Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسجد جامع گناباد بنایی مربوط به سده هفتم هجری قمری است و در گناباد، محل کوی شرقی جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع گناباد از بنا‌های ارزشمند دوره خوارزمشاهیان و از شاهکار‌های تاریخی خراسان رضوی است که بیش از هشت قرن قدمت دارد که از امتیازات مهم آن می‌توان به وجود کتیبه‌های کوفی و آجرکاری‌های زیبا است که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
یافته‌های پژوهشگران حکایت از آن دارد که این مسجد در محل مسجد قدیمی‌تر ساخته شده و قدمت آن را به دوره ایلخانی نسبت می‌دهند.
در جریان حادثه زلزله مهیبی کاخک گناباد در تاریخ ۹ شهریور سال ۱۳۴۷ تنها گنبد مسجد سالم ماند، به این ترتیب بنا تخریب و در سال ۱۳۵۳ مرمت و بازسازی شد.     در حال حاضر ۶۰ درصد بنای مسجد بازسازی شده است. در این زلزله کتیبه ایوان جنوبی که جمله "لا اله الا الله محمد رسول الله" روی آن به خط کوفی نوشته شده است شکسته شد و و نام سازنده آن نیز از میان رفت.   بیشتربخوانید:مساجد تاریخی خراسان رضوی موزه‌ای از هنر‌های فاخر اسلامی ایرانی
این مسجد یکی از سه مسجد ایران است که به سبک دو ایوانی در اوایل قرن هفتم هجری ساخته شده و از بقیه سالم‌تر مانده است و بر اساس آثار و شواهد موجود، ساختمان کنونی دارای الحاقاتی است که احتمالاً در دوران ایلخانی ایجاد شده است.     مسجد جامع با نقشه دو ایوانی شامل سر در تزئینی، صحن یا میان‌سرا، ایوان‌های شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستون‌دار می‌شود. ایوان اصلی یا ایوان قبله در سمت جنوبی صحن واقع شده که با چهار طاق گهواره عرضی و چهار قوس، دارای تزئیناتی آجری شامل دو قطار پیچ، نوار‌های اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی به خط بنایی بوده که در پایان عبارت «تسع و ستمائه ۶۰۹ هـ. ق» به چشم می‌خورد.
از امتیازات مهم این مسجد وجود کتیبه‌های کوفی و آجرکاری‌های زیبا است که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته است و در انتهای حاشیه کتیبه خط کوفی، تاریخ ساخت این مسجد، سال ۶۰۹ هجری قمری برابر با ۱۲۱۲ میلادی مشخص شده است.     این بنای باشکوه تاریخی یک صحن، یک رواق و دو شبستان که اولی در شرق ایوان جنوبی و دومی در شرق ایوان شمالی واقع شده است دارد.   بر دیوار‌های سردر ورودی ضلع شمال شرقی بنا با طاق جناغی و حاشیه‌ای تزیینی، نقوشی از پرندگان باریک اندام با دم بلند و گل و برگ حک شده و محراب مسجد دارای نقوش هندسی گیاهی و کتیبه‌هایی به خط معلقی است.   انتهای پیام//ف.س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار تاریخی آثار ملی مسجد جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محدوده قلعه شوش، کاخ زمستانی هخامنشیان یا همان کاخ آپادانای شوش خودنمایی می‌کند.

به گزارش دلتامگ، کاخی که در اواخر دوره داریوش، حکومت اردشیر اول و اردشیر دوم در عظمت و شکوه بود. این در زمان شکوهش پر از مجسمه‌های بزرگ شیرهای بالدار بود و البته دیوارهای آجرکاری رنگی سربازان هخامنشی که الان در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. 

تاریخچه کاخ آپادانای شوش

آپادانا نوعی تالار ستون‌دار در معماری ایران باستان است که هم در شهر شوش ساخته شده و در هم تخت جمشید. این دو آپادانا از مهم‌ترین تالارهای ستوندار معماری ایران باستان هستند.

این کاخ به دستور داریوش کبیر، بر روی بقایای ساختمانی دوره عیلامی‌ها ساخته شد تا به‌ عنوان کاخ زمستانی این سلسله مورد استفاده قرار بگیرد. سال ساخت این کاخ ۵۲۱ ق.م بود که تا ۵۱۵ ق.م طول کشید.

مساحت کاخ آپادانا ۱۰ هزار و ۴۳۲ متر مربع بود که شامل چند بخش می‌شد: دروازه، حرم‌سرا، ۳ تا حیاط مرکزی، اتاق‌ها و کاخ پذیرایی. با این حال، نسبت به کاخ آپادانا تخت جمشید کوچک‌تر بود.

از مهم‌ترین کتیبه‌های کشف شده در کاخ آپادانا، کتیبه‌ای است که در آن درباره نحوه ساخت و ساز کاخ نوشته شده. براساس این کتیبه، کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول هخامنشی آتش گرفته. این کتیبه هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

راه‌های دسترسی به کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر شوش خوزستان، حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است و از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال، ۹ صبح تا ۱۷ عصر شش ماه دوم سال امکان بازدید دارد.

بهترین زمان سفر به کاخ آپادانا شوش

طبق آمار سازمان گردشگری، بیشترین زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش تعطیلات نوروز است چون هوا در این زمان مطبوع و مناسب است. علاوه بر آن، نیمه دوم سال نیز برای شهرهای جنوبی چون شوش مناسب است. اما اگر تابستان گذرتان به شوش و دیدن کاخ آپادانای شوش افتاد، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • تعطیلی مسجد المهدی در پردیس به دنبال قطع گاز + فیلم
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شد