Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@09:56:59 GMT

تحلیل آینده دلار؛ پرش قیمتی در راه نیست

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۳۲۷۷


فرارو- نرخ دلار بعد از این که در اردیبهشت ماه افزایش قیمت را تجربه کرد و از کانال ۱۵ به ۱۷ هزار تومان وارد شد، در خردادماه قدری آرام گرفته و در محدوده ۱۷ هزار تومان در حال نوسان است، حال به نظر می‌رسد در سالجاری با جهش ارزی روبرو نخواهیم بود.
به گزارش فرارو، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با توصیه به اینکه سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند، تاکید کرد: کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند، باید ریسک آن را نیز بپذیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همتی با اشاره به اینکه نرخ‌های فعلی ارز طبیعی نیست، افزود: نرخ‌های قبل از اسفندماه، نرخ‌هایی بود که اقتصاد کشور با آن می‌چرخید، یک مقدار شایعات و جوسازی و اینکه امسال تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهیم داشت باعث شد که بازار‌ها تشدید شود، ولی من اطمینان دارم که قابل مدیریت است و تعادل را در بازار ارز برقرار خواهیم کرد و نشانه‌های آن نیز ثابت شده و حتما تعدیل خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: من نه می‌دانم و نه به کسی چیزی درباره نرخ ارز می‌گویم و همیشه گفته ام نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد. شما هر جا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید، ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید. می‌خواهید بخرید باید ریسک آن را نیز بپذیرید. در حال حاضر ارتباطات ما با کشور‌ها در حال بهبود است و یک سری از منابع ما آزاد می‌شود و این آزاد شدن می‌تواند تاثیر بگذارد.   میثم رادپور کارشناس بازار ارز از فشار بر بازار ارز کاسته شد
میثم رادپور کارشناس بازار ارز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در این چند وقت گذشته فشار ارزی باعث افزایش قیمت دلار شده است، گفت:از یک طرف به دلیل متوقف شدن صادرات غیر نفتی چرخه ورود ارز به کشور بسته شد و از سوی دیگر بسته شدن مرز‌ها نیز مزید برعلت شد تا داد و ستد‌های تجاری و اقتصادی نیز متوقف شود، طبعا در چنین شرایطی فشار ارزی مضاعف خواهد شد که این امر در نهایت نیز باعث افزایش قیمت دلار در بازار آزاد شد.
وی افزود: حال در شرایطی که کسب و کار‌ها و مشاغل در کشور بازگشایی شدند و روند صادرات غیر نفتی نیز در حال بهبود است، می‌توان گفت بازار ارز در حال حرکت به سمت تعادل است، به این معنا یک از سو تقاضا‌های تجاری در بازار افزایش پیدا کرده، اما در سمت مقابل نیز میزان صادرات غیر نفتی نیز در حال رشد است که این امر جریان ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند، در چنین شرایطی نیاز‌های ارزی پاسخ داده می‌شود، زیرا که می‌توان گفت در حال حاضر تقاضای غیر تجاری در بازار وجود ندارد.   بیشتر بخوانید: "قیمت دلار" پایین می‌کشد؟ نقدینگی مهار نشود، بازار‌ ارز همیشه نوسانی خواهد بود
رادپوراظهار داشت: با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت که با جهش ارزی روبرو نباشیم، از طرف دیگر در اردیبهشت ماه ارز نیز از کانال ۱۵ هزار تومان به کانال ۱۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده و این طور نیست که بگوییم ارز گران نشده، بنابراین با توجه به جمیع جهات و شرایطی که وجود دارد، بنده اعتقاد دارم اگر وضعیت به همین منوال کنونی باشد، دلار با پرش قیمتی روبرو نخواهد شد و ارز در کانال ۱۷ هزار تومان به صورت جزئی در نوسان خواهد بود.
این کارشناس با اشاره به اینکه در میان مدت پیش‌بینی می‌شود ارز دارای ثبات باشد، بیان داشت: با توجه به وضیت عرضه و تقاضا در بازار ارز، زمینه برای صادرات جذابیت بالایی پیدا کرده و این امر خود می‌تواند، چرخه ورود ارز به کشور را شدت بخشدد، چرا که فاصله قیمتی میان ارز در بازار آزاد و ارز نیمایی کاهش یافته و این امر در نهایت می‌توان به ثبات بازار ارز بیانجامد.   به نظر می رسد سیاست ارزی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته تغییر کرده است تغییر سیاست بانک مرکزی در بازار ارز
وی اضافه کرد: سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته در این دو ماهه اخیر، به نظر می‌رسد سیاست درستی باشد، در گذشته ما سیاست درستی را در زمینه نرخ ارز در پیش نمی‌گرفتیم، به بیان دیگر بانک مرکزی سعی داشت نرخ ارز را تثبیت کند، اما در ادامه به دلیل فشار و افزایش تقاضا با جهش‌های بزرگ ارزی مواجه می‌شدیم، اما الان بانک مرکزی به دلیل تحلیل منابع ارزی باید اجازه دهد که فشار‌ها در طول مسیر ارز رهاسازی شود و از تثبیت قیمت ارز جلوگیری کند، چرا که تثبیت ممکن است به مانند سال ۹۷ باعث جهش‌های بزرگ ارزی خواهد شد.
رادپور با تاکید بر اینکه قدرت ریال در برابر دلار از اواخر سال ۹۶ شروع به کاهش کرد، ادامه داد: درست از آن زمان به بعد شاهد هستیم که ارز ریال کاهش یافته، در چنین شرایطی می‌توان گفت ما می‌توان انتظار داشته باشیم که دیگر جهش‌های ارزی بزرگی رخ ندهد، چرا که در سال ۹۷ چنین امری صورت گرفت، از سوی دیگر در حال حاضر قدرت پول ما برای خرید کالا و خدمات و همچنین دلار به شدت تحلبل رفته برای همین موضوع است که می‌توان نتیجه گرفت، دلار توان صعود شگفت‌انگیزی را ندارد.
این کارشناس مسائل ارزی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر دلار با افزایش فزاینده‌ای روبرو شود، در آن صورت واردات نیز دیگر به صرفه نخواهد بود، چرا که به عنوان مثال با دلار ۲۰ هزار تومانی و یا بیشتر مگر چند درصد مردم از نظر اقتصادی توان خرید چنین کالا‌های وارداتی را دارند، بنابراین باید این جهش‌های ارزی به گونه‌ای باشد تا شرایط را برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مختل نکند، بنابراین همان‌طور که عرض کردم، می‌توان پیش‌بینی کرد دلار تا پایان سال در همین کانال ۱۷ هزار تومان در نوسان جزئی باشد.
وی همچنین در مورد دلایل افزایش قیمت دلار در اردیبهشت ماه، یادآور شد: کرونا باعث شد که هزینه‌های دولت با افزایش روبرو باشد و این امر کسری بودجه دولت را نیز بیشتر کرد، در نتیجه با اثر گذاری بر روی نقدینگی تقاضای جدیدی در بازار ارز ایجاد شد و همین موضوع تقاضارا در بازار ارز افزایش داد، در کنار این موضوع، وجود انتظارات تورمی نیز منجر به آن شد که دلار افزایش قیمت را در بازار طی اردیبهشت ماه تجربه کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بازار ارز نرخ ارز قیمت دلار افزایش قیمت دلار افزایش نرخ ارز ۱۷ هزار تومان اردیبهشت ماه سرمایه گذاری بازار ارز افزایش قیمت بانک مرکزی قیمت دلار خواهد شد نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش بیت‌ کوین ادامه دارد؟

قیمت بیت‌کوین کاهش شدید به زیر سطح ۷۰هزار دلار را آغاز کرده و در بحبوحه تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و ایران شتاب نزولی پیدا کرده است؛ به طوری که کاهش شدید در زیر سطوح ۶۶ هزار و ۶۵ هزار دلار مشاهده شد.

به گزارش ایسنا، قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و حتی پشتیبانی ۶۰ هزار و ۵۰۰ دلاری را تجربه کرد. قیمت پایین نزدیک به ۶۰ هزار و ۴۹۵ دلار تشکیل شد و قیمت اکنون در حال تلاش برای روند بازیابی است، قیمت از سطح ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار و ۶۳ هزار  دلار بالاتر رفت و حرکتی بالاتر از سطح ۲۳.۶ درصد فیبوناچی اصلاحی در حرکت نزولی از نوسان ۷۱ هزار و ۲۰۰ دلار به پایین ۶۰ هزار و ۴۹۵ دلار شکل گرفت.

اکنون بیت‌کوین زیر ۶۷هزار دلار و میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته ساده معامله می‌شود. مقاومت فوری نزدیک به سطح ۶۵هزار و ۸۰۰ دلار است. همچنین  کانال صعودی کلیدی با مقاومت ۶۵ هزار و ۸۵۰ دلار در نمودار ساعتی بیت‌کوین در حال شکل‌گیری است که نزدیک به سطح ۵۰ درصد فیبوناچی اصلاحی در حرکت نزولی از نوسان ۷۱ هزار و ۲۰۰ دلار به پایین ۶۰هزار و ۴۹۵ دلار است.

اولین مقاومت اصلی می‌تواند سطح ۶۶هزار دلار باشد و مقاومت بعدی روی ۶۸هزار دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار دارد. اگر حرکت واضحی در بالای منطقه مقاومت ۶۸هزار دلار وجود داشته باشد، قیمت می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. در مورد ذکر شده، قیمت می‌تواند تا ۷۰هزار دلار افزایش یابد. مقاومت اصلی بعدی نزدیک به منطقه ۷۱هزار و ۲۰۰ دلاری است. هرگونه سود بیشتر ممکن است بیت‌کوین را در کوتاه‌مدت به سمت منطقه مقاومت ۷۲ هزار و ۵۰۰ دلاری سوق دهد.

اگر بیت‌کوین نتواند از محدوده مقاومت ۶۶هزار و ۸۵۰ دلاری بالا برود، ممکن است کاهش دیگری را آغاز کند. حمایت فوری در نزولی نزدیک به سطح ۶۴هزار و ۵۰۰ دلار است. اولین پشتیبانی اصلی ۶۳هزار دلار است. اگر بسته شدن زیر ۶۳هزار دلار باشد، قیمت ممکن است شروع به کاهش به سمت سطح ۶۲هزار دلار کند. هر ضرر بیشتر ممکن است در کوتاه‌مدت قیمت را به سمت منطقه حمایتی ۶۰هزار و ۵۰۰ دلاری سوق دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۶۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۴.۲۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۸۰ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۸.۲۲ میلیارد دلار است که ۲۷.۶۲ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۰.۴۸ میلیارد دلار است که  ۸.۸۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۱۰۹.۰۶ میلیارد دلار است که ۹۲.۲۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۳۸ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۵ هزار و  ۱۷۳.۳۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۱۹ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۴۹.۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۰۲ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۰ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۵۶۸.۶۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۲.۲۹ درصد کاهش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۴۸.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۰۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۹۰ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد افزایش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۴۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱۵.۷۱ درصد کاهش

۸ – تون کوین

قیمت: ۶.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۱۷.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۲۷ درصد افزایش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۵۷۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۵.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۵۷ درصد کاهش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۰.۴۶۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۲۰.۳۱ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • تنش منطقه‌ای، عامل تحریک نرخ ارز در بازار غیر رسمی
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد
  • ریزش بیت‌ کوین ادامه دارد؟
  • حمله عجیب دولت به نمایندگان مجلس بعد از انتقادات به قیمت دلار و سکه
  • بازار رمزارزها / ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
  • دلار در جست‌وجوی ایستگاه ثبات
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • تحلیل یک کارشناس اقتصادی درباره بازار‌های مالی/ ریسک نکنید!
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین سقوط کرد