Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده‌بانان نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند و نقش اثرگذار آن‌ها در دفاع از میهن بر کسی پوشیده نیست، اما کمتر از آن‌ها یاد شده و خاطرات ارزشمندشان مطرح نشده است. ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، دیده بان‌ها سهم مهمی در هشت سال دفاع مقدس داشتند و زاویه دید آن‌ها با آنچه دیگران در جنگ می‌دیدند؛ تفاوت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید حسام، رزمنده همدانی از دیده بانان دوران جنگ است که تسلط ویژه‌ای بر برخی از مناطق جنگی داشته است.

این سپاهی جوان بارها بر اثر گلوله یا افتادن از برجک دیده‌بانی مجروح می‌شود، اما همچنان با جدیت به راه خود ادامه می‌دهد. یکی از ابتکارهای این کتاب وجود بخش تصویری در پایان هر فصل است که نشان از گنجینه غنی عکس‌های این رزمنده دارد. عکس‌های استفاده شده در پایان هر فصل با آدم‌ها و مسائل مطرح شده در همان فصل مرتبط است و خواننده را بیشتر به فضای کتاب می‌برد. طرح روی جلد کتاب خون نامه مشهوری را نشان می‌دهد که دیده‌بان‌های سپاه در زمان جنگ و قبل از یکی از عملیات‌های والفجر امضا کرده‌اند و نام حمید حسام نیز در آن میان به چشم می‌خورد.

«سهم من از چشمان او» خاطرات حمید حسام است که به کوشش مصطفی رحیمی تدوین شده است. این کتاب به وسیله انتشارات سوره مهر در 541 صفحه چاپ و منتشر شده است.

«نگاه شیشه‌ای»؛ روزهای انقلاب و حماسه از قاب دوربین یک تصویربردار «یک آسمان صبح»؛ زندگی و خاطرات رهبر گروه ابوذر؛ شهیدی که هم سلولی رهبر معظم انقلاب بود «سه تکه ابر، سه برادر»؛ خاطرات برگزیده سال‌های حماسه در همدان؛ 82 ماجرا به روایت 82 خاطره

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «هرچه جلوتر می رفتیم؛ فضا ساکت تر و مرموزتر می شد. حالا دیگر صدای کلنگی را هم که چند لحظه پیش از سمت خودمان می آمد؛ نمی شنیدیم. گه گاه باد ملایمی می وزید و برگ درخت ها را به رقص در می آورد و یا صدای پرواز پرنده ای که درسا از روی سرمان می گذشت. من و حمید قرار گذاشته بودیم که زیاد با هم حرف نزنیم و شش دانگ حواسمان به اطراف باشد.

هرچه چهل پنجاه متری که جلو می رفتیم؛ سرجا می ایستادیم و من دور و برمان را با دوربین نگاه می کردم تا در کمین عراغقی ها غافلگیر نشویم. هر از چندی با قطب نما مسیر حرکتمان را تصحیح می کردم تا در لابلای بلوط ها راهمان را گم نکنیم.

ساعت سه بعد از ظهر بود که چند خانه خشتی و گلین پیش رویمان قرارگرفت. ما به میرآوه رسیده بودیم. به محض دیدن روستا، روی زمین نشستیم. اطراف را نگاه کردم. از عراقی ها خبری نبود. به حمید گفتم که هادی فضلی می گفت: روستا خالی از سکنه است. جلوتر می رویم اگر سر و صدایی شنیدیم؛ برمی گردیم...».

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مرحله‌ دوم کنگره‌ شهدای استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سردار کریمی، در نشست شورای اداری استان گفت: حوزه فرهنگ و در رأس پرداختن به فرهنگ جهاد و شهادت از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است. 

او با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب از دفاع مقدس به عنوان یک گنج نام می‌برند که باید از آن بهره‌برداری شود، گفت: در رأسِ اقدامات کنگره‌ ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی و نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس بود که مقدمات آن از سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۸ برگزار شد.

کریمی افزود: بیش از ۲۰ اجلاسیه‌ کنگره برگزار شده و اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف از جمله تدوین دانشنامه‌ دفاع مقدس به برکت کنگره‌ شهدای استان رقم خورده است.

فرمانده سپاه روح‌الله با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر استمرار کار تأکید دارند، گفت: امسال یا ابتدای سال آینده مرحله دوم کنگره را برگزار خواهیم کرد و همه‌ی دستگاه‌ها در این مهم نقش دارند.

سردار کریمی افزود: استان مرکزی در پشتیبانی جنگ نقش بی‌بدیلی ایفا کرد و بیش از ۱۲۰ طرح مهندسی در این استان سرنوشت برخی عملیات‌ها را رقم زد.

او ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار رزمنده از استان مرکزی در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند و هفت هزار و ۲۰۰ شهید، حدود ۱۶ هزار جانباز و ۷۰۰ آزاده از افتخارات این استان هستند.

???? فرمانده سپاه روح‌الله افزود: امسال هم‌زمان با سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر گردهمایی ۲۰ هزار نفره پیشکسوتان جبهه و جنگ در اراک برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • دیدار با جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در تکاب
  • فصل آخر زندگی حمیدرضا صدر
  • قزوین میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • شهر مقدس قم میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • بیش از ۵۰ هزار نفر زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام بازدید کردند
  • توضیحات ظریف درباره کتاب خاطرات دوران وزارت خارجه: نامش را از حافظ گرفتم
  • برگزاری مرحله‌ دوم کنگره‌ شهدای استان مرکزی
  • کاخ سفید: نشانه‌ای از حمله اسرائیل به رفح در روزهای آینده دیده نمی شود