Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان بوشهر و آذربایجان غربی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد، اما در فروردین سال ۴۲ قضیه مدرسه فیضیه و کشته شدن طلاب نخستین اوج نهضت اسلامی بود، دومین اوج نهضت سال ۴۲ مربوط به ۱۵ خرداد بود و مردم به خاطر دارند که ۱۳ خرداد سال ۴۲ روز عاشورا بود و امام (ره) سخنرانی مهم خود را در مدرسه فیضیه ایراد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فردای آن روز یعنی ۱۴ خرداد، امام در منزل خود سخنرانی مهم دیگری ایراد کردند و شب ۱۵ خرداد دستگیر و به تهران و زندان منتقل شدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صبح روز ۱۵ خرداد بود که مردم در قم، تهران و دیگر شهرها مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر نهضت اسلامی برخلاف مقررات دستگیر شده اند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان طولانی تدارک ببیند، ولی مردم از صبح روز ۱۵ خرداد به صحنه آمدند و به سمت منزل امام حرکت کردند.

* من هم به اتفاق مردم و مرحوم حاج آقا مصطفی مقابل منزل ایشان رفتیم و بعد به سمت صحن حضرت معصومه (س) آمدیم صحن مملو از جمعیت بود تا لحظه‌ای که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و احساسات و موج بزرگی توسط این بانوان شیرزن که مربوط به منطقه جنوبی قم بودند ایجاد شد.

* سپس مردم از صحن خارج شدند و به سمت خیابان تهران رفتند و با نیروهای مسلح مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و عده‌ای از مردان و زنان در قم کشته شدند و همزمان مردم زیادی در تهران حوالی بازار چهار راه سیروس که مرکز تجمعات بود کشته شدند در ورامین، پیشوا، باقرشهر و در سراسر ایران هم مغازه‌ها بسته شد.

* مردم در بسیاری از شهرها به خیابان آمدند و عده زیادی دستگیر شدند از این رو حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود، کسی از حکومت فکر نمی‌کرد بخاطر دستگیری امام این چنین حرکتی در سراسر ایران بوجود بیاید و مردم ایثار و فداکاری کنند.

* آن روز شهید ادیب طالقانی همراه من بودند که شهید شد البته طلاب دیگری هم شهید شدند، اما یکی از آن‌ها او بود که همراه بسیاری از مردم ایران به شهادت رسید.

* امسال سال «جهش تولید»، است، البته به دلیل کرونا ما با مشکلاتی مواجه شده ایم در همین راستا همه مهدکودک‌ها و سالن‌های اجتماعات باز نشده است و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز فعال نیستند.

* ما هم با مشکلات فراوانی در بخش اقتصاد مواجه هستیم اما مردم به خوبی ما را یاری کردند و دست همدیگر را در این روزهای سخت گرفتند.

*{ با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار مهم برای ما به ویژه در شرایط کرونا موضوع آب و برق است}: در شرایط کنونی اگر برق یک شهرستان قطع شود، بیمارستان دچار مشکل می‌شود و عزیزانی که در بیمارستان بستری هستند با شرایط سخت امسال مشکل خواهند داشت یا مردمی که در خانه خود را ایزوله کرده اند و یا در حال زندگی هستند نیازمند به برق هستند. همچنین دلیل دستورالعمل های بهداشتی ارائه شده از سوی دولت که مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی شست و شو دهند.  بنابراین امسال این شرایط خاصی در زمینه آب و برق داریم و نباید اجازه دهیم برق قطع شود. مردم در مصرف برق و آب صرفه‌جویی کنند. کولر آبی را دور کُند بگذراند و کولر گازی را روی ۲۴ درجه تنظیم بکنند تا به خوبی از تابستان امسال عبور بکنیم.

*{ با اشاره به بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو}: ۹ سد تا پایان سال افتتاح می‌شود.

* من خوشحالم افتتاح های خوشحال کننده برای همه مردم داریم. تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد این دلگرم کننده است. امروز هم واحد نیروگاهی با توان  ۱۶۰ مگاوات در عسلویه بوشهر افتتاح شد که  ۲۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است 

* افتتاح‌ها پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل جنایتکار است که در طول تاریخ علیه ملت ما و نشاط مردم ما تلاش می‌کنند،  در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشورمی‌شود.  

