Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جزئیاتی از برنامه اصلاح ساختار بودجه را که طی شنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی می‌رود، تشریح کرد و گفت: دارایی دولت ۷۰۰۰هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، «محمد باقر نوبخت» در گفتگو با رادیو اقتصاد جزئیاتی از برنامه اصلاح ساختار بودجه را که طی شنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی می‌رود، تشریح کرد و گفت: دارایی دولت 7000هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این برنامه سال قبل به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تقدیم شد. بخش‌هایی از برنامه اصلاح ساختار بودجه در این شورا آغاز شد، البته هنوز تکمیل نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این ابلاغیه مصرح مقام معظم رهبری در دو سال گذشته بود که اصلاح ساختار بودجه در کشور انجام شود و به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم و مورد تصویب قرار گیرد.

وی افزود: احساس شد که حالا مقرر است این اتفاق بیفتد و شورا هم تاکنون نتوانسته این برنامه را تکمیل کند، به مجلس تقدیم و از همفکری و رایزنی نمایندگان مردم استفاده شود، بدون تردید تحول‌خواه و علاقه‌مند هستند این اصلاح ساختار را انجام دهند.

نوبخت بیان داشت: بودجه‌ریزی عملیاتی و بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با همین عنوان در فرهنگستان بودجه تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه طبق تعریفی که در ماده یک قانون محاسبات عمومی شده برنامه یک‌ساله است. در این سند پیش‌بینی می‌شود چه منابعی و از چه محل‌هایی می‌توان در طول یک سال فراهم و در چه مواردی هزینه کرد تا بتوان منطبق با سیاست‌های موجود به اهداف مورد نظر برنامه دست یافت.

وی اضافه کرد: اگر دولت بخواهد بر اساس این تعریف به‌سمت جلو حرکت کند نخستین تمرکز خود را باید روی منابع بودجه بگذارد. منابع بودجه از سه محل تأمین می‌شود؛ نخست مالیات، گمرک و سایر خدماتی که دولت به مردم عرضه و مابه‌ازای آن پول دریافت می‌کند.

نوبخت ادامه داد: برای مصارف و هزینه‌ها باید از این درآمدها استفاده کرد. وقتی درآمدها تکافوی همه هزینه‌ها را نمی‌کند باید دارایی‌هایی (نفت و اوراق) فروخته شود و به درآمدها اضافه تا امورات کشور بگذرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اوراق به‌نوعی واگذاری دارایی‌های مالی و نفت هم به‌نوعی دارایی‌های سرمایه‌ای کشور محسوب می‌شود.

 نوبخت اظهار داشت: دارایی‌ای را که متعلق به نسل آینده است کسی حق ندارد بفروشد و صرف هزینه‌های جاری کند البته اگر دارایی‌ها فروخته و تبدیل به دارایی دیگر شود به‌یقین کار بدی نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون حداکثر رقمی که دولت می‌توانست در بودجه سال 1399 از فروش نفت داشته باشد نزدیک به 49 تا 50 هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امسال دولت مجوز فروش 50هزار میلیارد تومان نفت را از مجلس گرفته اما 80هزار میلیارد تومان در سال جاری باید صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (فعالیت‌های عمرانی) کند.

وی اضافه کرد: بودجه سال 99 نزدیک به 570هزار میلیارد تومان است که از این میزان تنها 50هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از 10 درصد مربوط به نفت است، این در حالی که طی سنوات گذشته بیش از 50 درصد منابع بودجه از نفت تأمین می‌شد.

وی ادامه داد: کشور هزینه‌هایی دارد که نمی‌توان این هزینه‌ها را انجام نداد البته صرفه‌جویی در هزینه‌ها امری بایسته و شایسته است که باید صورت گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: کل مصارف کشور تحت چهار سرفصل و تحت 10 امور است. نخستین اموری که بیشترین منابع در آن صرف می‌شود امور رفاه اجتماعی است. این امور رفاه اجتماعی معطوف به صندوق‌های بازنشستگی، کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران است. فقط 110هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه مملکت صرف این امور می‌شود.

وی گفت: دومین بخشی که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می‌دهد مربوط به آموزش و پژوهش است. سومین و چهارمین بخش به‌ترتیب مربوط به «دفاع و امنیت» و «بهداشت و درمان» است.

 نوبخت اظهارداشت: اگر نفت کنار گذاشته شود برای جایگزینی نفت چه منابعی در کشور وجود دارد؟

وی در توضیح این سؤال گفت: یک‌هزار و 300هزار میلیارد تومان به‌صورت آشکار و پنهان یارانه در مملکت پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: آیا می‌شود درصدی از میزان یارانه پرداختی را در این زمینه استفاده کرد قطع به یقین شدنی است منتها نیازمند عزم و اراده جمعی است.

وی ابراز کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد این بود که تا جایی که امکان دارد بتوان ترکیب منابع را از نفت به‌سمت مالیات برد حال سؤال اینکه؛ آیا مالیات ظرفیت بیش از این را دارد؟

 نوبخت به رادیو اقتصاد گفت: مالیات هم در دنیا دارای شاخصی است یعنی سهمی که مالیات از تولید ناخالص داخلی دارد در کشورهای پیشرفته صنعتی 30 تا 40 درصد، در کشورهای درحال‌توسعه 20 تا 30 درصد و در ایران کمی بیش از شش درصد است.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال 1367 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده است، اضافه کرد: در آن زمان بحث بر سر این بود که برای رهایی از اقتصاد نفتی چه باید کرد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور در آن زمان 4.2 درصد بود که قرار بود تا پایان برنامه اول پنج‌ساله توسعه این عدد به 8.4 درصد برسد. هم‌اکنون این عدد کمی بیش از شش درصد بوده و هنوز به هشت درصد نرسیده است.

 نوبخت تصریح کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد کشور ظرفیت مالیاتی مناسبی دارد که با اصلاح قانون مالیات‌ها، تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی می‌تواند از این ظرفیت برای تأمین درآمدهای بودجه استفاده کرد. هم‌اکنون معافیت مالیاتی در کشور 50هزار میلیارد تومان است که افراد از معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت هفت‌میلیون میلیارد تومان اموال و دارایی دارد.

وی افزود: مولدسازی اموال و دارایی‌ها به‌عنوان سومین عاملی که در صورت جدا شدن بودجه از نفت دولت روی این مؤلفه‌ها متمرکز خواهد شد.

نوبخت ضمن اشاره به بخش مصارف اظهارداشت: متأسفانه در کشور برای انجام یک کار دو دستگاه یا نهاد مشابه وجود دارد.

وی ادامه داد: شوربختانه تعداد این دستگاه‌ها و نهاده‌ها در کشور کم نبوده و باید همه این‌ها یکی شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآورشد: برای تحقق چنین کاری نیازمند کمک و حمایت مقام معظم رهبری، مجلس، قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اصلاح ساختار بودجه برنامه بودجه نوبخت مجلس یازدهم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت برنامه اصلاح ساختار بودجه میلیارد تومان دارایی ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذی‌حسابان املاک مازاد را به کارگروه مولدسازی دولت معرفی کنند

ایسنا/سمنان استاندار سمنان از ذی‌حسابان این استان خواست که اموال و املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی را به کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت معرفی کنند.

سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان امروز (۲۷ اسفند ماه) در نشست با مدیرکل، معاونان و ذی‌حسابان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان، اظهار کرد: ذی‌حسابان می‌توانند در شناسایی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی استان با هدف معرفی در کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان مساعدت مطلوبی داشته باشند.

وی گفت: با همراهی واحدهای تولیدی، صاحبان صنایع، صنوف و کسبه و مدیران، فرارمالیاتی در استان نداریم. بدون تردید ذی‌حسابان در جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای استان نقش موثری ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه ذی‌حسابان در خط مقدم جذب اعتبار هستند، ادامه داد: ذی‌حسابان در حوزه‌های مختلف اعتباری از جمله جذب اعتبارات، مصوبات سفر رئیس جمهوری و سایر موارد، تلاش‌های ارزنده‌ای در طول سال می‌کنند. سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات توسط دستگاه‌های اجرایی استان جذب شد.

هاشمی بیان کرد: با هدف هماهنگی بیشتر و پیشبرد بهتر امور باید برگزاری نشست‌های فصلی مدیران با ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار باشد.

استاندار سمنان اظهار کرد: توسعه عدالت محوری به دور از نگاه جزیره‌ای و بخشی در حوزه اعتبارات، یکی از سیاست‌هایی است که ذی‌حسابان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

هاشمی افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، یکی از راهکارها توسعه و رشد استان است و با توجه به ظرفیت‌های استان باید تلاش شود با انجام اقدامات عملی در سال ۱۴۰۳ بیش از پیش شاهد تحول در این زمینه باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای معاون احمدی نژاد درباره سهم اصلاح طلبان از مجلس دوازدهم
  • ابتکار و تنوع در ساختار برنامه سازی رادیو از نقاط قوت معاونت صداست
  • آمار ادعایی رئیسی از تورم، نقدینگی، کسری بودجه و ... در جمع روحانیون
  • تعرفه‌های پزشکی به جلسه دولت نرسید/ بدعهدی سازمان برنامه و بودجه
  • پرداخت بیش از ۵هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان زنجان
  • پرداخت بیش از 5هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان زنجان
  • تقویت مشوق‌های سرمایه‌گذاری مولد و رشد صادرات کشور در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • ذی‌حسابان املاک مازاد را به کارگروه مولدسازی دولت معرفی کنند
  • کسری بودجه ۵۶ میلیاردی اروپا برای رسیدن به استاندارد‌های دفاعی ناتو
  • حل مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا