Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از مشکل تامین آب شرب برای ۱۴۰ روستای مشهد خبر داد و گفت: آب به اندازه سرانه مصرف روستاها تامین است، ولی دلایلی باعث می‌شود این مصارف افزایش پیدا کند که یک نمونه باغ ‌ویلاها و دیگری مصارف دام هستند که در تابستان به اوج خود می‌رسد.

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: از ابتدای فروردین سال جاری روستاهای شهرستان مشهد به شرکت آب و فاضلاب مشهد منتقل شدند و روستاهای سایر شهرستان‌ها تحت نظر شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما در محدوده شهرستان مشهد حدوداً ۳۵۶ روستا داریم با جمعیت ۳۰۴ هزار نفر که ۳۲۷ روستا با جمعیت ۳۰۲ هزار نفر بالای بیست هزار خانوار هستند که ۸۲ درصد روستاهای یاد شده تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: متاسفانه ۱۴۰ روستا با مشکلات کیفیت، توزیع یا کمبود آب مواجه هستند و ۷۹ روستا مشکلات حادتری دارند.

۳۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای حل مشکل آب ۳۵ روستا

اسماعیلیان با اشاره به اینکه ما یک برنامه اضطراری تامین آب برای این ۷۹ روستا پیش بینی کردیم که در سال جاری اجرایی و عملیاتی می‌کنیم، ادامه داد: این برنامه نیازمند حفر ۲۲ حلقه چاه، ۸۰ کیلومتر اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه، احداث ۹ ایستگاه پمپاژ، احداث پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر مکعب مخزن و تعویض و بهسازی چاه و تعویض ۴۰ پمپ و آبرسانی سیار به ۳۵ روستا است.

وی با تشریح اینکه اجرای این طرح اضطراری برای آبرسانی به ۳۵ روستا، حدود ۳۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: برای تامین این مبلغ با مشکلاتی مواجه هستیم، در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و بخشی از این پروژه‌ها را آغاز کردیم و بخش دیگری را در آینده نزدیک شروع خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد یادآور شد: اتفاقات خوبی که در دو ماه اخیر افتاده این است که تعدادی از روستاها با شرکت آب و فاضلاب مشهد اتصال پیدا کردند و یکپارچه شدند و از ۲۲ حلقه چاه ذکر شده، پنج حلقه حفر شده است که مشکلات برخی روستاها از جمله روستاهای ابرده، پل زرکش و مجتمع بهار حل شده است.

بهبود آبرسانی سیار با کمک بخش خصوصی

اسماعیلیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: در بحث آبرسانی سیار نیز تفاهم نامه‌هایی با بخش خصوصی انجام می‌دهیم که فرماندار تاکید کرده در شرایط پیک مصرف باید ماشین آلاتی که در اختیار دیگر دستگاه‌های اجرایی هست را در اختیار ما نیز قرار دهند که به بحث آبرسانی سیار کمک شود.

وی با تشریح اینکه در طول دو ماه گذشته اتصال مجتمع کریم آباد به شبکه آب شرب مشهد انجام شد که مشکل آب چهار روستا از این طریق حل شد، ادامه داد: در مجتمع سرقایه نیز مشکل لوله‌گذاری رفع شده و مشکل پنج روستای حسن‌آباد، سرقایه، میرآباد، بلندپی و بررود حل شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ضمن اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت برای ما اطمینان از کیفیت آبی است که در روستاها توزیع می‌شود، افزود: در این خصوص نیز ما در مناطقی که مشکل وجود داشته تعداد یازده دستگاه کلراتور نصب کرده‌ایم.

کیفیت آب از کمیت آن مهم‌تر است

اسماعیلیان با تشریح این که تیم‌های کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب مشهد، آب روستاها را مورد پایش مستمر قرار می‌دهد تا کیفیت لازم را داشته باشد، تاکید کرد: کیفیت آب به مراتب از کمیت از برای ما مهم‌تر است و امیدواریم در حوزه کیفیت آب نیز بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها از مسائل مالی مهم‌تر است، تشریح کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد پتانسیل بسیار قوی به لحاظ عملیاتی و اجرایی دارد و اطمینان دارم که اگر با مشارکت خوب مردم و دهیاری‌ها همراه شود، مشکلاتی که در روستاها برای تأمین آب داریم برطرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نسبت به موارد هدر رفت آب خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک سری اقدامات جدی در حوزه کاهش هدر رفت آب در شبکه آب روستایی و جلوگیری از انشعابات آب غیرمجاز که مربوط به باغ‌ویلاهای پرمصرف هستند، انجام دهیم.