*ماجرای «جورج فلوید» به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌ها با هم را می‌رساند و نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیاء ‌و پیامبر عظم‌الشأن اسلام بوده بسیار فاصله داریم.

* با همه مردم امریکا که به خاطر قتل وحشیانه سیاهپوست امریکایی بدست پلیس امریکا، در خیابان‌ها هستند اظهار همدردی می‌کنیم.

* انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند، شرم‌آور است رئیس جمهوری که می‌خواهد علیه ملتش اقدام کند دست به کتاب آسمانی می‌برد و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است؛ کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما هم به انجیل و عیسی مسیح احترام می‌گذاریم.

ادامه دارد.

27215

کد خبر 1395632

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی 15 خرداد ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ ۱۵ خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟

همشهری آنلاین: قرار بود مهد آزادی باشد و بنیانگذاران اولیه آن گفته بودند ما آمریکایی را می خواهیم که مانند شهر روی تپه الگوی جهان باشد. حتی برخی اندیشمندان کلاسیک و قرن نوزدهمی در عالم سیاست، آمریکا را «چشمه امید» برای جهان معرفی می کردند، اما اکنون دو قرن بعد، آمریکا نه تنها چشمه امید جهان نیست، بلکه حتی شهروندان آمریکایی ها بویژه نسل جوان از عملکرد کشورشان ناامید هستند. این ناامیدی را بویژه در اعتراضاتی می توان دید که از هفت ماه گذشته تا کنون در شهرهای مختلف آمریکا علیه نسل کشی در غزه ادامه دارد. اعتراضات علیه جنگ غزه البته فقط محدود به خیابان‌ها نیست، بلکه بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی طی چند ماه گذشته صحنه حضور اعتراضی و گسترده دانشجویانی بوده است که در جستجوی عدالت، بمباران غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت واشنگتن از جنگ را محکوم می‌کنند. اعتراضات دانشگاهی در آمریکا برای حمایت از فلسطین اکنون وارد فصل جدیدی شده و و به نظر می‌رسد گسترش این اعتراضات به دانشگاه‌های مختلف ترس بر تن حاکمان سنتی آمریکایی انداخته است.

اعتراضات دانشگاهی در آمریکا از کجا شروع شد؟

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه پس از عملیات ۷ اکتبر حماس (در نیمه مهرماه سال گذشته) با بمباران شدید غزه شروع شد، اما خیلی زود بمباران غزه در همان مهرماه سال واکنش برخی دانشگاه‌ها در آمریکا را برانگیخت.

نخستین اعتراضات در ۱۲مین روز بمباران غزه: در دوازدهمین روز از جنگ غزه به دنبال انتشار نامه‌ای با حمایت ۳۳ گروه دانشجویی دانشگاه هاروارد که تل‌آویو را مسئول حمله حماس می‌دانستند، جرقه اعتراضات دانشگاهی حمایت از فلسطین در آمریکا زده شد.

شکل گیری کمیته های دانشجویی حمایت از فلسطین: نخستین اعتراضات ضدجنگ در آمریکا و دانشگاه هارواد توسط دو کمیته دانشجویی و خودجوش «همبستگی هاروارد با فلسطین» و گروه «دانشجویان فارغ التحصیل هاروارد برای فلسطین» ساماندهی شد. این دو کمیته راهپیمایی از محوطه اصلی هاروارد را شروع کردند.

گسترش اعتراضات دانشگاهی: در ۲۳مین روز جنگ غزه اعتراضات و تظاهرات ضدجنگ به سایر دانشگاه‌های آمریکایی کشیده شد و نام حداقل ۹ دانشگاه شامل دانشگاه جورج واشنگتن، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه براون، دانشگاه دارتموث، دانشگاه کرنل، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه ییل که در مجموع دانشگاه های «آیوی لیگ» نامیده می‌شود، در میان دانشگاه‌های ضدجنگ غزه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا واکنش ایران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

فاز دوم اعتراضات ضدجنگ در دانشگاه‌های آمریکا

اعتراضات علیه جنگ غزه در همه هفت ماه گذشته همزمان با جنگ در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داشته است، اما از دو هفته گذشته فاز دوم اعتراضات دانشگاهی حمایت از فلسطین آغاز شده است.

بازداشت دانشجویان معترض: دور جدید اعتراضات از هفته گذشته در دو دانشگاه کلمبیا و ییل آغاز شد، اما دخالت پلیس و بازداشت بیش از ۱۳۰ نفر از دانشجویان ازجمله دختر «ایلهان عمر»، نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا و اخراج برخی از آن‌ها باعث گسترش بیشتر اعتراضات دانشگاهی شد.

تحصن در دور جدید اعتراضات: مشخصه بارز دور جدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا برپایی چادر در محوطه دانشگاه‌ها و تحصن‌های شبانه روزی دانشجویان است. در دانشگاه نیویورک حداقل ۳۰ دانشجوی تحصن کننده بازداشت شدند.

ورود ۱۲ دانشگاه جدید به اعتراضات: علاوه بر دانشگاه کملبیا، هاروارد و ییل، دور جدید اعتراضات به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مینیسوتا، دانشگاه استنفورد، دانشگاه نیویورک، کالج ویتمن، دانشگاه تافتس، دانشگاه ام آی تی، کالج امرسون، دانشگاه نیواسکول، دانشگاه میشیگان، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشگاه وندربیلت، دانشگاه کارولینای شمالی کشیده شد.

بازجویی و اخراج رؤسای سه دانشگاه آمریکا: همزمان با دور جدید اعتراضات دانشگاهی، «کلودین گی»، رئیس دانشگاه هاروارد، «لیز ماگیل»، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و «سالی کورنبلوت»، رئیس دانشگاه آم‌آی‌تی به جلسه استماع کنگره احضار و سرانجام لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تحت فشارهای سیاسی لابی اسرائیل مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد.

اخراج عضو هیئت علمی: «جوهانه»، استاد دانشگاه کلمبیا به خاطر دفاع از فلسطین از این دانشگاه اخراج شد. وی رئیس دانشگاه کلمبیا را مسئول تجاوزات پلیس نیویورک علیه دانشجویان مدافع فلسطین دانسته بود.

اعتراضات فراقومیتی و فرامذهبی: دور جدید اعتراضات ضدجنگ در دانشگاه‌های آمریکا فراقومیتی است و بخشی از معترضان شامل یهودیان حامی فلسطین هستند.«سیمون زیمرمن»، بازیگر زن یهودی تبار با حضور در میان معترضان ضد جنگ در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که جناح یهودی جنبش همبستگی با فلسطین در حال گسترش است.

ترس سیاستمداران پیر از نسل جوان

فارغ از گرایش سیاسی دموکرات و جمهوری خواه، به نظر می‌رسد بسیاری از سیاستمداران سنتی حاکم در آمریکا نگران اقدامات نسل جدید آمریکا و دانشجویان دانشگاه‌ها نسبت به حمایت از فلسطین هستند.

بهانه سیاستمداران آمریکایی برای مقابله با معترضان: در حالی که در دانشگاه‌های معترض هیچ فراخوانی برای نسل‌کشی یهودیان داده نشده است، اما مجلس نمایندگان آمریکا دعوت به تظاهرات در اعتراض به نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی علیه یهودیان» قلمداد کرده و بدنبال مقابله با معترضان است.

اتهام زنی به بهانه یهودی ستیزی: «مک کانل»، رهبر اقلیت سنای آمریکا و «جان تون» معاون وی، در نامه ای خطاب به مریک گارلند دادستان و میگل کاردونا (Miguel Cardona) وزیر آموزش آمریکا مدعی شدند معترضان «یهودستیز» و «حامی تروریسم» هستند.

درخواست ترامپ برای سرکوب معترضان: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با درخواست مقابله با دانشجویان حامی فلسطین گفته است که اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها مثل دانشگاه کلمبیا، نیویورک و بقیه داره رخ میدهد، واقعا مایه شرمساری هست.

