Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به لزوم توجه به دوران رکود کرونا به‌عنوان فرصت بازپروری کسب‌وکارها گفت:‌ اصلاح و به‌روزرسانی سازوکارها، ارزیابی نیروها و جذب نیروی جدید ازجمله اقدامات مفید این دوران می‌تواند باشد. ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، شهریار آل‌شیخ در وبینار پیش‌رویداد «ایمن‌سازی کسب‌وکارها در دوران کرونا و پس از کرونا» که از 21 تا 23 این ماه توسط گروهی از مراکز حمایتی از کسب‌وکارهای نوآورانه و استارتاپ‌های بخش خصوصی برگزار می‌شود، اظهار کرد: بیزینس‌مدل‌های جدید و استارتاپ‌ها احتیاج فراوانی به پروسه تخریب خلاق و ایجاد ساختارهای جدید دارند؛ تخریب خلاق نیز نیازمند تفکر انتقادی است که باید در سرفصل دروس آموزشی در نظام آموزشی ما گنجانده شود بنابراین اگر تفکر انتقادی به نوجوانان و جوانان آموزش داده نشود اساساً نمی‌توانیم به استارت‌آپ‌ها و بیزینس‌مدل‌های نوین برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که استارتاپ باید بتواند توسط یک شبکه، ارزش ویژه‌ای را که خلق کرده در فضای مستقل از نهاد  پایه‌گذار به توسعه  با مقیاس بالا برساند تصریح کرد: هر کسب‌وکاری که در قالب کارآفرینی کارهای تیمی و با شمایل جدید شکل می‌گیرد لزوماً نمی‌تواند استارتاپ باشد. آنچه می‌تواند تعریف استارتاپ به خود بگیرد  ایده‌هایی است که امکان تبدیل به کسب‌وکار داشته باشد و همچنین ضمن دارا بودن بیزینس مدل متفاوت و جدید قابلیت به مقیاس رساندن داشته باشند.

گروه و هم‌افزایی استارتاپی

معاون شهردار مشهد گفت: یک پارامتر بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه استارتاپ "تیم خوب" است که به جرات می‌توان گفت از ایده خوب نیز مهم‌تر است. در کشور ما بسیاری اوقات تمرکز بالایی برای ایده خوب گذاشته می‌شود درحالی‌که اگر تیم خوبی تشکیل‌شده باشد پس از دستیابی به ایده اولیه می‌توان امیدوار بود ایده‌های جدیدتر، طرح‌های بهتر و پروژه‌های مناسب‌تری به دست‌آید؛ در کشورهای مختلف دنیا در حوزه استارتاپ تیم فارغ از ایده پارامتر بسیار اساسی به شمار می‌رود.

آل‌شیخ ادامه داد: بخشی از استارت‌آپ‌ها اساساً با هدف تولید محصولی برای مصرف‌کننده فعالیت نمی‌کنند بلکه در تولید محصولات میانی که به‌درد استارت‌آپ‌ها دیگر و قرارگرفتن در یک چرخه بزرگ تولید می‌خورد موفق عمل می‌کنند؛ در این حالت یا محصول خود را به استارت آپ و شرکت ثانویه واگذار کرده و یا در شرکت جدید ادغام می‌شوند. به این معنا بخشی از استارتاپ‌ها به جای آنکه بازار مشتری‌محور(B to C) را هدف قرار داده باشند روی بازار (B to B) تمرکز می کنند و به جای هدف‌گذاری برای مصرف‌کننده، هدف‌گذاری بیزینس جدید را در نظر می‌گیرند.

بی توجهی به منافع مالی؛ آغاز شکست

معاون شهردار مشهد گفت: درحالی‌که در کسب‌وکارهای اقتصادی عقل مالی اهمیت به سزایی دارد و چنانچه نگاه مالی به کسب‌وکار نباشد ورود به کسب‌وکار خطای بزرگی تلقی می‌شود اما در فضای کسب‌وکار ما بسیاری از فعالان برای زمان و انرژی که روی ایده خاصی صرف می‌کنند ارزش مالی قائل نمی‌شوند؛ از این رو پس از چند ماه فعالیت روی ایده یا آن را رها کرده یا حتی تا حد شکست روی تکمیل ایده خود اصرار می‌ورزند.

وی اظهار کرد:‌ با این وضعیت به پیشنهادها برای تبدیل محصول خود به یک محصول «B to B» و خدمات‌دهی به سایر استارتاپ‌ها بی‌توجه بوده و درواقع موقعیت مالی مناسب را از دست می‌دهند. با این تفسیر می‌توانیم بگوییم که معیار مالی در حوزه کسب‌وکار و به ویژه استارتاپ معیار بسیار مهمی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد سبب دردسرهای فراوان می‌شود.

ایمن‌سازی کسب‌وکار

آل‌شیخ با بیان اینکه ایمن‌سازی کسب‌وکارها نیازمند توجه به شاخص‌های اساسی است، تصریح کرد: اولین نکته آن است که باید به آیتم‌های عدم قطعیت دقت ویژه کرد؛ یعنی تمام مواردی که در کنترل ما نیست و نمی‌توانیم از آنها پیش‌بینی یا تحلیلی داشته باشیم اما بر روند اقتصاد و کسب‌وکار اثرگذارند. به‌عنوان مثال فضای کلان سیاسی و اوضاع اقتصادی برگرفته از آن قابل پیش بینی و برآیند گرفتن نیست اما هرگونه تغییر جهت سیاسی در نظام حاکمیت کشور یا ابرقدرت های جهان مطمئنا سبب تغییر در برنامه‌ریزی های اقتصادی و تاثیر بر فضاهای کسب‌وکاری خواهد شد.

وی به قیمت نفت و اثرات آن بر بخش اعظمی از اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: به هرحال چرخه اصلی اقتصاد ما که سبب ورود ارز به کشور می‌شود اقتصاد نفتی است و چنانچه این حوزه دچار بحران شده و دولت دچار کمبود بودجه شود برخی از حوزه های خدماتی و عمرانی با کاهش فعالیت روبه‌رو بوده و برخی امکانات و خدمات در اختیار مردم با محدودیت مواجه خواهد شد و این خود سبب تاثیرات سلسله وار بر اقتصاد خرد می‌شود.

معاون شهردار مشهد ادامه داد:‌حوزه‌های غیرمستقیم وابسته به نفت نیز شامل این حوزه می‌شوند، ازجمله صادرات کشاورزی که به نوعی محصول نفتی به شمار می‌رود چراکه با سوخت یارانه‌ای آب را از اعماق زمین به سطح کشیده با هزینه فراوان در کشاورزی استفاده شده و نهایتاً محصول کشاورزی صادر می‌شود.

آل‌شیخ گفت:‌ فرآورده‌های آهن و فولاد نیز ازجمله صنایعی است که به صورت غیرمستقیم به نفت و قیمت آن وابسته است. این صنعت نیز می‌تواند صنایع متفاوت و مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد؛ لذا به‌راحتی می‌توان اثبات کرد که اقتصاد ما تا حد بسیاری به نفت وابسته بوده و در حال حاضر قیمت نفت قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود:‌ تنش‌های نظامی در فضای سیاسی خاورمیانه و پاندمی کرونا نیز از دیگر موضوعات عدم‌قطعیت تأثیرگذار است؛ هنوز نمی‌توان برآورد کرد که آثار کرونا بر اقتصاد کشور تا چه حد و به چه شکل خواهد بود؛ پیش‌بینی‌های کلان از رکود سنگین بر اقتصاد جهان حکایت می‌کند اما نمی‌توان با قطعیت اثرات این رکود را بر اقتصاد کشور تخمین زد.

استارتاپ‌ها و فریلنسرها از خدمات بیمه تکمیلی فناورانه برخوردار می‌شوندافتتاح پروژه های پیشران «اقتصاد دیجیتال»/ رونمایی از بسته حمایتی 2500 میلیارد ریالی برای حمایت از استارتاپ هالزوم حمایت از استارتاپهای آنلاین در بحران کرونا/ مردم در کنار بسته‌های معیشتی به بسته‌های فرهنگی هم نیاز دارند

سبک زندگی؛ جریان سیال تغییرات

معاون شهردار مشهد گفت:‌ نکته بسیار مهم در طراحی استارتاپ ها موضوع سبک زندگی در روزگار مدرن است. در دنیای کنونی سبک زندگی با سرعت بسیاری در حال تغییر و دگرگونی است. در یک بازه هزارساله تا گذشته نه چندان دور، سبک زندگی جوامع به شکل ثابت و با تغییرات بسیار جزئی ادامه دار بود. نحوه کسب‌وکارها، ابزارهای مفید، نحوه حمل و نقل و مسافرت و تجارت و... بر روال ثابت و مشخصی استوار بود.

آل‌شیخ تصریح کرد:‌ از چند دهه گذشته اما تغییرات چشمگیر در تکنولوژی‌ها سبب تغییرات شدید در سبک‌های زندگی شده است؛ تا چندی پیش جهان گرفتار تحولات عظیم حوزه اینترنت بود و امروز تکنولوژی موبایل این تغییر و تحولات را تسریع بخشیده است و موبایل جزئی ثابت از فرهنگ و عادات زندگی مدرن انسان تلقی می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های موبایل گفت: این وسیله از موضوعی برای در دسترس‌بودن تبدیل به ابزاری شده که فرآیند ارتباط انسان با جهان را میسر می‌سازد؛ حضور موبایل امروز در زندگی روزمره جزئی از عادات و ملزومات شده و تغییرات ناگهانی در شرایط، زمینه نفوذ بیشتر موبایل را در زندگی و کار و کسب‌وکار فراهم می‌کند.

معاون شهردار مشهد با اشاره به نفوذ بیشتر موبایل در حوزه امور کاری و زندگی شخصی در دوران قرنطینه کرونا گفت: ارتباط صوتی و تصویری با مخاطب، انجام امور کاری و حضور غیاب، انجام خریدهای روزمره، بررسی اخبار و شبکه‌های اجتماعی و موارد مختلف دیگر ازجمله اموری است که امروز عموماً توسط موبایل انجام شده و رغبت بیشتری به استفاده از موبایل در این حوزه‌ها دیده می‌شود.

آل‌شیخ گفت: تغییرات بسیار سریع سبب شده که کاربردها و هدف‌گذاری‌های موبایل نیز افزایش یابد؛ در حال حاضر رویکرد غالب تبلیغات، فضای موبایلی را نشانه‌رفته چراکه امکان انتخاب دقیق‌تر مخاطب و هدف‌گذاری بهتر را به دست می‌دهد و به‌راحتی دیده می‌شود که موبایل در بسیاری از امور جایگزین رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون یا رسانه‌های مکتوب شده و کارکرد خود را گسترش داده است.

ضرورت توجه به اصول برنامه‌ریزی

وی اظهار کرد: در جهان کسب‌وکار شرکت‌هایی برنده هستند که از رکود به عنوان توقف و اصطلاحاً فرصتی برای تیزکردن اره استفاده می‌کنند؛ یعنی زمانی‌که چنین فرصتی دست می‌دهد به اصلاح و به‌روزرسانی سازوکارها، ارزیابی نیروها و جذب نیروی جدید، بررسی و به‌روزرسانی فرمت‌های کاری و بررسی چالش‌هایی که در حالت عادی و هنگام گرمی بازار و کسب‌وکار امکان پرداختن به آنها نیست، می‌پردازند.

آل‌شیخ ادامه داد: از دیگر مواردی که درباره ایمن‌سازی می‌توان توصیه کرد بحث سرمایه‌گذاری روی کارکردهایی است که برگشت سرمایه کوتاه مدت دارند، پرهیز از تفکر درازمدت به‌ویژه در دوره فعلی و دقت داشتن روی موضوع نقدینگی به عنوان ابزار پیشرفت می‌تواند به ما کمک کند.

وی گفت:‌ روی‌آوردن به رویکرد تامین مالی بانکی، تشکیل صندوق نقدینگی احتیاطی و دوری از ایده‌های «B to G» که وابسته به حمایت‌ها و خدمات دولتی هستند از توصیه‌های موکد به استارتاپ‌هاست؛ البته اساساً استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها نباید روی حمایت مراکز خدماتی ازجمله پارک ها، مراکز کارآفرینی و... چندان حساب کنند و اگر بر اساس این برنامه‌ها و حمایت‌ها اقدام به فعالیت نمایند کار چندانی از پیش نخواهند برد.

معاون شهردار مشهد اظهار کرد:‌ این‌گونه حمایت‌ها با رفت‌وآمدها و چانه‌زنی‌های فراوان در فضای کار اشتراکی در نهایت چندان مفید نخواهد بود و تامین مالی از کانال‌های مختلف ازجمله دوستان، خانواده، سرمایه‌گذار شخصی و... می‌تواند مفیدتر واقع شود. باید دقت داشت که چانه‌زنی، مجاب‌کردن، تامین مالی از طرق مختلف و تامین حمایت‌های لازم ازجمله موارد بسیار مهم در استارتاپ است که باید به فعالان این حوزه آموزش داده شود.

انتهای پیام/ش

R1018188/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون شهردار مشهد استارتاپ ها کسب وکارها کسب وکار ایمن سازی سبک زندگی بسیار مهم بر اقتصاد هدف گذاری استارت آپ حمایت ها پیش بینی آل شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدکننده با بی‌مهری داخلی و فرش قرمز خارجی روبه‌رو است

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب امسال را هم سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی معتقدند تقویت تولید هنوز در اولویت مدیران دولتی نیست، چراکه باوجود صراحت کلام رهبری و وجود قوانین بالادستی متعدد برای میدان دادن به بخش خصوصی، هنوز ۸۰درصد اقتصاد ایران در دست دولت و خصولتی‌هاست. 

به گفته رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خلأهای عملکردی دولت‌ها در این سال‌ها منجر به فراری دادن بسیاری از فعالان بخش خصوصی از اقتصاد شده است.

محمدرضا سبزعلیپور در گفت‌وگو با قدس تأکید می‌کند: اگر برای جهش اقتصادی و رونق واقعی تولید، جز ورود بخش خصوصی و مردم به عرصه اقتصاد چاره دیگری داشتیم شاید رهبری معظم بر جهش تولید با مشارکت بانک‌ها و دولت تأکید می‌کردند، اما ایشان به درستی دریافته‌اند دولت و بانک‌ها نه تنها تاجر، تولیدکننده و فعال اقتصادی نیستند، بلکه خود موانعی در حوزه اقتصاد و تولید محسوب می‌شوند.

 تولیدکننده «احترام» می‌خواهد
این کارشناس اقتصادی معتقد است دولت‌ها بخش خصوصی را «هووی» خود می‌دانند و نه‌تنها هنوز به این بخش باور و ایمان ندارند، حتی فعالان این بخش را فراری داده‌اند، حال آنکه در اقتصادهای جهان همه بنگاه‌ها، کارخانه‌ها و تشکیلات اقتصادی بزرگ و متوسط، متعلق به بخش غیردولتی و خصوصی است. 

سبزعلیپور اضافه می‌کند: چین به عنوان اقتصاد نخست دنیا با استقبال از بخش خصوصی داخلی و خارجی به این جایگاه رسیده است، اما بسیاری از فعالان اقتصادی بخش غیردولتی ما، به دلیل مانع‌تراشی‌های متعدد و بی‌احترامی‌ها عطای حضور در این حوزه را بر لقایش بخشیده‌اند.

به باور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، فعالان اقتصادی کشور بیش از پول به «احترام» اهمیت می‌دهند اما در بسیاری موارد حتی از سوی کارمندان جز در وزارتخانه‌ها بی‌احترامی می‌بینند و این در شرایطی است که از آن سوی مرزها نشانه‌هایی واضح برای دعوت و سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند و با فرش قرمز پهن شده، استقبال وزیران دیگر کشورها و تسهیلات جذاب روبه‌رو می‌شوند تا سرمایه خود را از کشور خارج کنند.

 بانک‌های بازرگان و پول فروش و دست‌های خالی تولید  
به گفته این کارشناس اقتصادی بخشی از مهم‌ترین خلأهای عملکردی دولت‌ها برای جذب حداکثری بخش خصوصی به اقتصاد و تولید، در حوزه بانکی و فرایند مجوزدهی ریشه دارد.

سبزعلیپور می‌گوید: متأسفانه مسئولان به نام‌گذاری‌های سالانه از سوی رهبری معظم نگاهی محدود به روزهای ابتدایی سال و صرفاً شعاری دارند حال آنکه باید این نام‌گذاری‌ها به دستورالعمل، هدف، نقشه راه و بستری برای حرکت دستگاه‌ها تبدیل شود و بر این اساس بانک‌ها باید از تفکر بازرگانی و پول‌فروشی خارج و به تفکر تولیدی وارد شوند.

وی ادامه می‌دهد: سال‌هاست بر تقویت تولید تمرکز شده و بانک‌ها همین شعارها را روی سربرگ‌های اداری خود می‌نویسند، اما نه‌تنها تفکر تولیدی ندارند بلکه به دنبال پول قرض دادن به عنوان مسیری راحت‌تر، هستند. از سویی دیگر رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده بانک‌ها حق ندارند هیچ تولیدکننده بدهکاری را تحت فشار قرار دهند، زندانی کنند و اموال و کارخانه‌ها را به عنوان طلب، تصاحب کنند، اما باوجود این دستورهای صریح، بانک‌هایی هستند که برخی تولیدکنندگان خوشنام را تحت عنوان بدهکار بانکی زندانی کرده و اموال و کارخانه‌هایشان را گرفته‌اند و طی همین مدت همان بنگاه مدرن و تراز اول در سطح بین‌الملل را به یک ویرانه تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش با سودهای معقول، باوجود شعارهای سال اضافه می‌کند: البته در این خصوص که بانک‌ها با تولید برخورد مهرآمیز ندارند و به این حوزه تسهیلات با نرخ پایین نمی‌دهند، باید حق را به بانک‌ها داد، چراکه بانک مؤسسه خیریه نیست بلکه به نوعی بنگاه اقتصادی است. بانک براساس مصوبه شورای پول و اعتبار درصد مشخصی به سپرده‌های مردم سود می‌دهد و باید به عنوان وکیل پول مردم، با این پول‌ها فعالیت کند تا در پایان ماه بتواند سود را رأس موعد مقرر بپردازد و هزینه‌های خود را پوشش دهد و اندک سودی هم ببرد پس وقتی قرار است به فعال اقتصادی تسهیلات ارزان‌تر بدهیم، دولت باید به بانک‌ها اعتباراتی بدون سود بدهد تا از همین محل به تولیدکننده تسهیلات با نرخ اندک پرداخت شود. 

هنوز بندهای مجوز، تولید را می‌آزارد
سبزعلیپور همچنین به وجود بندهای سفت و سخت و مجوزهای دست‌وپاگیر در مسیر تولید و تولیدکننده اشاره می‌کند و می‌گوید: من از ابتدای دولت سیزدهم همواره همراه و در کنار دولتمردان بودم و از برنامه‌های دولت دفاع می‌کردم و برخلاف میل باطنی پس از گذشت بیش از نیمی از عمر کابینه، در بررسی عملکرد دولتمردان می‌گویم متأسفانه بسیاری از موارد اعلامی در عمل به راحتی و به آسانی انجام نمی‌شود و مجوزها هنوز به سختی صادر می‌شود و به عینه دیده‌ام برخی هنوز به صورت دستی مجوز می‌دهند و اگر متقاضی آشنا داشته باشد در چند ساعت و بدون ورود به سیستم می‌تواند مجوز بگیرد. 

این اقتصاددان اضافه می‌کند: واقعیت این است افرادی که با ضابطه وارد می‌شوند امکان ورود آسان به همان درگاهی که دولت ایجاد کرده ندارند. متقاضی برای گرفتن پروانه کسب، باید مراحل و امتحان‌هایی را بگذراند که هیچ ربطی به کسب‌وکار و حوزه تخصصی ندارند و گویی با این مانع‌تراشی‌ها اصلاً نمی‌خواهند مجوز بدهند.

آمارسازی و بی‌مهری به تولید، فرار سرمایه را در پی دارد
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در این زمینه آمارسازی‌هایی صورت می‌گیرد و همین آمارهای بدون تأثیر محسوس روی زندگی مردم و فضای کسب‌وکار را در اختیار مدیران ارشد هم قرار می‌دهند تا بدون صحت‌سنجی به مردم و شخص رهبری معظم اعلام کنند. وی تأکید می‌کند: ما هر دولتی را در زمان خودش نقد کرده‌ایم و می‌کنیم، ازاین‌رو چنین آمارسازی‌هایی به هیچ وجه پسندیده نیست.

سبزعلیپور با بیان اینکه هنوز هم درِ اتاق مسئولان به روی مردم، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بسته است، می‌گوید: تولیدکننده قرار است برای چندین هزار نفر شغل ایجاد کند و علاوه بر تأمین معاش نیروی کار، آسیب‌های اجتماعی را هم کاهش دهد. 

به باور وی، با ترویج آمارهای مبهم و بی‌مهری به بخش خصوصی بیش از پیش شاهد خواهیم بود تولیدکنندگان پولشان را صرف سرمایه‌گذاری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا دیگر کشورها می‌کنند حال آنکه برای جهش تولید باید درِ اتاق مسئولان به روی مردم و تولیدکنندگان باز باشد و حرمت تولیدکننده حفظ شود چون دولتمردان، خدمتگزار مردم هستند.

فرزانه غلامی

دیگر خبرها

  • «ایران جوان بمان» با معرفی ایده «عطاری‌ها و سقط جنین»
  • مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟
  • برگزاری ایده‌بازار حوزه ژنتیک در دانشگاه شهید بهشتی/مهلت ارسال ایده‌ها
  • حمایت یک میلیاردی از کسب‌وکارهای دارای سطح بلوغ فناوری ۳ یا بالاتر
  • سپاه از ایده‌های جهش تولید و نقش مشارکت مردم حمایت می‌کند
  • گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای رشد اقتصادی
  • تعریف ۵۳ پروژه در حوزه صمت خراسان رضوی با اعتبار ۱۰۰ همت
  • افشاگران OpenAI از این استارتاپ اخراج شدند
  • مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  • تولیدکننده با بی‌مهری داخلی و فرش قرمز خارجی روبه‌رو است