Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم شیراز به یاری و رهبری علمایی چون شهید آیت‌الله دستغیب نقش مهمی در نهضت امام خمینی(ره) داشتند؛ به گونه‌ای که به استناد مرکز انقلاب اسلامی نخستین شعار «مرگ بر شاه» در ۱۵ خرداد ۴۲ در شیراز مطرح شد. ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیماز شیراز، در تاریخ هر انقلابی روزهای سرنوشت‌سازی است که حفظ و نگه‌داشت آن‌ها ماندگاری انقلاب را بیشتر می‌کند؛ در انقلاب اسلامی ایران نیز روزهای سرنوشت‌ساز زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به 12 بهمن‌ماه 57 اشاره کرد و اگر 15 سال به عقب بازگردیم به روز 15 خردادماه 1342 می‌رسیم که به گفته اغلب کارشناسان نقطه عطف و خیزش نهضت انقلاب اسلامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان فارس در بیشتر نهضت‌ها و تحولات سیاسی معاصر ایران نقش به‌سزایی داشته است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، قیام سید علی‌اکبر فال‌اسیری و مردم شیراز در سال 1270 شمسی در اعتراض به انعقاد قرارداد انحصار تنباکو و رساندن نامه معروف سید جمال‌الدین اسدآبادی و ابلاغ پیام اعتراض مردم و علما به میرزای شیرازی که در نهایت منجر به صدور فتوای تحریم تنباکو شد.

صدور حکم جهاد از سوی آیت‌الله شیخ‌جعفرمحلاتی در برابر اشغال جنوب توسط انگلستان در سال 1293 شمسی، قیام انقلابی و تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی توسط آیت‌الله سید عبدالحسین لاری در سال 1299 شمسی و نهضت پانزده خرداد 1342 به رهبری امام خمینی(ره) که منجر به انقلاب اسلامی ایران شد.

روز 12 محرم برابر با 15 خرداد 42 خبر دستگیری امام خمینی(ره) به شیراز رسید. در بعدازظهر همان روز مردم در مسجد جامع عتیق تجمع کردند و آیت‌الله دستغیب ضمن حضور در مسجد سخنرانی تندی بر ضد اقدام غیرقانونی دستگیری امام خمینی ایراد کرد و مردم شیراز در اعتراض به دستگیری امام خمینی(ع) بازارها را تعطیل کردند.

قیام 15 خرداد و دستگیری آیت‌­الله دستغیب

آیت‌الله دستغیب که از همان آغاز نهضت همراهی خود را با امام خمینی اعلام کرده بود، به‌دنبال دستگیری شبانه امام در 15 خرداد 1342، علیه رژیم پهلوی به سخنرانی پرداخت و با بسیج مردم شیراز، این اقدام شاه را محکوم کرد.

در مرکز اسناد انقلاب اسلامی چنین آمده است: « محمدمهدی دستغیب برادر شهید دستغیب در این باره گفته است «خبر رسید امام را در قم دستگیر کرده‌اند؛ فردای آن روز، مجلسی در مسجد جامع گرفته شد و طی آن مردم را آگاه کردند و تظاهرات صورت گرفت. دستگاه بلافاصله حکومت نظامی اعلام کرد. صبح آن روز مردم همه در مسجد جامع جمع بودند تا قیام کنند که حکومت نظامی برقرار شد. البته مغازه‌ها همه بسته شد. مردم از خانه بیرون ریختند؛ جمعیت فوق­‌ا‌لعاده‌ای در خیابان‌­ها به راه افتاد و نظامی‌­ها هم تیراندازی می‌کردند».

سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد در اصفهان به روایت تصاویرگزارش| نقش قزوینی‌ها در قیام 15 خرداد؛ خروش که 18 خرداد اتفاق افتادقزوین | یوم‌الله "15 خرداد" پایانی بر خلافت فکری اندیشه‌های دور

ساواک شیراز نیز در گزارشی می‌نویسد: «بدین‌وسیله با استحضار عالی می‌رساند، در تعقیب اخبار منتشره از رادیو از ساعت 19 روز جاری عده‌ای از علما من‌جمله آقایان سیدعبدالحسین دستغیب، آیت­‌الله محلاتی، سید مجدالدین مصباحی، ساجدی و تعدادی از سران محلات شروع به تحریکات نموده و در مساجد جامع، گنج، صاحب­‌الزمان مردم را تشویق به اجتماع و ضمن انتقاد شدید از نحوه‌ عمل دولت، اعتراض به دستگیری آیت‌الله خمینی مردم را تحریک نمودند» متعاقب این اقدامات بود که آیت‌الله دستغیب توسط مأموران رژیم دستگیر شد.

نخستین شعار « مرگ برشاه» توسط مردم شیراز در 15 خرداد 1342 

همچنین به استناد آنچه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی آمده است، نخستین شعار « مرگ برشاه» توسط مردم شیراز در 15 خرداد 1342 مطرح شده است. 