باغ ویلاها و دام‌ها، موانع تامین آب شرب مردم روستاها

وی در ادامه اظهار کرد: مساله مهم دیگری که وجود دارد این است که آب به اندازه سرانه مصرف روستاها تامین است، ولی دلایلی باعث می‌شود این مصارف افزایش پیدا کند که یک نمونه باغ‌ویلاها و دیگری مصارف دام هستند که در تابستان به اوج خود می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جهت مرتفع شدن مشکل مذکور گفت: به فرمانداری اعلام کردیم که شرکت آب و فاضلاب مشهد این آمادگی را دارد که برای روستاهایی که با بحران آب مواجه هستند از سایر منابع خود آب شرب دام را تامین کند.

طبق گفته اسماعیلیان برای تحویل آب به دام‌ها لازم است که سازمان‌های مرتبط مانند عشایر و جهاد کشاورزی پای کار بیایند و اجازه ندهند که فشار مضاعفی بر شبکه توزیع آب وارد شود و مردم دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه ما چاه‌هایی در مسیر خط انتقال دوستی داریم که می‌توانیم آب شرب دام را تحویل دهیم، تشریح کرد: تنها نیاز است که خط لوله یا تانکری برای این کار وجود داشته باشد که حداقل برای فصل تابستان که مصرف آب زیاد است روستاهایی که مشکل تامین آب دارند با چالش مواجه نشوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در رابطه با دیگر موانع موجود در تامین آب شرب روستاها عنوان کرد: علاوه بر رفع مشکلات مالی اگر هماهنگی منسجم‌تر و کامل‌تری انجام شود و پیگیری نقدینگی نیز صورت گیرد، خوش‌بین هستیم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

مهم‌ترین برنامه‌ریزی ما بهبود کیفیت آب است

اسماعیلیان درباره روستاهایی که مشکل کیفیت آب دارند، اظهار کرد: این روستاها جزو برنامه‌های میان مدت ما قرار می‌گیرد که یا در قالب تاسیسات آب‌شیرین‌کن اقدام می‌کنیم یا به وسیله اتصال به شبکه شهری کیفیت را بهبود می‌دهیم و مهم‌ترین برنامه‌ریزی ما روی کیفیت آب است.

وی در ادامه افزود: در استاندارد آب شرب، یک حد مجاز و یک حد مطلوبیت داریم؛ حد مجاز حداقل‌های استاندارد آب شرب قرار دارد ولی حتی در بعضی مناطق شهرها هم ممکن است استاندارد آب شرب قابل قبول باشد ولی از نظر مردم مطلوبیت لازم را نداشته باشد و طبع مردم نیز با آن آب سازگار نباشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه ما به عنوان شرکت آب و فاضلاب مسؤولیت داریم که آب را محدوده قابل شرب استاندارد به مردم ارائه دهیم، مطرح کرد: اگر در جایی واقعا تامین آب با کیفیت و بهتر ممکن باشد قطعا انجام می‌دهیم.

اسماعیلیان درباره روستای همت‌آباد نیز عنوان کرد: ما سال گذشته از شبکه آب شرب شهر به این روستا اضافه کردیم که علی‌رغم اینکه یکپارچگی صورت نگرفت ولی بخشی مشکلات حل شد و در آینده نیز بررسی کنیم تا بهتر شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: آب مشهد باغ ویلا دامداری تامین آب شرب روستاها آبرسانی سیار تامین آب شرب باغ ویلاها کیفیت آب مهم تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد

مهدی اله‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۷۹ نشانگر هوای «سالم» است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۷۲ از شرایط «سالم» هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

وی اضافه کرد: کیفیت هوای تمامی ۲۳ منطقه دارای ایستگاه سنجش در مشهد درشرایط سالم تنفسی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

اله پور افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت «پاک» و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت «سالم» است.

همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای «آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان» و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی به معنای «آلودگی هوا برای همه سنین» محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد
  • شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنفی با فاضلاب غیراستاندارد/همه بیمارستان‌های مشهد سیستم پیش‌تصفیه ندارند
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • دیار کویری خراسان، لب‌تشنه‌تر از همیشه
  • آخرین جزئیات از عرضه پساپ در بورس انرژی اعلام شد
  • آبرسانی به 70 روستای استان همدان در سال 1402