Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مشارکت ۸۰ محقق از ۴۰ مرکز تحقیقاتی وابسته به ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور در مطالعه جهانی بررسی روند تغییرات چربی خون در ۲۰۰ کشور دنیا، طی نزدیک به چهار دهه گذشته «۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸»، اطلاعات ایران را یکی از قوی‌ترین و وسیع‌ترین داده‌های این مطالعه و حاصل دقیق‌ترین و مهمترین مطالعه چربی خون ایرانیان دانست که با آزمایش بیش از ۲۲۵ هزار فرد شرکت کننده سالم به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  سپس به تشریح نتایج بررسی چربی خون ایرانیان در این مطالعه جهانی پرداخت و سطح کلسترول کلی خون در مردان را ۱۶۷ میلی گرم و زنان را ۱۷۴ میلی گرم اعلام کرد که به گفته وی نسبت به چهار دهه گذشته، تقریبا ثابت مانده و کاهش چشمگیری نداشته است.

میانگین «چربی خون مطلوب» در مردان و زنان ایرانی

رهبر مطالعات «کوهورت گلستان»، «کوهورت پرشین»، افزود: میانگین «چربی خون خوب (HDL /High –Density Lipoprotein) که بهتر است حدود ۶۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی ۴۲٫۵ میلی گرم و در زنان ایرانی ۴۸٫۷ میلی گرم است که این رقم در سال ۱۹۸۰ به ترتیب برای مردان و زنان کشور، ۴۱ و ۳۹ میلی گرم بوده است.

میانگین «چربی خون بد» در مردان و زنان ایرانی

او با بیان این که ایران یکی از کشور‌های دارای سطح بالای چربی خون بد در جهان است، گفت: میانگین چربی خون بد LDL/ Low Density Lipoprotein) یا (Non- HDL cholesterol) که بهتر است کمتر از ۷۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی، حدود ۱۲۴ میلی گرم و در زنان، حدود ۱۲۰ میلی گرم است که نسبت به چهار دهه گذشته نسبتا ثابت مانده اند.

ایرانی‌هایی که به هفتاد سالگی نمی‌رسند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این موضوع که نیمی از مرگ‌های زودرس در ایران زیر ۷۰ سال است، بیان کرد: سکته‌های قلبی و مغزی علت نیمی از مرگ‌های زودرس در کشور است. سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند که چربی خون بالا در ایجاد زمینه مناسب برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی و کبد چرب نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد.

به گفته ملک زاده، «چربی خون بالا» و «فشار خون بالا» با هم، نقش بسیار اساسی در وقوع بیش از ۴۰ هزار مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) و حدود ۱۰ هزار مرگ خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) در ایران دارند.

عوامل ابتلا به چربی خون بالا

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عوامل ابتلا به چربی خون بالا را علاوه بر علل ارثی و ژنتیکی، پرخوری، اضافه وزن و چاقی، مصرف غذا‌های پرچرب و رژیم غذایی پرکربوهیدرات، نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن، مصرف بالای نمک، مصرف الکل، استعمال سیگار، مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات تازه و نیز افزایش سن برشمرد.

ضرورت کنترل فشارخون و چربی خون در افراد بالای ۳۵ سال

 ملک زاده بر همین اساس، کنترل چربی خون بالا را با انتخاب سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و انجام آزمایشات لازم به ویژه برای افراد پرخطر (افراد دارای سابقه خانوادگی مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی)، بسیار ضروری دانست و افزود: لازم است تمام ایرانیان بالای ۳۵ سال، علاوه بر اندازه گیری قند خون، فشار خون و چربی خون خود را نیز چک کرده و در صورت بالا بودن سطح این دو، برای درمان اقدام کنند. در این مورد، به ویژه «چربی خون بد» که در ایران به LDL معروف است، بهتر است به عدد زیر ۷۰ میلی گرم کاهش پیدا کند.