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا که خود در آن روزها شاهد وقایع و رخدادها در شیراز بود، در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره وقایع 15 خرداد شیراز می‌گوید: روز 15 خرداد بعد از اقامه­ نماز صبح به اتفاق برادرم علی و برادر دیگرمان به سوی "مسجد نو" حرکت کردیم. جمعیت فوج‌فوج به مسجد نو هجوم می­‌آوردند و منتظر بهانه بودند تا درِ شبستان باز شد داخل شوند و علما برای سخنرانی بیایند.

وی ادامه می‌دهد: در این زمان میان جمعیت خبری منتشر شد که امام را دستگیر کرده‌­اند؛ با انتشار این خبر سرو صدای مردم بلند شد و حالت نگرانی و اضطراب در آنها به‌وجود آمد؛ به‌دنبال این جریان باز خبر آوردند که شب گذشته آیات عظام محلاتی و دستغیب نیز دستگیر شده­‌اند. مردم با شنیدن این اخبار، با دادن شعارهای تند در حالی‌که نسبت به دستگیرشدگان ابراز احساسات می‌­کردند، از مسجد بیرون آمدند. من در آنجا برای اولین بار شعار «مرگ بر شاه» و «درود بر خمینی» و امثال این‌ها را شنیدم و این در حالی بود که من هم به اتفاق مردم ضمن دادن شعار به میدانی که جلوی مسجد شاه‌چراغ بود آمدم.

منتجب‌نیا می‌گوید: در این زمان ماموران پلیس با کامیون‌های مخصوصی آمده، شروع به پرتاب گاز اشک‌آور در میان جمعیت کردند تا مردم را متفرق کنند. عده‌­ای از مردم کنار کشیده، عده‌ای هم گازها را به طرف کامیون‌های پلیس پرتاب کردند و ماموران از طریق گاز اشک‌آور موفق به پراکندن جمعیت نشدند. مقداری که حرکت کردیم و از شاه‌چراغ به سوی خیابان احمدی جلو رفتیم، در سه‌راه احمدی تیراندازی هوایی شروع شد؛ اما جمعیت به حرکت خود ادامه داد و از طریق سه­‌راه پهلوی سابق وارد خیابان پهلوی شد... بعد از راهپیمایی به مسجد آیت‌الله دستغیب رفتیم.

وی با اشاره به حال و هوای آن روز ادامه می‌دهد: مردم جنازه‌­ها را می­‌آوردند و برای نشان‌دادن آنها به عموم ملت به بالای منبر سنگی، محل سخنرانی شهید دستغیب می‌­بردند. در بین جنازه‌ها دانش‌آموزی که کتابی روی سینه‌­اش بود و بدنش خونین شده بود با قیافه‌ای مظلوم به چشم می­‌خورد .مردم وقتی جنازه او را دیدند به‌شدت گریه کردند و شور هیجان عجیبی در مسجد ایجاد شد. بعد از اتمام مراسم مردم به سوی خانه­‌هایشان رفتند من نیز به خانه ‌ام در خیابان احمدی که به فاصله 2 کیلومتری با شاهچراغ قرار داشت رفتم. در طول مسیر، ماموران رژیم با بلندگوهای بسیار قوی مردم را تهدید می‌­کردند که اگر خانه‌­هایشان نروند مورد هدف قرار می‌­گیرند.

انتهای پیام/424/ش

R7771/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله دستغیب انقلاب اسلامی مردم شیراز امام خمینی ره نخستین شعار خرداد 1342 آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغزش ها را در بهار معنویت از تن بیرون کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار نوروزی با سیدمحمد آقامیری استاندار قم که ظهر سه شنبه انجام شد، اظهار کرد: در بهار طبیعت همانند فصل بهار که رخت نو به تن می‌کنیم، باید با توبه لغزش‌ها، اعمال ناصالح و پلشتی‌ها را از تن خود بیرون کنیم.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه یاس یا ناامیدی گناهی نابخشودنی است، چراکه درهای رحمت الهی همواره به روی بندگان گشوده است، ابراز کرد: انسان باید محاسبه داشته باشد و از تکبر دوری کند.

آیت الله سعیدی عنوان کرد: همه باید در سال جدید از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌بایست سرلوحه و چراغ راه مسئولان در مسیر خدمت به مردم باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: همه بایستی در کنار استاندار قم بوده و با حمایت از وی در تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال کوشا باشند.

کد خبر 6063228

دیگر خبرها

  • مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
  • افزایش پنج هزار پارکینگ در مصلی امام خمینی(ره) برای عموم/ مردم دسترسی‌های متنوع‌تری به نمایشگاه کتاب خواهند داشت
  • بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • بازید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • لغزش‌ها را در بهار معنویت از تن بیرون کنیم
  • لغزش ها را در بهار معنویت از تن بیرون کنیم
  • ماجرای نامه دختر رضاخان به امام خمینی (س) + عکس
  • افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب
  • قاضی ای که طی‌الارض می‌کرد و مورد تایید امام خمینی بود
  • نخستین نشست شورای اداری گیلان در سال جدید