Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:01:20 GMT

هرمزگان درقرق کرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۳۸۸۱

هرمزگان درقرق کرونا

در موج اول و دوم یاتوجه به اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شد، مکان‌ها ومعابر به صورت منظم ضدعفونی وگندزایی می‌شد، بسیاری از مشاغل، بازارها، مکان‌های مذهبی وغیره تعطیل شد و مردم هم به قرنطینه خانگی وهشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان جواب مثبت دادند و فاصله‌ها وپروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و به سفرها نه گفتند، وضعیت هرمزگان تقریبا حالت عادی و سفید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به محض اعلام دوباره شرایط به حالت اولیه، از طرفی بسیاری از کسب وکارها بازگشایی شد و از سویی دیگر نیز شهروندان که از وضعیت قرنطینه خسته شده بودند، با بی توجهی به هشدارهای ستاد مبارزه با کرونا وپروتکل‌های بهداشتی به بیرون زدند و اکنون شیوع گسترده این بیماری دامن خیلی‌ها را گرفته است.
ویروس ناشناخته کرونا تقریبا درهرمزگان همه گیرشده، شهرها، بخش‌ها و حتی روستاها مختلف استان را آلوده کرده و با وجود همه تلاش‌های کادر بهداشت و درمان امکان بازگشت را به روال سابق از مردم گرفته و این استان را از وضعیت سفید به هشدار و سپس قرمز درآورده است.
از آن‌جایی که رفت وآمد مردم در بیشتر مراکز خرید وخدماتی به حالت عادی درآمده، خبری از رعایت فاصله‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، سفرها افزایش یافته و جشن‌های عروسی، مراسم‌های ترحیم، تجمع‌ها، مهمانی‌ها وشب نشینی‌ها رونق گرفته است؛ با این وضعیت دیگر ویروس کرونا هم قصد رفتن ندارد.
سرعت انتشار این ویروس درهرمزگان درموج سوم به قدری بالا رفته که مسوولان را به شدت نگران کرده و به عقیده مسوولان بهداشتی بیشتر افراد با وجود اینکه بیماری آنان قطعی شده اما نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند.
درچند روز اخیر علاوه بر میزان افزایش ابتلا به کووید ۱۹، مرگ ومیرهای ناشی از این بیماری نیز درهرمزگان روند صعودی داشته وحتی جان یکی از کادرهای پزشکی استان به‌عنوان نخستین شهید سلامت را گرفت.
باید مردم ومسوولان بار دیگر به خودآیند و این ویروس خطرناک را تمام شده تلقی نکنند بلکه برای شکست آن لازم است همگی از استاندار، فرماندار، بخشدار، شهردار و دهیار گرفته تا اصناف، بسیج، مردم و دیگر متولیان امر به پاخیزند.
مردم باید همچون قبل و شاید بیشتر، نسبت به این بیماری ناشناخته حساس باشند و درصورت نداشتن کار غیرضروری، با ماندن درخانه و رعایت موارد بهداشتی بار دیگر با مسوولان ستاد مبارزه با کرونا همکاری کنند و نسبت به همنوع خود احساس مسوولیت داشته باشند. گندزدایی وضدعفونی معابر ومکان‌های عمومی نیز بار دیگر رونق گیرد و مراسم‌های عروسی و عزا و تجمع‌ها تعطیل شود.

وضعیت قرمز شهرهای هرمزگان یکی پس از دیگری

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان باتوجه به روند افزایشی ناگهانی بیماری کووید ۱۹ در چند روز اخیر در استان، گفت: درحال حاضر وضعیت شهرهای بندرعباس، میناب، قشم و رودان به حالت قرمز درآمده و قرمز بودن وضعیت شهرهای حاجی آباد و خمیر نیز به وزارت بهداشت اعلام شده است.
دکتر حسین فرشیدی در مصاحبه ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه استان افزود: تنها شهرستان سبز هرمزگان و یا کشور در حوزه کرونا، جزیره بوموسی است اما از طرفی شهرستان بندرعباس با ۷۳ درصد مبتلا، بالاترین تعداد مبتلایان در شهرستان بندرعباس را به خود اختصاص داده است.
وی بیان داشت: در شهرستان بندر خمیر با یک جهش و افزایش موارد مثبت مواجه شدیم و در جزیره کیش نیز یک هفته ای بود مورد مثبت نداشتیم که با بازگشایی پروازها و هتل ها، موارد مثبت در حال افزایش بوده که  این زنگ خطر است و باید مراقبت کنیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان همچون استان‌های خوزستان، سیستان وبلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در مسیر افزایش مبتلایان به کرونا است.
فرشیدی افزود: در ۲ هفته اخیر جهش قابل‌توجهی در آمار مبتلایان کرونا در هرمزگان ایجاد ش؛ البته از قبل هم اعلام شد که در خردادماه به پیک کرونا در استان می‌رسیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماران علامت‌دار و مثبت در هرمزگان رو به افزایش است از هفته گذشته سیاست را بز مبنای تست بیشتر قرنطینه بیشتر گذاشتیم. 
وی اضافه کرد: با فعال شدن طرح «هر خانه یک مرکز سلامت» و اتصال خانه‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی سعی می‌شود سطح سلامت عمومی جامعه ارتقا یابد.
وی بیان داشت: با شیوع گسترده این ویروس درهرمزگان و بحرانی شدن وضعیت استان، برگزاری هرگونه تجمع، جشن عروسی و مراسم ترحیم درحال حاضر ممنوع است و با برگزارکنندگان برخورد خواهدشد.