سطح هشدار فشار خون و چربی خون بد

او گفت: بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده جهانی، فشار خون بالاتر از ۱۲ روی ۸ غیر طبیعی و چربی خون بد (LDL /Non HDL Cholesterol) باید زیرسطح ۷۰ میلی گرم باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نقش استاتین‌ها (دارو‌های کاهنده چربی خون بالا) را در کنترل چربی خون بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مصرف استاتین‌ها سالانه از ده‌ها هزار مورد سکته قلبی و مغزی در جهان پیشگیری می‌کند. نتایج مطالعات علمی نشان داده است که مصرف مستمر استاتین ها، پیشرفت بیماری کبد چرب را کنترل می‌کند.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دارو‌های موثر برای کنترل «چربی خون و فشار خون» که بر اساس پژوهش‌های دقیق این پژوهشکده تولید و نتایج آن در مجله معتبر بین المللی «لنست» منتشر شده و هم اکنون در داروخانه‌های ایران موجود است را قرص «پلی پیل» دانست و بیان کرد: با مصرف روزانه یک عدد قرص «پلی پیل» با تشخیص و تجویز پزشک، می‌توان از افزایش چربی خون بد و بالا رفتن فشار خون پیشگیری کرد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سکته های قلبی و مغزی چربی خون بالا چربی خون بد چربی خون فشار خون میلی گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ دستورالعمل ساده طب سنتی برای درمان "کبد چرب"

آفتاب‌‌نیوز :

زمانی که تمرکز ما بر نحوه غذا خوردن و رعایت تدابیر صحیح غذا خوردن بیشتر شود، دلیلی برای ابتلا به بیماری‌ای مانند "کبد چرب" باقی نمی‌ماند.
در ادامه به برخی از تدابیر غذا خوردن صحیح و تغذیه‌ای برای بهبودی و حتی پیشگیری از ابتلا به کبد چرب اشاره شده است:

ــ فقط در صورت اشتهای واقعی، غذا خورده شود تا تداخل غذایی و روی‌هم‌خوری ایجاد نشود.

ــ هضم دهانی یا جویدن کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به این صورت که هر لقمه را کوچک برداریم و به‌اندازه ۳۰ مرتبه در دهان بجویم تا به‌خوبی با بزاق دهان آغشته شود و به‌خوبی هضم دهانی انجام شود.

ــ در یک وعده غذایی، دو نوع غذا میل نشود و از درهم‌خوری به‌شدت پرهیز شود.

ــ مصرف لبنیات مانند ماست که خود یک غذای کامل است، نباید با غذا‌های دیگر همراه باشد.

ــ در زمان‌هایی که بدن گرم است مثلاً بلافاصله بعد از فعالیت یا استحمام، سریع آب سرد خورده نشود و زمانی اندک را صرف کاهش حرارت بدن با استراحت یا شستن دست و صورت بکنیم و به‌آرامی آب بخوریم و از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنیم.

ــ مصرف آب سرد بلافاصله بعد از خواب و بین خواب نیز می‌تواند مخرب باشد.

ــ به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته باشید و در جهت درمان آن به‌روش طب سنتی اقدام کنید.

ــ انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود؛ یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره عوامل پیدایش کبد چرب است.

ــ کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به‌طور طبیعی دارای مزاج گرم و‌تر است؛ سرد شدن کبد بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

ــ مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد است و کسانی که به‌طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

ــ در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به‌سمت سردی و تری است و برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکی‌های گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد؛ استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه‌جات گرم نیز مفید است.

ــ مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز توصیه می‌شود؛ ترب به باز شدن گرفتگی‌های مجاری کبد کمک می‌کند.

ــ پرهیز از مصرف ماهی، میوه‌های سرد و‌تر و گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو نیز توصیه می‌شود.

ــ استفاده از غذا‌های لطیف و گرم مانند: نخوداب با ادویه‌های گرم، نوشیدن ماء‌العسل کمک‌کننده است.

ــ کم کردن آب و غذا و پرهیز از پرخوری در غذای شب نیز لازم است.

میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد بسیار مفید است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا
  • فواید روزه گرفتن برای بدن
  • آسیب‌های مصرف روزانه داروهای مسکن برای بدن
  • این چهار مورد شما را در معرض سکته قرار می‌دهد
  • اگر سایز دور کمرتان بالاست این مطلب را بخوانید
  • جواد مانی پیشکسوت رادیو درگذشت
  • جواد مانی درگذشت
  • راهکاری ساده برای جلوگیری از سکته مغزی
  • ۱۵ دستورالعمل ساده طب سنتی برای درمان "کبد چرب"
  • پرواز بالگرد‌های اورژانس برای انتقال بیماران