Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@11:00:17 GMT

سه دلیل مهم رشد پایه پولی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۲۹۳۷

سه دلیل مهم رشد پایه پولی در کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، ذخایر طلا و ارز، دارایی‌های ترازنامه‌ای یا بدهی دولتی، بانک‌های بدهکار و سایر دارایی‌ها پنج منبع ایجاد پایه پولی هستند.

بر اساس گزارش یک مرکز پژوهشی سه دلیل مهم برای افزایش پایه پولی درکشور وجود دارد که عبارتند از افزایش خالص بدهی‌های دولت، افزایش خالص دارایی‌های خارجی و افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های ۶۸ تا ۸۱ یعنی دولت سازندگی و اصلاحات افزایش خالص بدهی دولت دلیل اصلی رشد پایه پولی در کشور بوده است.

از سال ۸۲ تا ۹۲ یعنی از اواخر دولت اصلاحات تا پایان دولت دهم افزایش خالص دارای‌های خارجی دلیل رشد پایه پولی بوده است.

اما در دولت یازدهم و دوازدهم عمدتا افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باعث رشد پایه پولی شده است.

در ادامه وضعیت پایه پولی تا اذر ماه سال ۹۸ قابل مشاهده است. بر اساس آمار بانک مرکزی نقدینگی در پایان سال گذشته از ۲.۴ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده است. با وجود رشد ۶ برابری نقدینگی پایه پولی نیز طی ۸ سال گذشته حدود ۴.۱ برابر شده است. بر این اساس آخرین رقم پایه پولی حدود ۳۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

گفتنی است، از پایه پولی به عنوان پول پرقدرت یاد می‌شود. زیرا هرگونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابر آن (معادل ضریب فزاینده پولی) در کل عرضه پول می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس عسگری امام خمینی قیام 15 خرداد طرح شفافیت آراء بیماری کاوازاکی اقتصاد ایران نقدینگی رشد پایه پولی نمودار سیروس عسگری امام خمینی قیام 15 خرداد طرح شفافیت آراء بیماری کاوازاکی رشد پایه پولی افزایش خالص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی

جمعی از وزرای و معاونان رئیس جمهور پس از پایان جلسه این هفته هیات دولت چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور در جمع خبرنگاران، پاسخگوی پرسش های آنها بودند.

دریافت 150 MB

خبرنگار: محسن فرامرزی/ تصویربردار و تدوینگر: مجتبی هادوی

دیگر خبرها

  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی
  • خاندوزی: تمام بدهی های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ نظر دولت درباره تعطیلی آخر هفته
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد