Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تلاش محققان دانشگاه ملک عبدالله نانوسیم‌های آهنی مغناطیسی قابل تنظیم حرکت سلول‌های هدف را ردیابی می‌کنند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سلول‌های زنده موجود در بدن می‌توانند تحت نظارت قرار بگیرند. مکان و مهاجرت سلول‌ها بطورغیر مستقیم میتواند در زمان واقعی طی روز‌های بسیاری دنبال شود. با استفاده از روش جدیدی که توسط محققان KAUST (دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله) ارائه شده این امر امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روش از نانوسیم‌های آهنی با هسته مغناطیسی به عنوان عوامل غیرسمی استفاده می‌کند که می‌تواند بر سلول‌های زنده القا شده و مکان سلول‌ها درون یک ارگان زنده را هنگامی که با تصویربرداری رزونانسی مغناطیسی اسکن می‌شوند، روشن کند. این روش می‌تواند طیف کاربرد‌هایی از مطالعه و درمان سرطان تا ردیابی سلول‌های زنده در درمان‌های پزشکی مانند روش‌های درمان سلول‌های بنیادی داشته باشد.

یورگن کوزل و گروهش اخیرا نشان دادند که نانوسیسم‌های هسته آهنی می‌توانند بطور انتخابی سلول‌های سرطانی را با حمله ترکیبی بکشند، دارو‌های ضدسرطان را با سوراخ کردن غشای سلولی به سلول‌های هدف منتقل کند. اکنون در همکاری با محققان CIC biomaGUNE در سن سباستین اسپانیا؛ گروه نشان داده است که از همان نوع هسته آهنی، می‌توان برای تصویربرداری غیرتهاجمی پزشکی استفاده کرد. نانوسیم‌ها می‌تواند بطور بالقوه بعنوان عوامل «ترانوستیک» استفاده شده و قادر است سلول‌های هدف را شناسایی، دنبال و حذف کند.

آلدو مارتینز-بندراز دانشجوی دکتری دانشگاه می‌گوید: «مشخص کردن و ردیابی سلول به ابزاری ارزشمند برای کاربرد‌های علمی و بالینی تبدیل شده است. یکی از جنبه‌های مهم مطالعات ردیابی سلولی، حساسیت به تشخیص تعداد کمی از سلول‌ها بعد از القا است، بنابراین مغناطیسی کردن قوی و زیست سازگاری نانوسیم‌های ما از ویژگی‌های سودمند برای ردیابی MRI است.»

این گروه نشان داد که نانوسیم‌ها به خوبی در مقابل مواد MRI، حتی در غلظت‌های بسیار پایین عمل می‌کنند و با تغییر ضخامت پوسته نانوسیم می‌توان پاسخ مغناطیسی را تنظیم کرد. زیست سازگاری این نانوسیم¬ها امکان ردیابی طولانی مدت سلول‌های زنده را فراهم می‌کند. مارتینز-بندراز افزود: «این نانوسیم‌ها بدون آسیب به بقا، عملکرد یا ظرفیت تکثیر سلول‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار کرده اند.»

سلول‌های مشخص شده را هم در کشت سلولی آزمایشگاهی و هم در تزریق‌های حیوانی می‌توان ردیابی کرد.

مارتینز-بندراز گفت: «مغناطیسی کردن قوی نانوسیم‌ها کشف تقریبا ۱۹ سلول مشخص شده را درون مغز موش برای مدت حداقل ۴۰ روز فعال می‌کند که به ما اجازه می‌دهد تا مکان و سرنوشت دقیق آن‌ها را در حیوانات دنبال کنیم»

این نانوسیم‌های هسته دار ویژگی‌های مختلف دیگری از جمله امکان کنترل مغناطیسی برای هدایت آن‌ها به مکانی خاص، حمل دارو یا گرم کردن با لیزر هستند. ترکیب همه این‌ها با قابلیت ردیابی، سکویی ایجاد می‌کند که می‌تواند در‌هایی را بری رویکرد‌های بسیار امیدوارکننده در نانوپزشکی ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری محققان دانشجویان خارجی سلول های زنده نانوسیم ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان دانشگاه زوریخ سوئیس موفق به توسعه یک ربات سه‌پا به نام «اسپیس هاپر» (space Hopper) شده‌اند که با وجود گرانش صفر قابلیت پرش روی سیارک‌ها را دارد.

این ربات می‌تواند به مبارزه با چالش‌های کاوش در محیط‌های کم گرانش، مانند محیط‌های موجود در سیارک‌ها یا قمر‌ها کمک کند.

اسپیس‌ هاپر بدنی مثلثی دارد که در هر گوشه آن یک پای مفصلی وجود دارد؛ یک زانو و یک مفصل ران روی هر پا به ربات اجازه می‌دهد تا حرکات پرش را برای مقابله با محیط‌های کم جاذبه و حتی گرانش صفر انجام دهد. 

برنامه این ربات برای نخستین‌بار بار دو سال و نیم پیش به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی در دانشگاه صنعتی زوریخ در سوئیس راه اندازی شد و به تازگی، طبق بیانیه دانشگاه، محققان ربات پرش را در یک محیط شبیه‌سازی شده گرانش صفر در طول پرواز سهموی آژانس فضایی اروپا آزمایش کردند. پرواز سهموی یا پرواز گرانش صفر ایده‌ای است که برای شبیه سازی حالت بی وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش را نخستین بار ناسا به کار گرفت.

فیزیک ساخت اسپیس‌هاپر به ربات اجازه می‌دهد از سطحی خارج شود، خود را در فضا پیش ببرد و فرود خود را در یک منطقه تعیین‌شده کنترل کند. این ربات به طور خاص برای کاوش اجرام آسمانی نسبتاً کوچک مانند سیارک‌ها و قمر‌ها طراحی شده است، جایی که جاذبه یا به مقدار کم وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.

محققان در این بیانیه‌ای شرح دادند، تصور می‌شود که سیارک‌ها حاوی منابع معدنی ارزشمندی هستند که می‌توانند در آینده برای بشریت مفید باشند. اکتشاف این اجرام همچنین می‌تواند بینشی از شکل گیری جهان بدهد.

با این حال، کاوش این نوع اجرام آسمانی چالش برانگیز است و در محیطی تقریباً بدون جاذبه، اساساً هیچ کششی بین چرخ‌های فضاپیما و سطحی که از آن عبور می‌کند وجود ندارد و به همین دلیل به ندرت شرایطی برای پرواز کاوشگر پیش می‌آید. 

پرواز سهموی اخیر به محققان این امکان را داد تا شرایط کم گرانشی را که ممکن است اسپیس‌هاپر روزی در آن مستقر شود، شبیه سازی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • بمب الکترومغناطیسی چگونه زندگی را ۲۰۰ سال به عقب می‌برد!
  • بمب‌ الکترومغناطیسی زندگی قربانیان را ۲۰۰ سال عقب می‌برد!
  • بمب الکترومغناطیسی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (+عکس)
  • کاریکاتور/ آبکش آهنی
  • بمب‌ الکترومغناطیسی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ (+عکس)
  • عینک عجیبی که حرکات چشم را بدون دوربین ردیابی می‌کند
  • بمب الکترومغناطیسی چیست و چگونه عمل می‌کند؟
  • تشخیص ساده و سریع بیومارکر CRP و IL-۶ در بیماری سپسیس
  • تشخیص ساده و سریع دو بیومارکر بیماری عفونی سپسیس