاری در خراسان شمالی
  • طغیان رودخانه روستای دم آب بر اثر بارندگی‌های بهاری + فیلم
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • بررسی مسائل و مشکلات روستای دریاس در بازدید مسئولان مهاباد
  • رفع مشکل شبکه آبرسانی روستای زاویه حسن خان در خوی
  • برق چند روستای دماوند در پی وقوع سیل قطع شد