زدن ماسک در هرمزگان اجباری شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد: باتوجه به روند افزایشی ویروس کرونا دراستان وهمه گیرشدن این بیماری، زدن ماسک در ادارات و مکان‌های شلوغ و بسته اجباری شد.
فرشیدی یادآورشد: در ۱۰ روز اخیر آمار استفاده از ماسک بویژه در ادارات که الزام به این کار شده‍‌ اند، بالا رفته که بایستی در مراکز خرید وخدماتی، بازارها و ناوگان حمل ونقل عمومی نیز این کار به جد صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری در انتقال کرونا ماسک است، عنوان کرد: هر رفت‌وآمدی از منزل به بیرون امکان انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.
این مسوول پزشکی با بیان اینکه اجباری در استفاده از دستکش وجود ندارد و الزامی نیست، ادامه داد: سر میز هر رستوران باید محلول یا ژل ضدعفونی‌کننده باشد و تمامی پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود.
وی یادآورشد: بیشترین علامتی که در انتقال کرونا وجود دارد، سرفه کردن است که احتمال انتقال کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه سیاست ما تقویت زیرساخت‌های درمانی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه است، اضافه کرد: حتی ممکن است یک تا دو هتل در سطح استان را برای قرنطینه بیماران کرونایی اختصاص دهیم.
فرشیدی با اشاره به اینکه از امروز تست‌های سرولوژی به‌منظور تشخیص و اندازه‌گیری میزان آنتی‌بادی‌ها در استان هرمزگان با حضور بخش خصوصی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باوجود مشکلات آزمایشگاه کیش تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود و نمونه‌های آزمایشگاهی مرکز تحقیقات هم ظرف روزهای آینده  تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال آغاز راه‌اندازی آزمایشگاه و تامین تجهیزات در میناب هستیم، اضافه کرد: کیش را به‌عنوان مرکز آزمایشگاه غرب، میناب شرق و بندرعباس مرکز استان در نظر گرفته‌ایم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه  برگزاری آزمون‌های حضوری در مدارس برعهده ما نیست، افزود: برای آموزش‌وپرورش نیز دستورالعمل‌های ارائه‌شده و باید آزمون‌ها طبق پروتکل‌ها برگزار شود وتمامی دانش آموزان در آزمون‌ها از ماسک استفاده کنند.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به مردم

رییس دانشگاه علوم پزشکی نسبت به رفت و آمد  شهروندان از شهر به روستا و از روستا به شهر که موجب شیوع بیماری کرونا و افزایش مرگ ومیر بیشتر می‌شود، هشدار داد.
فرشیدی گفت: فرمانداری‌ها نیز موظف شدند اجازه برگزاری هیچ مراسمی را به شهروندان ندهند وبه ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز اعلام کردیم.
وی یادآورشد: در بندرعباس محدودیت هایی از جمله تعطیلی اماکن پر تردد و بازارها ایجاد خواهد شد و تمام کارمندان وفروشندگان کالا ، رانندگان ومشتری ها باید از ماسک استفاده کنند.

سرعت چندین برابری انتشار ویروس کرونا در هرمزگان 

معاون بهداشت ودرمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: در ماه گذشته به طور میانگین ۱۰ درصد افرادی که نمونه کرونا انجام می‌شد، مثبت بود اما اکنون این درصد به بالای ۳۲ تا ۳۵ درصد رسیده و نشان می‌دهد که گردش ویروس در جامعه چندین برابر شده است.
دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: هم اکنون بیشترین آمار ابتلا به کووید ۱۹ درهرمزگان مربوط به بندرعباس و کمترین مربوط به سیریک است و بوموسی نیز وضعیت سبز در استان و کشور دارد.
وی بیان داشت: افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش تعداد بیماران بدحال در هرمزگان، نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ بیشتر از قبل در کمین سلامت‌ ماست؛ بیماری ناشناخته ای که هنوز درمان و واکسنی هم برای مقابله با آن  تهیه نشده است.
حسین پور یادآورشد: براساس تحقیق‌های صورت گرفته از هر ۱۱۰ نفر هرمزگانی، یک نفر به ویروس کرونا آلوده استٰ که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها بدون علائم بوده و این یک زنگ خطر جدی است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: 
 در این شرایط رعایت نکردن بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی در هرمزگان نگران کننده است؛ فاصله گذاری اجتماعی در برخی اصناف فراموش شده است.
وی گفت: همه باید خود را فرض بر مبتلا به ویروس کرونا بدانیم و با این احتمال، از حضور در اماکن عمومی و مکان‌های شلوغ اجتناب و الزام‌ها و توصیه‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم.
حسین پور بیان داشت: باتوجه به روند صعودی کووید ۱۹ در هرمزگان، مراقبت‌های بهداشتی باید تشدید شود.
وی تصریح کرد: دوره نهفتگی بیماری ۲ هفته است که اگر درطول این مدت انتقالی صورت نگیرد، ویروس از بین می‌رود و از همین رو مساله قرنطینه به منظور پیشگیری از انتقال ویروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: بی‌توجهی به طرح فاصله گذاری اجتماعی و هشدارهای بهداشتی تنها به گسترش شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
وی تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، شست وشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.
حسین پور گفت: کادر درمانی و پزشکان استان از زمان شیوع ویروس، مسوولانه به درمان بیماران مشغول هستند و در روزهای گذشته یکی از پرستاران هرمزگان را به دلیل این بیماری از دست دادیم و از مردم می‌خواهیم ما را برای حفظ سلامتی خود و مدافعان سلامت همراهی کنند و نسبت به رعایت الزام‌های بهداشتی حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند.

هشدار فرمانداران به مردم، کووید ۱۹ در کمین است

برخی از فرمانداران استان هرمزگان نیز از روند افزایشی ویروس کرونا و اوج گیری بیماری کووید ۱۹ در شهرها و حتی روستاهای استان نگران هستند و برای مقابله با این بیماری مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در رفت وآمدها هشدار دادند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب ضمن ابراز نگرانی از روند افزایش بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان از شهروندان خواست تا برای شکست بیماری کرونا در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
محمد احمدی اظهارداشت: متاسفانه ظرفیت بخش کرونای بیمارستان میناب تکمیل شده و باید خانواده‌ها مواظب سلامتی خود و عزیزانشان باشند.
وی بیان داشت: چنانچه شهروندان پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و شست وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون) و فاصله اجتماعی (حداقل یک ونیم متر ) را رعایت نکنند، در روزهای آینده با شرایط سختی روبرو خواهیم شد.
فرماندار ویژه میناب با اشاره به اینکه مشارکت و همراهی تمامی شهروندان درجلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است، خاطرنشان کرد: کرونا در کمین همه شهروندان است و چنانچه به هشدارها توجه نشود، سلامت همگان به خطر خواهد افتاد.
احمدی گفت: از آنجایی که تعداد بیماران بدون علائم در شهرستان رو به افزایش بوده و امکان شناسایی همه آن‌ها وجود ندارد لذا از شهروندان خواستاریم از شرکت در تجمع‌ها و مراسم‌ها به‌ویژه جشن‌های عروسی خودداری کنند.
وی ادامه داد: درصورت رعایت نکردن شهروندان، هفته‌های سخت و نگران کننده ای پیش رو داریم که امیدواریم  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این امر محقق نشود.
احمدی اضافه کرد:  بازارها و فروشگاه‌ها وضعیت خوبی از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته و چنانچه اصناف و بازاریان به موارد بهداشتی بی توجه باشند، تعطیلی یک ماهه در انتظار آنان خواهد بود.

فرماندار بندرلنگه نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به گسترش شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: باتوجه به روند صعودی این بیماری، از ( دوازدهم خردادماه جاری) همه مردم باید جهت حضور در مراکز پرتردد و تجمعی از ماسک و دستکش استفاده کنند.
علی نیکویی افزود: هرگونه تجمع مردمی و جشن‌های عروسی نیز در بندرلنگه ممنوع است.
وی بیان داشت: باید گشت‌های ویژه نیز به وسیله بسیج و ادارات مسوول جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی در شهرستان انجام شود.
رییس ستاد پیشگیری از کرونا در بندرلنگه همچنین از دستگاه‌های مسوول همچون شهرداری‌ها، بسیج، ستاد اربعین و هلال احمر خواست جهت کنترل ویروس کرونا به طور مجدد به صورت هفتگی فضاهای عمومی را گندزدایی و ضدعفونی کنند.
نیکویی گفت: همچنین اصناف نظارت خود را بر صنوف افزایش دهند و به طور حتم لازم است فروشنده و خریدار از ماسک و دستکش استفاده نمایند.
رییس شورای تامین شهرستان بندرلنگه تاکیدکرد: راهداری و اداره بنادر نیز به فرآیند بارگیری و مسافربری ناوگان باری و مسافری نظارت دقیق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را افزایش دهند و باید کالاهای ورودی از سوی گمرک نیز گند زدایی و ضدعفونی شود.
وی با بیان اینکه بندرلنگه هم اکنون در شرایط قرمز قرار دارد، اظهارداشت: افزایش اخیر ویروس کرونا در این شهرستان ناشی از تجمع غیرضروری مردم و توجه نکردن آنان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌باشد.
نیکویی گفت: هرچه درک جامعه از خطرات این بیماری افزایش پیدا کند، در کاهش شیوع آن نیز اثربخش است.
وی در پایان ابرازداشت: با توکل بر خدا و همکاری همه دستگاه ها و مردم شهرستان،با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانیم این بیماری را در شهرستان بندرلنگه کنترل کنیم.
فرماندار خمیر نیز گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و سلامت مردم، برگزاری هرگونه اجتماع و جشن‌های عروسی در این شهرستان ممنوع شد.
میرهاشم خواستار عصر یکشنبه با توجه به وضعیت قرمز و هشدار در خمیر در زمینه ویروس کرونا و کنترل بیماری، در صورت تخلف، برگزارکنندگان چنین مراسم هایی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
وی بیان داشت: وضعیت شهرستان خمیر از نظر شیوع کرونا همچنان قرمز بوده و اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند در کنترل این بیماری با مشکل مواجه می‌شویم.
رییس شورای تامین خمیر خاطرنشان کرد: باتوجه به ۲ مورد فوتی و ۱۳۲ مبتلا به کرونا در این شهرستان ناچاریم برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت ها را مصوب کنیم و تعدادی از روستاها نیز قرنطینه شوند.
وی تاکیدکرد: در روستاها نیز دهیاران و شوراها مکلف هستند منع برگزاری مراسم عروسی را به برگزارکنندگان اعلام کنند.
خواستار با اشاره به بی توجهی شهروندان به هشدارهای بهداشتی گفت: متاسفانه شاهد ابتلا شدن تعدادی از شهروندان به این ویروس هستیم که دلیل آن بی توجه  مردم به هشدارهای وزارت بهداشت و رفت وآمدهای غیرضروری در بیرون از خانه می‌باشد.
وی از مردم خواست در هفته های پیش رو در خانه بمانند و از رفت وآمد غیرضروری به روستاها و شهرها خودداری کنند، زیرا در صورت بیرون آمدن از خانه و خودمراقبتی نکردن، به طور قطع تدابیر مسوولان هم نتیجه لازم را نخواهدداد.

شدت بازرسی‌ها بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ادارات

معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری هرمزگان نیز گفت: باتوجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان، نظارت و بازرسی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات استان تشدید می‌شود.
نازنین شیبانی تذرجی عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی در راستای پیشگیری از ویروس منحوس کرونا تدابیری را در جهت حفظ سرمایه‌های انسانی بیاندیشند و نسبت به رعایت نکات بهداشتی و کنترل سلامت کارمندان اقدامات لازم را انجام دهند. 
وی اظهارداشت: تیم‌های بازرسی جهت بررسی رعایت کردن موارد بهداشتی در دستگاه های اجرایی به تمامی شهرستان های استان اعزام و وضعیت آن دستگاه بررسی خواهدشد و اگر مبتلایان یک دستگاه اجرایی بالا باشد و پروتکل‌های بهداشتی در آن دستگاه رعایت نشود، مدیر باید پاسخگو باشد.
معاون استاندار هرمزگان گفت: مسوولان تمامی دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند که مواد شوینده و ضدعفونی را به حد نیاز تهیه و در دسترس کارکنان و مجموعه خود قرار دهند.
وی افزود: روابط عمومی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان باید موضوع اطلاع‌رسانی موارد پیشگیرانه از کرونا ویروس را به صورت جدی دنبال کرده و راه‌های پیشگیری و سایر اقدامات الزام‌آور بهداشت فردی و ارتباطات اداری را بین کارکنان اشاعه دهند.
شیبانی اظهار داشت: مدیران با مرخصی هر یک از کارکنان دستگاه‌های اجرایی که علایم بیماری چون تب، آب‌ریزش بینی، سرفه و عطسه و مشکل تنفسی دارند، موافقت کرده و کارکنان مشکوک از حضور در محیط کاری بپرهیزند و تا بهبودی کامل به ادارات مراجعه نکنند.
وی با تاکید بر راه اندازی میز خدمت فعال در ادارات استان خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه‌های اکید  بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری کرونا و به منظور صیانت از سلامت جامعه میز خدمت الکترونیکی راه اندازی و متقاضیان دستگاه های اجرایی باید به صورت غیرحضوری درخواست های خود را ارائه و پیگیری نمایند.

تدابیر استاندار هرمزگان برای مقابله با کووید ۱۸

استاندار هرمزگان نیز گفت: تمامی مردم استان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطرهای ناشی از آن برای سلامتی، تجمع‌ها در همه مناطق استان ممنوع است و از برگزاری هرگونه مجالس عروسی، ختم و مهمانی خودداری کنند تا بیماری کووید ۱۹ انتقال پیدا نکند.
فریدون همتی یادآورشد: در تعطیلات پیش رو در آخر هفته جاری نیز مردم هرمزگان در خانه بمانند و از هر گونه مسافرت به ویژه سفر به روستاها خودداری کنند، چون موارد بسیاری داشته‌ایم که از شهرها به روستاها سفر کرده و موجب آلودگی روستاها به ویروس کرونا شدند.
وی بیان داشت: استفاده از ماسک توسط مردم در همه مکان ها و همه مشاغل و فعالیت‌ها در جلوگیری از انتقال بیماری کرونا بسیار تاثیرگذار است.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: مردم برای خروج از خانه جهت انجام فعالیت‌های ضروری در همه مکان‌ها به طور حتم از ماسک استفاده کنند و در صورتی که کار ضروری ندارند، در خانه بمانند.
همتی ادامه داد: در ورودی پاساژها، مراکز فروش و فروشگاه ها، ماسک توزیع شود تا مردم برای انجام خرید در این مکان‌ها ماسک داشته باشند.
وی گفت: مردم تا جایی که می‌توانند خریدهای خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند و بیشتر در خانه بمانند و فروشگاه ها نیز فروش اینترنتی و تلفنی و ارسال مایحتاج مردم به خانه ها را افزایش دهند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ابرازداشت: 
گروه‌های مردمی تولید ماسک نیز بار دیگر فعالیت‌های خود را در استان افزایش دهند تا استفاده از ماسک در سطح جامعه گسترش یابد.
همتی گفت: شهرداری ها و دهیاری ها مجدد با جدیت و گستردگی بیشتر، ضدعفونی مکان‌های عمومی و محل‌های تردد در سطح شهرها و روستاها را انجام دهند و بسیج و هلال احمر نیز در این راستا همکاری لازم را داشته باشند. 
وی ادامه داد: ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همه تدابیر لازم را پیگیری و اجرا می کند اما مردم باید همکاری لازم را در این خصوص داشته و احساس نکنند که بیماری کرونا تمام شده است.
استاندار هرمزگان تا کیدکرد: اگر همه افراد فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول و دستورالعمل های بهداشتی را در ارتباطات خانوادگی و فعالیت های محیط کار خود رعایت کنند، انتقال بیماری کاهش خواهد یافت.
ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشور سرایت کرده است.
کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.
این ویروس که از شهر ووهان چین شیوع یافته یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.
طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در چند وقت اخیر کم توجهی به الزام های بهداشتی و جدی نگرفتن هشدارها از سوی مردم، شیب ابتلا به ویروس کرونا را در استان بسیار تند کرده و موجی از نگرانی را در میان مسوولان، مردم و دوستداران سلامت ایجاد کرده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۱۲ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهاردهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی سه هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۴۹۳ مورد بستری و  دو هزار و ۶۴۱ از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان باختند و افزایش نسبی فوتی ها را شاهد هستیم که امیدواریم استثنایی باشد. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸ هزار و ۱۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۱۲۵ هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. ۲۵۵۷نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۹۹۷ هزار و ۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

جهانپور افزود: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است و استانهای هرمزگان، آذربایجان های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری فیزیکی و هوشمند با جدیت بیشتر و استفاده از ماسک، ضرورت اجتناب ناپذیر این روزها و روزهای آینده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رعایت پروتکل های بهداشتی دستورالعمل های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی دستگاه های اجرایی استاندار هرمزگان خانه بمانند استفاده از ماسک مبارزه با کرونا بیماری کووید ۱۹ مبتلا به کووید ویروس کرونا ویروس کرونا نسبت به رعایت جشن های عروسی وزارت بهداشت خودداری کنند استفاده کنند بیماری کرونا داشته باشند افزایش دهند هرمزگان نیز روند افزایش کووید ۱۹ کووید ۱۹ راه اندازی شیوع ویروس ۱۹ در کشور دستگاه ها فعالیت ها حسین پور کرونا هم بار دیگر مراسم ها مکان ها نیز گفت تجمع ها بی توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد موضوعی که باعث نگرانی متولیان بهداشت و درمان کشورها شده است که آیا پس از شیوع بیماری کرونا، اپیدمی دیگری در راه است و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و افراد زیادی را درگیر کند؟

در ایران نیز پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، بسیاری نگران شدند که شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان می‌تواند به ایران هم برسد و اپیدمی جدیدی را تجربه کنیم؟

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از اپیدمی جدید

ماجرا از این قرار است که یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری با توصیف وضعیت نگران کننده شیوع آنفلوانزای پرندگان به علت افزایش ابتلای پرندگان و پستانداران به این بیماری، اعلام کرد که این سازمان در حال ارزیابی خطر جهانی این بیماری است.

این درحالیست که آژانس بهداشت سازمان ملل آخرین بار در اوایل ماه جاری خطر آنفلوانزای مرغی برای انسان را پایین ارزیابی کرد.

در همین حال مقامات کامبوج روز پنجشنبه از مرگ یک دختر ۱۱ ساله به دلیل ابتلا به نوع H ۵ N ۱ از ویروس آنفلوانزای پرندگان خبر داده و بررسی‌ها برای تعیین ابتلا یا عدم ابتلای ۱۲ نفر از اطرافیان او را نیز آغاز کردند. تست آنفلوانزای مرغی پدر این دختر نیز که علائمی از خود نشان می‌داد، مثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: وضعیت شیوع H ۵ N ۱ در جهان با توجه به گسترش انتشار ویروس در بین پرندگان در سراسر جهان و گزارش‌های فزاینده از موارد ابتلا در پستانداران از جمله انسان، نگران‌کننده شده است؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و از همه کشور‌ها می‌خواهد که هوشیاری بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که تاکنون موردی از انتقال فرد به فردِ این ویروس گزارش نشده است.

احتمال آغاز یک اپیدمی دیگر

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد اپیدمی آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: این احتمال وجود دارد با توجه به تجربه‌های گذشته جهان پاندمی‌های جدیدی را تجربه کند، آنفلوانزای پرندگان نیز یکی از مواردی است که نسبت به این موضوع هشدار‌های لازم داده شده است.

وی افزود: اخیرا در یکی از موارد که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بوده است این موضوع کشف است، حالا صحبت بر این است پرندگان وحشی و مهاجر می‌توانند بیماری و ویروس را به پرندگان اهلی منتقل کنند و باعث انتقال ویروس از پرندگان اهلی به انسان شوند.

فعلا جای نگرانی نیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: با توجه به کشف موارد جدید فقط سازمان بهداشت جهانی هشدار‌های لازم را داده است، اما فعلا جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود مراکز درمانی و بهداشتی این موضوع را جدی گرفته و موارد ابتلا را بیشتر زیر نظر بگیرند، اما به طور کلی هنوز ما با پاندمی جدی رو به رو نیستیم، اما ممکن است با عدم توجه قرار دادن این موضوع مشکلات زیادی را شاهد باشیم.

آنفلوانزای فوق حاد طیور چیست؟

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان به شمار می‌رود؛ ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A است؛ در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری نماید.

این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران می‌باشد.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود، انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود، در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پر‌های پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود. این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

علائم بیماری چیست؟

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند. سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود. در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