درخواست اعزام نیروی سرکوب: ۳۵ سناتور ارشد جمهوریخواه نیز از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا نیروهای پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) را برای سرکوب تظاهرات ها در حمایت از فلسطین به دانشگاه‌ها اعزام کند.

اسپری فلفل در دانشگاه نیویورک: در مرکز شهر منتهن نیویورک، پلیس آمریکا با معترضان در دانشگاه نیویورک درگیر شد و ماموران برای متفرق کردن جمعیت از اسپری فلفل استفاده کردند.

اطلاعیه اف.بی.آی: «کریستوفر ری»، رئیس اف بی ای در گفتگو با ان بی سی نیوز مدعی شد که اف بی آی با دانشگاه ها همکاری می کند تا مسئولان آنها را از تهدیدهای به اصطلاح یهودستیزانه و خشونت های احتمالی در موج اعتراض ها علیه جنگ غزه آگاه کند و این اعتراضات مقابله نماید.

اقدام غیرقانونی پلیس آمریکا در دانشگاه: بسام خواجه (Bassam Khawaja)مدرس دانشگاه حقوق کلمبیا و وکیل دانشگده حقوق بشر آمریکا گفته است که از ورود فوری ماموران پلیس نیویورک به دانشگاه «شوکه» و «وحشت زده» شده است. وی گفت این اعتراض ها غیرخشونت آمیز بود و گروهی دانشجو در وسط محوطه دانشگاه چادر زده بودند.

چرایی ظهوز نسلِ جوانِ منتقدِ جنایاتِ اسرائیل در آمریکا

خواسته تمامی دانشجویان در اعتراضات دانشجویی اخیر در آمریکا درباره موضوع نژادی، صنفی، قومیتی و یا مذهبی نیست، بلکه مسئله‌ای فراگیر به نام عدالت در جهان باعث اعتراض دانشجویان شده است. در واقع به نظر می رسد که یک موج جدید عدالتخواهی در نسل جوان آمریکا ایجاد شده که حمایت واشنگتن از بمباران غیرنظامیان در غزه را زیر سوال می برد و همین باعث خشم سیاستمداران سنتی شده است.

نسل جوان آمریکا بدنبال تغییر سیاست واشنگتن: «استفن والت»، استاد برجسته ی روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد درباره اعتراضات حامیان فلسطین در آمریکا می گوید: «زمانی که ما کتاب می نوشتیم صحبت از لابی اسرائیل جنجالی بود اما الان این طور نیست. مردم از نفوذ آیپک در لایه های مختلف سیاسی سخن می گویند. تابوی صحبت درباره نفوذ اسرائیل در آمریکا شکسته شده است، چون اکنون رسانه های بیشتری وجود دارد. یک تغییر نسلی رخ داده و افراد جوان تر نگاه و تجربه متفاوتی از اسرائیل دارند. نگاه نسل سنتی و قدیمی تر مربوط به اسرائیل ۱۹۴۰ یا ۱۹۵۰ بود که آن‌ها را مهاجران برای تاسیس یک کشور می دید، اما نسل جدید آمریکایی اسرائیل را کشوری می بیند که اشغالگری می کند، بر غیرنظامیان ظلم می کند و یک منطقه ۲میلیونی را بمباران و با خاک یکسان می کند. نسل جدید آمریکا، اسرائیل را یک موجودیت اشغالگر و ظالم می بیند و خواستار پایان حمایت واشنگتن از این ظلم است و سیاستمداران به ناچار برای داشتن پایگاه رای نسل جدید، ناگزیر هستند که حرف نسل جدید را بشنود و سیاست خود درباره اسرائیل و فلسطین را تغییر دهد.

کد خبر 847056 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اسرائیل اف‌بی‌آی حزب دموکرات آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین دونالد ترامپ

دیگر خبرها

  • واکنش نتانیاهو به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)
  • آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • برقراری پرواز‌های حج از خرداد امسال به مقصد عربستان
  • (ویدئو) اعتراضات ضد جنگ دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت