Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@07:14:30 GMT

امضای قرارداد ۲ ساله صادرات برق ایران به عراق

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۱۹۹۵

«رضا اردکانیان» اضافه کرد که تمامی قرارداد‌های صادرات برق به عراق تا پیش ار این یکساله بوده، اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.

وی اضافه کرد که با پیگیری‌هایی که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق داشته، در این سفر حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرفی عراق وصول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردکانیان افزود: به مناسبت نیمه خرداد و گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امروز به همراه هیاتی از همکاران صنعت برق و همچنین تبریک آغاز به کار وزیر جدید برق جمهوری عراق، این سفر یک روزه را انجام داده است.

به گفته وی، در جریان این سفر علاوه بر دیدار با «ماجد مهدی حنتوش» همتای عراقی، با مقام‌های ارشد دولت عراق از جمله رییس جمهوری، نخست وزیر، وزیر دارایی و روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق با هدف پیگیری توافق‌ها و مذاکرات قبلی، نشست‌های موثری داشته است.

وی ادامه داد: در این جلسات هم، توافقات گذشته مرور شد و هم برنامه همکاری سه ساله‌ای که برای بازسازی صنعت برق عراق توسط بخش خصوصی ایران - قبلاً به امضا رسیده بود- و هم پیرامون مطالبات بخش برق از وزارت برق عراق و نیز قرارداد صادرات برق مذاکره کرده است.

اردکانیان خاطر نشان ساخت که مقرر شد هفته آینده هیات‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد مهم در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و همچنین تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر کنند.

وزیر برق ایران با اشاره به ماموریتی که به نیابت از سایر وزارتخانه‌ها در این سفر داشته گفت که مذاکراتی هم در خصوص ایجاد تسهیلات بیشتر برای سایر تبادلات تجاری با مقام‌های عراق داشته است.

وزیر نیرو تاکید کرد که گزارش کاملی از دستاورد‌های این سفر را متعاقبا به هیات دولت ارائه می‌کند.

رضا اردکانیان از دستاورد‌های سفر یکروزه به عراق ابراز خرسندی کرد و گفت که خوشبختانه خبر‌های خیلی خوبی را در این سفر دریافت کرده و امیدوار است هر چه زودتر جامه عمل پیدا کند.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی صبح روز چهارشنبه وارد بغداد شده و در بدو ورود با «ماجد مهدی حنتوش» همتای عراقی خود درباره گسترش همکاری‌های برقی دیدار کرد.

وی در ادامه سفر، با «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی و «برهم صالح» رییس جمهوری و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و روسای بانک مرکزی و بانک تجارت (TBI) دیدار و گفتگو کرد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: عراق برق جمهوری اسلامی ایران دلار جمهوری اسلامی صنعت دولت بانک مرکزی تجارت بخش خصوصی ایران اسلامی ایران رییس جمهوری ایران بخش خصوصی برق جمهوری اسلامی ایران عراق صادرات برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟​

تین نیوز

احیای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پس از سال ها توقف می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای دو کشور در سفر امروز رئیس جمهوری ایران به پاکستان باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری صبح دوشنبه وارد فرودگاه اسلام آباد پایتخت پاکستان شد تا در این سفر با مسئولان کشور پاکستان دیدار و مذاکراتی داشته باشد.

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه ای سرمایه گذاری و توسعه همکاری در بخش انرژی را از برنامه های پاکستان برای توسعه همکاری ها با ایران اعلام کرد اما در خصوص جزئیات همکاری در بخش انرژی سخنی به میان نیاورد.

احیای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، پس از سال ها توقف می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای دو کشور در این سفر باشد. این قرارداد  با نام خط لوله IP در قالب خط لوله صلح بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ISGS پاکستان در تاریخ 5 ژوئن 2009 (15 خرداد 88) به مدت 25 سال منعقد شده بود و تاریخ آغاز تحویل گاز طبیعی به پاکستان 31 دسامبر 2014 و میزان حجم گاز طبیعی صادراتی 8 میلیارد مترمکعب در سال تعیین شده بود.

اما به دلیل عدم اجرای خط لوله در کشور پاکستان با بهانه تراشی مسئولان وقت این کشور در مواجهه با تحریم های آمریکا، این قرارداد هیچ گاه اجرایی نشد.

احمد امیرآبادی فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به اهمیت سفر رئیس جمهوری به پاکستان اشاره و اظهار کرد: تعیین تکلیف خط لوله انتقال گاز به پاکستان در این سفر حائز اهمیت است، زیرا ایران به تعهدهای خود در این زمینه عمل کرده است و خط لوله انتقال گاز تا مرز پاکستان برده شده است.

وی افزود: اگر پاکستان گاز طبیعی را از طریق ایران به مصرف کنندگان کشورش برساند، بی شک رضایتمندی مطلوبی در داخل و به نفع دولت این کشور شکل خواهد گرفت؛ زیرا تأمین گاز آن ها از طریق گاز مایع (ال پی جی) است که بسیار گران تمام می شود و این خط لوله می تواند در اقتصاد، رشد صنعت و آسایش مردم پاکستان مفید واقع شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان تصریح کرد: پیشنهادهایی برای عملیاتی کردن این خط لوله وجود دارد، اما بعضی از کشورهای ثالث خارج از منطقه با ایجاد موانع، دخالت هایی در این زمینه دارند که دولت پاکستان باید بدون توجه به آن ها منافع مشترک دو ملت را مدنظر قرار دهد.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه دولت سیزدهم در توسعه همکاری با همسایگان موفق عمل کرده است، اضافه کرد: یکی از کارهای سازنده دولت در حوزه سیاست خارجی، تقویت همکاری ها با کشورهای همسایه و منطقه ازجمله پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و... بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تصاویری از مراسم امضای قرارداد واگذاری استقلال و پرسپولیس | تعیین تکلیف ۵ درصد از سهام باقیمانده
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • وزیر نفت: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟​
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات